Läser ni valfritt "lore-material" i spel?

Skribent
Läser ni valfritt "lore-material" i spel?

Jag började nyligen att lira Control igen eftersom jag inte kom särskilt långt första gången, men kände att det var dags nu för att få gotta mig i RTX-effekterna. Något som slog mig är hur otroligt mycket spännande valfritt "lore-material" som finns att hitta och läsa, men som jag inte orkar ta mig igenom.

Och jag vet inte riktigt varför, för det är ju som sagt bra och intressant material, men jag blir bara otålig när jag väl försöker beta av en trave forskningsrapporter och annat. Jag har heller inga problem med att ta mig igenom texttunga spel som Planescape och diverse RPG:n, men när jag lirar mer actiontunga spel som Control eller för den delen Skyrim/Oblivion, så orkar jag inte traggla mig igenom böcker och forskningsrapporter.

Då är det bättre när det finns ljudloggar och dylikt som kan spelas upp samtidigt som man spelar (och som inte tvingar en att stanna kvar i en meny). Alla utvecklare kan givetvis inte sitta och spela in varenda bok eller text, så varför inte använda en text-to-speech-funktion för att låta en "robot" läsa upp dem? Visst blir det inte 100 % rätt, men jag tror betydligt fler hade tagit del av allt detta innehåll om möjligheten fanns.

Brukar ni själva sluka varenda liten bit av lore ni kan lägg vantarna på eller är ni lika lata som jag?

Medlem

Normalt så läser jag all lore. (Första genomspelningen.)

Det ger spelen så mycket mer djup.

Undantagen är vissa "böcker" i spel som Oblivion eller Divinity Original Sin och liknande.
Eller om jag sitter och lirar i multiplayer. Vill ju inte tvinga polaren att vänta medans jag läser.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Blandade känslor kring det där, jag tycker exempelvis Bloodborne & Dark Souls har alldeles för passiv story, och även för mycket rena plot holes som aldrig förklaras. Samtidigt uppskattar jag att få dyka ner i loren självmant, men de kunde göra ett bättre jobb på den absoluta ytan.

Control vart lite tröttsamt när man läst 100+? dokument. Jag gillade verkligen Control, både vad gäller mystik/story/stämning och ren gameplay. Men här tycker jag också man överdriver med dokument och annat.

För jag på riktigt ska orka plöjja allt sådant måste de vara ett tema som jag verkligen gillar. Är svag för sci-fic horror så i spel som Dead Space eller Doom 3 läser ja de flesta loggar utan problem.

Medlem

Ibland, beror lite på hur intressant spelet i sig är, sen hur mycket det är, ibland blir det lite FÖR mycket. Just Control tyckte jag hade alldeles för mycket som låg liggandes, vilket förstörde momentumet man hade. Tror dock det slutade med att jag läste det mesta, eller åtminstone skumma igenom det lite fort/läste slutet på texterna.

FromSoftwares spel tycker jag har perfekt mängd lore att läsa i deras spel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Kontot avslutas

När jag spelar Skyrim brukar jag samla på mig alla böcker som jag kan hitta och ställa de i bokhyllor i mina hus, för att senare läsa dessa. Tyvärr får jag aldrig ork till att läsa dessa böcker.


signatur

ゼルダの城

Medlem

I Elder Scrolls spelen så läser jag endast verk skrivna av Crassius Curio.

För andra spel så beror det lite på hur intressant världen är samt hur mycket det är. Jag brukar föredra ljudloggar men det värsta som finns är ljudloggar som man måste lyssna vid en specifik plats.

NuZ
Testpilot

Läser oftast allt jag kommer över i spelen. Jag tycker de oftast blir mycket bättre då också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Utan tvekan! Satsar alltid stenhårt på Science is Fallout så att jag kan hacka alla datorer och läsa allt. ALLT! Samlar även böcker i Elder Scrolls så klart!


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

Medlem

Läser en del, men definitivt inte allt i spel som elder scrolls och dylikt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Får mig att tänka på när jag och en kompis spelade Outlast, han var för rädd för att spela pga av att han inte klarade av stressen och jag var den dagen för trött för att orka läsa all lore för han ville läsa allt.

Så jag spelade och han högläste all text vi kunde hitta
Gjorde spelet mycket bättre, speciellt när han högt pusslade ihop alla bitarna man fick för att förstå allt bättre.

Gjorde samma sak med MGS2, han ville inte spela spelet för att det var för avancerat/för svårt så jag spelade så att han kunde få se alla klippen genom spelet.

Medlem

The Lusty Argonian Maid, varje dag 😁

Medlem

Är det singleplayer försöker jag oftast läsa allt som går. Spelar jag något med frugan blir hon så otålig att det på sin höjd blir lite skummande genom texterna. Samma när jag spelar med en polare, även fast han inte är otålig vill jag inte låta honom vänta.

Medlem

Väldigt sällan. Jag vill spela, inte läsa en bok.

eld
Medlem

Don't trust the skull!

Medlem

Spelar nu enhanced edition av neverwinter nights och därefter expansionerna, läser allt som är story-relaterat samt side-quests om dessa verkar tillräckligt intressanta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

För det mesta, ja absolut. Dock klarar man bara av att läsa så många böcker i Elder Scrolls innan man slutar bry sig. Dock var "The Real Barenziah".... ehem... intressant lore-material. XD

Medlem
Skrivet av omgponies:

I Elder Scrolls spelen så läser jag endast verk skrivna av Crassius Curio.

Skrivet av bond12:

The Lusty Argonian Maid, varje dag 😁

Lifts-Her-Tail: "I must finish my cleaning, sir. The mistress will have my head if I do not!"
Crantius Colto: "Cleaning, eh? I have something for you. Here, polish my spear."
Lifts-Her-Tail: "But it is huge! It could take me all night!"
Crantius Colto: "Plenty of time, my sweet. Plenty of time."


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Control är nog ett av de få spelen där jag läser/lyssnar på precis allt jag kan.

Medlem
Skrivet av omgponies:

I Elder Scrolls spelen så läser jag endast verk skrivna av Crassius Curio.

För andra spel så beror det lite på hur intressant världen är samt hur mycket det är. Jag brukar föredra ljudloggar men det värsta som finns är ljudloggar som man måste lyssna vid en specifik plats.

Skrivet av bond12:

The Lusty Argonian Maid, varje dag 😁


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Ja, det gör jag om det inte är för mkt av det. Ibland kan en del spel ha så mkt av det man int pallar men överlag så gillar jag o läsa brev, böcker mm som man hittar i spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Är det spel med intressant lore eller något som jag verkligen sätter mig in i så läser jag absolut det.
När jag körde Morrowind och Skyrim så läste jag igenom i stort sett allt. Vid senare playthroughs så blev det väl inte riktigt så.
Hades har också ganska intressant lore, är väl mycket för att jag är ganska insatt i grekisk mytologi.

Sen är man väl generellt sett väldigt intresserad av lore i spel som är baserade på böcker, film eller serier som man tidigare läst eller tittat på.

Medlem

I de tidiga Thief-spelen och Morrowind läste jag allt som kom i min väg. Gav ett fantastiskt djup men med åren har det blivit mindre av den varan. Får plocka upp det nästa gång jag fastnat rejält i ett SP-spel.

Medlem

Oftast hoppar jag över allt som inte är main story. Är det inte bra/viktigt nog för att vara med där så sparar jag gärna tid.

It's not a lake, it's an ocean

Jag gillar Remedys spel för dess atmosfär, strider och (i fallet Alan Wake) karaktärer, men jag har svårt för deras sätt att berätta historien genom miljontals loggar med massor av text. Det drar ned tempot och är helt enkelt inte ett spännande sätt att ta del av historien för mig som spelare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Brukar väl köra på hyffsat med loren, försöker ge mig själv en så bra överblick som möjligt utan att göra som i Skyrim där jag läste alla böcker och det vart alldeles för mycket... Vissa böcker var intressanta men en hel del var bara dravel.

Ibland kompletterar jag med spelens wiki sidor på nätet också.

Medlem

Ofta lägger jag det åt sidan men i Soma så läste jag varje liten gnutta information jag kunde lägga mina rabarber på. Var så sjukt uppslukad i detta fantastiska spel.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Kontot avslutas

Annars när det kommer till att läsa information i spel så brukar jag läsa allt möjligt när jag spelar Pokémon, men det är bara för att jag vill försöka hitta alla saker som jag kan i spelen.
Såg en Youtube video där det var en Pokémon nörd som visade tio saker som han inte hade hittat eller hade glömt bort i Pokémon som han menade att man själv inte borde känna till eftersom han själv inte hade hittat dessa saker på direkten. Nu är inte Pokémon min favorit spel serie men jag kände redan till nästan allt som han nämnde, troligtvis för att jag läser det mesta i spelen och försöker undersöka varje hörn av spelen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag har spelat ut disco elysium. Det är ju bara text i princip.
Jag förstår att man tröttnar till slut, när jag blir less så stänger jag istället av spelet.

Medlem

Jag gillar när böcker innehåller ledtrådar till gömda skatter eller något som kan hjälpa en att klara av quests.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Vill jag läsa plockar jag upp en bok. Hoppar över all läsning i spel och skippar helt spel som har textbaserad dialog.

12
Skriv svar