Läser ni valfritt "lore-material" i spel?

Medlem

Beror på

Lyssnar och läser på allt, eller åtminstone 95% av allt jag kommer över i Metal Gear Solid 1-5, The Last of us, Resident Evil 1-5. säg 95%... Jag har även en viss kärlek/ocd till att läsa allt som står skrivet på japanska i spel - speciellt i Yakuza och Final Fantasy.

Läser det mesta i The Witcher 3 och i Death Stranding, säg 70-85%.

Vill läsa, men läser inte WoW Lore. Jag vill bli uppslukad av loren som andra människor, men orkar inte läsa.

Läser nästan aldrig böckerna i The Elder Scrolls, säg 5-10%.

Jag lyckades tyvärr sova igenom halva slutsekvensen av Desutora på grund av att jag dygna. Aja, jag spelar igenom den biten igen nästa sommar. Jag lär fixa lite nya troféer med. Det är ett väldigt bra spel!

En sidenote

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

FM-guru
F.d. Sisyr

Om spelet är välskrivet; självklart. Om spelet inte är välskrivet; självklart inte.

I det förstnämnda fallet är det en del av underhållningen, i det andra är det arbete - och vem fan spelar spel för att få jobba.

Sen är det i sig förstås en rätt grov generalisering som inte alltid är applicerbar. En del spel har välskriven huvudstory medans fluffet håller en lägre nivå, och i andra fall är det tvärtom.

Skribent
Skrivet av Kleptoman:

Jag gillar när böcker innehåller ledtrådar till gömda skatter eller något som kan hjälpa en att klara av quests.

Det här är en jäkligt bra poäng och något jag önskar att fler spel anammade. Att typ få lista ut var den där knepiga butlern har tagit vägen genom att gå igenom hans dagbok och liknande, men utan att det är obligatoriskt.

Medlem

Försöker läsa så gott jag orkar, men min ADD, Asperger, gör att jag aldrig ens börjat läsa en bok i hela mitt liv, jag blir rastlös av för mycket text, jag får myrkryp i benen, på riktigt och fysiskt, se får nästan panik om jag måste läsa långa texter? Men jag försöker, för jag vill inte missa något viktigt, tyvärr gör många utvecklare det ibland lite väl uppenbart vilka grejer är mer viktiga att läsa och vilket är mer utfyllnad?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Brukar läsa allt i framför allt rollspel. I Dragon Age: Origins fanns det en lista över alla böcker i spelet och jag irriterade mig på att jag inte hittade alla. Däremot läste jag även fysiska böcker av David Gaider, t.ex. "The Stolen Throne" och "The Calling" vilket kompenserade för det lite grann


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Inaktiv

I ESO, Elder Scrolls Online, försökte jag hitta varenda bok/lorescroll, och jag var ofta bara några ifrån, när jag fick reda på att dom jag missat berodde på vilken ras jag var....

Dom jag alltid missat, berodde på att det var i en nybörjarstad, och beroende på ras, spelade det naturligtvis roll.

I wow försöker jag inte ens, tror dom tagit bort den achievement du får för att hitta böcker i t.ex dalaran.

Medlem

Jag börjar ofta, går in för det. Men sedan är det mycket skit som gör att man inte pallar fortsätta. Spelen jag spelar är sällan kopplade starkt till loren, den behöver inte ge så mycket, även om den faktiskt är viktig.

Hmm, kan man säga så här, det är en jävla tur folk gör lore, för det är asviktigt men jag bryr mig sporadiskt.

Ett bra exempel är Grim Dawn typ, bara för att jag just tänkte på det.

Jag skriver faktiskt lore och bygger en hel värld, jag är väl medveten om att folk inte kommer läsa eller ta del av den, typ 90% av spelarna kommer inte bry sig. Men den måste vara där för de som vill!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jepp. Brukar försöka läsa allt som går, särskilt i Elder Scrolls eller Falloutspelen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skägg.
10 Chambers

Jag har bara gått all in på detta i två spel, Dishonored och Doom 3. Det sistnämnda är kanske lite otippat men höjde faktiskt spelupplevelsen rejält för mig.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det gör ju verkligen det, spel som är så "korta" med är dessutom perfekta för att faktiskt sätta sig in i vad och varför. Utvecklarna vet att hålla det kort och tillräckligt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

ELF
Medlem

Ja och nej.
Jag brukar spela igenom spel på lättaste eller näst lättaste beroende på hur många val det finns. Första genomspelningen läser jag bara det som behövs. Älskar jag spelet och spelar det igen någon gång så kör jag på svårare svårighet och läser allt jag kommer över.

Skyrim kan jag dock erkänna att jag knappt läst något i trots att jag kört igenom det tre ggr. Men ska bara orka modda in ett par växt texturer från en mod så ska jag grotta ned mig i det....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

För mig beror det mycket på spelet, om det gör mig intresserad.
I Dragon Age: Origins läste jag all lore och det gav mig mycket mer förståelse för saker som hände i spelvärlden.
Men i CoD: MW brydde jag mig knappt om cutscenes och story, där vill jag bara komma framåt och klara dom utmaningar som spelet slänger i min väg.

Medlem

Nej, tyvärr inte längre. När jag var yngre läste jag precis allt; att jag mest spelade fantasy- och sci-fi-spel och även på fritiden läste fantasy och sci-fi gjorde att det inte kändes speciellt betungande. Jag har alltid fascinerats av spel som är "mer" än spel, där skaparna har konstruerat en värld med en rik historia och mytologi som sträcker sig långt utanför själva spelets gränser.

Baldur's Gate, Neverwinter Nights och liknande spel avhandlades och jag läste precis allt som jag kunde läsa, pratade med alla jag kunde prata med och tog in så mycket jag bara kunde. Vidare till Morrowind, Oblivion, Skyrim och WoW där jag läste samtliga in-game-böcker jag kunde hitta. I Skyrims DLC (Hearthstone?) byggde jag ett bibliotek där jag samlade lektyr och kunde spendera timmar med att sitta och läsa igenom den. I WoW var jag den dryge personen i partyt som läste questtexten. Tänker fan inte döda åtta kaniner eller plocka fyra blommor utan att veta varför.. Parallellt med detta satt jag gärna och läste på ännu mer på WoWwiki och The Imperial Library och liknande sidor för att fördjupa mig ytterligare.

Även i codexar och liknande brukade jag läsa samtliga poster. Minns speciellt att de i Mass Effect och Dragon Age: Origins var ganska rejäla pjäser men likväl öppnades de så fort jag kunde se att där fans något nytt, oläst avsnitt. Tilläggas bör kanske att detta var hur jag förtärde spel på den här tiden; "färre men värre". Spelade väldigt mycket men inte många spel. De jag tog mig an fördjupade jag mig verkligen i och jag köpte bland annat samtliga WoW-böcker, en Mass Effect-trilogi, två (tror jag) böcker som utspelade sig i Dragon Age-universumet, någon Elder Scrolls-bok samt alla Dead Space-böcker (som dessutom var riktigt, riktigt bra, oväntat nog).

Nuförtiden är det precis tvärtom. Jag har så många spel i backloggen och med Game Pass och liknande tjänster kan jag tyvärr inte se mig finna ro nog för att tillgodogöra mig information i spel på det sättet. När jag spelar nu är det mest ett race till eftertexterna för att kunna bocka av ett spel till från den ständigt växande listan.

Medlem

Jag läser sällan bara för läsandets skull. Det beror helt på hur intressant det är. I Fallout-spelen t.ex kan jag gå igenom alla terminaler i en byggnad/valv då det ofta blir en egen mini story. Att läsa folks mail till varandra för att följa en konspiration eller att läsa loggböcker som sammanfattar ett livshotande problem är riktigt roligt. Där emot att bara läsa information om en 300 år gammal kung beror helt på hur inne i spelet jag känner mig.

Medlem

Jag läser aldrig nånting när jag spelar multiplayer. Går liksom inte fokusera och lägga tid på det när man spelar med andra och dessutom sitter på Discord.

När jag spelar själv kan det hända att jag läser/lyssnar, men oftast tappar jag intresset halvvägs in i spelet och börjar klicka förbi. Det beror också lite på vad det är för typ av spel. Är det allt för mycket text så orkar jag oftast inte lägga ner tiden.

Handlar det dock om ett singleplayer-spel som är väldigt immersion-drivet så läser jag oftast allt. Men det är sällan det händer.

Medlem

Jag läste de tre första Mass Effect-böckerna av Drew Karpzyn (stavning?) som var väldigt bra. Jag har fem böcker med Gears Of War hemma men jag har inte läst dem. Har en bok från Deus EX också. Samt lite blandat från Star Wars och Warhammer 40k som kan räknas också.

Medlem

Om det är ett riktigt bra spel så läser jag allt jag hittar och lyssnar på inspelningar om det finns (t ex Days Gone, Detroit: Become Human, Red Dead Redemption 2, Horizon Zero Dawn). Om det är välskriven lore så får spelet mera djup och blir ännu bättre.

Skulle det vara ett mindre engagerande spel så läser jag ändå en del av loren jag stöter på. Ibland händer det att texterna är så pass bra och fängslande att de lyfter hela spelet. Ställen i spelet som tidigare kändes ganska livlösa får plötsligt liv och kontext tack vare texterna. Jag kan få känslan "Wow! Här har det hänt grejer!" Då letar jag upp övriga texterna och läser dem med. Ett spel som kanske kändes som en 3:a ett tag kan på så vis bli solklar 4:a.

Backloggens befriare

Väldigt blandat... Och beror mycket på den "lore" som finns att läsa.. Och hur intressant jag finner spelvärlden och spelet.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Vanligtvis så brukar jag strunta i det. Undantaget är Elder Scrolls-spelen där jag har läst en hel del.

12
Skriv svar