Ett helt fantastiskt vitt bröd

Skägg.
10 Chambers
Ett helt fantastiskt vitt bröd

Surdeg, fullkorn och allt sånt är väldigt trevligt men ibland vill man ju bara sätta tänderna i ett fantastiskt, tokvitt bröd som nästan gränsar till brioche. Och jag har hittat ett recept som både är superenkelt och som ger dig sådana där skivor av fluffigt bröd man nästan bara ser i amerikanska serier.

Receptet ger dig två limpor för vanliga brödformar. Jag bakade av en direkt, och lät den ena kalljäsa i kylen ett dygn och bakade den idag, av jäsningen att döma gick det minst lika bra. Och smaken! Smörigt, lite sött (det är trots att socker i det) och precis sådär mjukt man vill ha det utan att det faller sönder. Det gick också superbra att rosta.

Och nej, du behöver ingen bakmaskin. Kolla videon, låt degen vila ordentligt och låt det bara ta sin tid. Detta kommer nog bli nya helgbrödet.


signatur
Medlem

Surdegs-Calle is BACK! 🎉🍾🎉

Med ett osurt entry-level bröd...

Challenge Accepted!

INGREDIENSER.
-----------------------

1 brödlimpa

Mjöl:
450 g. (gärna brödmjöl, >10% protein)

Vätska :
mjölk 140 g.
vatten 140 g.

Fett:
50 g smör

Socker:
44 g.

Salt:
8 g,

Jäst - instantpulver:
4,5 g. (kanske ett halvt vanligt paket färsk jäst?)

receptet på svenska

Jag försökte översätta receptet och transformera ner till 1 brödlimpa (se spoiler).

Calle vad använde du för jäst och hur mycket?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers

Haha, ja, det är ju väldigt enkelt men resultatet blir så sjukt bra.

Jag körde torrjäst men ska testa med färsk jäst också. 9 gram i grundrecepter, 65 % av en påse som motsvarar 50 gram färsk. I din halvering borde det landa på cirka 16 gram, kan det stämma?


signatur
Inaktiv

Den ska testas. Har lagat massor med mat senaste månaderna och testat mig fram och försökt hitta på egna recept. Men bakar gör jag i stort sett aldrig. Tack för tips

Medlem

Det ser så gott ut att ens snopp kommer explodera.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, ja, det är ju väldigt enkelt men resultatet blir så sjukt bra.

Jag körde torrjäst men ska testa med färsk jäst också. 9 gram i grundrecepter, 65 % av en påse som motsvarar 50 gram färsk. I din halvering borde det landa på cirka 16 gram, kan det stämma?

Ska kolla på det. Kanske ett halvt paket jäst?

Införskaffa precis ett mjöl med över 12g protein och en blå jäst idag. Stor chans för bak imorrn!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Detta måste testas

Kan passa på att tipsa om mitt go-to-bröd. Helt ofattbart gott. Ingen olja/smör/socker/sirap.

Rör ihop:
420 gram vetemjöl special
4 gram jäst
3dl vatten
1 - 1,5 tsk salt

Låt jäsa under handduk i skafferiet i 8-10.

Ta lite mjöl på ett bakplåtspapper och skrapa ut degen. Vik ihop degen till ett paket.
Dvs dra tag diagonalt med en smörkniv och vik mot mitten av plåten.

Grädda på 275 grader i 30 minuter. Om brödet börjar få mycket färg, lägg lite folie över.

Låt svalna i typ 10 minuter. Ät med smör och lite flingsalt. Thank me later

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hanzo:

Ska kolla på det. Kanske ett halvt paket jäst?

Införskaffa precis ett mjöl med över 12g protein och en blå jäst idag. Stor chans för bak imorrn!

Blå jäst, vad är det?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Blå jäst, vad är det?

Misstänker att han menar vanlig jäst, finns röd i butikerna också som är för söta degar. Vi inom bageri branschen kör inte med sådana sälj grejer, en jäst funkar till allt. finns grön i butikerna också, då är den kravmärkt. På mitt bageri kör vi bara vanlig jäst och torrjäst för frysdegar.

Här nedan är 2 formbröd jag bakade hemma förra veckan

Medlem
Skrivet av robbis:

Misstänker att han menar vanlig jäst, finns röd i butikerna också som är för söta degar. Vi inom bageri branschen kör inte med sådana sälj grejer, en jäst funkar till allt. finns grön i butikerna också, då är den kravmärkt. På mitt bageri kör vi bara vanlig jäst och torrjäst för frysdegar.

Här nedan är 2 formbröd jag bakade hemma förra veckan
https://i.imgur.com/noClkza.jpg

Japp. Jag menar den lilla blåa i mitten.

Robbis:
Är det ingen skillnad på blå och röd jäst?

Btw. Snygg flät-form på bröden!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Använder ni en snutt bakplåtspapper i botten på bakformen eller bara mjöl?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av robbis:

Misstänker att han menar vanlig jäst, finns röd i butikerna också som är för söta degar. Vi inom bageri branschen kör inte med sådana sälj grejer, en jäst funkar till allt. finns grön i butikerna också, då är den kravmärkt. På mitt bageri kör vi bara vanlig jäst och torrjäst för frysdegar.

Här nedan är 2 formbröd jag bakade hemma förra veckan
https://i.imgur.com/noClkza.jpg

Ah, så torrjäst är bättre för degar man fryser?


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hanzo:

Använder ni en snutt bakplåtspapper i botten på bakformen eller bara mjöl?

Dessa gjordes med olja i formen.


signatur
Medlem

"Sivven täääblespåns öff schöggör"

Om brödet smakar lika bra som bagarens accent så är det värt att pröva. Dessvärre har vi celiaki i familjen, så jag får se om det går att transkribera över till glutenfritt. Formbröd brukar gå lite bättre men så fort det skall jäsas blir det problem utan glutenet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av serdyllon:

"Sivven täääblespåns öff schöggör"

Om brödet smakar lika bra som bagarens accent så är det värt att pröva. Dessvärre har vi celiaki i familjen, så jag får se om det går att transkribera över till glutenfritt. Formbröd brukar gå lite bättre men så fort det skall jäsas blir det problem utan glutenet.

Alex är toksskön. Han var även i Sverige för ett tag sedan för att lära sig göra de bästa köttbullarna.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ah, så torrjäst är bättre för degar man fryser?

Det beror lite på hur man ser det. Du har mycket mera kontroll på en deg som använder torrjäst. Om man gör som många bagerier gör som kör kallt vatten i degen och fryser degämnen innan de hinner jäsa upp, som sedan plockas fram jäses upp och bakas av så är torrjäst att föredra, då används nästan alltid även ett såkallat "fryspulver" tex. YMER är ett sådant som är väldigt stort inom branschen. Vid hemma bakning så är detta kanske inte lika viktigt då man kanske inte allt för ofta fryser eller typ aldrig fryser obakade kanelbullar eller frallor.

Där jag jobbar så använder vi inga andra bakhjälpmedel, utan allt är naturligt tillskillnad mot tex. pågen som tillsätter extra gluten för att få så fluffiga bröd som möjligt medans våra är mer rustika, kompakta och man känner tyngden i dem. Så som det ska vara på ett stenungsbageri.

Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Alex är toksskön. Han var även i Sverige för ett tag sedan för att lära sig göra de bästa köttbullarna.

https://www.youtube.com/watch?v=JViMCRQ4f44

Det där blir nog goda köttbullar, men måste säga att det saknas lite klassiska svenska knep i det receptet.. Och på tok för lite sås!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://www.kronjast.se/wp-content/uploads/2019/08/Kronjast_...

Japp. Jag menar den lilla blåa i mitten.

Robbis:
Är det ingen skillnad på blå och röd jäst?

Btw. Snygg flät-form på bröden!

Jo det är skillnad på röd och blå jäst. Jäst äter socker, och skapar då koldioxid och alkohol som gör att brödet jäser. Den röda jästen är nog speciellt framtagen för att klara av högre mängder socker... dvs tålig mot sötare degar. Vi har dock inte olika jäst för olika degar där jag jobbar utan kör bara med helt vanlig jäst. För oss funkar det alldeles utmärkt.

Gör ett test hemma vetja... kör 2 identiska degar fast med olika jäst... se hur de beter sig. Det är ju levande organismer.

Tack angående flätan... jobbat inom bageri sedan jag var 16 och är 40 nu så har gjort några hundratusen snoddas för hand i mina dagar. Nu förtiden bakar jag inte längre utan jobbar med försäljning och marknadsföring sedan ca 4 år tillbaka inom bageribranschen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av keffkebab:

Det där blir nog goda köttbullar, men måste säga att det saknas lite klassiska svenska knep i det receptet.. Och på tok för lite sås!

Hehe, men gurkan var med! Blev sugen på att testa restaurangen.


signatur
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Använder ni en snutt bakplåtspapper i botten på bakformen eller bara mjöl?

Jag kör smör hemma. Det lossar enklare än olja tycker jag plus att det ger en fantastisk smak

Medlem

Tack för tipsen!

Idag händer det!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hanzo:

Tack för tipsen!

Idag händer det!

Do it!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tänker alltid på denna:
https://youtu.be/K4eScf6TMaM 🙂

Medlem

4.5g aktiv torrjäst omvandling till färskjäst.

4.5/0.4=
11.25g


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Brödbak - In progress!

Steg 1

Duka upp ingredienserna:
- 140 g fingervarm vatten
- 140 g fingervarm mjölk
- 45 g socker
- 5 g salt
- 12 g färskjäst
- 50 g smör (mikrad i 10 sekunder)
- 450 g mjöl (12 g protein / 100g)

Steg 2

Häll i mjölkvatten-vätskan med sockret och fördela jästet med fingrarna i denna blandning tills allt lösts upp. Tillsätt sedan resten av ingredienserna (mjöl, smör).
Knåda för hand eller med maskin.

Steg 3

När degen knådats i en halv evighet kan den täckas över med lite plastfolie.
Låt vila i 60-120 min.

Steg 5

Ta ur degen och spar plastfoliet
Knåda degen i fem minuter.

Täck över med plastfoliet (och dunken).
Låt degen vila 15 minuter.

Steg 5

Ta bort plasten igen och spar den.
Knåda degen återigen i fem minuter.

Häll lite olja i dunken och ta bort eventuella degrester. Släng i degen i dunken och låt den bli smörjd av oljan runt om. Täck över med plastfolie och låt den jäsa sig dubbelt så stor (1-2 timmar... jag körde dock 1 timma).

Steg 6

När degen jäst färdigt. Smörj brödformen med lite fett/smör/olja.

Släng ut lite mjöl på bänken och ta bort plastfoliet. Rulla ihop degen till en korv och lägg in den i brödformen och täck över med plastfolie eller en köksduk. Låt degen jäsa i åtmistone 20 minuter (obs. här gjorde jag misstaget att börja grädda brödet direkt, så jag missade sista jäsningen).

Sömmen ska tydligen vara neråt, inte uppåt som på bilden. Vet inte om det spelar någon roll...

Steg 7

Sätt på ungen på 200 grader. När ungen är varm och när degen fått dubbla sin storlek kan du grädda den i mitten och ställ timern på 30 min. Hmm. Tydligen ska brödsömmen ligga neråt men jag hade för bråttom.

Steg 8 - Gräddning

Ahh.. nu börjar de lukta gutt hemma.

Det som återstår att göra efter att brödet gräddats färdig och är att ta ut brödet ur ugnen och ungsformen. Sen behöver brödet vila i 30 minuter på ett ugnsgaller och vänta tills att brödet har fått gräddas klart inuti.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers

Kul att följa!


signatur
Medlem

Dags att presentera resultatet!

Vilken underbar doft av nybakt bröd! Och vilken svulst brödet får!

Härligt mönster!

Hmm, lite ljust undertill.

Brödet ser hyfsat igenombakat ut! Och det smakar super!

Men vänta!

Åh nej! Det är inte färdigt!

Rosta!

Mjaa, mitten av brödet blev inte helt igenombakat. Men okej, det går att käka!

Det här wrappar upp brödbaket.

Felsökning

- Jag missade en jäsning när brödet skulle ligga och vila i brödformen - i väntan på ugnen, jag hade redan en varm ugn och körde in det ojäst. Så brödet blev nog inte fullt bakat på grund av detta.
- Jag hade inte heller "sömmen ner" i brödformen, men jag vet inte om det spelar någon roll.

- Brödet blev inte fullt igenomgräddat. Jag behövde nog grädda brödet i 35 minuter istället för 30.

Slutsats

- Överlag är jag väldigt nöjd med slutresultatet - det är mitt första riktiga brödbak!
- Halva limpan gick åt direkt, jag, brorsan, brorsonen och min son fick hejda oss till slut!

Hanzos brödbak
3
Bra
+
Brödet smakar sött & ljuvligt!
+
Härlig doft!
+
Brödet är saftigt!
+
Härlig färg och form!
-
Ej fullgräddat
-
Lite smak av jäst?
Det här betyder betygen på FZ

Tack för receptet!

Det var riktigt roligt och nybörjarvänligt att baka!

Jag är helnöjd med min skapelse! Hela hemmet luktar underbart!
All feedback välkomnas, hade jag rätt i mitt felsökande?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hanzo:

Dags att presentera resultatet!

https://i.ibb.co/Fsg20RS/CAE0-C43-F-05-AC-4-BE0-A985-7-C45-DB...

Vilken underbar doft av nybakt bröd! Och vilken svulst brödet får!

https://i.ibb.co/zxq5wjY/AFDC38-A5-06-FD-47-FA-A10-A-A3-F6906...

Härligt mönster!

https://i.ibb.co/Jjt36hV/6-D0-D3-C14-F304-4-E96-BCDB-18-B657-...

Hmm, lite ljust undertill.

https://i.ibb.co/dG9x98k/03-CE15-A3-064-D-4-E92-8-D32-C753-A6...

Brödet ser hyfsat igenombakat ut! Och det smakar super!

https://i.ibb.co/X5V3sqR/6-D0-C5-FC5-D239-4-DCF-91-FC-EE66-E4...

Men vänta!

https://i.ibb.co/dPhCvNL/256-D7-CE2-70-E6-435-E-884-F-77-E660...

Åh nej! Det är inte färdigt!

https://i.ibb.co/BKW13tZ/0-BBCBA3-F-7-BE4-44-F0-BFF1-A5-B58-C...

Rosta!

https://i.ibb.co/s1sckKX/BB8231-FA-1850-4-F12-97-DF-E76-E7122...

Mjaa, mitten av brödet blev inte helt igenombakat. Men okej, det går att käka!

https://i.ibb.co/8dknyK5/2413652-A-83-F8-4888-826-C-DD0946-E6...

Det här wrappar upp brödbaket.

Felsökning

- Jag missade en jäsning när brödet skulle ligga och vila i brödformen - i väntan på ugnen, jag hade redan en varm ugn och körde in det ojäst. Så brödet blev nog inte fullt bakat på grund av detta.
- Jag hade inte heller "sömmen ner" i brödformen, men jag vet inte om det spelar någon roll.

- Brödet blev inte fullt igenomgräddat. Jag behövde nog grädda brödet i 35 minuter istället för 30.

Slutsats

- Överlag är jag väldigt nöjd med slutresultatet - det är mitt första riktiga brödbak!
- Halva limpan gick åt direkt, jag, brorsan, brorsonen och min son fick hejda oss till slut!

Hanzos brödbak
3
Bra
+
Brödet smakar sött & ljuvligt!
+
Härlig doft!
+
Brödet är saftigt!
+
Härlig färg och form!
-
Ej fullgräddat
-
Lite smak av jäst?
Det här betyder betygen på FZ

Tack för receptet!

Det var riktigt roligt och nybörjarvänligt att baka!

Jag är helnöjd med min skapelse! Hela hemmet luktar underbart!
All feedback välkomnas, hade jag rätt i mitt felsökande?

Den missade jäsningen var nog en av missarna. Jag följde instruktionerna i klippet ganska slaviskt.

Jag kör nästan alltid på temp istället för tid numera. När 80 % av tiden som är angiven i receptet gott kör jag in en digital termometer och låter brödet gå till 97-98 grader. Är ytan på väg att brännas kör jag en plåt över eller sänker tempen.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den missade jäsningen var nog en av missarna. Jag följde instruktionerna i klippet ganska slaviskt.

Jag kör nästan alltid på temp istället för tid numera. När 80 % av tiden som är angiven i receptet gott kör jag in en digital termometer och låter brödet gå till 97-98 grader. Är ytan på väg att brännas kör jag en plåt över eller sänker tempen.

Tack för feedbacken.

Ska definitivt jäsa klart och testa med termometer+Skyddsplåt!

När stoppar du in termometern?
Är det tillsammans med brödet när det är allt är kallt?

Jag är rädd att öppna luckan och släppa ut vattenångan eller vad det är som håller uppe brödet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hanzo:

Tack för feedbacken.

Ska definitivt jäsa klart och testa med termometer+Skyddsplåt!

När stoppar du in termometern?
Är det tillsammans med brödet när det är allt är kallt?

Jag är rädd att öppna luckan och släppa ut vattenångan eller vad det är som håller uppe brödet.

När brödet börjar bli klart, då är det nästan bra att släppa ut eventuell ånga för att få en bättre skorpa. Oftast är det bara 10-15 grader kvar då.


signatur
12
Skriv svar