Recension – Star Wars: Squadrons

Medlem
Skrivet av Shodan:

Varför skulle spel per automatik i huvudsak spelas i MP?

Går vi till historien så ska rymdsimulatorer i huvudsak spelas i SP
SP är det svåra men att det fungerar i mp betyder väl att dogfighting fungerar bra iaf. Hade ju hoppats på något som kan stå upp mot föregångarna samt Starlancer. Får se framöver lär bli bland det första som köps när jag fått min Reverb G2

Jag förstår egentligen inte varför en ~10 timmars SP kampanj/tutorial skulle vara något negativt för ett MP spel.

Det finns mängder med spel som enbart är gjorda för att spelas i MP - Quake, Unreal Tournament, CS och många fler, där ingen skulle vilja spela SP spelet, eller ens ta sig igenom tutorialen om den så är 15 minuter.
Samtidigt som mängder av spel är gjorda för att spela i SP, där man slängt på en MP del, som ingen spelar.

Att simulatorer, speciellt stridssimulatorer skulle spelas i SP är ju snarare en oerhört tråkig begränsning utan omspelningsvärde.
För att inte tala om lagspel där man bara kan spela mot botar.
Det här är ju i grund och botten ett lagspel som CS, UT eller Quake i SW och VR miljö.

Det största problemet som jag ser det, är snarare att man har sagt att man inte kommer att utveckla vidare på det, med fler banor och spellägen.
Det känns som ett missat tillfälle där man utan problem skulle kunna tjäna lätta pengar med att bara sälja ett DLC med nya banor, skepp och spellägen, förhoppningsvis ändrar de sig.

Jag skulle dock vilja ändra på utgångsläget i både recension och i hur man ser på det här spelet.
Utgå från att detta först och främst är ett VR-spel. (Sorry Xboys)

Det här är alltså ett fullstort SP och MP VR-spel till en reducerad kostnad, och bör kanske recenseras som sådant?!

Själv har jag skaffat en HOTAS till min PS4 för att äntligen få ratta en X-wing på rätt sätt i VR.

Medlem

@bastard
Hur är det att spela detta med Warthog? Använde du roderpedaler? Om inte, hade du x-axeln bunden till yaw istället för roll? Jag har en Warthog, men funderar på om en spak med twist grip vore att föredra för det här spelet.

Skribent
Skrivet av grimpe:

@bastard
Hur är det att spela detta med Warthog? Använde du roderpedaler? Om inte, hade du x-axeln bunden till yaw istället för roll? Jag har en Warthog, men funderar på om en spak med twist grip vore att föredra för det här spelet.

Har inga roderpedaler tyvärr, så använde en av pov-hattarna på joysticken för att rolla. Inte den smidigaste lösningen men i rymdspel brukar jag köra så.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

"Trots den nya filmtrilogin och den hutlöst populära Mandalorian"

Ja, detta fattar jag inte alls. Jag har tittat igenom mandalorian efter att radiokanalen p1:s kulturjornalist höjt denna serien till skyarna. Jag tänkte för mej själv att om till och med de från p1 tycker den serien är grymt bra så måste jag se den då det kan betyda något annat än bara ytliga effekter.

Ärligt talat... det ända den serien har är special-effekter. Ett magrare manus får man leta efter. Och avsnitten borde vara minst 30 minuter längre styck för att få lite mer djup i avsnitten. Man hinner inte lära känna en ända av karaktärerna ordentligt.

Eller så är inte mandalorian gjorda för oss äldre och satsar på en publik upp till 15 år...

Eller så är smaken som baken, närmar mig 40 och tycker Mandalorian tillhör det bättre som producerats i videoformat i star wars. Men vill man ha djup story har väl aldrig star wars varit riktigt rätt val?

Medlem

@bastard
Tack för svar! Jag sätter upp det här på önskelistan, och skaffar det kanske när min Reverb G2 kommit.

Medlem

Har spelat ett litet tag, väldigt klumpigt och dåligt optimerat. Kan liksom spela Red Dead 2 på high med denna dator men detta spel flöt inte i mer än 45-50 fps MAX på low med allt avstängt (förmodligen har de inte optimerat för AMD-kort, eller så är AMD's drivers inte med i leken?). Storyn verkade väldigt tråkig i de ca två timmarna jag spelade och jag kände mig inte alls engagerad. Det blev en ånger, och det tog emot lite ändå då jag verkligen "ville gilla" spelet.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

3/5 = bajsdåligt

Medlem
Skrivet av smuts:

Har spelat ett litet tag, väldigt klumpigt och dåligt optimerat. Kan liksom spela Red Dead 2 på high med denna dator men detta spel flöt inte i mer än 45-50 fps MAX på low med allt avstängt (förmodligen har de inte optimerat för AMD-kort, eller så är AMD's drivers inte med i leken?). Storyn verkade väldigt tråkig i de ca två timmarna jag spelade och jag kände mig inte alls engagerad. Det blev en ånger, och det tog emot lite ändå då jag verkligen "ville gilla" spelet.

Kör med över 100 FPS på min dator i 4K med allt maxat. Flyter på som smör. RD2 däremot, världen sämsta optimering, spelet dyker ned till 25 FPS i 1080p (totalt ospelbart i 1440p eller 4K) och når knappt upp till 60FPS på ett RTX2080 kort och en i7:a som når upp till 4.7Ghz med mera.

Själv tycker jag om storyn, minus ett man bara är en random snubbe som inte har någon röst som alla för en monolog med, det var lite störande men annars tyckte jag om självaste historien och karaktärerna. Nice att Hera Syndulla var med och referenser till serierna/filmerna.

Medlem
Skrivet av rosski:

Eller så är smaken som baken, närmar mig 40 och tycker Mandalorian tillhör det bättre som producerats i videoformat i star wars. Men vill man ha djup story har väl aldrig star wars varit riktigt rätt val?

Vi är nog runt samma ålder skulle jag nog säga.
Det blir kanske svårt att hålla uppe kvaliten såpass högt som förr, men jämför man dialogerna i mandalorian med filmerna IV V och VI så känns dom obefintliga. Det fanns en och annan scen där tempot sjunk och där kvaliten fanns, tex när de där vakterna pratade med varann i sista delen och träningsskjöt lite eller när man fick träffa sandfolket, men ofta skall allt gå så in i norden snabbt, så snabbt att det finns stora luckor i manus (tänker främst på sista delen). I de gamla filmerna tog dom sej tid att lära känna de olika karaktärerna på ett helt annat stadie såsom när wookien sitter å spelar schackspel med R2D2. Visst, vi pratar inte djupt som en dramafilm nu, men nånting annat en special-effekter hade ju varit nice.

Allt började med att Disney köpte upp star wars och det enda jag anser har hållit måttet av star wars sedan dess är star wars 2 och 3. Resten uppfattar jag som väldigt mediokert där det känns som att disney enbart tänker på pengar utan att ens försöka göra filmerna/serierna episka för framtida generationer.

Men som sagt, allt kan ju inte passa alla 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Så inga problem med VR i testet?

Kan inte få bort stutter när man svänger i VR, så det är ospelbart just nu.
Väldigt många fler med samma problem.

Läste att man kan välja windowed istället för fullscreen, påverkar alltså prestandan i VR om den speglar datorskärmen i fullskärm

Medlem
Skrivet av aT1C:

Och vilket monopol är du tänkte på då?

Dom har monopol på star wars licensen gällande spel, genom en deal med disney 2013 om du missat det.

Gnällkuk
Skrivet av KeyserSoze:

Dom har monopol på star wars licensen gällande spel, genom en deal med disney 2013 om du missat det.

två år kvar, kämpa.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag har som många andra stora prestandaproblem i VR och hoppas på en patch närmaste veckan innan jag fortsätter spela.

Skrivet av Tdoggahdogg:

3/5 = bajsdåligt

vad kallar du 2/5?

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Dom har monopol på star wars licensen gällande spel, genom en deal med disney 2013 om du missat det.

Det stämmer inte, för sist jag titta så göres inte Lego Star Wars eller Virtual pinball Star wars av EA.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Det stämmer inte, för sist jag titta så göres inte Lego Star Wars eller Virtual pinball Star wars av EA.

Jodå det finns exklusiva rättigheter, bara att googla om du nu inte tror mig.
Spelen du nämner hamnar utanför kontraktet utav någon anledning, förmodligen för att dom inte är star wars spel i första hand.
Det kan man säkert googla på också om man är intresserad.

Inaktiv
Skrivet av Tdoggahdogg:

3/5 = bajsdåligt

Du måste nog utveckla lite om du vill att någon ska förstå vad du menar.

Medlem
Skrivet av lerb:

Duger inte 3/5 eller vad är problemet? Rätt hårt ändå.

Tror inte jag nämnde något betyg, från vad jag läst och kikat så har spelet fattigt med content både i mp och sp det är ju lite anmärkningsvärt.
Sedan skulle jag mycket hellre se star wars spel från andra utgivare än EA, vilket är det jag pratade om i kontext.
Då dom har fallit kort flertal gånger nu. Har ju inte kommit ett enda 5/5 under deras licens tid.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

två år kvar, kämpa.

Hoppas bara dom inte förnyar det T_T

Medlem

Jag tror EA kommer få fortsätta med licensen.
Och jag tror det blir mer banor o skepp till Squadrons. Spelet har mottagits väl med goda betyg.
Jaaa,,, det är optimisten i mig som talar. Jag vill att detta ska gå bra. Äntligen ett nytt Star Wars space sim!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Vi är nog runt samma ålder skulle jag nog säga.
Det blir kanske svårt att hålla uppe kvaliten såpass högt som förr, men jämför man dialogerna i mandalorian med filmerna IV V och VI så känns dom obefintliga. Det fanns en och annan scen där tempot sjunk och där kvaliten fanns, tex när de där vakterna pratade med varann i sista delen och träningsskjöt lite eller när man fick träffa sandfolket, men ofta skall allt gå så in i norden snabbt, så snabbt att det finns stora luckor i manus (tänker främst på sista delen). I de gamla filmerna tog dom sej tid att lära känna de olika karaktärerna på ett helt annat stadie såsom när wookien sitter å spelar schackspel med R2D2. Visst, vi pratar inte djupt som en dramafilm nu, men nånting annat en special-effekter hade ju varit nice.

Allt började med att Disney köpte upp star wars och det enda jag anser har hållit måttet av star wars sedan dess är star wars 2 och 3. Resten uppfattar jag som väldigt mediokert där det känns som att disney enbart tänker på pengar utan att ens försöka göra filmerna/serierna episka för framtida generationer.

Men som sagt, allt kan ju inte passa alla 😁

Star wars 2 och 3, attack of the clones och Revenge of the sith? De är dock inte Disney, men jag håller med de är de bästa frånsett originaltrilogin.

Medlem

Spelet är helt ok, men tror jag kommer inte sakna det efter ett tag när jag är klart med SP.

Bra dog-fighting, men jag själv får ingen rymd-känsla som jag får i tex Elite Dangerous eller i Eve Online.

Medlem

Är galet taggad på spelet, får min index på måndag/tisdag! Hoppas dom hinner med en patch innan dess, vore trevligt. Vet det är lite problem med HOTAS och fps/stuttering.

Tänkte bara tipsa om att jag såg en T.16000m joystick på Elgiganten mobilia, malmö, i torsdes. Tror inte den finns på deras hemsida. Var där o skulle köpa T.16000m med throttlen men dom hade ställt fram fel vara, men fick rätt till slut.. vet dom är svåra att få tag på i dessa tider!

Medlem
Skrivet av rosski:

Star wars 2 och 3, attack of the clones och Revenge of the sith? De är dock inte Disney, men jag håller med de är de bästa frånsett originaltrilogin.

Oj, fel av mej. Jag hade för mej att star wars såldes redan i slutet av 90-talet men ack vad fel jag hade. Man skulle ju lätt kunnat tro att star wars 1 var en disney produktion med jar jar binks 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Gnällkuk
Skrivet av KeyserSoze:

Hoppas bara dom inte förnyar det T_T

Känns tveksamt, de har inte riktigt pumpat ut bra SW-spel och med MS på krigsstigen skulle det inte förvåna mig om de fläker lädret än en gång.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Suger att de inte tänker släppa mer innehåll. Blir till att vänta tills spelet släpps till vanliga EA Play som man ändå får gratis med Game Pass snart.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Känns tveksamt, de har inte riktigt pumpat ut bra SW-spel och med MS på krigsstigen skulle det inte förvåna mig om de fläker lädret än en gång.

Jo jag håller med, hoppas såklart!

Medlem
Skrivet av lerb:

Att spelet är fattigare på content än ett AAA-spel väl inte särskilt konstigt om du tittar på prislappen? Dessutom är ju inte spelet fattigt om man faktiskt jämför med många andra SP-spel - kampanjen håller jämn längd med flertalet omtyckta spel i AAA-segmentet.

Men det kan du ju googla på om du är intresserad av informationen... Eller så spelar det ingen roll för det viktigaste är att hata EA, korrekt?

Sen kan jag tycka att sitta och kräva 5/5 spel på det viset låter lite som ett bortskämt barn som bara vill ha det största och bästa i leksaksaffären.

Ptja närmsta jämförelsen jag har är elite dangerous, och det har halva prislappen och mycket mer i sitt spel.

Kräva och kräva, har inte krävt någonting. Jag påpekar att dom inte har släppt ett enda klockrent star wars spel under hela sin licenstid vilket är anmärkningsvärt gällande en så stor IP och företag.

Sedan anser jag att andra utvecklare/utgivare har gjort bättre star wars spel förr, så det är väl inget konstigt att vilja se vad andra kan göra ?

Medlem

Jag är väldigt sugen på att prova det här, lite beroende på priset, och då är det mest min högst begränsade ork och speltid som sätter gränsen. Backloggen bultar i baakhuvudet, och det känns dumt att punga ut större pengar för något som, likt Division 2, fick en halvtimme-timme innan det hamnade på "en vacker daag-listan".

Blev riktigt sugen bara jag sett denna video

Medlem
Skrivet av MrJibblies:

Är galet taggad på spelet, får min index på måndag/tisdag! Hoppas dom hinner med en patch innan dess, vore trevligt. Vet det är lite problem med HOTAS och fps/stuttering.

Tänkte bara tipsa om att jag såg en T.16000m joystick på Elgiganten mobilia, malmö, i torsdes. Tror inte den finns på deras hemsida. Var där o skulle köpa T.16000m med throttlen men dom hade ställt fram fel vara, men fick rätt till slut.. vet dom är svåra att få tag på i dessa tider!

Har hunnit spela några timmar. Har inga problem alls. Och det är hur kul som helst i VR med hotas.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Det här spelas igenom med Game Pass Ultimate sedan.

123
Skriv svar