Tvättar ni era handkontroller?

Medlem

isopropanol får bort det jävligaste ^^ Dock så brukar jag bara köra något enklare inte speciellt starkt medel och en microfiber-duk.

Medlem

Absolut. Har problem med handsvett så mina grejer blir grisiga ganska fort, så de behöver rengöras ganska ofta.

Medlem

Äter inte vid dator och tvättar händer ofta (särskilt inför en sittning).

Samt att jag rengör utrustning vid behov.

Medlem

Känns som att jag blir av med inlärda och insmorda skillz när jag tvättar dom. mitt svar är nej


signatur

Allätare

Medlem

Dualshock4 följer med in duschen lämnar den aldrig 😆

Medlem

Rengör både mus, tangentbord och handkontroll veckovis.

Är relativt obsessed med att tvätta händerna efter allt jag gör, så brukar inte kladda ner något. :v

The Ashen One

Spelar med handskar på. På så sätt sparar jag tid.

Medlem

Brukar rengöra handkontroller, mus och tangentbord med lite isopropanol emellanåt. Musmattan kör jag i tvättmaskinen.

Medlem

Jag brukar faktiskt spela med tunna handskar som jag gör en massa mikrohål i när jag köper nya möss och kontroller, efter ett tag blir det svettigt ändå så jag tar av mig dem. Sen någon vecka efter bryr jag mig inte lika mkt utan får rengöra lite då och då.

Medlem

Jag rengjorde min DS4 för några månader sedan inför försäljning. Den hade inte rengjorts sedan den köptes 2014. Skårorna och skruvhålen var helt igensatta. Det var riktigt grisigt, så nästa kontroll kommer definitivt rengöras oftare.

Medlem

Sakerna slits sönder innan man behöver rengöra dom, så man köper nytt istället.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Var är alla trollsvar? Så snyggt välartat forum här.
Letade efter poster som rekommenderade bäzta tvätt mot the china plague alá:

micra ps4kontrollen för att sen köra den på kastrullprogrammet i diskmaskinen, torka sedan i air Fryern på krispig-kycklingvinge-programmet.

Medlem

Känns som att FZ behöver göra en år 2020 guide i ämnet...

/En med smutsiga kontroller.

Medlem
Avstängd

Tvätta handkontrollen systematiskt är inget jag gör.

Men däremot då jag har ätit chips eller något liknande.
Och om jag sedan lyckats kleta ner kontrollen.
Då tar jag diskmedel eller något liknande och attackerar det området med det.
Så det förblir rent en tid framöver.

Medlem

Tål inte skitiga och flottiga saker så de rengörs
Men äter aldrig något då jag spelar så de är alltid rena och fina

Medlem

Tangentbord rengörs noga ca en gång om året. Då tas alla tangenter av, läggs i ett durkslag och spolas av. Några timmar senare så torkar jag av varje tangent och monterar dit dem igen efter jag rengjort själva tangentbordet.

Ytor på musen torkas också av med en fuktig trasa och sidoknappar på min MMO mus rengörs. Datormusen rengörs oftast lite oftare då smuts gärna vill krypa in emellan sidoknapparna.

Spelkonsollerna har jag inte rört på ett bra tag, men handkontrollerna rengörs också med en fuktig trasa och skarven i skalet rengörs från eventuella smuts lager.

Äter jag något vid datorn så gör jag det med ena handen endast och rör inte tangentbord eller mus förrän den handen är ren igen.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Skribent

Tangentbord kan man köra i diskmaskinen!

I övrigt till alla er som rengör er elektronik regelbundet (bra jobbat förresten), gör ni även ren mobilen? Det är den värsta bakteriehärden ni har hemma skulle jag tro.

Medlem

Rengör aldrig mina handkontroller. För att jag inte känner att behovet finns, äter aldrig chips eller liknande när jag spelar. Är ganska duktig på att tvätta händerna också.

Tangentbordet däremot borde jag rengöra grundligt 1-2 ggr per år då så mycket skit hamnar mellan tangenterna, men då processen är så jävla jobbig blir det tyvärr knappast så ofta (plocka isär alla tangenter, blötlägga dem i tvål & vatten, låta torka (tar timmar) och sen sätta allt på rätt plats). 6 år gammalt Corsair K70.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Jag brukar faktiskt spela med tunna handskar som jag gör en massa mikrohål i när jag köper nya möss och kontroller, efter ett tag blir det svettigt ändå så jag tar av mig dem. Sen någon vecka efter bryr jag mig inte lika mkt utan får rengöra lite då och då.

Oj. Du känner inte att du borde träna bort detta beteende? Som att ha Ica-påsar dragna över sina nyinköpta skor. Jag är dock kanske inte så himla mycket bättre, använder handskar när jag ska montera bort/på glasskivan av mitt datorchassi (NZXT S340 Elite). Fingeravtryck syns ju fruktansvärt lätt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av MyInsanity:

Spelar med handskar på. På så sätt sparar jag tid.

HAHA damn straight!


signatur

Allätare

Medlem

Det gör jag men min hjärna behöver litet kaos för att frodas, bland det värsta jag vet är när något ser kliniskt rent och opersonligt ut. Men man vill ju samtidigt ha en resonabel miljö att spela i, så det blir en kompromiss.

Medlem

när man spiller öl/grogg etc på grejerna så 1gång i månaden kanske

Medlem

Tar varken i tangentbord och mus eller handkontroller med flottiga/kladdiga fingrar.
Skulle aldrig falla mig in.

Hade däremot en spelsugen släkting på besök för några år sen som friskt alternerade alternerade mellan snacksskålen och PS3-kontrollen.
Jag dog lite inombords.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Sedan gammalt är ju nolltolerans kring chips och popcorn! Antingen äter du eller så spelar du!. Brukar dessutom alltid tvätta händerna innan jag spelar då håller kontrollen sig ren. Sen spritar jag kontrollen någon gång per månad för att döda bakterier och kör en enklare avtorkning med putsduk när den känns flottig. Viket blir ett par gånger i veckan. Undviker tvål och vatten men de klart att jag har gnuggat kontrollen med fuktig handduk vid något tillfälle. Regeln för VR är att börjar du svettas är det dags för paus. Gör alltid rent VR headset innan jag spelar och putsar linsen i brillorna (eller vad det heter?) varje gång jag jag sätter på paus. Ratt, joystick och andra tillbehör har samma rutin som mina vanliga kontroller. Kameran putsar jag i samband med städning av vardagsrummet. Mina grejer ser alltid väldigt nya och fräscha ut dock glappar en av mina kontroller då det är ett jäkla slänga in den i sofffdynan ibland när spelet strider mot min vilja 😆

Medlem

Tvättar alltid händerna innan jag sätter mig vid datorn eller använder en handkontroll, men brukar gå över och rengöra mina prylar då och då ändå.


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Medlem

Vid behov.. Och antistatiskt rengöringsskum is the shit för handkontroller, fjärrisar etc.

12
Skriv svar