Godfall kräver internetuppkoppling även för singleplayer

Robot
Godfall kräver internetuppkoppling även för singleplayer

Spelar det ingen roll eller kan det få dig att hoppa över spelet?

#Gearbox-software, #Godfall


Medlem

Är väl okej vid det här laget. Beroende på hur central online funktionaliteten är.. Är spelet till stor del byggt för online så är det meckigt att göra att SP funkar offline. Typ.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Hur kan detta vara en issue 2020?

Medlem
Skrivet av nicbex:

Hur kan detta vara en issue 2020?

Ingen aning...
Är väl bara dela ut sitt mobilnät från telefonen om man sitter i en stuga utan bredband, så är det löst.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Hur kan detta vara en issue 2020?

Sommarstuga. Alla har inte oändligt med data, alla sommarstugor har inte täckning.
Problem med isp.
Finns nog fler saker där detta kan vara en issue


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Jag tycker det är onödigt. Men det är inte en dealbreaker. Men att spelet ser mediokert ut, det är däremot ett större bekymmer och gör att jag kommer hålla mig undan.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Hur kan detta vara en issue 2020?

Ger utgivaren total kontroll över spelet
Och tar bort ägandet helt.
Remaster nysläpp? Döda servrarna för originalet och tvinga folk köpa nya

Det är ett bra exempel på varför det är dåligt.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Objektivt dumt för alla med skitnätverk runt om i världen men inget problem för mig egengligen. Inte för att jag är intresserad av spelet men hade jag varit det så är det inget hinder. Enstaka småfall som när internet är nere är ju så sällan och har aldrig lyckats tajma det med att jag velat spela ett singleplayer spel som kräver online egentligen.

Medlem

Känns inte som ett issue öht trots listade anledningar att det skulle vara ett issue.

1997 kanske. Definitivt inte 2020.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ger utgivaren total kontroll över spelet
Och tar bort ägandet helt.
Remaster nysläpp? Döda servrarna för originalet och tvinga folk köpa nya

Det är ett bra exempel på varför det är dåligt.

Du äger inget spel du har, utöver plasten i skivan. Du får aldrig annat än en begränsad licens. Håller dock absolut med om att det är uselt om de slaktar servrarna och det innebär att spelet inte längre går att spela.

Medlem

Men gud. 2015 ringde och ville ha tillbaka sitt gnäll om internet. Är det verkligen nyhetsvärde i detta? Om man måste spela playstation i sin vedbod får man väl bara välja något annat spel.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ger utgivaren total kontroll över spelet
Och tar bort ägandet helt.
Remaster nysläpp? Döda servrarna för originalet och tvinga folk köpa nya

Det är ett bra exempel på varför det är dåligt.

Har du många exempel på när detta har skett? Och nu menar jag inte 15 år efter release...

Medlem

Helt galet. Var detta som nästan dödade Xbox 2013 och nu verkar folk vara okej med detta?

Microsoft går åt rätt håll, Sony åt fel.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt galet. Var detta som nästan dödade Xbox 2013 och nu verkar folk vara okej med detta?

Microsoft går åt rätt håll, Sony åt fel.

Hur kontrolleras att du har en aktiv och betald gamepass-sub när du ska starta ett gamepass-spel?

Medlem
Skrivet av majep:

Men gud. 2015 ringde och ville ha tillbaka sitt gnäll om internet. Är det verkligen nyhetsvärde i detta? Om man måste spela playstation i sin vedbod får man väl bara välja något annat spel.

Vad med när internet är nere? Eller är ditt internet helt felfritt? Då vill jag väldigt gärna veta vilken leverantör du har!

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt galet. Var detta som nästan dödade Xbox 2013 och nu verkar folk vara okej med detta?

Microsoft går åt rätt håll, Sony åt fel.

För att inte prata om "tjuvlyssnade" Kinect var så integritetskränkande att folk sket i Xbox. Idag sitter samma personer med Google home, Alexa m.m. i varenda rum och på toaletten och ser det inte som ett problem...

Medlem
Skrivet av Gill:

För att inte prata om "tjuvlyssnade" Kinect var så integritetskränkande att folk sket i Xbox. Idag sitter samma personer med Google home, Alexa m.m. i varenda rum och på toaletten och ser det inte som ett problem...

Precis detta jag menar. Galet dubbelmoral.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt galet. Var detta som nästan dödade Xbox 2013 och nu verkar folk vara okej med detta?

Microsoft går åt rätt håll, Sony åt fel.

Jag vet inte hur mycket detta spel använder servrar i single-player? Är det en gemensam värld? Bestäms vissa händelser av servern? Liknar det Destiny?

Om spelet använder servern för mycket även i single-player så är det självklart att man måste vara online. Om den inte används alls är det såklart helt onödigt.

Att jämföra med MS 2013 är totalt missvisande. Då krävdes uppkoppling för att något överhuvudtaget skulle fungera oavsett vad du ville spela.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur kontrolleras att du har en aktiv och betald gamepass-sub när du ska starta ett gamepass-spel?

Går alldeles utmärkt att köra gamepass offline i sommarstugan. Gjort det flera ggr. Du måste dock sätta Xboxen offline när du är uppkopplad. Fungerar även på PC.

Inget problem för mig personligen att det kräver uppkoppling, dock så är det ett problem att spelet ser dåligt ut och verkar inte vara kul överhuvudtaget av det man sett hittills.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur kontrolleras att du har en aktiv och betald gamepass-sub när du ska starta ett gamepass-spel?

Du måste vara uppkopplad minst en gång var 30:onde dag. Funkar bra, liknar det Spotify kört med.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Du äger inget spel du har, utöver plasten i skivan. Du får aldrig annat än en begränsad licens. Håller dock absolut med om att det är uselt om de slaktar servrarna och det innebär att spelet inte längre går att spela.

Pc spel som kräver online har i princip alltid varit så, men inte för singleplayer-spel.
Visst vi äger inte spelen på det sätt att vi kan göra vad vi vill med dem, men det finns inget sätt för en utgivare av ett spel att stoppa mig från att spela om det är DRM-fritt och konsoler tidigare har aldrig kunnat "ta bort" ett spel från någon innan online blev en grej.

Det finns ingenting som hindrar mig från att ta fram vilken Nintendo-konsol som helst och spela vilket spel som helst från de senaste 20 åren, medans jag ev inom 1år om detta spel fallerar i försäljning inte kan spela detta.

Att det har blivit norm att kräva authensiering mot en server som utgivaren när de själva så önskar kan döda i förmån för ett nytt spel, remaster eller att MP delen inte längre lockar spelare är rätt sjuk när det också påverkar singleplayer i dessa spel.

Singleplayer-spel/delar av spel borde aldrig få kräva online, inte för att det kan bli problem om din uppkoppling dör utan för att du utan förvarning kan förlora tillgång till din "licens" som inte har tid specifierad.

Medlem

Jag kommer fortsätta stödja DRM-fria spel i största möjliga utsträckning


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Ambassadör
Xbox

Ser det inte som något problem. Det var inte ett problem 2013 och det är det inte nu heller.


signatur

Jump in.

Medlem

Inte kul för oss med 33,6k modem 😭

Medlem

Godfall ser verkligen sjukt enformigt o tråkigt ut, verkar vara helt värdelöst
Skriver inte det för att vara negativ utan jag ser fram mot Ps5 sjukt mycket men faktiskt fattar jag inte alls hur Godfall kan imponera på någon vilket det ändå tycks göra, smaken är som baken som sagt

Medlem
Skrivet av majep:

Har du många exempel på när detta har skett? Och nu menar jag inte 15 år efter release...

Om det har gått 15 år eller 5 år kvittar väl? Retrogaming är rätt stort, är ju synd om en hel konsolgeneration skulle gå förlorad bara för att det krävs onlineservrar för singleplayerspel. Visst Godfall skiter jag personligen i, men vill inte se att det blir så med alla singleplayerspel.

Medlem

Ibland när nätet går ner (Telia krånglar etc) så brukar det vara kul att lira något single-player spel sålänge. Löjligt om de också ska kräva uppkoppling.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ser det inte som något problem. Det var inte ett problem 2013 och det är det inte nu heller.

Problemet med MS 2013 var att man inte skulle kunna spela ett single-player Space Invaders med noll onlinefunktioner utan uppkoppling. Den idén var korkad 2013 och är fortfarande korkad nu.

Medlem

Ha ha. Xbox one allways online. Folk "microsoft ska spionera genom kinecten.

2020 ps5Godfall kräver ständig uppkoppling folk"ingen dealbreaker, alla har väl internet.

123
Skriv svar