Ikväll släpps Baldur’s Gate III - i early access

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är ingen som tvingar dig att köpa spelet nu? Vill du inte vara med i att forma spelet, vänta bara tills släppet?

Förstår inte riktigt problematiken där... Alternativet hade ju varit att släppa spelet med buggar som tar lång tid att fixa.

I och med att det i princip är en förhandsbokning där man även ges tillgång till spelet i tidig fas så ser jag som sagt inte problemet.

I slutändan antar jag att det handlar om vilket förtroende man har till utvecklaren och hur troligt man tror det är att man kommer gilla spelet när det väl släpps. Att en utvecklare som Larian tar ut fullpris tycker jag inte är konstigt. Särskilt med tanke på att de allra flesta antagligen inte kommer ge särskilt mycket feedback.

Jag kan hålla med om att vi inte håller med varandra, anser fortfarande att det är snålt av dom och det skickar helt fel signaler till resten av alla utvecklare.

Frilansare

Har också svårt med det här formatet, men kan förstå excelspelare som gillar att pressa spelsystem och vara med och påverka allt det där som pågåt bakom kulisserna. De lär nog få det roligt här. Kommer nog ladda ner och bara känna lite på det - en förhandstitt sköter vår eminente skribent Olander om!

Medlem

150 gb hårddisk....sheeeeeet!

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Jag vet inte vad du tänker dig att vitsen är med Stadia, men ett av försäljningsargumenten är ju att du kan spela otroligt krävande spel på nästan ingen hårdvara alls.

Jag har ett närmast uttjänt Radeon 460 i burken men när jag spelar med Stadia så startar inte ens fläktarna på det.

För mig handlar det mer om att smidigt kunna lira PC spel med handkontroll i soffan. Nu har jag dock inte stadia och inga större planer på att skaffa det just nu, men det är av den anledningen jag hade skaffat det isf

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jag kan hålla med om att vi inte håller med varandra, anser fortfarande att det är snålt av dom och det skickar helt fel signaler till resten av alla utvecklare.

Jag får nog hålla med Dunder här. Jag ser inte problemet. Du betalar nu (om du vill själv avvaktar jag nog full release) och får möjlighet att vara med i early acces, när spelet sen är släppt så får du ju fulla spelet utan att betala något mer. Vet många andra som kört fullpris på sina early acces med så där ser jag inte heller problemet. Men de e vad de e

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Som sagt, jag ska sitta och sura i ett år tills spelet faktiskt släpps i färdig form.

Nej, vill de att jag ska vara beta-testare så får de anställa mig som beta-testare. Vilket alternativet de facto är, spelutvecklare bör anställa professionella beta-testare så att de faktiskt får spelet testat systematiskt. Early access är inget annat än ett sätt att stjälpa över arbetsuppgifter på en betalande pöbel och utvecklarna kommer fortfarande att få sitta med ett intensivt patchande vid release eftersom det är mycket större risk att buggar slinker igenom om inte beta-testandet är uppstyrt.

Ja, du får såklart sura om du vill

De har utan tvekan testare redan, det finns inte en chans att en utvecklare av den storleken inte har testare. Samtidigt är det ett så pass stort och invecklat spel att in house-testarna inte kommer kunna hitta alla problem, vilket man kan i mycket större utsträckning göra med en early access-period.

Du har helt enkelt missförstått vad early access är.

EDIT: Vill man ha mer ingående information kan man lyssna på Dropped Frames-podcast:en där de intervjuar Swen om just detta.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Drygt att man inte verkar kunna köpa på Humble Store eller Epic.
Jag har ju kuponger att förbruka!

Skrivet av Dunder:

Ja, du får såklart sura om du vill

De har utan tvekan testare redan, det finns inte en chans att en utvecklare av den storleken inte har testare. Samtidigt är det ett så pass stort och invecklat spel att in house-testarna inte kommer kunna hitta alla problem, vilket man kan i mycket större utsträckning göra med en early access-period.

Du har helt enkelt missförstått vad early access är.

EDIT: Vill man ha mer ingående information kan man lyssna på Dropped Frames-podcast:en där de intervjuar Swen om just detta.

Schysst tankegång att påstå att jag missförstått Early Access baserat på dina egna vilda antaganden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Schysst tankegång att påstå att jag missförstått Early Access baserat på dina egna vilda antaganden.

Vilda antaganden? Att stora spelstudior har testare...?

Hur kan man anta något annat efter det du skrev?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Dunder:

Vilda antaganden? Att stora spelstudior har testare...?

Hur kan man anta något annat efter det du skrev?

Nåja, nu är det fortfarande en indie-utvecklare med tung budget. Finns dock inget som säger att de likt andra "stora utvecklare" (Vilka du nu jämför mot?) har ett team dedikerade betatestare, därav är det ett vilt antagande.

De har onekligen råd att ha det och de är ju kända för att faktiskt dra in mycket pengar från spelarbasen före/under spelutvecklingen. Men jag har inga uppgifter om att de har det (och de är inte direkt som säger att de behöver det när spelare betalar för jobbet).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Larian har kört early access på alla sina senaste spel. Divinity original sin 1& 2 hade en lång ea period och kom från kickstarter. Kommer inte ihåg om det var ett år dock? Sen släpper de oftast en definitiv version av spelet något år efter släpp som är oftast är den mest kompletta versionen. Så detta är ingen överaskning vad gäller detta släpp. Tvärtom. Man får tycka vad man vill men förr om åren har de inte haft ekonomin att realisera sin vision direkt utan vartefter spelet sålt så har de kunnat lägga till och utveckla. Man kan tycka att de nu borde ha full finansiering etcetera men de har väl hittat en form som de trivs med på gott och ont. Håller med tidigare post att jag ser fram emot denna ea så oerhört mer än CP2077 men dåg jag är en rpg-mupp är det kanske inte så konstigt?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nåja, nu är det fortfarande en indie-utvecklare med tung budget. Finns dock inget som säger att de likt andra "stora utvecklare" (Vilka du nu jämför mot?) har ett team dedikerade betatestare, därav är det ett vilt antagande.

De har onekligen råd att ha det och de är ju kända för att faktiskt dra in mycket pengar från spelarbasen före/under spelutvecklingen. Men jag har inga uppgifter om att de har det (och de är inte direkt som säger att de behöver det när spelare betalar för jobbet).

Okej, för det första, det är absolut inte en indieutvecklare vi pratar om här. De har funnits i snart 25 år och har hundratals anställda.

För det andra, det tar typ två sekunder att Googla fram anställda på företaget som jobbar som testare.

För det trede, din mening

Citat:

(och de är inte direkt som säger att de behöver det när spelare betalar för jobbet).

förstår jag inte.
Om du menar att de inte behöver testare för att folk betalar för att få vara delaktiga i spelutvecklingen genom early access, så förstår jag vilken nivå vi ligger på här...

Kanske låter lite dryg, men svårt att hålla sig från det här


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

...och över 600 spänn för en ofärdig produkt; är de dumma i huvudet på riktigt!!?!?!?!?!?!?!?!?

International
Man of Mystery

Själv spelar jag såna här spel så långsamt att jag säkert inte ens kommer påverkas av att det är early access.. De kommer ligga före mig hela tiden.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, för det första, det är absolut inte en indieutvecklare vi pratar om här. De har funnits i snart 25 år och har hundratals anställda.

För det andra, det tar typ två sekunder att Googla fram anställda på företaget som jobbar som testare.

För det trede, din mening
förstår jag inte.
Om du menar att de inte behöver testare för att folk betalar för att få vara delaktiga i spelutvecklingen genom early access, så förstår jag vilken nivå vi ligger på här...

Kanske låter lite dryg, men svårt att hålla sig från det här

Ingen idee, de som bestämt sig för att vara griniga kommer fortsätta vara det hur mycket man än försöker

Inaktiv

Blir att spela spelet om några år när det är klart. Är tyvärr inte mentalt stark nog att hålla mig borta från att kolla när andra spelar dock..

Medlem

Är det nån som vet om de kommer uppdatera spelet med mer innehåll allteftersom det blir klart under ea perioden eller är detta allt man får spela nu tills spelet släpps om 1 år eller så?


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Sito:

Är det nån som vet om de kommer uppdatera spelet med mer innehåll allteftersom det blir klart under ea perioden eller är detta allt man får spela nu tills spelet släpps om 1 år eller så?

De brukar lägga till nya saker lite då och då. Nya raser/klasser, origin karaktärer, förbättringar från spelare etc. Så jag skulle gissa att i slutet av ea-perioden så är det det ”fulla” spelet men då endast akt 1. Akt 2+ läggs till när det släpps. Du kan säkert läsa någonstans hur de gjorde med DoS2. Detta släpp borde vara någorlunda lika kan man gissa.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vad ska spelet kosta, hittar inte den infon

618:- betalade jag på GoG.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Som sagt, jag ska sitta och sura i ett år tills spelet faktiskt släpps i färdig form.

Nej, vill de att jag ska vara beta-testare så får de anställa mig som beta-testare. Vilket alternativet de facto är, spelutvecklare bör anställa professionella beta-testare så att de faktiskt får spelet testat systematiskt. Early access är inget annat än ett sätt att stjälpa över arbetsuppgifter på en betalande pöbel och utvecklarna kommer fortfarande att få sitta med ett intensivt patchande vid release eftersom det är mycket större risk att buggar slinker igenom om inte beta-testandet är uppstyrt.

Skrivet av hannes.theorell:

Eller som jag oftast känner de gånger jag gått med på Early Access; att jag tröttnat på spelet långt innan jag ens får spela den skarpa versionen.

Det finns faktiskt folk som VILL vara med och utveckla spelet och gärna betala för det. Man "förbokar" ju typ spelet, men får vara med och forma det. Hade varit drömmen om jag hade haft mer tid, men jag spelar hellre just detta spel när det är färdigt om nåt år.

Gör som jag. Vänta tills det är klart och spela det som det var tänkt att spelas.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Det är så klart så att early access för ett företag som Larian "bara" handlar om att få in pengar tidigt, det är som garanterade sales, oavsett hur "perfekt" spelet blir.

De flesta som köper och spelar spelet kommer ju aldrig att överhuvudtaget ge någon feedback eller skicka in någon data, sedan kommer alla dessa personer som har feedback på en massa saker som ÄNDÅ kommer fixas, t ex "jag ser inte skill trädet så tydligt" och sådant. Sedan kommer hela balanssaken där utvecklarna måste välja mellan person A och person B, sedan kanske det blir något mitt i mellan som man ändå kunde göra utan de där åsikterna.

Teknisk data är ju bra, så att det är färre buggar, men spelet bygger väl på samma plattform som deras tidigare spel och flera av systemet kommer nog vara ganska lika.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av JackFlack:

...och över 600 spänn för en ofärdig produkt; är de dumma i huvudet på riktigt!!?!?!?!?!?!?!?!?

Vad menar du?
Du får möjlighet att spela Baldurs tidigare och får vara med att påverka om du vill engagera dig så klart, det är ett fritt val det är ingen som tvingar dig och du behöver ju inte köpa spelet igen när det släpps som färdig produkt. Alternativt gör du som några andra här och väntar tills spelet släpps och ser vad priset landar på då, det lär ju förmodligen inte bli billigare via Steam iaf. om du inte planerar att vänta på någon Steam rea om ett par år.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av SgtBlack:

Vad menar du?
Du får möjlighet att spela Baldurs tidigare och får vara med att påverka om du vill engagera dig så klart, det är ett fritt val det är ingen som tvingar dig och du behöver ju inte köpa spelet igen när det släpps som färdig produkt. Alternativt gör du som några andra här och väntar tills spelet släpps och ser vad priset landar på då, det lär ju förmodligen inte bli billigare via Steam iaf. om du inte planerar att vänta på någon Steam rea om ett par år.

Oftast så har jag hoppat på ett "Early Acess projekt" för att faktiskt vara med aktivt och stötta & utveckla det, och då har prislappen oftast legat på halva de priset (lite som tack för hjälpen), för att sedan när spelet blir 1.0, så blir det ett fullt pris. Och vi som varit med från början på resan får fortsätta. Men att pynta 60 Euro nu är ju bara idiotiskt! Men alla får förstås göra som de vill, det håller jag med om...jag håller inte med om prisbilden!

Medlem
Skrivet av JackFlack:

Oftast så har jag hoppat på ett "Early Acess projekt" för att faktiskt vara med aktivt och stötta & utveckla det, och då har prislappen oftast legat på halva de priset (lite som tack för hjälpen), för att sedan när spelet blir 1.0, så blir det ett fullt pris. Och vi som varit med från början på resan får fortsätta. Men att pynta 60 Euro nu är ju bara idiotiskt! Men alla får förstås göra som de vill, det håller jag med om...jag håller inte med om prisbilden!

Har svårt att se hur ett spel av denna storleken skulle kunna säljas för halva priset redan innan släpp. Det är lite skillnad på detta och ett indie-projekt där man aldrig vet vad som kommer hända en vecka senare. Många early access-spel vet man inte ens om de kommer släppas alls, men här har man redan ett stoppdatum.

Att kalla det idiotiskt känns bara fjantigt. Vet man att man kommer köpa spelet vid release, så kan man ju lika gärna köpa det nu och då också få vara med och forma spelet om man vill.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har svårt att se hur ett spel av denna storleken skulle kunna säljas för halva priset redan innan släpp. Det är lite skillnad på detta och ett indie-projekt där man aldrig vet vad som kommer hända en vecka senare. Många early access-spel vet man inte ens om de kommer släppas alls, men här har man redan ett stoppdatum.

Att kalla det idiotiskt känns bara fjantigt. Vet man att man kommer köpa spelet vid release, så kan man ju lika gärna köpa det nu och då också få vara med och forma spelet om man vill.

Smaken är som bekant som baken...I agree to disagree!

International
Man of Mystery

Tycker fortfarande att det är lika konstigt att folk anser sig kunna kräva hur ett spelföretag ska utveckla och släppa sina spel. Om de släpper spelet i ett format eller tillstånd du inte gillar, köp det inte. Om de släpper spelet med fel prislapp, köp det inte. Hur svårt kan det här vara ?

Jag står inte och gormar på ICA för att blomkål inte smakar vanilj och kostar för mycket pengar, jag bara inte köper blomkål, jag köper nåt annat eller inget alls.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av JackFlack:

Smaken är som bekant som baken...I agree to disagree!

Visst, så är det ju, men det är ett intressant ämne att diskutera, tycker jag. Särskilt när många som är emot EA verkar ha argument som inte riktigt är förankrade i verkligheten.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar