FZ LoL 1v1-turnering

Moderator | Testpilot
Skrivet av mrFluffy:

Ska nog vara valfritt att köra vilken champ man vill, roligare om alla spelar med den champ dom är mest bekväm med. Sen är ju mirror matchups extremt tråkiga att spela eller att titta på.

Mirror match-ups är för att göra det mer rättvist - givetvis. Då ser man ju verkligen vem som är bäst med den karaktären.

Ett ganska vanlig 1v1 i LoL är Ashe. Kontrollera range, gömma sig bakom minions för hennes W, när man verkligen ska gå in med Q, hur och när man använder hennes ulti osv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Exakt dessa som är officela i dota iaf. vet ej vad lol kör vad kör lol för officiella regler?

tar man bort mirror tar du bort skill i matchupen. därav mirror. men sen å andra sidan är ju dota det mer skicklighetsbaserade mobat så förstår deras officela regler inte kör samma regler

Finns väl inga skills i dota? Nästan alla spells är point and click på champs, när nästan alla spells i lol är skillshots. Lol är också ett mycket snabbare spel.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mirror match-ups är för att göra det mer rättvist - givetvis. Då ser man ju verkligen vem som är bäst med den karaktären.

Ett ganska vanlig 1v1 i LoL är Ashe. Kontrollera range, gömma sig bakom minions för hennes W, när man verkligen ska gå in med Q, hur och när man använder hennes ulti osv.

Köper inte det alls, säg att du tvingas köra Ashe fast du inte alls kan spela henne speciellt bra.

Och spelet är inte balanserat runt mirror matchups. I t.ex. Ashes kit så ingår kiting (det är lixom det hon är bra på). Så i en mirror matchup så kan du inte kitea då det är helt meningslöst.


signatur

IDKFA

Moderator | Testpilot
Skrivet av mrFluffy:

Köper inte det alls, säg att du tvingas köra Ashe fast du inte alls kan spela henne speciellt bra.

Och spelet är inte balanserat runt mirror matchups. I t.ex. Ashes kit så ingår kiting (det är lixom det hon är bra på). Så i en mirror matchup så kan du inte kitea då det är helt meningslöst.

Mirror matchups är till för att göra det så rättvist som möjligt.

Håller inte med. Precis som jag nämnde handlar mycket om vad hon gör i lane phase om att positionera sig för sin W, när ultin ska läggas på bästa sätt för damage / stun längd, och när man ska gå all in. Givetvis är kitandet en stor del, men inget som är unikt just för henne - utan är en ADC standard.

Just Ashe-diskussionen kan vi fortsätta någon annanstans då jag inte vill att det ska gå för off-topic.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av dali:

@Anthrax , @monsterbenke

Det är bara att göra comeback

Det lutar mot comeback och förmodligen vinst => ja


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Finns väl inga skills i dota? Nästan alla spells är point and click på champs, när nästan alla spells i lol är skillshots. Lol är också ett mycket snabbare spel.

Ehm lol har fler skillshots på fler hjältar i dota handlar det om positionering items du köper påverkar game play. Spell når 2 skärmar bort blinks och spell i lol är 1 dm på din skärm. Du kan inte juka/foga på samma sätt i lol som dota.
Spelat lol med så vet vad jag pratar om dock. Om tom lol proffs säger dota är mer skill baserat occh komplicerat säger en del. Detta gör dock inte lol ett dåligt spel långt ifrån händer jag spelar det med roligt spel.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Köper inte det alls, säg att du tvingas köra Ashe fast du inte alls kan spela henne speciellt bra.

Och spelet är inte balanserat runt mirror matchups. I t.ex. Ashes kit så ingår kiting (det är lixom det hon är bra på). Så i en mirror matchup så kan du inte kitea då det är helt meningslöst.

Det måste ju inte vara just ashe, man får ju prata ihop sig innan matcherna om vilka champs det blir så det blir en jämn match


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av dali:

@uberpwnage2.0

Det är ungefär samma i LoL som du beskrev. Alltså torn och kills. Men jag kom på att i LoL finns "Tower plating" vilket gör det svårare att göra skada på tornet tidigt i matchen. I officiella turneringar tar man bort den funktionen men det kan man inte styra när man gör en egen turnering. Så jag väljer att köra med cs-gräns också. Eftersom jag tror det kan vara svårt att få ner tornet.

Sen är det först till två kills före 7 minuter eller första kill efter 7 minuter. Det uppmanar till aggressivitet och tillåter misstag i början men också till möjlighet att spela mer passivt i början. Samt att matcherna inte pågår i en evighet.

Jag gillar mirror-match-up men tycker att pick-ban ger en taktiskt möjlighet också. Så pick och ban i match 1 och 2. Sen mirror match up i den tredje, avgörande matchen.

Så här tror jag att jag ska göra:
I match 1 och 2 får man banna 3 champs - därefter väljer man vilken man ska spela. Båda spelarna kan välja samma. Eller så kan man välja olika. Det är valfritt.
I match 3 kommer spelarna överens om vilken champ båda ska spela.

Kan man ej eller finns det ej custom game att ändra detta då? 😊 Undrar mest för jag spelar med vänner ibland fö är jag intresserad mest för det är en rolig grej. Men jag avböjer om det inte är mirror för finns absolut ingen vits med 1v1 om det inte är mirror matchup. Ni gör som ni vill hehe.

Moderator | Testpilot
Skrivet av FuzioN:

Kan man ej eller finns det ej custom game att ändra detta då? 😊 Undrar mest för jag spelar med vänner ibland fö är jag intresserad mest för det är en rolig grej. Men jag avböjer om det inte är mirror för finns absolut ingen vits med 1v1 om det inte är mirror matchup. Ni gör som ni vill hehe.

Man får bara komma överens om att köra samma champs.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Finns väl inga skills i dota? Nästan alla spells är point and click på champs, när nästan alla spells i lol är skillshots. Lol är också ett mycket snabbare spel.

Även värt att notera skillshots som finns i dora är betydligt mer skill att använda då dom når hela skärmen kolla earthspirit pudge och Miranda earthshaker på Youtube så får du nog en förståelse vad jag menar. Be en lol spelare spela earth spirit eller Chen. Eller invoker. Eller starta dota. Kolla komplexet med hjältarna själva.

Notera jag gillar och spelat båda själv. Så är inte så jag ogillar lol alls, men skill baserat slår dota lol med hästlängder.

Medlem
Skrivet av dali:

@uberpwnage2.0

Det är ungefär samma i LoL som du beskrev. Alltså torn och kills. Men jag kom på att i LoL finns "Tower plating" vilket gör det svårare att göra skada på tornet tidigt i matchen. I officiella turneringar tar man bort den funktionen men det kan man inte styra när man gör en egen turnering. Så jag väljer att köra med cs-gräns också. Eftersom jag tror det kan vara svårt att få ner tornet.

Kan ju köra först att få ner t.ex 3 plates istället för ett helt torn.

Medlem

Inte säker men howling abyss tornen har andra tider jämfört med riften, så lättare att ta ner tidigt?

Ifall det ska vara mirror tycker jag att det borde vara random till vilken gubbe, inte att man kommer överens. Så får man göra det bästa av situationen sedan, även om det typ blir yuumi 1v1


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Ambassadör
League of Legends

Nu blev det snabba vändningar. Jag har fått förhinder planerad tidpunkt och det var så gott som enda tiden jag kunde under den närmsta tiden. Får se vad det blir av detta i framtiden men för tillfället så kan ni se det som att det är inställt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

Nu blev det snabba vändningar. Jag har fått förhinder planerad tidpunkt och det var så gott som enda tiden jag kunde under den närmsta tiden. Får se vad det blir av detta i framtiden men för tillfället så kan ni se det som att det är inställt.

Tycker absolut vi kör! Vi får bara försöka hitta en annan tidpunkt helt enkelt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Då har vi nått att se fram emot i alla fall!
Och om någon här på FZ är intresserad av att köra någon 1vs1 nu i helgen eller nångång på skoj/träning eller spela någon 5vs5 normal osv så säg till.

Ingame: DitroX
Server: EUW


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

12
Skriv svar