PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem

Bokade på Webhallen 2019-10-18 och får efter jul, likadant med en polare som bokade 2019-06-17.

Medlem

Jag la en extra bokning hos Mediamarkt på den digitala varianten den 17/9-2020 och hade en bokning sen innan från november förra året. Fick svar från kundtjänst tidigare idag med svaret: "Leverans på releasedatumet till butik och du kan hämta den samma dag. Vänta tills butiken mailar dig att den är redo".

Låter ju bra iaf men tar inte ut nåt i förskott:P. Dessutom låter det väldigt mycket som att hon bara saxade texten från hemsidan. Är bara intresserad av den digitala dock så vi fårla se.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Med risk att låta lite bitter, jag undrar om det där kan stämma alltså, eller vadå får dom 50 enheter typ ? Oktober 2019 lixom, 1 år förhandsbokning räckte inte ??? helt sinnes

exakt! detta är ju ett praktfiasko av Sony måste jag säga....
men sista ordet är inte sagt, vi får se hur många konsoler som faktiskt kommer vid release.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Bokade på Webhallen 2019-10-18 och får efter jul, likadant med en polare som bokade 2019-06-17.

19-06 är ju ändå riktigt tidigt, tror inte wh räknar med stora kvantiteter av konsoller första vändan.

Medlem
Skrivet av insilence:

exakt! detta är ju ett praktfiasko av Sony måste jag säga....
men sista ordet är inte sagt, vi får se hur många konsoler som faktiskt kommer vid release.

Fast de kan inte börja tillverka konsolerna 3 år i förväg och starta upp många fler linor kostar väldigt mycket pengar. Men tråkigt för de som vill ha men inte får en konsol. Men de stora kedjorna har säkert en del konsoler som bara säljs över disk så syns vi utanför elgiganten imorgon och startar kö?

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Fast de kan inte börja tillverka konsolerna 3 år i förväg och starta upp många fler linor kostar väldigt mycket pengar. Men tråkigt för de som vill ha men inte får en konsol. Men de stora kedjorna har säkert en del konsoler som bara säljs över disk så syns vi utanför elgiganten imorgon och startar kö?

när ps2 kom räckte det att jag köade 12 timmar utanför Siba, det var tider de.

Medlem
Skrivet av stesva:

när ps2 kom räckte det att jag köade 12 timmar utanför Siba, det var tider de.

Men då var vi färre spelare..... och med ett monster som kunde emulera känslor......... eller inte. Men håller med, det var bättre förr.

Medlem

lade en förhandsbokning hos webhallen i Februari och kommer inte heller få något innan jul (förutsatt att det inte blir en massavbokning hos webhallen).

Undrar om man kan vara lite på hugget och jaga en konsol under release dagen (i butik) eller om det är dödfött.

hade vart riktigt najs om man lyckats snatcha en konsol innan julledigheten.

Medlem

Är det någon som fått bekräftelse om konsoll på relese dagen av WB, tänker på dom som bokade apr 19? eller är det standard mail "mellan relese & jul"

Medlem
Skrivet av stesva:

Är det någon som fått bekräftelse om konsoll på relese dagen av WB, tänker på dom som bokade apr 19? eller är det standard mail "mellan relese & jul"

Utan att veta tippar jag på att det är standard mail för en viss tidsperiod för att sedan bena isär det ytterligare veckan innan release.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Cove:

lade en förhandsbokning hos webhallen i Februari och kommer inte heller få något innan jul (förutsatt att det inte blir en massavbokning hos webhallen).

Undrar om man kan vara lite på hugget och jaga en konsol under release dagen (i butik) eller om det är dödfött.

hade vart riktigt najs om man lyckats snatcha en konsol innan julledigheten.

Samma, bokade feb. Ja det är ju inte utan att man blir sugen att försöka få en över disk. Har några butiker bekräftat att sådana kommer finnas med först till kvarn ?

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Bokade på Webhallen 2019-10-18 och får efter jul, likadant med en polare som bokade 2019-06-17.

Intressant, jag bokade en PS5 på Webhallen 2019-05-31 och fick mejlet med prel leverans mellan release och jul så det förefaller finnas en brytpunkt mellan 2019-05-31 och 2019-06-17.

Vidare fwiw så bokade jag en PS5 DE 2020-09-07 med prel leverans efter jul. Oroa er inte för scalping, det är en present till min pappa för co-op.

Medlem

Då min ps5 digital edition beställning på webhallen kommer efter jul så drog jag idag iväg en beställning hos mediamarkt (förväntade mig inte release i år). Kontaktade kundtjänst som meddelade mig att min förbokning ligger i grupp 4 som har release januari - mars.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem

Får min efter jul någon gång, beställde i mars någon gång. Jag hade lite räknat med att inte få någon och var inte direkt ivrig nog att beställa på andra ställen heller när det begav sig. Får se om jag får min Series X istället.

Medlem
Skumt svar.
Skrivet av kabukishaman:

Bokade på Webhallen 2019-10-18 och får efter jul, likadant med en polare som bokade 2019-06-17.

Jag fick svar från webhallen i en personlig konvo med dom. Konstigt att dom ger dig svar sådär. Här jag ska klippa klistra vad dom sa till mig. Xbox här.

Hej. Då vi skickar ut utefter kö ordning och vi tyvärr inte är tillåtna att gå ut med vilken kö plats kunder har blir det därför svårt att garantera er exakt när ni får er bokning. Skulle dock inte räkna med första utskicket men det är inte helt omöjligt att ni är med på den första heller.

Förstår om mitt svar inte säger så mycket men i dagsläget har jag tyvärr inte möjligheten att ge mer info än vad ni fått. Man får helt enkelt invänt mejlet som informerar er om att er order är redo. Jag håller tummarna för er skull

Medlem
Skrivet av denza:

Jag fick svar från webhallen i en personlig konvo med dom. Konstigt att dom ger dig svar sådär. Här jag ska klippa klistra vad dom sa till mig. Xbox här.

Hej. Då vi skickar ut utefter kö ordning och vi tyvärr inte är tillåtna att gå ut med vilken kö plats kunder har blir det därför svårt att garantera er exakt när ni får er bokning. Skulle dock inte räkna med första utskicket men det är inte helt omöjligt att ni är med på den första heller.

Förstår om mitt svar inte säger så mycket men i dagsläget har jag tyvärr inte möjligheten att ge mer info än vad ni fått. Man får helt enkelt invänt mejlet som informerar er om att er order är redo. Jag håller tummarna för er skull

Det är lite intressant att de säger att de inte är tillåtna att gå ut med vilken plats den som själv har beställt har i kön. Undrar om det skulle gå att få ut sådan data i en GDPR-begäran, ungefär så som facebook tillhandahåller all information de har om en användare vid begäran. Troligtvis inte men det hindrar ju inte att någon försöker.

Medlem
Skrivet av Frenil85:

Det är lite intressant att de säger att de inte är tillåtna att gå ut med vilken plats den som själv har beställt har i kön. Undrar om det skulle gå att få ut sådan data i en GDPR-begäran, ungefär så som facebook tillhandahåller all information de har om en användare vid begäran. Troligtvis inte men det hindrar ju inte att någon försöker.

Nä. Sant. Man kanske kan testa.

Medlem

Jag misstänker att jag är långt ner i listan som beställt ps5 i mars 2020. Men är det inte konstigt att Webhallen inte stängde förbeställningen när de såg hur stort intresset va? De borde kunnat räkna ut alla besvikna kunder. Ett enkelt mail under året hade räckt för en uppdatering och ett varnande finger.

Medlem
Skrivet av jonnin01:

Jag misstänker att jag är långt ner i listan som beställt ps5 i mars 2020. Men är det inte konstigt att Webhallen inte stängde förbeställningen när de såg hur stort intresset va? De borde kunnat räkna ut alla besvikna kunder. Ett enkelt mail under året hade räckt för en uppdatering och ett varnande finger.

Återigen, dom har väl aldrig lovat leverans bara för man har förbokat?

Såhär står det på deras sida:

”Om du inte får din enhet på releasedagen kommer du att vara uppsatt på en lista och får tilldelning enligt din köplats. ”

Så folk kunde fortsätta boka och iaf hamna i kö. Hade det varit bättre att stänga bokningen? Hur hade det hjälpt dom som då inte hade hunnit boka?

Problemet är snarare att folk själva verkar ha hittat på nån teori om att en lagd förbokning = garanterad leverans vid release.

Vi har ju även fått info om att Sony nu sänkt det antal konsoler dom säger sig ska leverera. Så även siffrorna dom har nu är ju inte på något sätt 100% säkra.

Därav att Webhallen säger ”vi ger info en vecka innan”, förmodligen är det när dom fått enheterna till sitt lager.

Det jag saknade var bara den infon tidigare, att dom inte kommer ha bra info nog förens en vecka innan.

Jag har t ex fått ett Mail från inet att dom kommer kunna leverera min order på release. Men frågan jag då stället mig är vad dom besitter för spåkula som Webhallen inte har...

I teorin kan vi få ett nytt Corona-utbrott som stänger fabriker och flygtrafik. Mao så kan ju inte ens Sony -garantera- någon nivå på leverans. Även best case info vi kan få idag har ovanligt hög osäkerhet.

Sen är det intressant att all fokus är på releasedag. Sony har pratat om brist fram till nästa sommar nu läste jag. Det betyder ju att köpsugna gamets kan behöva vänta 3-6 månader, att inte få den dag 1 känns då plötsligt som ett väldigt litet problem.

Medlem
Skrivet av whoo:

Återigen, dom har väl aldrig lovat leverans bara för man har förbokat?

Såhär står det på deras sida:

”Om du inte får din enhet på releasedagen kommer du att vara uppsatt på en lista och får tilldelning enligt din köplats. ”

Så folk kunde fortsätta boka och iaf hamna i kö. Hade det varit bättre att stänga bokningen? Hur hade det hjälpt dom som då inte hade hunnit boka?

Problemet är snarare att folk själva verkar ha hittat på nån teori om att en lagd förbokning = garanterad leverans vid release.

Vi har ju även fått info om att Sony nu sänkt det antal konsoler dom säger sig ska leverera. Så även siffrorna dom har nu är ju inte på något sätt 100% säkra.

Därav att Webhallen säger ”vi ger info en vecka innan”, förmodligen är det när dom fått enheterna till sitt lager.

Det jag saknade var bara den infon tidigare, att dom inte kommer ha bra info nog förens en vecka innan.

Jag har t ex fått ett Mail från inet att dom kommer kunna leverera min order på release. Men frågan jag då stället mig är vad dom besitter för spåkula som Webhallen inte har...

I teorin kan vi få ett nytt Corona-utbrott som stänger fabriker och flygtrafik. Mao så kan ju inte ens Sony -garantera- någon nivå på leverans. Även best case info vi kan få idag har ovanligt hög osäkerhet.

Det är ju inte webhallens fel men jag tror många (jag också) trodde kanske att när man förbokat så långt innan så borde Sony kunna reservera fler maskiner - tänker att redan i slutet av 2019 så hade säkert webhallen redan notifierat Sony att vi vill minst ha X antal och efter några månader igen höja den beställningen osv och på så sätt ligga lite före andra butiker i det antalet man till slut blir tilldelad.

Förstår ju nu att det inte fungerar så - men hade jag fattat det hade jag nog förbokat på fler ställen

Medlem

Har någon som bokat via cdon någon uppgift hur ps5an ligger där?
Bokade i början på april, men varken pris eller något har blivit ändrat där.

Medlem
Skrivet av whoo:

Återigen, dom har väl aldrig lovat leverans bara för man har förbokat?

Såhär står det på deras sida:

”Om du inte får din enhet på releasedagen kommer du att vara uppsatt på en lista och får tilldelning enligt din köplats. ”

Så folk kunde fortsätta boka och iaf hamna i kö. Hade det varit bättre att stänga bokningen? Hur hade det hjälpt dom som då inte hade hunnit boka?

Problemet är snarare att folk själva verkar ha hittat på nån teori om att en lagd förbokning = garanterad leverans vid release.

Vi har ju även fått info om att Sony nu sänkt det antal konsoler dom säger sig ska leverera. Så även siffrorna dom har nu är ju inte på något sätt 100% säkra.

Därav att Webhallen säger ”vi ger info en vecka innan”, förmodligen är det när dom fått enheterna till sitt lager.

Det jag saknade var bara den infon tidigare, att dom inte kommer ha bra info nog förens en vecka innan.

Jag har t ex fått ett Mail från inet att dom kommer kunna leverera min order på release. Men frågan jag då stället mig är vad dom besitter för spåkula som Webhallen inte har...

I teorin kan vi få ett nytt Corona-utbrott som stänger fabriker och flygtrafik. Mao så kan ju inte ens Sony -garantera- någon nivå på leverans. Även best case. I kan få idag har ovanligt hög osäkerhet.

Vi ser helt enkelt olika på service.

Medlem

Känns riktigt tveksamt med konsoler 2020, kan man förboka ps6 redan nu, för att ligga lite i framkant?

Medlem
Skrivet av jonnin01:

Vi ser helt enkelt olika på service.

Jag är med dig. Hade jag fått informationen tidigare från Webhallen hade jag kanske försökt vara på tåget när någon av de andra kedjorna öppnade sin förhandsbokning för att försöka vara tidigt i kön där. Nu var jag väl dum som tänkte att eftersom förhandsbokningen hos Webhallen stängde långt efter att jag lagt min order så var det safe. Kanske är det också därför de inte går ut med informationen tidigare Nu har jag missat tåget på de andra så lika bra att stå kvar i kön.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem

Jag avbokade min på webhallen och bokade en digital på spel och sånt i stället. Den skulle jag få prel januari-februari.

Så skit i webhallen och deras usla kundservice. Stötta spel och sånt i stället eller någon annan mindre kedja.
(btw jag inte sponsrad av spel och sånt men om dom läser här så kan ni ju slänga med Dark souls i leveransen )

Edit: Visst ja dark souls på skiva och en digital ps5 lirar ju inte så bra ihop

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Då är det alltså bekräftat att Webhallens förbokning är ett lotteri system.

Personer som bokade långt innan 2020 fick svar att de inte får en konsoll i år, medans folk som bokade i Januari 2020 fått mail att de kommer få en enhet mellan release och jul...intressant. Köper aldrig något mer från Webhallen nu thats for sure

Känner exakt som du, är även VIP black, det VIP som fanns och den idag går inte ens jämföra.

Jag skrev t.om med Supporten, live chat, och skrev, "om jag får höra att nån som _år en ps5 vid release o säger han för boka 4 veckor sedan, kommer jag sluta handla hos er, stänga mitt konto som är säkert uppe i 400.000+ kr genom åren på all slags teknik, spe)m.m, för Webhallen är bra. Men det sätt i en sån situation ser jag som en slemmig spott loska rakt i våra kunders lojala ansikten. Vi är lojala, slänger pengar på dom, men blir behandlade som "skit samma, kommer alltid nytt blod". Få blir Inet nästa nr 1 butiken för mig. Det handlar inte PS5 egentligen, utan respekt för sina kunder som gjort dom störst i Sverige, i försig, arrogans brukar ju bli gift i framgångsrik mentalitet, ala INTEL, MS, NVIDIA, NINTENDO UBISOFT ÄR praktexempel på hur vanligt förekommande det är? Ska nog avboka ,efter jag frågat om det är hundra procent säkert PS5 garanterat uteblir.

PS. Webhallen har vetat längre än vi, om dom fick mindre , en sjysst företag skulle sagt det direkt så man kan få chansen att välja om man vill jaga ett annanstans? Men girigbukarna ville väl inte skrämma iväg framtida pengar.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Det suger verkligen med förbokningarna på Webhallen, blir själv utan. Men klandrar inte Webhallen så mycket, det är kaos överallt med bokningarna. Känns som att Sony gång på gång är oorganiserade och / eller struntar i att prioritera norden. Har dock varit problem med bokningarna i alla länder. Generationen ska vara i många år, vi överlever Håll kvar era bokningar och sov lite på saken, visst är man besviken nu men det går över fort. Kom ihåg att beskeden ändå är ganska osäkra, vänta på det definitiva beskedet strax innan release. Måste ändå ha hopp

Skrivet av gorbatjov:

Jag la en extra bokning hos Mediamarkt på den digitala varianten den 17/9-2020 och hade en bokning sen innan från november förra året. Fick svar från kundtjänst tidigare idag med svaret: "Leverans på releasedatumet till butik och du kan hämta den samma dag. Vänta tills butiken mailar dig att den är redo".

Låter ju bra iaf men tar inte ut nåt i förskott:P. Dessutom låter det väldigt mycket som att hon bara saxade texten från hemsidan. Är bara intresserad av den digitala dock så vi fårla se.

Helt rätt att inte ta ut segern i förskott. Det datumet verkar vara nära en "spärr-punkt" dock om man jämför med andra MM bokningar här på forumet så det kan mycket väl stämma att du får den på release.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

(ordern står som "reserverad" vilket enligt dom betyder att en av de enheter de blivit tilldelade går till mig)

Är det bekräftat av Elgiganten eller är det bara en gissning? Frågar åt en vän 😉

Medlem

Tycker v46 för definitivt besked av wh är åt helvete för sent, alla vi som förbokade fick ju inte veta nått nytt känns det som, preliminärt, kanske osv.Blir ju wh som får ta skiten, obefogat eller ej.

Medlem

Någon som vet när Webhallen öppnade sin förhandsbokning för Series X? Tänkte att det kunde vara intressant att få nån slags hint om hur man ligger till där

Skriv svar