Endast tio PS4-spel är inte kompatibla med Playstation 5

Robot
Endast tio PS4-spel är inte kompatibla med Playstation 5

4 000+ titlar kommer att vara mer eller mindre fungerande.

#Bakåtkompatibilitet, #Sony, #nyhetstips


Medlem

Från att Sony vägrade göra PS3 spel kompatibla till PS4 till att i princip alla PS4 spel går att spela på PS5. Stor skillnad i hur Sony tänker och tror att det var tack vare Microsoft.

Arkitekturen till PS4 och PS5 är ganska lika så det gör en stor skillnad det med.

Medlem

För mig har bakåtkompatibilitet alltid varit "Nice to have not need to have.". Det släpps så många remakes denna generationen att jag inte haft några bekymmer att spela titlar från föregående generation om jag velat.

Medlem

Njae det säger dom väll inte
Det är 10 spel som dom har testat som inte fungerar


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Bra men förmodligen kommer jag nog bara spela de spelen jag köpt men inte redan klarat från denna generationen på ps5. Kommer dessutom ha kvar min ps4.

Minns bara när jag skaffade ps3 på release och tyckte det var skitgött med bakåtkomp. Användes på riktigt 2 gånger under hela den generationen i inte mer än 5 minuter vardera gång. Sen har jag verkligen märkt att vissa spel har ett lite väl ljust rosa skimmer över sig i mitt minne.

Medlem

"Å andra sidan kommer en del av spelen att dra nytta av den nya konsolens kraftfullare hårdvara för att köras med stabilare eller högre bilduppdateringsfrekvens."

Det är denna listan jag är intresserad av😋 Att se hur ps5 förändrar spelupplevelsen. Snabbare laddningstider framförallt.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Från att Sony vägrade göra PS3 spel kompatibla till PS4 till att i princip alla PS4 spel går att spela på PS5. Stor skillnad i hur Sony tänker och tror att det var tack vare Microsoft.

Arkitekturen till PS4 och PS5 är ganska lika så det gör en stor skillnad det med.

Arkitekturen gör en enorm skillnad för det, PS5 är i princip en överklockad PS4 medans PS3 var helt annorlunda.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Samtliga titlar Är med på min top 10 lista av generationens bästa spel... bummer

Skrivet av jehuty:

Från att Sony vägrade göra PS3 spel kompatibla till PS4 till att i princip alla PS4 spel går att spela på PS5. Stor skillnad i hur Sony tänker och tror att det var tack vare Microsoft.

Arkitekturen till PS4 och PS5 är ganska lika så det gör en stor skillnad det med.

Det är ju dock inte första gången Sony har bakåtkompatibilitet . På PS2 kunde du spela PS1-spel och på den första modellen av PS3 kunde du spela PS1 och PS2-spel.

PS3:an var väldigt speciell så att få dom spelen rakt av att fungera på en PS4:a var inte möjligt.

Medlem

Fan vad dåligt av SONY. Bara för detta kommer jag tvärvägra köpa PlayStation 5...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Kan inte bry mig mindre om bakåtkompatibilitet...

Avstängd

Bra att så många spel är kompatibla men tycker personligen det är otroligt tråkigt hur bakåtkompatibilitet verkar vara så otroligt viktigt för så många när det kommer till ny generation.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av Checker:

Bra att så många spel är kompatibla men tycker personligen det är otroligt tråkigt hur bakåtkompatibilitet verkar vara så otroligt viktigt för så många när det kommer till ny generation.

Visa gillar att blicka bakåt.
Vad är det som är så fel med det?

eld
Medlem
Skrivet av Checker:

Bra att så många spel är kompatibla men tycker personligen det är otroligt tråkigt hur bakåtkompatibilitet verkar vara så otroligt viktigt för så många när det kommer till ny generation.

Och hur viktigt känner du att det är att man ska kunna spela några år äldre steam-spel på en ny dator?

Medlem
Skrivet av Json_81:

Arkitekturen gör en enorm skillnad för det, PS5 är i princip en överklockad PS4 medans PS3 var helt annorlunda.

Microsoft lyckades med att emulera 360-spel på X1, samma problem där. Det handlar om vilja.

Medlem

Jag har bara 10st spel och det är just dom... *sadface*

Medlem

@checker
Tycker också det är... märkligt. NY generation ska ju blicka framåt. Inte släpa med gammalt, det ska iaf inte vara ett måste.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Microsoft lyckades med att emulera 360-spel på X1, samma problem där. Det handlar om vilja.

Är lätt problematiskt att emulera en den hårdvaru setup som PS3 hade dock . . . . Cell är apsvårt att emulera korrekt på x86/x64 hårdvara.

Medlem

Älskar att ”Just Deal With It!” var med.

Medlem

Vid släpp eller kommer det att komma då och då dem kommande 5+ år?

Medlem
Medlem

Riktigt trevlig att höra! Då gjorde jag rätt som sålde mitt PS4 Pro i somras fast jag har lite spel kvar plus några jag vill spela om innan uppföljare släpps.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Avstängd
Skrivet av TråkigtLärd:

Visa gillar att blicka bakåt.
Vad är det som är så fel med det?

Var ser du att jag tycker att något är fel? Tycker bara det är tråkig utveckling att huvudfokus ska vara på gamla spel. Speciellt Microsoft pushar ju det som en systemseller.

Skrivet av eld:

Och hur viktigt känner du att det är att man ska kunna spela några år äldre steam-spel på en ny dator?

När du köper en ny dator/uppgraderae är väl inte ditt huvudsakliga fokus att spela några år äldre spel.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av Arcadia:

Microsoft lyckades med att emulera 360-spel på X1, samma problem där. Det handlar om vilja.

mmmhmmmm..Om du tror att det endast är viljan som skiljer 360 från ps3.........

Skrivet av Freeman79a:

Vid släpp eller kommer det att komma då och då dem kommande 5+ år?

Som det står i artikeln och i källan. Vid släpp


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Men vad ska jag göra med min hyperduperdeluxe-edition av Robinson: The Journey som Jag betalade 2995:- för och fick en staty av paolo roberto i skala 1:16. Är sjukt besviken på er Sony. Just ja dom kanske hinner fixa det innan jag får min konsol lagom till nästa sommar... Rofl

Avstängd
Skrivet av Checker:

Var ser du att jag tycker att något är fel? Tycker bara det är tråkig utveckling att huvudfokus ska vara på gamla spel. Speciellt Microsoft pushar ju det som en systemseller.

När du köper en ny dator/uppgraderae är väl inte ditt huvudsakliga fokus att spela några år äldre spel.

Och jag upplever det fortfarande som det inte är fel med bakåtkompatibilitet.
Så länge kunden vill ha det. Så är det upp till jättarna att avgöra om det är rätt insats.

Och det verkar som bägge jättarna är överens om att bakåtkompatibilitet är den rätta vägen att gå för denna kommande generation.

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Är lätt problematiskt att emulera en den hårdvaru setup som PS3 hade dock . . . . Cell är apsvårt att emulera korrekt på x86/x64 hårdvara.

Det är deras problem om de gjorde en konsol som är svår att programmera.

Medlem
Skrivet av eld:

Och hur viktigt känner du att det är att man ska kunna spela några år äldre steam-spel på en ny dator?

Veckans sämsta jämförelse. Kanske månadens.

Avstängd
Skrivet av TråkigtLärd:

Och jag upplever det fortfarande som det inte är fel med bakåtkompatibilitet.
Så länge kunden vill ha det. Så är det upp till jättarna att avgöra om det är rätt insats.

Och det verkar som bägge jättarna är överens om att bakåtkompatibilitet är den rätta vägen att gå för denna kommande generation.

Det är ju det jag säger. Det är inte fel. Jag, personligen, tycker att, enligt min alldeles egna åsikt, det är tråkigt att det är så stor fokus på bakåtkompatibilitet. Som sagt då speciellt från Microsoft, vilket i sin tur har lett till att många spelare även tycker bakåtkompatibilitet är något som är extremt viktigt.

Men du bevisar ju exakt det jag försöker säga då du måste försöka övertyga mig om att min åsikt är fel bara för att jag tycker att det är en tråkig utveckling.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Kul, då kanske man kan spela Tsushima över 15 fps.

123
Skriv svar