Spel där du glömmer bort den grå vardagen helt och hållet

Medlem

Har man blivit smittat av MMO's är det svårt att fastna så som man gjorde vid sin första fix.
Jag har själv inte hittat något sen min egna favorit dog ut, men är ganska nöjd med single-player upplevelser för att fylla tomrummet.

Medlem

För min del så har fantasy den effekten, oavsett om det är en bok, film/serie eller ett spel.

En härlig värld att sjunka in, likt Witcher eller Elder Scrolls funkar alltid..men allra bäst fungerar fortfarande World of Warcraft, efter alla dessa år.

Medlem

Balders gate 3 försvann jag in i på en gång

Medlem

Jag skulle antingen säga Minecraft för att det finns många valmöjligheter eller Ori the blind forest samt Ori and the will of the wisps. Bra story samt vackra miljöer.

Medlem
wow

wow är det som funkar bäst

Medlem

The witcher 3 kunde jag bara inte släppa.

Human revolution var även det något som fastnade hårt.

Men flygsim i allmänhet, Falcon 4 får hedersplatsen. Tror inget spel har slukat så många timmar under så lång period.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

World of WarCraft
Om målet är att försvinna in i en annan värld och få timmar, dagar och veckor att omärkt passera förbi är World of WarCraft utan tvekan nummer ett. Särskilt Classic, där allt tar sin tid. Underbart och beroendeframkallande.

Civilization VI (eller V, eller II)
Civilization-serien måste nog vara kungen av den gamla hederliga "bara en runda till"-genren (d.v.s. turbaserade spel). Vansinnigt roligt. Och beroendeframkallande.

Total War: Warhammer 2
Vad får man om man kombinerar tidskrävande turbaserad strategi med lika tidskrävande strider i realtid? Just det, Total War. En sista runda blir lätt en hel natt eller två.

The Witcher 3
Bland de storytunga rollspelen är Witcher 3 i en klass för sig. Det suger in en som en tvättsvamp och håller taget som en björnfälla. Den solklaraste 10/10 någonsin.

Horizon: Zero Dawn
Kanske inte lika bra som Witcher 3, egentligen. Det inser jag såhär vid fjärde omspelningen. Men rent subjektivt är det en än solklarare tia. Omöjligt att släppa när man väl börjat.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Den som spelar world of warcraft för första gången kommer att tappa bort sig själv, tiden och andra i många timmar.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Just nu är det två spel som gäller för mig.

Red Dead Redemption 2 när jag bara vill ta det lugnt, rida runt och njuta av vackra vyer.

Escape from Tarkov när jag är sugen på att ösa timmar på en shooter, som ändå är mycket mer än bara en shooter.

Min förhoppning är såklart att Cyberpunk kommer att fånga mig på det där sättet som bara ett fåtal titlar kan (TES, GTA, RDR). Sen är jag försiktigt optimistisk om att nya AC samt Far Cry 6 blir lite mysiga i alla fall.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Säger som flera andra att World of Warcraft har en otrolig förmåga att fånga en. Det är en inbjudande och fantastisk värld som jag återkommer till gång på gång, år efter år. Men, det var bättre förr i sitt tidiga skede.

På senare tid har M&B Bannerlord haft liknande effekt på mig, om än i betydligt mindre omfattning. Jag försöker undvika att spara och ladda om efter ett nederlag och istället se nöjet i att bygga upp något nytt. Fast det svider att förlora sina Fian Champions.

Medlem

För mig brukade det alltid vara RPGs och liknande med stora öppna världar som fick mig att glömma bort mig själv.

Nu på detta år är det faktiskt Warhammer 2 total war. Slukat mig helt, uppe i snart 800 timmar enligt steam vilket var ren chock. Men fastnar oftast en hel eftermiddag kväll när jag väl sätter igång.

Summon the elector counts!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

MOTORSTORM ps3
Börja nöta på ett race, memorera var man kan vinna tid o känslan när d går vägen efter några ibland många försök
Verkligheten försvinner långt bort
Oslagbart

Medlem

Dark Souls 1
Dark Souls 3
Bloodborne
Sekiro shadows die twice
The Elderscrolls V: Skyrim
Mass Effect 1
Mass Effect 2
Grand theft auto: San Andreas
Grand theft auto: Vice City
Red dead redemption
God of war(4)
The last of us

Härnäst hoppas jag och tror att Cyberpunk 2077 kommer suga mig rakt in och få mig att stanna ett bra tag! Och när det blir en PS5 nästa år någon gång så lär jag försvinna in i Demon's Souls! Sen får vi inte glömma Elden ring som också lär sluka mig som nästan alla Fromsoft's titlar gjort!!!!!!

Medlem
Skrivet av Nomman:

World of WarCraft
Om målet är att försvinna in i en annan värld och få timmar, dagar och veckor att omärkt passera förbi är World of WarCraft utan tvekan nummer ett. Särskilt Classic, där allt tar sin tid. Underbart och beroendeframkallande.

Civilization VI (eller V, eller II)
Civilization-serien måste nog vara kungen av den gamla hederliga "bara en runda till"-genren (d.v.s. turbaserade spel). Vansinnigt roligt. Och beroendeframkallande.

This. Och för min del får jag lägga till Factorio och Cities: Skylines, "Ska bara fixa det här också."

It's not a lake, it's an ocean

Många spel har erbjudit en fantastisk verklighetsflykt för mig genom åren. När jag som 10-12-åring lirade Sonic 2 som i trans upphörde världen runt omkring att existera. Också när jag besökt magiska världar som den i Dreamfall, semi-realistiska tolkningar av vår egen i Uncharted och The Last of Us eller bara att kört runt i Stockholm och lyssna på rockklassiker i PGR 2.

Under den fjärde skivan av Shenmue II till Dreamcast hamnade jag dock i ett nästan meditativt tillstånd som inget annat spel har lyckats matcha. Där och då blev upplevelsen något mer än bara ett spel. Om än bara för en kort stund.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hunt showdown och dayz


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Dark Age of Camelot, på sin tid
Mass Effect 1-2 (3an får mig att vilja återgå till verkligheten)
Batman: Arkham City och Knight
Days Gone
Ghost of Tsushima
Witcher 3

De jag kan nämna på rak arm.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

För mig brukade det alltid vara RPGs och liknande med stora öppna världar som fick mig att glömma bort mig själv.

Nu på detta år är det faktiskt Warhammer 2 total war. Slukat mig helt, uppe i snart 800 timmar enligt steam vilket var ren chock. Men fastnar oftast en hel eftermiddag kväll när jag väl sätter igång.

Summon the elector counts!

"You are far from home, Witch Hunter. ["Show yourself, von Carstein!"] I am here, mortal, and I bring your end. For Averheim will soon fall, and the rest of your pathetic cities will follow. All those that oppose me will die, and rise again as my puppets! The undead fear nothing! Where are thy allies? Hiding beneath the mountain? For the dark is my realm! The grave, my throne! Yet you have much to fear, for I am the true and rightful ruler of the Empire. Thy brave corpses will make a fine addition to my army."


signatur

I drank what?

Medlem

Flight simulator 2020! Inget stressar av som en timmes tur uppströms Indalsälven.

Medlem

Microsoft Flight Simulator. Jag kan göra det roligaste som finns (flyga) var jag vill i hela världen. Perfekt sätt att fly verkligheten.

Medlem

Skyrim. För mig är det spelet ren eskapism. Glömmer aldrig först gången jag var ute och vandrande bland bergen under en stjärnklar natt, samtidigt som jag beskådade färgerna från ett Aurora. sådan stressänkare.

Medlem

World of Warcraft (16 år bara försvann)
The Elder Scrolls V: Skyrim
Battlefield 3
Red Dead Redemption 2
Grand Theft Auto IV
Minecraft


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Subnautica, överlägset. Det finns inget spel som greppat tag i mig så hårt, jag var helt 'inlevd' i världen och det var den bästa spelupplevelsen jag tror jag haft någonsin. Blev nästan besatt av att hitta svaren på alla frågor man hade.

Andra spel kommer inte nära men är ändå värda att nämna, Bethesda-spel såklart, Witcher-serien till viss del och tror Space Engineers och ArmA också kan platsa i listan.

Medlem

Diablo 2: LoD


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Alla grand strategy-spel från Paradox. Alltså:

Europa Universalis IV
Crusader Kings III
Hearts of Iron IV
Stellaris
Och även Cities Skylines (dock ej grand strategy).

När jag spelar spelen ovan så försvinner verkligen tid och rum.

Annars Blizzards äldre spel (Diablo 2, Warcraft 2-3 och World of Warcraft).

Och så sist men inte minst - hela rollspelsgenren. Baldur's Gate, Dragon Age, Knights of the Old Republic, Oblivion, The Witcher och Divinity: Original Sin är bara några av alla rollspelsvärldar som jag har försvunnit bort i.

Medlem

Jag önskar att jag hade råd med ett VR-headset... Men samtidigt finns risk att jag blir beroende och skiter i massa viktiga saker..


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

mass effect 1-3
oblivion
skyrim
rdr 2

det var helt enkelt jävligt bra spel. hoppas verkligen cyberpunk joinar den samlingen!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av dTexN:

Det spelet som fick mig tappa bort helt var Oblivion.
Installerade det en sommarkväll. Kom ut ur kloaken och där, framför mig, öppnades en helt ny värld. Plötsligt är klockan 8 på morgonen och jag har varit med om en mängd äventyr under den vakna natt som gått fortast i mitt liv.

Hoppas på att cyberpunk lyckas fängsla mig lika bra

Så underbart minne, minns fängelsehålan o man prövade fysiken kring kedjorna man fått se under presentationerna. Man vart helt mind-blown.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Civilization VI (eller V, eller II)
Civilization-serien måste nog vara kungen av den gamla hederliga "bara en runda till"-genren (d.v.s. turbaserade spel). Vansinnigt roligt. Och beroendeframkallande.

Jag håller med. Sjukt kul! "Bara en runda till..." är en klassiker.

Jag vet inte hur många gånger jag suttit och upprepat det tills jag hört fåglarna kvittra och solen är på väg upp. "Nä, nu måste jag verkligen gå och lägga mig. Bara en runda till..." 😜

World of Warcraft.

Skriv svar