Microsoft ska börja ge Gamestop en del av den digitala försäljningen på Xbox

Robot
Microsoft ska börja ge Gamestop en del av den digitala försäljningen på Xbox

Framtidslösning eller konstgjord andning?

#gamestop, #microsoft


Medlem

Varför väljer MS att göra så?
Har dom räknat ut att dom kommer förlora i längden om spelbutiker försvinner?

jbx
Medlem
Skrivet av jehuty:

Varför väljer MS att göra så?
Har dom räknat ut att dom kommer förlora i längden om spelbutiker försvinner?

Spelbutikerna säljer deras konsoler, om MS gör detta så kanske GameStop promoetar deras konsol lite mer jämfört med Sonys, vet inte men kan vara så.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jehuty:

Varför väljer MS att göra så?
Har dom räknat ut att dom kommer förlora i längden om spelbutiker försvinner?

Killgissningar incoming!

Det har att göra med delvis den kritik som konsoltillverkare fick i förra generationen.

De förlitar sig på att fysiska affärer säljer och visar upp deras konsoller, men går över till digital delivery för spel där butikerna inte får någon del av kakan.

Och oftast är vinsten på konsol bara motsvarande vinst 2~3 spels försäljning, vilket gör att den största kakan från att sälja en konsol är inte konsol i sig utan de spel som man säljer till den.

Att då få en butik att sälja konsoler där man inte får ta del av den delen som generar den största delen av vinsten med att sälja konsoller -> helt enkelt inte gör det värt att sälja konsollen alls.

Så gissar helt enkelt att microsoft i detta fall helt enkelt fått ett ultimatum

"varför ska vi sälja er konsol om vi inte kan ta det av biten som faktiskt generar den faktiska vinsten med att sälja er konsol!"

Medlem
Skrivet av jehuty:

Varför väljer MS att göra så?
Har dom räknat ut att dom kommer förlora i längden om spelbutiker försvinner?

Försvinner de fysiska spelbutikerna så försvinner också en del av marknadsföringen och försäljningen för Microsoft. Microsoft kanske även kommer tvingas sänka priserna i sin egna butik, som står för den största delen av spelförsäljningen, för att tillfredsställa diverse lagar. Och det är de nog inte så sugna på.

Medlem

Alla era tre svar låter som anledningen till deras beslut. Nu förstår jag bättre varför MS valde att göra så. Även om Sony inte har tagit ett liknande beslut kommer dom förmodligen känna sig tvingad till att göra det.

Medlem

Varför ge konstgjord andning till Gamestop? Finns gott om andra butiker som säljer spel/konsoler och webbhandeln finns alltid. Om Gamestop får en andel kommer väl alla börja kräva sin del av kakan?

Medlem

Intressant idé, säkert bra för att rädda fysiska butiker. Frågan är om de kommer bli tvingade att ge andra butiker samma erbjudande också i framtiden. Jag antar att de ersättning de får kommer baseras på hur många konsoler de säljer, kanske större ersättning om de säljer rent digitala konsoler.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Brona:

Varför ge konstgjord andning till Gamestop? Finns gott om andra butiker som säljer spel/konsoler och webbhandeln finns alltid. Om Gamestop får en andel kommer väl alla börja kräva sin del av kakan?

Detta gäller Gamestop i USA, men det vore intressant om detta sprider sig..


signatur
Medlem

Jag gillar köpa fysiska så man kan uttnyttja begagnat handeln. Spelar bara igenom spel en gång, så det bästa med konsol jämfört med PC är just att kunna sälja spelet efter.

Dock är det skönt med digitalt att slippa krångla med skivor varje gång man vill spela.

Medlem

Detta är väl samma som att gå och prova ett par skor i affär och sedan köpa via nätet?
Men varför bara gamestop?

Flakmonkey

Med tanke på Gamestops prekära situation i staterna så hoppar ju de på vad som helst. Tror knappast det hjälper dem i det långa loppet men den här dealen fick ju deras aktie att stiga rejält och det är ju positivt för ägarna. För MS känns ju det hela som en winwin. Gamestop får ett incitament till att aktivt föreslå Xbox framför Playstation och Nintendo. De föräldrar som kommer in och ska köpa något till sina barn kommer få en säljare som för att få behålla sitt jobb gör allt i sin makt för att sälja en Xbox med Gamepass. För det så ger MS Gamestop en liten cut och de får dessutom utrusta butikerna med surface-plattor och om jag inte minns fel ska gamestop också börja använda deras handelssystem. Om det här sen visar sig vara den konstgjorda andningen som många tror och Gamestop försvinner relativt snart så kommer MS fortfarande sitta där med sina sålda konsoler och folk som betalar Gamepass, win win.

Det som kommer bli intressant att se är om det faktiskt blir som många befarar att det här innebär att det är Xbox som kommer visas upp i butikerna. Visst de säljer även andra konsoler i sina butiker och du kan få en Switch eller Playstation om du verkligen vill det, men utgångsläget blir att du ska köpa en Xbox iom att det ligger i butiken och den individuella försäljarens intresse. Det är ju inget konstigt i sig, det är ju inte som att alla vitvaruförsäljare måste sälja vitvaror från alla leverantörer, men det är ju nytt för Gamestop och fysisk försäljning av spel generellt.

Medlem

Jag tjejgissar att på att det skulle kunna ha med promotions att göra. Försvinner Gamestop helt så försvinner även en distributionslinje för MS.


signatur

I drank what?

Medlem

Det är möjligt att en så pass stor andel av Xbox-konsolerna som säljs i USA gör det via Gamestop att MS känner att man riskerar att förlora mer på att butikerna försvinner än på denna deal.

Medlem

Beror ju på, till dator finns det ju noll anledning att köpa saker fysiskt. Däremot till switchen köper jag allting fysiskt.

Medlem

Kan inte de sjukt giriga GameStop bara gå o självdö i ett mörkt stinkande hörn nånstans.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Har de råd att ge bort pengar har de råd med lägre spelpriser.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Har de råd att ge bort pengar har de råd med lägre spelpriser.

Är inte Microsoft som sätter priserna utan det gör utgivarna/utvecklarna.

Medlem

Vill ni se gamestops framtid i en spåkula så är det bara att titta på vad som hände med blockbuster efter att streaming slog igenom.,

It's not a lake, it's an ocean

Förmodligen är det bara konstgjord andning för ett bolag som gjort enorma förluster under lång tid. Men onekligen intressant ändå (även om det inte påverkar oss i Sverige).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av anon_646:

Är inte Microsoft som sätter priserna utan det gör utgivarna/utvecklarna.

De sätter självklart sina priser utifrån hur stor kaka Microsoft tar. Om andelen som Microsoft tar sänks är det ganska stor sannolikhet att även utgivarna/utvecklarna sänker sina priser.

Varför ska de som köper allt digitalt behöva bidra till att hålla ett koncept vid liv som tillhör stenåldern? Låt skiten gå i konken istället och använd pengarna till något vettigare, till exempel som sagt till att sänka priserna...

Medlem
Skrivet av twilek:

De sätter självklart sina priser utifrån hur stor kaka Microsoft tar. Om andelen som Microsoft tar sänks är det ganska stor sannolikhet att även utgivarna/utvecklarna sänker sina priser.

Eller så tackar de helt enkelt för större delen av kakan om spelen redan sälger bra. Är lite som att Apple skulle sänka priserna på sin iPhone bara för att det inte längre följer med en laddare. Inte en chans.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Eller så tackar de helt enkelt för större delen av kakan om spelen redan sälger bra. Är lite som att Apple skulle sänka priserna på sin iPhone bara för att det inte längre följer med en laddare. Inte en chans.

Oavsett ser jag hellre att pengarna går till spelutvecklarna så de kan göra bättre spel än till ett företag utan existensberättigande som borde gå i konken.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Är inte Microsoft som sätter priserna utan det gör utgivarna/utvecklarna.

Han menar andra saker dom gjort ex dealen på mixer bla.

Medlem
Skrivet av twilek:

Oavsett ser jag hellre att pengarna går till spelutvecklarna så de kan göra bättre spel än till ett företag utan existensberättigande som borde gå i konken.

Det kan jag absolut skriva under på 👍

Medlem

Min första tanke var: alla andra butiker då? GAME la väl ner här för nåt år sen också..

Avstängd

Det här är väldigt bra gjort av Microsoft, även om jag inte tror det kommer att hjälpa så länge för Gamestops del. Tyvärr.
Och som många andra gissar sig till här är ju även att Gamestop säkert kommer att promota Xbox mera nu. Troligtvis även en del av något avtal mellan MS & Gamestop. Microsoft är ju ändå i grund och botten ett företag som, lika alla andra företag, strävar efter att gå med vinst. Och att Microsoft valt att ge bort pengar på detta sätt utan att få någonting tillbaka tror jag inte alls på.

Frågan som återstår nu är ju dock om andra aktörer (andra spelbutiker förutom GameStop) kommer att se detta som något orättvist och på så sätt promota Sonys konsol mer alternativt bara promota Xbox mindre bara för att visa sitt missnöje.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

1
Skriv svar