Första testet – Xbox Series X

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Självklart handlar det om prioriteringar, själv är det tidsbrist som sätter käppar i hjulet för en av mina hobbys som råkar vara spel.

Det fina är att du inte behöver ha den datorn du beskriver för att kunna spela spel på PC. Många klarar sig utmärkt på 5-10 år gamla burkar. Menar du med din mening om Crysis att det inte skulle finnas bra PC-exklusiva titlar? Hört talats Total War serien? Eller varför inte hela strategi-genren? Eller MOBA-genren? PC har sina guldkorn och konsol har sina men majoriteten kan spelas överallt. Har man bara tid eller ekonomi för en plattform så lägg då fokus på den istället för att klanka ner på de system man inte köper så blir forumlivet lite trevligare.

Nej, jag menar att ledplattformen för utveckling inte har varit PC sedan 2007, dvs ett spel som drar nytta av den här mytomspunna kraften i PC. Det är konsoler som driver de grafiska expansionerna.

Resten kan man ju spela på mobiltelefoner, typ som LoL Wild Rift.

Medlem

Det är ett givet köp. Känns som att ens bibliotek får respekt för första gången. Ser fram emot att fortsätta spela det jag har i högre prestanda.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Crafoord:

Intressant! För mig som spelar på konsol sällan men ändå ibland är det här en riktigt fet USP för XBOX. I mina ögon är enda PS USP TLOU

Inte lika attraktivt om det inte är konsekvent kan jag väl tycka. Många bra spel är ju tredjepart...

Hade varit riktigt kul att få lära sig mer om det här, från FZ eller Microsoft

Det är precis som de säger. Det är märkningen Play Anywhere som du ska leta efter i det fallet, något som de nya first party-spelen har och en del tredjepartsspel. Det gäller bara digitala spel för övrigt. Det är väldigt smidigt och bara att fortsätta sömlöst där man var på de olika plattformarna. En väldigt trevlig liten perk.

Att inte alla tredjepartsutvecklare hakar på har nog med ekonomiska skäl att göra, blir inte lika många dubbeldippare om man bara behöver köpa en kopia

Med xCloud så kommer ju också ett streamingalternativ som i nuläget bara finns på Android men som kommer till PC framöver också, där kan du spela Xbox Game Pass-spel vart du vill, via streaming då.

Här kan du läsa mer om Play Anywhere.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Swe-Mighty:

Är extremt nyfiken på om xsx stödjer fler upplösningar, då primärt ultrawide som många sitter med. Har själv en Samsung 49'a
De flesta grafikmotorer stödjer idag flertalet upplösningar men nuvarande xbox sätter sina begränsningar

Väldigt bra fråga. Inget officiellt har sagts om det ännu.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Väldigt bra fråga. Inget officiellt har sagts om det ännu.

Med tanke på hur få som faktiskt har dessa typer av skärmar (drygt 2 % av Steam-användarna, säkert änne färre av den primära konsolpubliken) så har jag svårt att se att det är något som blir verklighet.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Med tanke på hur få som faktiskt har dessa typer av skärmar (drygt 2 % av Steam-användarna, säkert änne färre av den primära konsolpubliken) så har jag svårt att se att det är något som blir verklighet.

Nej, det är nog inte så troligt. Väldigt nischat i det stora hela, men det vore ju trevligt!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nej, det är nog inte så troligt. Väldigt nischat i det stora hela, men det vore ju trevligt!

Jag tror man positioner xsx även mot traditionella pc spelare.
Inte bara soffspel
Det innebär att fler har dedikerad monitor och då växer andelen ultrawide
Kanske önsketänkande från min sida men som sagt. De flesta grafikmotorer skalar ju väldigt väl så varför inte

Ambassadör
Xbox

Lite fler trevliga siffror, den här gången från en nederländsk sajt så lite hej o hå med språket

Series X har lägre strömförbrukning och lägre ljudnivåer, nedan testat i olika tillstånd. Spelet är Red Dead Redemption 2.

Strömförbrukning:

Xbox One X - idle: 43 watt
Xbox One X - menu: 52 watt
Xbox One X - game: 180 watt

Xbox Series X - idle: 28 watt
Xbox Series X - menu: 50 watt
Xbox Series X - game: 128 watt

Ljudnivåer:

Xbox One X - menu: 27 dB
Xbox One X - game: 38 dB

Xbox Series X - menu: 24 dB
Xbox Series X - game: 25 dB

källa


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Lite fler trevliga siffror, den här gången från en nederländsk sajt så lite hej o hå med språket

Series X har lägre strömförbrukning och lägre ljudnivåer, nedan testat i olika tillstånd. Spelet är Red Dead Redemption 2.

Strömförbrukning:

Xbox One X - idle: 43 watt
Xbox One X - menu: 52 watt
Xbox One X - game: 180 watt

Xbox Series X - idle: 28 watt
Xbox Series X - menu: 50 watt
Xbox Series X - game: 128 watt

Ljudnivåer:

Xbox One X - menu: 27 dB
Xbox One X - game: 38 dB

Xbox Series X - menu: 24 dB
Xbox Series X - game: 25 dB

källa

Med tanke på att RDR 2 har låst framerate och antagligen inte belastar Series X så hårt så säger väl detta test inte så mycket?

One X går nog nära max av vad den klarar av här dock.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fearnox:

Med tanke på att RDR 2 har låst framerate och antagligen inte belastar Series X så hårt så säger väl detta test inte så mycket?

One X går nog nära max av vad den klarar av här dock.

Tja, den har ju väldigt mycket lägre förbrukning i stand-by också?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av martinot:

Xbox X Series X3 XXX (missa inte den subtila hinten av grön färg inuti kuben):

Haha det namnet. Vi ser snart en patentansökan på det. Du gick all in i denna fråga!

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Lite fler trevliga siffror, den här gången från en nederländsk sajt så lite hej o hå med språket

Series X har lägre strömförbrukning och lägre ljudnivåer, nedan testat i olika tillstånd. Spelet är Red Dead Redemption 2.

Strömförbrukning:

Xbox One X - idle: 43 watt
Xbox One X - menu: 52 watt
Xbox One X - game: 180 watt

Xbox Series X - idle: 28 watt
Xbox Series X - menu: 50 watt
Xbox Series X - game: 128 watt

Undrar varför det är så liten skillnad i menyn jämfört med de andra ställena?

Medlem

Vad tycker ni på FZ om ljudnivå om ni jämför med befintliga konsoller?

Medlem
Skrivet av twilek:

Haha, alltså detta ständiga käbbel om att PC minsann är bättre än konsol, man kan ju inte annat än skratta... Jag var själv en PC-spelare en gång i tiden, men när jag passerade 30 (fyller snart 45 för den som undrar) tröttnade jag på att sitta och tweaka inställningar (märkte att jag lade mer tid på att sitta och testa olika inställningar för att optimera för just min PC, än vad jag lade tid på att faktiskt spela) och testade att köpa en konsol istället, och har aldrig därefter ångrat det. Visst, självklart är en high end-PC bättre än en konsol, men den komfort en konsol ger går inte ens att jämföra. Att ta bort valet att ens kunna tweaka var för mig snarare en välsignelse än en förbannelse, helt plötsligt kunde jag fokusera på spelandet snarare än överklockning och tweakande av inställningar och därav började jag uppskatta spelen så mycket mer. Något jag kan rekommendera till alla som älskar spel mer än vad de älskar hårdvara

Haha, alltså detta ständiga käbbel om att konsol minsann är bättre än mobil, man kan ju inte annat än skratta... Jag var själv en konsol-spelare en gång i tiden, men testade att köpa en mobil istället, och har aldrig därefter ångrat det. Visst, självklart är en konsol bättre än en mobil, men den komfort en mobil ger går inte ens att jämföra. Helt plötsligt kunde jag fokusera på spelandet snarare än dyra konsolspel, TV-apparater, spelkontrollers och tillbehör och därav började jag uppskatta spelen så mycket mer. Något jag kan rekommendera till alla som älskar spel mer än vad de älskar hårdvara 🤪

Medlem
Skrivet av kingzla:

Passerat Sony? Det är olika designer. Hårvarumässigt kan man säga att färre cores med högre frekvens > fler cores med lägre frekvens även på GPU-sidan. Det är helt enkelt olika designval.

Jag kan inte se att man passerat Sony vad gäller att hålla temperaturerna inom spec?

Jämför prestanda mellan XB1X och PS4 Pro.

Jämför ljudnivå mellan XB1X och PS4 Pro.

Skrivet av kingzla:

Sen kan man ju argumentera om surface books kyllösning är så imponerande när man får högre CPU-prestanda i en passivt kyld iPhone 12.

Ditt "argument" är ett totalt skämt eller troll.

Helt olika CPU:er, och helt olika processorarkitekturer. AMD-64 vs ARM-64. Telefon vs. dator. Helt olika effekt och värmeutveckling i processorerna.

Går därmed inte att jämföra eller säga något om hur bra, eller dåliga, respektive kyllösningar är.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Stripe:

Haha det namnet. Vi ser snart en patentansökan på det. Du gick all in i denna fråga!

Tackar!

Kunde inte låta bli. Det var så fint upplagt för det att jag inte ville missa chansen.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej, jag menar att ledplattformen för utveckling inte har varit PC sedan 2007, dvs ett spel som drar nytta av den här mytomspunna kraften i PC. Det är konsoler som driver de grafiska expansionerna.

Resten kan man ju spela på mobiltelefoner, typ som LoL Wild Rift.

Kanske likvärdigt att spela på telefoner enligt dig!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Jämför prestanda mellan XB1X och PS4 Pro.

Jämför ljudnivå mellan XB1X och PS4 Pro.

Ditt "argument" är ett totalt skämt eller troll.

Helt olika CPU:er, och helt olika processorarkitekturer. AMD-64 vs ARM-64. Telefon vs. dator. Helt olika effekt och värmeutveckling i processorerna.

Går därmed inte att jämföra eller säga något om hur bra, eller dåliga, respektive kyllösningar är.

Jaha? De beräknar samma sak. Apple övergår till ARM och alltså "telefon" i alla sina produkter.

Surface Book 3 i7 geekbench 5: 1247 poäng i single core

iPhone 12 geekbench 5: 1597 poäng i single core

1597 > 1247

Vad räknas för interaktiva laster som typ alla laptoplaster + spel är? Enkeltrådsprestanda.

Vi vet inte hur prestandan kommer arta sig mellan dessa konsoler just pga frekvens vs compute units, kolla gärna på Mark Cernys techtalk så får du reda på hur de resonerar kring hårdvaran och varför de tagit de beslut de tagit. Det är inte ur luften.

Medlem
Skrivet av twilek:

Nej precis. Varför ska det ens utesluta det andra? Jag har fortfarande en gaming-PC (som kanske är en aning gammal, för jag måste fortfarande tweaka för att få bästa upplevelse ), har även i princip alla konsoler av de senaste generationerna (förutom en Switch, men kommer nog köpa även en sådan så småningom. Har för tillfället kompenserat med två 3DS istället ). Jag älskar spel, och jag vill kunna spela allt, därför planerar jag att även köpa både en PS5 och en XBox Series X. Gammal gubbe jag är dock föredrar jag nuförtiden att spela från soffan, så de få gånger jag drar igång PC:n spelar jag ofta med Steam-controller just från soffan, men om spelen finns på konsol finns det ingen mening att gå roundtrippen genom PC:n så därav blir det mest konsol för min del även om jag inte utesluter PC...

Skrivet av anon_118566:

Bra inställning! Själv föredrar jag att köpa på PC om det finns då jag kan välja mellan att soffspela eller sitta på kontoret. Soffan är ofta ockuperad... Detta är ju även en stor styrka med Game pass tycker jag. Man får spel till både pc och konsol.

Håller med er helt. Grymt smidigt med valfrihet att spela var man vill, utan att behöva köpa spel flera gånger, och smidigt med game saves via molnet (har flera stationära spel-PC, bärbara, 5 XB1S och 2 XB1X).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av kingzla:

Jaha? De beräknar samma sak. Apple övergår till ARM och alltså "telefon" i alla sina produkter.

Surface Book 3 i7 geekbench 5: 1247 poäng i single core

iPhone 12 geekbench 5: 1597 poäng i single core

1597 > 1247

Vad räknas för interaktiva laster som typ alla laptoplaster + spel är? Enkeltrådsprestanda.

Vi vet inte hur prestandan kommer arta sig mellan dessa konsoler just pga frekvens vs compute units, kolla gärna på Mark Cernys techtalk så får du reda på hur de resonerar kring hårdvaran och varför de tagit de beslut de tagit. Det är inte ur luften.

Jaha?

Ser dina spel lika ut på din telefon och din konsol?

Vad har Mark med iPhone att göra? Snacka om att totalt virra bort sig.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Jaha?

Ser dina spel lika ut på din telefon och din konsol?

Vad har Mark med iPhone att göra? Snacka om att totalt virra bort sig.

Det första besvarar din idé om utomordentlig yrkesskicklighet vad avser surface book 3 som hantverk med tanke på prestanda vs kylning. Jag påpekar att en iPhone jag har i fickan är snabbare än den. Det hade du svårt att ta till dig, men nu vet du. Den är förövrigt fläktlös och strömsnål också.

Jag har inte hävdat att Mark har någonting med iPhone att göra, så jag har inte "totalt virrat bort mig :D". Jag har hävdat att specifikationerna skiljer sig på avgörande sätt vad avser designen av systemet som inte fångas upp av klassiska frekvens * antal cu = det här är prestandan-beräkningar, dvs tflops.

Du hade fel, alla kan inte vara insatta i systemprestanda och det är helt okej.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jozo:

Undrar varför det är så liten skillnad i menyn jämfört med de andra ställena?

Ja, någon form av lägstanivå kanske?


signatur

Jump in.

Medlem

allt jag kan tänka på när jag ser nya xbox nu är hur lik FZs kaffemaskin den är =D


signatur

//monster

Ambassadör
Xbox
Skrivet av monsterbenke:

allt jag kan tänka på när jag ser nya xbox nu är hur lik FZs kaffemaskin den är =D

Haha, indeed


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Eken77:

Skickar MS med uppladdningsbara batterier då? Tänker de hållbart samhälle?

Ska MS sopsortera och bädda sängen din också eller är du kapabel att ta eget ansvar ?

Medlem
Skrivet av doversund:

Jag har varit taggad sedan mars månad! Fick beställt/förbeställt en Series X via Elgiganten.
Visst, det är inget spel på lanseringssdagen jag känner att måste ha direkt, utan kan lira äldre spel (med auto-HDR!) som jag inte är färdig med tills den 19:e då Cyberpunk kommer att ta upp all min fritid ett tag

Sen har jag medvetet "väntat" med att spela/fortsätta spela vissa spel pga de långa laddtiderna, samt att jag är väldigt nyfiken på auto-HDR funktionen och hur väl den tillämpas på diverse spel.

Haha, som om jag skrivit det själv. Stämmer på punkt och pricka på min situation också 😄

Medlem

Jag tycker Microsofts approach till den här generationen är helt lysande. Man suddar helt enkelt ut generationsskiftet och gör likt mobiler och datorer och bara uppdaterar hårdvaran istället. Ingen klagar väl på att iOS/MacOs/Windows10 ser likadant ut år efter år? För mig är min One X inte alls samma produkt som tex Xbox360, den känns mer som en mediaenhet/dator än ett tvspel.

Man släpper dessutom två enheter, en premium och en billigare!

Folk pratar om att Series S kommer sätta käppar i hjulet för Series X. Sätter iPhone 12 Mini käppar i hjulet på iPhone 12 Pro Max? Nej, inte det minsta skulle jag vilja säga! Grunderna är desamma men den snabbare enheten går att utnyttja bättre för snyggare grafik.

Dessutom är det helt fantastiskt att man dag 1 kommer kunna köra AC Valhalla och dag 9 CB2077 utan några som helst problem. CB2077 hade vi ALDRIG fått se om MS/Sony hade satsat på helt nya generationer!

Däremot skulle det kanske...eventuellt bli så att något exklusivt spel på PS5 upplevs som bättre tack vare 1 hårdvara och den snabbare SSDn. Rent spontant verkar Ratchet&Clank svårt att göra på en Series X. Annars kommer det bli som skillnaden mellan PS4Pro och OneX - multiplattform blir snäppet bättre på Series X

PS5 däremot känns som en mix av ny generation och fortsättning på PS4a

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=2sxRm-2AphY

How fast can Xbox Series X transfer 100+ GB games? I used Destiny 2 (108GB) as the test game. Testing transfer speeds on Xbox Series X using the Seagate storage Expansion Card vs SSD vs HDD. Plus Xbox One vs Xbox One X vs Xbox SERIES X transfer speed test

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det första besvarar din idé om utomordentlig yrkesskicklighet vad avser surface book 3 som hantverk med tanke på prestanda vs kylning. Jag påpekar att en iPhone jag har i fickan är snabbare än den. Det hade du svårt att ta till dig,

Inte alls!

Är dessutom stor fan av alla produkter från Apple (mina senaste beställda Appleprodukter kommer med UPS nu på måndag). Deras egna ARM64-processorer är helt fantastiska. Är själv spänd på att köpa deras första bärbara med ARM. Tror den verkligen kan ge Intel ge en match de inte kan konkurrera med.

Men du kan inte jämföra effektiviteten av en kyllösning genom att säga att din telefon inte behöver fläkt, och påstå att en kyllösning på en dator med Intel-CPU är dålig.

Då skulle ju din Playstation eller dator också per automatik vara helt kassa, då de innehåller en fläkt?

Inser du skillnaden och hur förvirrat du tänker?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av lars_kongo:

Vad tycker ni på FZ om ljudnivå om ni jämför med befintliga konsoller?

Har inte störts allas. Har bara hört dvd-spelaren knorra lite vid uppstart, men vi ska kolla ljudnivåerna ordentligt.


signatur
Skriv svar