Phil Spencer: "Vi behöver inte släppa The Elder Scrolls 6 på Playstation"

NuZ
Testpilot
Skrivet av Gregerory:

Fortfarande svårt att greppa hur mycket pengar det är....

Jag är färgad i frågan då jag kör på Sony. I ärlighetens namn är det inte Sonys exklusiviteter som gjort att det blivit Sony. Det är nog bara ngn handfull av spelen som tilltalar mig av dem. Exklusiviteter skaver, en del av de spel som kommer till PC får jag aldrig ta del av.

Tycker dock det finns en stor skillnad här om Bethesdas titlar blir MS exklusive.

Sony bygger egna IPn med egna studios och eventuellt släpper på PC om några år.

MS köper etablerade IPn, ungefär samma sätt som Disney köpt SW och Marvel och hur små hockeylag med hybris från landet fungerar. Kanske släpper på PS.

Ett beteende som jag tycker är förkastligt oavsett om det är Disney, Växjö eller MS.

Förstår dig men håller inte med. All typ av exklusiva spel är förkastligt enligt mig. Jag tycker MS ska använda sin ställning nu och kränga spel som de gjort tidigare på alla plattformar. De kommer tjäna massor på att PS5 spelarna ser en Xbox ”splashscreen” när de startar ett spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Bojkott:

PS4 har lite färre moddar tack vare Sonys policy, men på Xbox så finns det inga hinder, och i skrivande stund så finns det över 12000 moddar till Skyrim och 11000 till Fallout 4. Allt från grafikmoddar till funktioner och UI.

Man lär sig nåt nytt varje dag.

Medlem

För mig så har inte läget förändrats.
Det blir självklart en PS5 eftersom att Sony har bevisat att dom kan pumpa ut väldigt bra spel.
Finns inte en chans att jag missar uppföljaren till PS4 som med största sannolikhet blir väldigt mycket bättre.

Microsoft är lite mer wild card här där Xbox one var katastrofal, men deras tjänster och uppköp kan göra dom intressanta om 2-3 år.
Så framöver så kan det bli köp, men Microsoft har fortfarande väldigt mycket att bevisa här när det kommer till spel, vilket om det kommer, så kommer det ta tid.

Series S anser jag dock fortfarande verkar bli katastrof.
Lagringen på ca 320GB och grafik under 1080P ser inte så lovande ut, speciellt inte då spelen växer och 4K blir billigare och vanligare.
Budget konsol som bara är 800Kr billigare ifall man vill ha lika mycket lagring.

Medlem

@NuZ

Är inget fan av exklusiviteter ö.h.t.
Och jag hoppas du har rätt.
Men det som stör är det faktum att de har snatchat så otroligt många multiplattforms IPn med uppköpet.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

I Skyrim och Fallout 4 så har konsol stöd för i stort sett alla moddar som finns på PC.

Det hade jag ingen aning om så ignorera vad jag sa till en början


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ett beteende som jag tycker är förkastligt oavsett om det är Disney, Växjö eller MS.

Hänger inte med alls. Vad är det som är förkastligt? Att företag köper företag?

Medlem

Blir iofs kul senare när det står "Xbox Game Studios" hos dem som kör Playstation när de startar sina spel.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är väll lika det.
Elderscrolls har väl aldrig varit nå vidare på konsol som på PC?
Och PS versionerna har väll varit katastrofala.
Då tänker jag inte prestandamässigt utan hur trasiga och dålig design spelen består av som moddare måste fixa.

Spelen har alltid sålt mer på konsol jämfört med pc (sammanlagt mellan konsollerna) så jag tror nog folk inte har något emot att spela det helt omoddat.

Själv är jag rätt hårt inbitet elderscrolls fan sedan daggerfall och jag kör nästan alltid omoddat. Så medans spelen är helt spelbara utan moddar så fixar moddarna absolut massor med problem.

Inaktiv
Skrivet av Gregerory:

@NuZ

Är inget fan av exklusiviteter ö.h.t.
Och jag hoppas du har rätt.
Men det som stör är det faktum att de har snatchat så otroligt många multiplattforms IPn med uppköpet.

Sant, men det är väl i stort sett bara Nintendo vad jag vet som inte har köpt upp studios, betalat för tidsexklusiviteter och annat otyg?

Exklusiviteter hoppas jag är ett minne blott i framtiden och det är ju faktiskt Microsoft som visat vägen lite med PC, xbox och xcloud. Så även om man inte har en xbox så blir man ju inte utan.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Fortfarande svårt att greppa hur mycket pengar det är....

Det känns som att man betalat ett rejält överpris. Zenimax har inte haft en stor succé på många år.

Man betalade nästan dubbelt så mycket jämfört med vad Disney betalade för Lucasfilm/Star Wars. Med tanke på hur mycket pengar Star Wars dragit in genom åren och har potential att tjäna i framtiden så ser det lite udda ut när man jämför priserna.

Skrivet av InsaneSharky:

Blir iofs kul senare när det står "Xbox Game Studios" hos dem som kör Playstation när de startar sina spel.

Var det inte snack om att Zenimax/Bethesda skulle fortsätta som utgivare av sina spel?

eld
Medlem
Skrivet av Margy:

Det känns som att man betalat ett rejält överpris. Zenimax har inte haft en stor succé på många år.

Man betalade nästan dubbelt så mycket jämfört med vad Disney betalade för Lucasfilm/Star Wars. Med tanke på hur mycket pengar Star Wars dragit in genom åren och har potential att tjäna i framtiden så ser det lite udda ut när man jämför priserna.

Var det inte snack om att Zenimax/Bethesda skulle fortsätta som utgivare av sina spel?

Både Doom och wolfenstein väcktes till liv igen under deras ägande, och bortser vi från fiaskot fallout 76 så har Bethesda studion haft konstanta miljonsäljare med ytterligare två nya spel under utveckling som antagligen kommer sälja bara på namnet.

Och då har jag varit taskig och inte ens nämnt arcane studios.

De har många studios och otroligt många värdefulla IP'n.

Medlem
Skrivet av eld:

Både Doom och wolfenstein väcktes till liv igen under deras ägande, och bortser vi från fiaskot fallout 76 så har Bethesda studion haft konstanta miljonsäljare med ytterligare två nya spel under utveckling som antagligen kommer sälja bara på namnet.

Och då har jag varit taskig och inte ens nämnt arcane studios.

De har många studios och otroligt många värdefulla IP'n.

Senaste Doom verkar ha floppat lite smått gällande försäljning.

Wolfenstein-spelen vet jag inte riktigt men jag har fått känslan att de sålt "sådär".

Arkanes spel känns som att de får bra recensioner och många gillar dem men att de återigen säljer halvdant.

Det känns som att det mesta Bethesda släppt de senaste åren fått rejäla prissänkningar ganska fort vilket borde tyda på att de säljer sämre än väntat.

Medlem

Det är ganska kul att läsa kommentarerna om hur dumt det är att de köpt upp istället för att skapa egna studios.
Sedan kan man läsa nyheter om att vissa karaktärer i senaste Avengers spelet kommer vara exklusiva till PS.
Sorry, men det är Sony som har blivit bad guy i spelbranchen numera.

Medlem
Skrivet av eld:

Både Doom och wolfenstein väcktes till liv igen under deras ägande, och bortser vi från fiaskot fallout 76 så har Bethesda studion haft konstanta miljonsäljare med ytterligare två nya spel under utveckling som antagligen kommer sälja bara på namnet.

Och då har jag varit taskig och inte ens nämnt arcane studios.

De har många studios och otroligt många värdefulla IP'n.

Ehm.
Det enda som "väckte liv" i Wolfenstein var när Return to Castle Wolfenstein släpptes med Activition som utgivare, och därtill även RTCW: Enemy Territory.
De senare årens Wolfensteinspel är knappt värda titeln. Även om de haft en del minnesvärda enstaka scener, så är de långt ifrån den spelvärld och känsla som RTCW byggt upp.

Det känns mer som de mjölkar sönder de kände IP andra byggt upp. Det gäller inte minst även Fallout. Där Fallout 76 får fyran och trean att framstå som mästerverk.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

eld
Medlem
Skrivet av Margy:

Senaste Doom verkar ha floppat lite smått gällande försäljning.

Wolfenstein-spelen vet jag inte riktigt men jag har fått känslan att de sålt "sådär".

Arkanes spel känns som att de får bra recensioner och många gillar dem men att de återigen säljer halvdant.

Det känns som att det mesta Bethesda släppt de senaste åren fått rejäla prissänkningar ganska fort vilket borde tyda på att de säljer sämre än väntat.

Doom eternal sålde bättre än doom 2016 av vad jag kan se, men alla dessa titlar verkar hamna på 1-3 miljoner kopior, likt wolfenstein, så inga jättesäljare.

Prey har sålt sämst under 1 miljon, dishonored på 3 miljoner och dishonored runt 2,5 miljoner.

Fallout 4 med sina 14 miljoner är en mastodont, skyrim ligger på sina galna 30 miljoner kopior.

Zenimax stora panik har nog varit att nästa elderscrolls och fallout ligger långt bort, och de har utgått från att de skulle få en till 10+ miljon säljare, så de hoppades på att kunna casha ut genom att stressa fram fallout 76 med en ny studio.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Hänger inte med alls. Vad är det som är förkastligt? Att företag köper företag?

Nej

Medlem
Skrivet av Margy:

Var det inte snack om att Zenimax/Bethesda skulle fortsätta som utgivare av sina spel?

Jo det var väl det som sas, dock om de ingår i Xbox game studios organisationen så borde det också stå när man startar de framtida spelen från dem.

Skrivet av InsaneSharky:

Jo det var väl det som sas, dock om de ingår i Xbox game studios organisationen så borde det också stå när man startar de framtida spelen från dem.

Det lär det ju stå på samma sätt som det står Playstation Studios på vissa spel som släpps på Windows 10.

Medlem

Kommer Elder scrolls 6 till Ps5 så kommer Xbox säkert ändå ha exklusivt innehåll. Mig gär det inget då jag ändå kommer skaffa båda konsollerna.

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Blir iofs kul senare när det står "Xbox Game Studios" hos dem som kör Playstation när de startar sina spel.

Det är väl kanon, får gärna stå Nintendo också så räcker det med en konsol.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det måste vara nån form av "brist på bättre vetande".
Skulle aldrig spela varken elder scrolls eller Fallout i dess original utförande, det måste mer eller mindre alltid moddas. Jag pratar inte om horse armor och utseende utan helt enkelt om funktion
Jag kan inte tänka mig jag är ensam om den åsikten.

Håller helt med. Har aldrig fastnat för ES men FO4 gillade jag efter att jag pruttat in över 100 mods. Tycker spelen i dess vanilla form är helt värdelösa.

Medlem

Låt ms ha någon killer app. Elder scrolls bör ju ändå spelas på pc.

Medlem

Dom vore ju sjuka i huvudet om de inte gör det exklusivt eller släpper perks för PC och Xbox, annars är ju affären helt bortkastad. Ms måste ju räkna med att få tillbaka pengarna + lite till.

Ambassadör
Xbox

Att Phil Spencer är lite försiktig i sitt ordval har nog helt enkelt att göra med att affären ännu inte är avslutad. Det beräknas ske i början av nästa år, det är mycket pappersexercis som ska genomföras först. När allt är klart så blir det nog väldigt tydligt. Här är han så tydlig han behöver och kan vara.

Xbox ekosystem med konsoler, PC och mobil når ut till nästan alla potentiella kunder världen över. PS5 (med i skrivande stund exakt 0 spelare) är en fis i det sammanhanget. Det är det som avses när det pratas om att nå brett.

Xbox Game Pass är nyckeln. Det är det som är produkten och det är dess attraktivitet som höjs med exklusiva first party-spel. Det är därför vi inte ser Stranger Things på HBO, eller Mandalorian på Netflix. Inte heller kommer vi se Elder Scrolls VI på PlayStation.

Steget till att kliva in i Xbox ekosystem är mindre än någonsin, allt du behöver är en mobil i princip. Annars några hundralappar i månaden för ett All Access köp av valfri konsol, eller använda sin PC. Xbox behöver alltså inte släppa sina spel på konkurrerande plattformar.

Den här diskussionen hade överhuvudtaget inte satts igång om det hade varit Sony eller Nintendo som köpt Bethesda.


signatur

Jump in.

Medlem

Rent ekonomiskt är det ju vettigare att inte släppa till PlayStation... Vadå "kommer ni kunna tjäna tillbaka pengarna -utan- att släppa till playstation"?

Vet ni varför förstaparts företag inte släpper spel till konkurrerande konsoller?

För att det (iaf on its face) är ekonomiskt fördelaktigt såklart... Microsoft köper inte Bethesda för att tjäna pengar på försäljningen av Berhesdas spel.. Microsoft köper Bethesda för att tjäna pengar på fler sålda Xbox.

Den frågan tycks ju vara ställd av någon som inte ens har grundläggande uppfattning om hur den ekonomkin fungerar.. Det behöver man inte ha.. Men har man inte det kanske man inte ska ställa dumma frågor.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag är mer intresserad av att veta om ES6 släpps innan PS5 blir ersatt av PS6.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Sant, men det är väl i stort sett bara Nintendo vad jag vet som inte har köpt upp studios, betalat för tidsexklusiviteter och annat otyg?

Exklusiviteter hoppas jag är ett minne blott i framtiden och det är ju faktiskt Microsoft som visat vägen lite med PC, xbox och xcloud. Så även om man inte har en xbox så blir man ju inte utan.

Ha...jag blir utan, kör Sony och Mac😂

Inaktiv
Skrivet av Gregerory:

Ha...jag blir utan, kör Sony och Mac😂

Microsoft jobbar ju på xcloud via webbläsare så du kommer inte undan! 😉

Medlem

Provocerande struntkommentar. They arent shit without PlayStation.

Medlem

Ganska givet att de vill hålla på sina storspel som de nu köpt upp. Vad gäller konsoler så talar emellertid allt för att Sony iom PS5 kommer dominera även nästa generation (kanske ännu mer än nuvarande till och med) vilket betyder att det kommer finnas väldigt många potentiella kunder. En hel del kommer förmodligen satsa på Game Pass och spela det på PC men många som med mig har begränsad speltid kommer helt enkelt skippa dem om de inte kommer till något format man redan har. Har dröser av spel till PS4:an som jag inte har tid att spela och det lär garanterat bli likadant till PS5:an. Jag kommer därför inte bli förvånad om de släpps i efterhand till PS5:an (Tänker mest på Fallout och Elder Scrolls).


signatur

PSN: Swede_78

Skriv svar