Phil Spencer tror att Xbox Series S kommer sälja bättre än Series X

Robot
Phil Spencer tror att Xbox Series S kommer sälja bättre än Series X

Menar att prislappen "verkligen spelar roll".

#phil-spencer, #xbox, #xbox-series-s, #xbox-series-x


NuZ
Testpilot

Jag tror SeS kommer sälja riktigt bra. Kanske inte just all access men som konsol till julklapp osv.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Makes sense ändå.

Medlem

Tycker synd om dom som råkar köpa Series S, den kommer vara begränsande både för utvecklare och för kunderna under kommande generation.

Den kanske säljer bra under dom första månaderna tills bristerna börjar uppmärksammas.

Medlem

Taktik av MS för att få in folk på plattformen.

@Fearnox jag tror dom som köper Series S kommer var rätt nöjda endå, det kanske inte är hardcore gamern som väljer den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tror att de flesta i som lirar hemma i TV-soffan inte ser skillnaden på 1440p och 4K. De flesta bryr sig inte SÅÅÅÅ mycket om grafiken i den graden att de vill spendera flera tusenlappar till för att få det. Det är nog en hel del där ute som inte ens har en 4K TV än. Och för att inte tala om alla föräldrar till barn som inte bryr sig om grafiken utan villl bara spela med sina jämnåriga klasskompisar?

Xbox Series S kommer definitivt sälja som smör. Speciellt bland familjer som har det lite sämre ställt. Nu plötsligt kan ungen fortfarande säga att "jag har den senaste xboxen" istället för att vara avundsjuk på andra i klassen. Mycket smart drag av Microsoft.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tycker synd om dom som råkar köpa Series S, den kommer vara begränsande både för utvecklare och för kunderna under kommande generation.

Den kanske säljer bra under dom första månaderna tills bristerna börjar uppmärksammas.

Lär inte vara ett stort problem många fortsatte ju att köpa ps4 slim och xbox one s trots att de hade lägre prestanda än de dyrare motsvarigheterna. Köpte själv en one s trots att one x skulle släppas några månader senare, men behövde bara en konsol, spel där jag behöver bra prestanda kör jag på pc.

Och ja vissa kommer säkert bli besvikna men det går ju uppgradera till series x om man känner för det.

Medlem

Jag kommer köpa ps4 men kan eventuellt även tänka mig att även köpa en series S framöver.

Beror på spel och sånt, föredrar o spela i soffan framför datorn även om ja hellre spelar vissa spel på pc.

Tror också det är smart drag då man kanske även kan locka nåra playstation spelare till sig.

Medlem

Tycker det är tråkigt att S existerar, sätter käppar för potentiella utvecklingen ☹️


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Tror den väldigt snåla lagringen kommer bli ett problem. Och expansion av den kostar nästan lika mycket som konsollen.

1080p, 1440p eller 4k bryr sig inte många kunder om. Men att den blir full kommer de lida av. Bara CoD fyller den till hälften.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Taktik av MS för att få in folk på plattformen.

@Fearnox jag tror dom som köper Series S kommer var rätt nöjda endå, det kanske inte är hardcore gamern som väljer den.

Näe, är man nöjd med 30 FPS i 1080/1440P med ca 315GB i utrymme så är det väl ok.
Man behöver knappast vara hardcore för att vilja ha mer lagring eller prestanda

Skrivet av Lilagröt:

Lär inte vara ett stort problem många fortsatte ju att köpa ps4 slim och xbox one s trots att de hade lägre prestanda än de dyrare motsvarigheterna. Köpte själv en one s trots att one x skulle släppas några månader senare, men behövde bara en konsol, spel där jag behöver bra prestanda kör jag på pc.

Och ja vissa kommer säkert bli besvikna men det går ju uppgradera till series x om man känner för det.

Lagringen blir största problemet, ifall du ska ha lika mycket som X så skiljer det bara 800Kr i pris emellan konsolerna och 320GB räcker inte långt.
Sen så blir det lite lamt att äga en konsol som i många fall antagligen inte kommer att klara av 1080P/60 framöver, med raytracing så kommer det till och med bli ovanligt att nå den gränsen.

Medlem

Om något så kommer det bli lättare för vissa marknader att snabbare komma in på nextgen. Finns en hel del som inte har råd med det nyaste och ligger ofta en generation bak pga att de införskaffar konsoler när de bli billigare, dvs när nästa gen kommer. Den marknaden är mycket större än vad många förstår, och om det då släpps en "nextgen" för samma pris eller lite lägre än vad den nuvarade generationen kommer hamna på när den fasa ut så är det ett ypperligt tillfälle att plocka upp nya användare.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag tror att de flesta i som lirar hemma i TV-soffan inte ser skillnaden på 1440p och 4K. De flesta bryr sig inte SÅÅÅÅ mycket om grafiken i den graden att de vill spendera flera tusenlappar till för att få det. Det är nog en hel del där ute som inte ens har en 4K TV än. Och för att inte tala om alla föräldrar till barn som inte bryr sig om grafiken utan villl bara spela med sina jämnåriga klasskompisar?

Xbox Series S kommer definitivt sälja som smör. Speciellt bland familjer som har det lite sämre ställt. Nu plötsligt kan ungen fortfarande säga att "jag har den senaste xboxen" istället för att vara avundsjuk på andra i klassen. Mycket smart drag av Microsoft.

Tom min kära underbara moder ser skillnad när en film tex är 4k upplöst, så det tror jag verkligen folk gör.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tycker synd om dom som råkar köpa Series S, den kommer vara begränsande både för utvecklare och för kunderna under kommande generation.

Den kanske säljer bra under dom första månaderna tills bristerna börjar uppmärksammas.

Eller så kommer det visa sig att alla griniga utvecklare överdrev.

Ambassadör
Xbox

Om man tror att Series S primärt riktar sig till oss som hänger på FZ eller liknande ställen så är man nog ute o cyklar. Både Xbox One S och PS4 sålde betydligt bättre än sina storasyskon X och Pro.
Väldigt många människor har dessutom varken tillgång till, eller intresse av, 4K-gaming. Den ekonomiska aspekten är också betydande för många där ute.

Skillnaden nu är att båda blir tillgängliga samtidigt vilket ger ett brett genomslag och ett billigare instegsalternativ till den nya generationen.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Taktik av MS för att få in folk på plattformen.

@Fearnox jag tror dom som köper Series S kommer var rätt nöjda endå, det kanske inte är hardcore gamern som väljer den.

Jag spelar ca 5h per dag (ser inte på tv) och har gjort det under bra många år Är jag hardcore eller softcore? Är rätt och slätt en gamer Valde ändå en S fast jag har 4k tv Inte då viktigt för mig att spela i 4k, har Stadia ifall jag vill det, utan hdr och flytet vilket S har

Många verkar ha glömt att de sagt att spelen inte blir lika stora i den nya generationen som i denna. Så lagringen kan vi bara senare säga bu eller bä om. Räcker iaf för mig som inte spelar mer än ett spel i taget.

Medlem

Kan ju vara att Microsoft släpper en Xbox Series X2 efter 3-4 år, och då fasas Series S ut. Beror på hur marknaden ser ut. Jag tycker att Series S bra kan marknadsföras åt (och tilltala) de kunder som har en FullHD-tv.

Tror trots allt att Series X kommer att sälja mera, om vi talar om en period på 8 år.

Medlem

Senaste exemplet jag kan komma på att en spelplattform släpptes i två eller fler versioner samtidigt, måste vara 3DO, NeoGeo CD och CD-i, och där var enda skillnaderna laddtiderna. Undantaget exempel som Panasonic Q, som inte gjorde något för spelen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Näe, är man nöjd med 30 FPS i 1080/1440P med ca 315GB i utrymme så är det väl ok.
Man behöver knappast vara hardcore för att vilja ha mer lagring eller prestanda

Lagringen blir största problemet, ifall du ska ha lika mycket som X så skiljer det bara 800Kr i pris emellan konsolerna och 320GB räcker inte långt.
Sen så blir det lite lamt att äga en konsol som i många fall antagligen inte kommer att klara av 1080P/60 framöver, med raytracing så kommer det till och med bli ovanligt att nå den gränsen.

Lagring är inget stort problem egentligen beror på hur man använder konsolen, men med tanke på att man kan ha spelen lagrade på en extern disk är det ju inte heller något problem för folk med segt internet. Visst det hade varit trevligt med mer lagring men då hade ju priset varit ännu närmare series x.

Tycker man det är lamt att inte ha höga grafikinställningar köper man helt enkelt en series x istället.
Jag kommer köpa en series x om det blir någon men hade series s haft skivspelaren skulle den varit intressant. Har som sagt pc för spel där grafik och flyt är prio. Köper den mest för splitscreen spelande.

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Många verkar ha glömt att de sagt att spelen inte blir lika stora i den nya generationen som i denna. Så lagringen kan vi bara senare säga bu eller bä om. Räcker iaf för mig som inte spelar mer än ett spel i taget.

Nej, de kommer bli större denna generation. Större optiska diskar som rymmer mer, flera konsoller med höga grafikinställningar (liksom spel som också släpps på pc) som behöver högupplösta texturer. Gigantiska spelvärldar. Och hur detaljerade och stora spel de än gör kommer de ladda snabbt.
Spelet kommer inte bli mindre för att de kan sluta duplicera någon postlåda tror jag. De kommer bara växa och växa.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Näe, är man nöjd med 30 FPS i 1080/1440P med ca 315GB i utrymme så är det väl ok.
Man behöver knappast vara hardcore för att vilja ha mer lagring eller prestanda

Lagringen blir största problemet, ifall du ska ha lika mycket som X så skiljer det bara 800Kr i pris emellan konsolerna och 320GB räcker inte långt.
Sen så blir det lite lamt att äga en konsol som i många fall antagligen inte kommer att klara av 1080P/60 framöver, med raytracing så kommer det till och med bli ovanligt att nå den gränsen.

30 FPS i vilka spel menar du? Gears 5 MP körs ju t ex i 120fps på series S. Det är inte direkt en ful titel direkt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av fooobar:

Tror den väldigt snåla lagringen kommer bli ett problem. Och expansion av den kostar nästan lika mycket som konsollen.

1080p, 1440p eller 4k bryr sig inte många kunder om. Men att den blir full kommer de lida av. Bara CoD fyller den till hälften.

Skrivet av Fearnox:

Näe, är man nöjd med 30 FPS i 1080/1440P med ca 315GB i utrymme så är det väl ok.
Man behöver knappast vara hardcore för att vilja ha mer lagring eller prestanda

Lagringen blir största problemet, ifall du ska ha lika mycket som X så skiljer det bara 800Kr i pris emellan konsolerna och 320GB räcker inte långt.
Sen så blir det lite lamt att äga en konsol som i många fall antagligen inte kommer att klara av 1080P/60 framöver, med raytracing så kommer det till och med bli ovanligt att nå den gränsen.

Det är om man köper den högpresterande lagringen ja men det går lika väl att slänga på en gammal hederlig mekanisk hårddisk och lagra spelen på den. Alla vill inte ha den senaste prestandan utan det är snarare vi som har det som ett intresse utan majoriteten av spelare spelar faktiskt på mobil och att skapa en konsol med en billig prislapp kommer att få in fler i spelintresset och ändå kunna spela de senaste spelen.

Dock har Stadia en fördel där då priset för en "konsol" är helt borta där utan allt man behöver köpa är spelen för att kunna spela med den senaste grafiken.

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Jag spelar ca 5h per dag (ser inte på tv) och har gjort det under bra många år Är jag hardcore eller softcore? Är rätt och slätt en gamer Valde ändå en S fast jag har 4k tv Inte då viktigt för mig att spela i 4k, har Stadia ifall jag vill det, utan hdr och flytet vilket S har

Många verkar ha glömt att de sagt att spelen inte blir lika stora i den nya generationen som i denna. Så lagringen kan vi bara senare säga bu eller bä om. Räcker iaf för mig som inte spelar mer än ett spel i taget.

Det vet jag inte den frågan får du nog svara på själv
Jag menade mer att vissa är väldigt noga med hur spelen känns och spelas medans andra kanske bara vill det "funkar".
det är så med alla intressen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_646:

Det är om man köper den högpresterande lagringen ja men det går lika väl att slänga på en gammal hederlig mekanisk hårddisk och lagra spelen på den.

Det går inte lika bra då det inte går spela spelen från den.

Medlem

Har bokat en series X, men hade ju helst köpt en series S då den är ruskigt snygg..

Medlem

Nuvarande Xbox One och Xbox One X så säljs det ju mest av den klenare versionen..

Medlem
Skrivet av loerk:

Eller så kommer det visa sig att alla griniga utvecklare överdrev.

Sega, Ubisoft, Codemasters och 343 Industries verkar i alla fall ha problem med att uppnå bra grafik tillsammans med hög FPS.
Men visst, om några år kan väl optimeringar göra så att det ser bättre ut förhoppningsvis.

Skrivet av Lilagröt:

Lagring är inget stort problem egentligen beror på hur man använder konsolen, men med tanke på att man kan ha spelen lagrade på en extern disk är det ju inte heller något problem för folk med segt internet. Visst det hade varit trevligt med mer lagring men då hade ju priset varit ännu närmare series x.

Tycker man det är lamt att inte ha höga grafikinställningar köper man helt enkelt en series x istället.
Jag kommer köpa en series x om det blir någon men hade series s haft skivspelaren skulle den varit intressant. Har som sagt pc för spel där grafik och flyt är prio. Köper den mest för splitscreen spelande.

Jag har väldigt svårt att se att man klarar sig på 315GB framöver, köper man extern disk eller expansionskort så kan man lika gärna köpa Series X istället eftersom att mellanskillnad är så liten och skillnaden är så stor.

Series X har flera fördelar över Series S som man inte behöver ha en 4K tv för att ta del av.

Skrivet av Dumlen:

30 FPS i vilka spel menar du? Gears 5 MP körs ju t ex i 120fps på series S. Det är inte direkt en ful titel direkt.

Gears verkar vara mer ett undantag än regel jämfört hur resten av spelen presterar.
Yakuza klarar inte ens 1080p i 60 och ifall spel siktar på 1080/1440 så vågar man inte ens tänka på hur det kommer se ut med raytracing.

Ska bli intressant att se hur Gears 5 presterar på DFs tester.

Skrivet av anon_646:

Det är om man köper den högpresterande lagringen ja men det går lika väl att slänga på en gammal hederlig mekanisk hårddisk och lagra spelen på den. Alla vill inte ha den senaste prestandan utan det är snarare vi som har det som ett intresse utan majoriteten av spelare spelar faktiskt på mobil och att skapa en konsol med en billig prislapp kommer att få in fler i spelintresset och ändå kunna spela de senaste spelen.

Dock har Stadia en fördel där då priset för en "konsol" är helt borta där utan allt man behöver köpa är spelen för att kunna spela med den senaste grafiken.

Ska du lira stora populära spel som GTA 5, Cyberpunk och CoD så blir det ganska mycket swappande.
Sen så tappar man som sagt fördelen i pris från Series X ifall man köper till extra lagringsutrymme och kan inte spela sina gamla spel eller köpa lösa spel billigt.

Mobil drar inte samma typ av spelare som konsol, så jag skulle inte räkna in det under samma kategori som PC/konsol.
Om något så är mobilspelare ännu mer bekväma och kommer inte palla med att swappa spel hela tiden.
Mobilspelare är oftast de med minst tålamod och impulskontroll, så att sätta sig framför TVn och starta en konsol är ett ganska stort steg där.

Medlem

Nu när chocken efter Zenimax uppköpet har lagt sig har Microsoft gjort klart att dem med Series X och Series S är båda premiär konsolen och den sekundära konsolen för alla gamers.

Inaktiv
Skrivet av fooobar:

Det går inte lika bra då det inte går spela spelen från den.

Jo det går att spela från dem, dock går det inte att dra nytta av instant-play eller vad de kallar det.

Så var inte fallet utan det behöver kopieras över till den interna HD.

Medlem

Dom som inte har koll på hårdvara kommer nog att köpa S och få en klenare konsol.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

12
Skriv svar