Diskutera – Vad har varit bäst med den här konsolgenerationen?

Robot
Diskutera – Vad har varit bäst med den här konsolgenerationen?

Förutom spelen – vad gillar du mest?

#diskutera, #ps4, #xbox-one


Medlem

1080p som konsolstandard var väl det enda som blev bättre än föregående generation. Det och att Kinect/Move-trenden dog ut nästan omedelbart vid generationsskiftet.

Medlem

- Introduktionen av VR
- Sony lyckades skapa en kontroll som faktiskt är ganska behaglig att spela med, även om Xbox-kontrollen fortfarande är snäppet bättre
- Den grafiska uppdateringen
- Äntligen en vettig bärbar konsol på marknaden (om det är okej att prisa Nintendo lite också)
- Game Pass

Avstängd

Om man måste bortse från de fenomenala spel från generationen så är nog det bästa och största denna generation framstegen inom VR och hur de flesta format nu har välfungerande VR lösningar. Framtiden ser ljus ut.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Farornas Konung

Att den äntligen tog slut, nu ser vi framåt.

Medlem

Personligen har jag varit mycket nöjd med Playstation Plus de senaste åren. Blir enormt värt när PS5 kommer, iaf i början!

Det smartaste Sony gjorde var köpet av Insomniac.

Men det största hoppet var väl DS4. Efter den var det svårt att gå tillbaka till DS3. Verkar som hoppet till Dualsense blir ännu större!

Ambassadör
Xbox

Xbox Game Pass!
Fantastiskt tjänst som bara blir bättre.

Att MS för första gången gått all-in på gaming och hur vi nu ser ett Xbox växa fram som många kanske inte hade räknat med. Det är fortfarande svårt att greppa för vissa, men det kommer! Konkurrensen det innebär för andra är bra för alla, oavsett vilken plattform man föredrar.


signatur

Jump in.

Dex
Medlem

Får nog säga VR om man inte får säga spelen.

Spelen har varit fantastiska, men även VR till PS var riktigt underhållande. har kört reeeeent för många timmar i Beat Saber!

Edet: Just det, glömde ju Gamepass. Även om jag inte har skaffat det själv då där inte är så många spel som jag är intresserad av (lär komma i framtiden) så är det en jäkligt bra tjänst också!

Medlem

Det bästa har helt klart varit Game Pass. På den mer tekniska sidan så tycker jag att x86-arkitektur har varit det absolut bästa med den här generationen. Det har gett oss de bästa portarna på PC någonsin och det känns som att utvecklare inte har behövt svettats över en komplicerad arkitektur.

Ser fram emot att se vad nästa generation kommer ge oss.

Medlem

Tycker viloläget på PS4:an är ganska najs, smidigt att bara starta upp och vara direkt inne i spelet där man lämnade. Skönt i spel som annars har checkpoints eller annat, bara att pausa och stänga ner.

Medlem

Playstation VR
Microsoft/XBox har än inte kommit med nått förutom "lama" uttalanden om att ingen bryr sig om VR.
Mer fel kan man inte ha.

Gamepass kan jag väll också säga, det kanske är tack vare konsol-generationen. Men jag kör det på PC.

Glömde nintendo visst
switchen riktigt bra hybridkonsol.

Fast nintendo kanske itne räknas, kör ett litet eget race.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det bästa har varit att hela generationen har varit digital. Jag har inte behövt köpa en enda skiva. Fruktansvärt bekvämt att slippa förboka och hoppas på att postnord ska hinna leverera innan helgen.

Edit: Många slår ett slag för Gamepass som jag absolut tycker är en bra tjänst, men bara till konsol som det är just nu.

Har även kört PS NOW som jag upplever som väldigt bra och prisvärd. Streamingen fungerar klockrent och PS4 titlarna laddar jag enkelt ner.

Avstängd

Share Play Ps4

Medlem

3.5 mm uttag i handkontroller

Medlem

Game Pass för otrolig mycket värde för pengarna och Nintendo Switch som man kan spela var som helst och (mycket viktigt) pausa när som helst.

Medlem

Perioden mellan att red dead 2 kom och släpptes på pc var den enda då min konsol inte bara stod och samlade damm, så den var bäst.

Medlem

Xbox One kontrollen (speciellt elite)

It's not a lake, it's an ocean

Detta har varit en no bullshit-generation. Inget rörelsekänsligt spelande eller andra gimmickar som påtvingades oss (Kinect självdog ju tidigt och Microsoft plockade snart bort den helt och hållet).

Men om jag måste vara mer konkret så är det definitivt Game Pass. Jag hoppade på tjänsten någon månad efter att den lanserats och har varit trogen kund sedan dess. Inte för att jag hinner spela en bråkdel av allt som finns där, men precis som på Netflix dyker det ibland upp riktiga godbitar och det är framför allt kul att kunna testa vissa spel som man varit nyfiken på men inte vågat chansköpa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör

Phil Spencer (och Microsoft) har betytt väldigt mycket. Trots betydligt sämre konsolförsäljning än konkurrenten har man hårdsatsat på tjänster och annat som förnyat Xbox-familjen. De har stannat i matchen trots vad som ser ut att vara en uppförsbacke, så ju har vi fortfarande två företag som konkurrerar stenhårt med varandra. Vilket jag tror är bra för oss som spelar, även om det innebär en del exklusiviteter.


signatur
jbx
Medlem

Börjar med det sämsta, playstation VR och Kinect.

Det bästa måste ändå vara spelen särskilt till ps4 men jag gillar även alla spel i Forza-serien skarpt.
Sen hade jag inget emot när ps4 pro och One X kom heller


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Xbox Game Pass!
Fantastiskt tjänst som bara blir bättre.

Att MS för första gången gått all-in på gaming och hur vi nu ser ett Xbox växa fram som många kanske inte hade räknat med. Det är fortfarande svårt att greppa för vissa, men det kommer!

Sov du genom sjunde konsolgenerationen? Efter Xbox One-floppen har Microsoft en hel del att ta igen för att nå sin tidigare position. Mycket pekar dock på att det blir just så nu med Series S/X.

Medlem

Går kanske mot strömmen, men jag gillar remasters som har haglat denna generationen. Att spela om gamla favoriter i ny skrud, alternativt ta igen spel man missade förra generationen har varit mycket bekvämt och prisvärt. Ex The Last of Us remastered, fantastiskt spel som jag missade på PS3. Samma sak med GTA5.

Annars gillar jag tjänster som PS Plus där man får spel då och då. Ofta skräp, men ibland kul saker.

Att PS4 fick en duglig kontroll var tacksamt.

Men det bästa denna generationen är faktiskt hur dåligt det har gått för MS. Resultstet att de satsar stenhårt inför kommande generation, främst med GamePass, sätter press på samtliga aktörer och jag som konsument njuter av konkurrensen.

Epic får också lite kärlek och tack för alla spel man har fått där gratis.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

NuZ
Testpilot

HD och HDR samt Game pass har varit det stora för mig


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag gillar Netflix appen

Jag bryr mig inte så mycket om bättre FPS eller högre upplösning eller kortare laddningstider. En ny konsolgeneration är ungefär som att köpa en ny dator, du behöver mer kraft för nya spel, det finns ny teknik så då använder vi den, jag skaffade t.ex. aldrig PS4 Pro eftersom jag inte såg skillnad.

Det som är kärnan för mig är spelen, där kan jag tycka att det blivit mer storytelling, mer djup, mer storslagna spel. Spelindustrin börjar få credd som en riktig kulturyttring (jag tycker att det varit det, men nu börjar film och andra branscher avundas spelen också). Spel har blivit mainstream kultur. Det sämsta är dock loot-lådor, mikrotransaktioner och mjölkande av spelserier som borde läggas ned, ge oss också ett riktigt bra FPS multiplayer, Warzone är inte tillräckligt bra. Men allt som allt så är det en grym konsolgeneration! Huzzah!!

PS. Jag skulle också vilja att Nintendo gör storstilad comeback, jag spelade bara Nintendo i begynnelsen men tycker de har för lite bra titlar nu. DS.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men det bästa denna generationen är faktiskt hur dåligt det har gått för MS. Resultstet att de satsar stenhårt inför kommande generation, främst med GamePass, sätter press på samtliga aktörer och jag som konsument njuter av konkurrensen.

Tänkte på samma sak, men ville inte skriva det och riskera starta ett krig. Men så sant så. De hade ju köpt upp Bethesda vilket var en allvarlig krigsförklaring.


signatur

I'm like you, I have no name.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Freakon:

Går kanske mot strömmen, men jag gillar remasters som har haglat denna generationen. Att spela om gamla favoriter i ny skrud, alternativt ta igen spel man missade förra generationen har varit mycket bekvämt och prisvärt. Ex The Last of Us remastered, fantastiskt spel som jag missade på PS3. Samma sak med GTA5.

Annars gillar jag tjänster som PS Plus där man får spel då och då. Ofta skräp, men ibland kul saker.

Att PS4 fick en duglig kontroll var tacksamt.

Men det bästa denna generationen är faktiskt hur dåligt det har gått för MS. Resultstet att de satsar stenhårt inför kommande generation, främst med GamePass, sätter press på samtliga aktörer och jag som konsument njuter av konkurrensen.

Epic får också lite kärlek och tack för alla spel man har fått där gratis.

Det är ju fördelen med att slippa dra fram gamla konsoler för att spela sina favoriter. Körde igenom Amnesia på ps4an häromdagen och det håller ju riktigt fint fortfarande

Medlem

Enda anledningen att jag ens skaffade någon i denna generationen va game pass. Så många spel jag nu älskar som jag annars inte ens skulle fundera på att köpa.

Medlem

Räknas Wii U med i den här generationen, för jag gillar många spel som kom till den

123
Skriv svar