Assassin's Creed: Valhalla ger dig en snabbkurs i nordisk mytologi

Robot
Assassin's Creed: Valhalla ger dig en snabbkurs i nordisk mytologi

Ett av mina favorit uttryck när saker skiter sig är ”gudars skymning” vilket är ett annat ord för Ragnarök också.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ett av mina favorit uttryck när saker skiter sig är ”gudars skymning” vilket är ett annat ord för Ragnarök också.

Används dagligen ?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ett av mina favorit uttryck när saker skiter sig är ”gudars skymning” vilket är ett annat ord för Ragnarök också.

Haha, fick mig att tänka på min mamma som använder det uttrycket i tid och otid.

Medlem

*Loke är väl en mer vedertagen benämning i Sverige även om Loki också är korrekt.

Skrivet av AxxT:

Används dagligen ?

Ja, speciellt i dessa tider!

NuZ
Testpilot

Alltså... om man tar ordet "Ragnarök" och flyttar runt lite och byter lite bokstäver så blir det "Covid-19"!
Måste hänga ihop?!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

*Loke är väl en mer vedertagen benämning i Sverige även om Loki också är korrekt.

På svenska heter det Loke, Mjölner, Freja osv. Men har läst att den stavningen inte kom till förrän tidigt 1900-tal när vi ville modernisera svenskan. Samtidigt som exempelvis "hvad" blev "vad" och "hvirfvel " blev "virvel".

På gammal fornnordiska är de korrekta stavningarna: Loki, Mjollnir och Freyja (bara för att nämna några)

Skrivet av Potatisbullen:

På svenska heter det Loke, Mjölner, Freja osv. Men har läst att den stavningen inte kom till förrän tidigt 1900-tal när vi ville modernisera svenskan. Samtidigt som exempelvis "hvad" blev "vad" och "hvirfvel " blev "virvel".

På gammal fornnordiska är de korrekta stavningarna: Loki, Mjollnir och Freyja (bara för att nämna några)

Njaaa, Freyja är den isländska stavningen. Den fornnordiska stavningen är Frauja (fornsvenska: Fröja).
Den fornnordiskt kristna stavningen, alltså.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Alltså man blir ju lite småsugen på det här spelet.
Men assassins Creed.. rädd att bli besviken.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av AxxT:

Används dagligen ?

Skrivet av Sisyr:

Haha, fick mig att tänka på min mamma som använder det uttrycket i tid och otid.

Skrivet av Espresso_Bengt:

Ja, speciellt i dessa tider!

Farmor, är det du?


signatur
Medlem
Skrivet av Potatisbullen:

På svenska heter det Loke, Mjölner, Freja osv. Men har läst att den stavningen inte kom till förrän tidigt 1900-tal när vi ville modernisera svenskan. Samtidigt som exempelvis "hvad" blev "vad" och "hvirfvel " blev "virvel".

På gammal fornnordiska är de korrekta stavningarna: Loki, Mjollnir och Freyja (bara för att nämna några)

Precis det jag ville förmedla.

Varför skyltar man om Reddit forumet istället för det egna på Ubi?

Fattar inte alls grejen med reddit, är det där allt händer? Har jag missat nått


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Alltså man blir ju lite småsugen på det här spelet.
Men assassins Creed.. rädd att bli besviken.

Omöjligt att bli besviken när det gäller AC.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Omöjligt att bli besviken när det gäller AC.

Ja vissa tycker nog så men jag är fortfarande förstörd efter dom 4 inledande spelen.
spelade dom på rad en gång i tiden.
Sen har jag väll provat hos vänner andra AC spel men allt känns bara "meh" precis som mycket annat från just Ubisoft.
Det är nått med deras spel som känns påklistrat eller "reskinnat" om man säger så.

Men det kan vara att man skrapat för lite på ytan.
Valhalla är iaf en intressant setting som kanske gör att man spelar det.
Ett spel till på listan att spela, denna lista bara växer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja vissa tycker nog så men jag är fortfarande förstörd efter dom 4 inledande spelen.
spelade dom på rad en gång i tiden.
Sen har jag väll provat hos vänner andra AC spel men allt känns bara "meh" precis som mycket annat från just Ubisoft.
Det är nått med deras spel som känns påklistrat eller "reskinnat" om man säger så.

Men det kan vara att man skrapat för lite på ytan.
Valhalla är iaf en intressant setting som kanske gör att man spelar det.
Ett spel till på listan att spela, denna lista bara växer

Du bör testa origins och odyssey. Dom är hur bra som helst.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Du bör testa origins och odyssey. Dom är hur bra som helst.

Hade nog gjort det om jag kände att jag hade tid för dom, men prioriterar min tid på andra spel ist


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Alltid lite spännande när de måste sätta den nordiska mytologin i en kristen idévärld om synd och upprättelse.
Släng in lite smaskigt om blot, ju mer blot desto bättre, så har du nordisk mytologi förklarad på... 2:59 minuter.

"Bättre är intet bedja
än att blota för mycket;
gåva önskar, att gengåva gives."


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar