Xbox Series - dina första intryck?

Skägg.
10 Chambers
Xbox Series - dina första intryck?

Många hämtade glatt ut sina nya konsoler under gårdagen, medan andra otåligt på att logistikgudarna ska höra deras bön. Vi kunde se massa första intryck i förbokningstråden men jag tänkte att vi försöker samla så mycket av dem här som möjligt.

Så vad tyckte du om lådan, setupen, spelandet och allt däremellan?


signatur
Medlem

Jag är så jäkla imponerad.
Förra generationen lämnade jag min One väldigt snabbt, jag upplevde PS4 bättre på nästintill allt, spelen och hur maskinen generellt fungerade var solklara fördelar.
Hämtade min Series X igår, med en inställning av att ha den främst för Halo/Gears och andra Microsoftserier som jag ändå uppskattar och saknar, lite kunna spela de där bra spelen från förr. Men när jag slänger upp min Series X, installerar och startar Game Pass så blir jag helt nitad över hur smidigt, snabbt och enkelt allt är. Det bara funkar!
Att helt plötsligt behöva betala 6k för min PS5 och dessutom behöva köpa spel separat känns väldigt full fart bakåt, det var bättre förr.

Jag gick in i denna generation med tanke att PS5 kommer bli main (många kompisar som spelar PS), men nu känns det som att jag tar klivet tillbaka till Xbox-lägret, precis där jag stod mellan 360/PS3.
Jag har bara två klagomål, det är avsaknaden av det där superspelet samt uppladdningsbara batterier i kontrollern, men det känns jädrigt överkomligt alltså.

Xbox Series X via All Access får 9 av 10 jolt cola.

Medlem

Då vi har sjukstuga här hemma var en kollega förbi EG och lyckades norpa åt sig en konsol till mig med leverans till dörren som följd. Mycket spontant och tacksamt, fast frugan har nog en annan åsikt. Tycker releasen har gått riktigt dåligt till då jag läst om alla som förbokat sedan länge men inte vet var sitt xbox är någonstans. Ganska orättvist att en lallare som jag får tillgång innan förbokare.

Lådan var mindre än väntat och när jag öppnade blev jag positivt överraskad. Allting låg snyggt packad, konsolen som en svart tegelsten mitt paketet och bakom låg sladdar och handkontroll gömda på ett snyggt sätt. Stilrent och minimalt, glad att slippa alla plastplåsar som var standard förr.

Konsolen var ännu mindre än väntat och det är häftigt hur de lyckas klämma in 4K60fps prestanda i ett sånt litet format. Busenkel att konfigurera med mobilappen och när den var igång var det bara att köra. Otroligt tyst vid nerladdning, ett dovt hummande som helt spolades bort av värmepannan som gick bananas i källaren.

Däremot har jag inte hunnit spela något, la massa Game Pass spel på nerladdning och spelade annat under tiden men idag ska jag ge den en omgång. Ska bli intressant att se hur den låter under drift men just ljudnivån verkar de ha löst bra den här generationen på båda konsoler. Jämför jag med min One S (som kan vara mitt minst nöjda konsolköp någonsin) är jag än så länge riktigt nöjd. Menyerna är rappa och responsiva, One S var så slö och kunde inte ens spela igenom Gears 4 för det gick inte att sikta med den bilduppdateringen.

Att snabbt kunna skifta mellan spel kommer nog frälsa mig då speltiden har minskat drastiskt det senaste året så all tidsbesparing är guld värt.

NuZ
Testpilot

Riktigt imponerad av SX. Snabbheten i menyerna, laddtider, flytet i spelen. Så himla tyst också, betydligt tystare än one X. QR en funktion jag aldrig saknat men kommer def. göra det nu om jag går ifrån det. Sjukt smidigt.

Mindre nöjd med Elgiganten. 2 gånger var jag tvungen att åka in för dem att skriva in mitt SN så All Access aktiverades för min konsol


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Fantastiskst nöjd. Exakt allt jag förväntade mig. Tyvärr inte mycket nytt next-gen-material vid release men game passs håller mig sysselsatt. Har kört Fortnite, Forza och Ori vilket alla 3 känns som ett lyft, Fortnite speciellt. Tom min dotter på 9 märkte stor skillnad
Toknöjd med EG, förbokade All Access så sent som förra veckan och fick sms igår morse att den var redo för utlämning. Mycket smidig installation med mobil, allt bara funkar

Medlem

Helnöjd med min XsX. Har testat lite Ori i 120hz och det är verkligen en fröjd för ögat. Ser fram emot att testa lite mer när tiden tillåter

Medlem

Otroligt nöjd rent spontant. Inte hunnit sitta så mycket med den ännu som jag hade velat dock. Varför måste man jobba?

Men kommer köra desto mer i helgen. Har spelat ett par timmar Valhalla och är riktigt imponerad av grafiken. Folk säger att det inte finns några riktiga nextgen-spel ännu, men för mig personligen känns Valhalla tveklöst som nextgen.

Älskar designen på konsolen. Står likt ett torn bredvid tv:n. Den är tyst och förhållandevis sval. Gillar det subtila designvalet att ha grönt uppe vid fläkten.

Kvick i menyerna, snabba laddningstider, känns ny och fräsch, även om en helt ny dashboard inte hade skadat.

Överlag en riktigt stabil pjäs!

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Att helt plötsligt behöva betala 6k för min PS5 och dessutom behöva köpa spel separat känns väldigt full fart bakåt, det var bättre förr.

Du betalar ju för spelen med Game Pass också. Din månadskostnad kommer bli högre än med PS5. Det du glömmer är att du inte äger någon av spelen i Game Pass heller. Den dagen du slutar betala för det så står du där utan spel. Köper du däremot spel på PS5:an så har du de fortfarande efteråt, och du har möjligheten att sälja de begagnat (för fysiska spel då iallfalla).

Medlem

Ä r det så att all access kunder går före för jag köpte min series x via nätet på elgiganten den 3:e nov och konsolen lyser med sin frånvaro.

Medlem

Så galet nöjd med min nya konsol. Bokade två exemplar, ett till mig och till brorsan så hämtade upp båda och hade min bror över för gemensam unboxing. Allt kändes väldigt genomtänkt och paketeringen var inget annat än perfektion. Kändes väldigt premium och minimalt - väldigt uppskattat.

Konsolen var betydligt mindre än vad jag trodde, och var också betydligt finare än förväntat. En mattsvart finish på både konsol och handkontroll gjorde gott för ögat. Detta är en ruskigt liten konsol för den prestandan man får, helt klart.

Installationen fick smidigt, kändes nästan som en IOS installation där man kunde överföra tidigare inställningar från tidigare konsol till den nya, eller göra en ny från grund - allt via mobilappen. Galet smidigt.

Menyerna är galet snabba, spelen laddar fort och Quick Resume är nog bland det bästa jag varit med om. Spelade AC Valhalla i några timmar och mitt under spelet fick jag en inbjudan på FIFA av en vän. Hoppet mellan pausandet av AC till att sitta i en lobby med honom och redo för att söka en match var cirka 10 sekunder - helt fantastiskt. Efter matchen hoppade jag tillbaka på cirka 5 sekunder.

GamePass + Ea Play och allt var det innebär kan nog vara det bästa jag införskaffat. Installerar just nu en massa spel, allt från Mass Effect till Fallen Order.

Synd att Elgiganten tabbade sig för många här, hoppas ni alla får eran konsol idag. Ni förtjänar att se alla förbättringar som denna box innebär.

Överlag - ruskigt nöjd. Jag som var med om XB1 releasen och det fiaskot har fått tillbaka hoppet om Xbox och dess framtid. Allt som fattades var Next-Gen spel från MS, men det kommer.

9/10.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Ä r det så att all access kunder går före för jag köpte min series x via nätet på elgiganten den 3:e nov och konsolen lyser med sin frånvaro.

Beställde via EG 22/9 (första timmen det var öppet) och inte fått min. De valde i stället att slänga upp dem i butiken och sälja till de som inte förbokat. Flera som bokat första timmen förbokningen var uppe fick i går besked om att de får sin i december...

Jag tycks få min i kväll och det är väl ingen katastrof. Men så illa skött att min normala reaktion att aldrig någonsin köpa något på Elgiganten kommer aktiveras igen i alla fall. Uselt skött. Jag är ganska övertygad om att EG inte kommer fixa release av PS5 heller...

Medlem
Skrivet av kanshira:

Ä r det så att all access kunder går före för jag köpte min series x via nätet på elgiganten den 3:e nov och konsolen lyser med sin frånvaro.

Du lär få vänta, bokade med all access i början på oktober och verkar snällt få vänta tills december.

Medlem

Någon som har tid att testa någon UHD film från skiva som har Dolby Vision (TVn måste stödja det med såklart).
Funkar det? Har inte fått bekräftat att Dolby Vision har eller inte har stöd vid uppspelning av Dolby Vision filmer.
Star Wars 4K har Dolby Vision.

Medlem

Någon som kan säga om Hunt: Showdown rullar i 60FPS på Series X eller om det fortfarande är låst till 30 :/

Fragtjuv

Hämtade upp en Series S på Elgiganten i Karlstad igår. Var inte meningen att det skulle bli någon konsol från början men då det inte blev speciellt mycket dyrare att slänga på en konsol på mitt Gamepass-konto så tänkte jag: va fan - nu kan jag jag ju lira Fifa med polarna framföre teven på ett smidigt sätt igen.

Elgiganten löste köpet extremt smidigt och jag hade ingen problem med att aktivera All Access när jag kom hem. Se bara till att de scannar in konsolens serienummer i affären när du fixar ditt köp så ska det inte vara några som helst problem.

Jag har inte hunnit testa speciellt mycket än men upplever denna budgetkonsol som snabb och smidig och det kommer att bli en helt fantastisk Gamepass-konsol. Nu har jag också för första gången chansen att spela igenom nägra 360-spel som jag har missat.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Ni som har eller haft problem med hur Elgiganten har skött det, meddela Microsoft om det... Kommer troligen inte göra någon skillnad, men de behöver ju få veta om det att distributionen lämnar en del att önska på en del ställen..

Fick meddelande runt 12 tiden igår att jag får hämta min Series X på gigantti (EG i Finland) snabbt smidigt och trevlig kundbemötande.

Som flera andra har sagt, blev förvånad hur liten den faktist är, hade trott den var större... Otroligt snygg förpackat i lådan...

Medlem
Skrivet av KingCobra:

Någon som har tid att testa någon UHD film från skiva som har Dolby Vision (TVn måste stödja det med såklart).
Funkar det? Har inte fått bekräftat att Dolby Vision har eller inte har stöd vid uppspelning av Dolby Vision filmer.
Star Wars 4K har Dolby Vision.

Jag testade nyss med Star Wars och får inte ut Dolby Vision. Konsolen har dock stöd för det i inställningarna, och jag hittar ingenstans på fodralet att filmerna har det, enbart Atmos. Så är du säker på att filmerna har det på skiva, och inte enbart på Disney+?

Medlem

Jättenöjd! Men i mitt fall gick jag från en One S - vilket blir rätt svart på vitt. Grafiken är fantastiskt fin och hastigheterna i spelen är från en annan värld. Roligt att se och ser fram emot mer spel som ska pressa boxen lite.

Dock, nyfiken att se vad ni andra säger men när jag installerade Destiny 2 (via skiva) så lät spelaren jättemycket, något ni andra märkt av? Förstår att den ska låta en del medan men lite för mycket för min smak. Försvann efter en stund och ska testa med ett annat spel idag. Kanske var det bara första gången den användes?!

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Du betalar ju för spelen med Game Pass också. Din månadskostnad kommer bli högre än med PS5. Det du glömmer är att du inte äger någon av spelen i Game Pass heller. Den dagen du slutar betala för det så står du där utan spel. Köper du däremot spel på PS5:an så har du de fortfarande efteråt, och du har möjligheten att sälja de begagnat (för fysiska spel då iallfalla).

Jojo, jag är inte såpass korkad att jag inte fattar eller inte är medveten om att jag betalar. Det gör jag, men skillnaden är att jag inte behöver hosta 6K på ett bräde och sen 500-800:- för ett spel. Jag går hem med konsolen och betalar 370:- i månaden i 24 månader och sen är konsolen min och den tiden har jag kunnat välja och vraka bland oerhört många spel. Framförallt den fantastiska möjligheten att kunna testa spel utanför vad jag brukar spela, för att jag just inte behöver köpa dem.
Skulle jag slå ut summan på de spel jag betalar för och kontra vad jag kan få tillbaka begagnat sen så tvivlar jag på en eventuell "vinst" med PS5 (köper ju inte konsoler för att spara/tjäna pengar till att börja med).
Så nä, jag glömmer faktiskt inget och jag kommer fortfarande att köpa PS5, men i detta nu känns Sony väldigt mer stelbent än Microsoft.

Medlem
Skrivet av hemskeuffe:

Du lär få vänta, bokade med all access i början på oktober och verkar snällt få vänta tills december.

Jag tror det är baserat på butik faktiskt. Jag förbokade min Series X via All Access inne på Elgiganten den 28:e oktober, jag hämtade mitt igår. Polaren bokade sitt i måndags och hämtade igår (Varberg)

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jag testade nyss med Star Wars och får inte ut Dolby Vision. Konsolen har dock stöd för det i inställningarna, och jag hittar ingenstans på fodralet att filmerna har det, enbart Atmos. Så är du säker på att filmerna har det på skiva, och inte enbart på Disney+?

Enligt recensionerna så finns det inget sådant stöd, ex citat från Anandtech:

" This also provides both HDR10 and Dolby Vision support for streaming media, although Dolby Vision support will be coming for games in 2021.....
Microsoft's statement on Dolby Vision support clearly states that it is for streaming media only, so, at least for the moment, UHD Blu-Ray would be "limited" to HDR10."


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Enligt recensionerna så finns det inget sådant stöd, ex citat från Anandtech:

" This also provides both HDR10 and Dolby Vision support for streaming media, although Dolby Vision support will be coming for games in 2021.....
Microsoft's statement on Dolby Vision support clearly states that it is for streaming media only, so, at least for the moment, UHD Blu-Ray would be "limited" to HDR10."

Det finns en inställning för Dolby Vision i inställningarna i konsolen = det finns stöd för det. Sen att det inte gäller all media framgår inte i konsolinställningarna, utan det är bara en inställning om man vill "tillåta Dolby Vision" under bildinställningarna.

När det gäller Star Wars och Dolby Vision, så saknas det i Skywalker Saga-boxen jag har, men tidigare utgåvor av Last Jedi har Dolby Vision.

Medlem
Skrivet av Beera:

Jättenöjd! Men i mitt fall gick jag från en One S - vilket blir rätt svart på vitt. Grafiken är fantastiskt fin och hastigheterna i spelen är från en annan värld. Roligt att se och ser fram emot mer spel som ska pressa boxen lite.

Dock, nyfiken att se vad ni andra säger men när jag installerade Destiny 2 (via skiva) så lät spelaren jättemycket, något ni andra märkt av? Förstår att den ska låta en del medan men lite för mycket för min smak. Försvann efter en stund och ska testa med ett annat spel idag. Kanske var det bara första gången den användes?!

Jag har förstått det som att under installation så ska läsaren jobba och låta en del. Men när läsningen från skivan är klar så kommer den bara att ligga där och inte låta något alls. Men återkom gärna hur det blev för dig sen.

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Jag tror det är baserat på butik faktiskt. Jag förbokade min Series X via All Access inne på Elgiganten den 28:e oktober, jag hämtade mitt igår. Polaren bokade sitt i måndags och hämtade igår (Varberg)

Fast jag har betalat en direkt på internet den 3:e nov och då är det ju inte något specifikt varuhus som skickar den utan snarare elgigantens distributionscentral i jönköping. Undrar bara eftersom vissa här som har bokat 22 sep inte har fått sin medan vissa bara gick in i en butik igår och plockade upp ett ex.

Medlem

Jag är väldigt nöjd. Det enda man kan anmärka på är hur det känns som att man fortsätter spela på sin Xbox One till utseendet vilket FZ redan varit inne på. Men allt är såklart bättre, snabbare och snyggare! Grymt skönt med installationen via Xbox app! Slapp så många jobbiga steg tack vars den.

Handkontrollen är bekant men det känns att den är bättre. Nya knappen för screenshots och klipp är grymt bra och det var på tiden att den kom.

Helnöjd är jag helt enkelt!

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Jojo, jag är inte såpass korkad att jag inte fattar eller inte är medveten om att jag betalar. Det gör jag, men skillnaden är att jag inte behöver hosta 6K på ett bräde och sen 500-800:- för ett spel. Jag går hem med konsolen och betalar 370:- i månaden i 24 månader och sen är konsolen min och den tiden har jag kunnat välja och vraka bland oerhört många spel. Framförallt den fantastiska möjligheten att kunna testa spel utanför vad jag brukar spela, för att jag just inte behöver köpa dem.
Skulle jag slå ut summan på de spel jag betalar för och kontra vad jag kan få tillbaka begagnat sen så tvivlar jag på en eventuell "vinst" med PS5 (köper ju inte konsoler för att spara/tjäna pengar till att börja med).
Så nä, jag glömmer faktiskt inget och jag kommer fortfarande att köpa PS5, men i detta nu känns Sony väldigt mer stelbent än Microsoft.

Jag tycker det helt klart är en intressant affärsmodell som Microsoft lagt upp och säkert passar massvis med folk, vilket jag tycker är bra. Fler alternativ för konsumenterna är bra!

DOCK gör du lite felaktiga antaganden, du kan ju faktiskt kränga en ps5:a sedan köpa ps now (~700 spel i dagsläget). Ps now kostar 650kr/12 månader. 6000kr + 1300 är faktiskt rätt mycket mindre än vad du betalar under 24 månader. Den jämnförelsen är väl mer rättvis? OBS: Jag lägger ingen värdering i pengarna här tycker båda alternativen känns prisvärda och tror game pass verkar vara lite "vassare" rent generellt.

edit: ordbyte

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jag testade nyss med Star Wars och får inte ut Dolby Vision. Konsolen har dock stöd för det i inställningarna, och jag hittar ingenstans på fodralet att filmerna har det, enbart Atmos. Så är du säker på att filmerna har det på skiva, och inte enbart på Disney+?

Hmm det verkar som endast de nyaste filmerna har det i Star Wars serien. En som har det är "Rampage"...kanske inte filmen som finns i alla hushåll dock.

EDIT:
Anledningen till att jag frågar är att detta är en dealbraker för mig eftersom jag är hembionörd och är extremt kräsen med att ha det bästa ljud och bildmässigt för de pengarna jag har.
XSX hade varit en otroligt bra enhet med stöd för flera format...OM den stödjer både HDR10+ och Dolby Vision på UHD filmer.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Jag har förstått det som att under installation så ska läsaren jobba och låta en del. Men när läsningen från skivan är klar så kommer den bara att ligga där och inte låta något alls. Men återkom gärna hur det blev för dig sen.

Ah okej! Hoppas så är fallet Blir spännande att testa.
Tack för input

NuZ
Testpilot
Skrivet av Beera:

Jättenöjd! Men i mitt fall gick jag från en One S - vilket blir rätt svart på vitt. Grafiken är fantastiskt fin och hastigheterna i spelen är från en annan värld. Roligt att se och ser fram emot mer spel som ska pressa boxen lite.

Dock, nyfiken att se vad ni andra säger men när jag installerade Destiny 2 (via skiva) så lät spelaren jättemycket, något ni andra märkt av? Förstår att den ska låta en del medan men lite för mycket för min smak. Försvann efter en stund och ska testa med ett annat spel idag. Kanske var det bara första gången den användes?!

Jo den låter lite när skivan spinner för fullt. Tystare än de tidigare konsolerna men man märker det så tydligt när man inte hör konsolen i övrigt. Men din låter också bara när den "spinner"? och ev. vid uppstart av konsolen när den läser av vad som finns i.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hmm det verkar som endast de nyaste filmerna har det i Star Wars serien. En som har det är "Rampage"...kanske inte filmen som finns i alla hushåll dock.

EDIT:
Anledningen till att jag frågar är att detta är en dealbraker för mig eftersom jag är hembionörd och är extremt kräsen med att ha det bästa ljud och bildmässigt för de pengarna jag har.
XSX hade varit en otroligt bra enhet med stöd för flera format...OM den stödjer både HDR10+ och Dolby Vision på UHD filmer.

Vet inte om du såg mitt andra svar, men det är enbart dom tidigare releaserna av dom nya filmerna som har Dolby Vision, den stora boxen som släpptes i våras är nyutgåvor av även dessa filmer där det skalats bort. Om man ska tro Google åtminstone haha

Skriv svar