Series X ställs mot Playstation 5 i AC: Valhalla-jämförelse

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Borde dem inte haft med Series S i jämförelsen?
Om Series X går ner till 1440 så kan det ju vara intressant vad Series S landar på.

Det verkar hålla upplösningen men det går i 30fps istället för 60


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Slutsatsen av detta lilla test är väl att det är två bra konsoler och at the End of the day spelar det inte så stor roll exakt hur snabb ssd eller hur många terraflops som levereras. Valet av konsol handlar om andra saker än just prestandan. Spelutbud, GaaS, kompabilitet, lojalitet, design, handkontroll etc

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Slutsatsen av detta lilla test är väl att det är två bra konsoler och at the End of the day spelar det inte så stor roll exakt hur snabb ssd eller hur många terraflops som levereras. Valet av konsol handlar om andra saker än just prestandan. Spelutbud, GaaS, kompabilitet, lojalitet, design, handkontroll etc

Skillnaderna borde öka längre in i generationen när utvecklare kan ignorera one/ps4 och de har lärt sig nyttja plattformarnas styrkor och jobba förbi svagheter.

Exempelvis lär ps5 inte nyttja sin ssd fullt ut förrän det kommer spel enbart utvecklade för ps5. Men i spel som även fungerar på de gamla konsolerna går det ju inte utnyttja till mer än snabbare laddtider egentligen. (gissar jag)

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Slutsatsen av detta lilla test är väl att det är två bra konsoler och at the End of the day spelar det inte så stor roll exakt hur snabb ssd eller hur många terraflops som levereras. Valet av konsol handlar om andra saker än just prestandan. Spelutbud, GaaS, kompabilitet, lojalitet, design, handkontroll etc

Nej. Min konsol är bättre än din.

Och min pappa är starkare än din.

Medlem
Skrivet av trifix:

Hade gärna sett ett 4Knative30fps-mode i Valhalla, varför gjorde man inte det?

För mig är alltid bildkvalite viktigare än något annat i denna typ av spel. Så hellre Native 4k i 30 fps än något annat.

Series X-versionen av Forza Horizon 4 körs enbart i 4K60fps MEN har sämre grafisk kvalite än One X-versionen som körs i 30fps....

Inte så jäkla "Nextgen" att hålla sig fast till 30 FPS, don't you think?

**Hurr durr, ögat kan bara se 23.97 fps anyways!**


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Skillnaderna borde öka längre in i generationen när utvecklare kan ignorera one/ps4 och de har lärt sig nyttja plattformarnas styrkor och jobba förbi svagheter.

Exempelvis lär ps5 inte nyttja sin ssd fullt ut förrän det kommer spel enbart utvecklade för ps5. Men i spel som även fungerar på de gamla konsolerna går det ju inte utnyttja till mer än snabbare laddtider egentligen. (gissar jag)

Skillnaderna mellan PS4 och PS5 eller skillnaderna mellan XSX och PS5?

Som med varje nu generation tar det tid att få ut full kraft. Och detta generationsskifte kommer nog ta extra lång tid på sig med tanke på att man vill stödja last gen (och lite svagare XSS).

Tror dock de minimala skillnaderna mellan PS5 och XBX kommer fortsätta att vara minimala. I bland lyckas den ena bättre och ibland den andra. Ingen anledning att kriga kring hårdvaran där menar jag.

Medlem

Är det nu folk ska bråka om vilken konsol som är bäst beroende på om laddningstiden är plus/minus ett par sekunder, som att det har någon praktisk betydelse alls?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är det nu folk ska bråka om vilken konsol som är bäst beroende på om laddningstiden är plus/minus ett par sekunder, som att det har någon praktisk betydelse alls?

Lägg ihop laddningstiden för alla deaths i Darksouls så kan det för oss mindre bra spelare bli rätt lång tid man spenderar på laddning .../jk

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag kan tycka att fz skall fundera en gång extra innan man publicerar dessa nyheter om man inte själva vill vara en del av att driva på fanboyism

Så för att ingen ska bli kränkt, bör FZ sluta publicera alls? Eller vart vill du komma med din logik?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så för att ingen ska bli kränkt, bör FZ sluta publicera alls? Eller vart vill du komma med din logik?

Det är säkert jag som borde bredda mina vyer lite mer. Trött på denna typ av nyheter och fz framstår inte precis som någon sida som kan ta kritik.

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Spelet flyter smidigt och ser hur bra ut som helst på min S, det enda som betyder något för mig iaf
Sedan att andra vill ha siffror är okej det med.

Skrivet av SunShine:

Det verkar hålla upplösningen men det går i 30fps istället för 60

De videos som jag sett på youtube där journalister spelar på next-gen så kör dem alltid 60FPS läget.
Ibland så slår dem över till 30 för att visa skillnader, men går sedan tillbaka till 60 igen, eftersom att dem beskriver det som mycket trevligare.
Då är det inte heller folk som spelar på PC utan som har varit ok med 30 fram tills nu, när dem själva får välja.

Så jag hoppas verkligen att det här med performance läge håller i sig framöver och att högre framerate får högre fokus än native 4K.
Det är bara lite tråkigt ifall Series S inte kommer få vara med pådet tåget utan får 900p eller blir utan 60FPS i vissa spel.

Skulle vara trevligt med många lägen, men det blir kanske lite rörigt för utvecklarna och ger lite PC känsla ifall det finn 6 olika grafikinställningar.

Vill också tillägga att Digital Foundry också är inne linjen att frames är viktigare än upplösning nu när vi ändå har en hög upplösning, att gå ner lite eller köra skalning ser fortfarande väldigt bra ut.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De videos som jag sett på youtube där journalister spelar på next-gen så kör dem alltid 60FPS läget.
Ibland så slår dem över till 30 för att visa skillnader, men går sedan tillbaka till 60 igen, eftersom att dem beskriver det som mycket trevligare.
Då är det inte heller folk som spelar på PC utan som har varit ok med 30 fram tills nu, när dem själva får välja.

Så jag hoppas verkligen att det här med performance läge håller i sig framöver och att högre framerate får högre fokus än native 4K.
Det är bara lite tråkigt ifall Series S inte kommer få vara med pådet tåget utan får 900p eller blir utan 60FPS i vissa spel.

Skulle vara trevligt med många lägen, men det blir kanske lite rörigt för utvecklarna och ger lite PC känsla ifall det finn 6 olika grafikinställningar.

Vill också tillägga att Digital Foundry också är inne linjen att frames är viktigare än upplösning nu när vi ändå har en hög upplösning, att gå ner lite eller köra skalning ser fortfarande väldigt bra ut.

För mig är HDR och fps bra mycket viktigare än 4k, pga mitt synfel.

Medlem
Skrivet av Checker:

"The developers are saying PS5 is the easiest console they have ever coded on to reach its peak performance”, he said. “Software-wise, coding for PS5 is extremely simple and has so many abilities that make the [developers] so free."

"While TFLOPs are important, reaching peak performance on the Series X will only be achievable under the most ideal and theoretical conditions. If all of the components inside Microsoft’s console can work together efficiently alongside the GPU, the series X can hit its peak performance of 12TFLOPs, but this just doesn’t seem to be possible."

Så om ps5 är så jäkla lätt att koda till,.. då har utvecklarna redan fått ut max av konsolen, det blir inte bättre än såhär typ?....

Medlem
Skrivet av roftg:

Så om ps5 är så jäkla lätt att koda till,.. då har utvecklarna redan fått ut max av konsolen, det blir inte bättre än såhär typ?....

Utvecklare kommer nog alltid hitta små förbättningar på nästa spel.
Sen kan man nog inte dra det argumentet i ett multiplat spel tror jag

Avstängd
Skrivet av roftg:

Så om ps5 är så jäkla lätt att koda till,.. då har utvecklarna redan fått ut max av konsolen, det blir inte bättre än såhär typ?....

Lätt att få den att köra på peak performance. Alltså att kunna använda all kräm som finns tillgänglig.
Det som kommer att ändras framöver är, precis som tidigare generationer, hur all kräm faktiskt används för specifik mjukvara.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Va? Det laddar ju snabbare på PS5? 12 % snabbare vid kallstart och 5 % snabbare när man dör.

Blir så luddigt det där med procentsatser när man snackar om så pass låga siffror i laddningstid, det är hundradels sekunder det handlar om i videon. 12% och 5% får det att låta som om att det är extremt stor skillnad när man i stort sett inte kommer märka av det hela om man inte har dom sida vid sida och knappt ens då.

Lika luddigt som när folk talar om coronadödsfall per miljon invånare och då blir plötsligt 6000 personer mer än 245 000.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Det är säkert jag som borde bredda mina vyer lite mer. Trött på denna typ av nyheter och fz framstår inte precis som någon sida som kan ta kritik.

Nja, de har sitt synsätt precis om oss andra vilket kan framstå som att de inte kan ta kritik. Men att sluta publicera nyheter för någon kan bli kränkt är helt fel väg att gå, speciellt om det är såpass harmlöst som "konsollkrig". De enda som blir kränkta av "fel" konsoll har ju något annat problem i sitt liv, och tar ut det på de stackars konsollerna. Vi är alla gamers, bara spela där du gillar det och så kan de kränkta få bli kränkta över det om det gör dem lyckligare.


signatur

I drank what?

Medlem

Vilket skämt. Att det fortfarande körs spel under 120 fps som standard är sanslöst. Personligen förstår jag inte hur folk kan sitta och spela spel i dessa låga fps. Det ger huvudvärk deluxe.

12
Skriv svar