"Scalpers" - därför är det nästan omöjligt att köpa PS5 online

Robot
"Scalpers" - därför är det nästan omöjligt att köpa PS5 online

Sneakers-samlaren Mike Stranéus förklarar hur otrevliga fenomenet nu nått spelbranschen på allvar.

#playstation-5, #resellers, #scalpers, #stockx, #xbox-series


Medlem

Skulle behövas en captcha i varukorgen, om den innehåller en starkt efterfrågad produkt med lågt utbud. Det hade löst problemet, såvida alla butiker hade haft det.

Skribent
Skrivet av Cenorida:

Skulle behövas en captcha i varukorgen, om den innehåller en starkt efterfrågad produkt med lågt utbud. Det hade löst problemet, såvida alla butiker hade haft det.

Det finns flera vägar att kringgå Captcha. Tyvärr.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Medlem

Man får väl lite hoppas att dessa scalpers inte får sålt och att det kommer att rulla på helt ok med nya leveranser till återförsäljarna. Då antar jag att de bara utnyttjar ångerrätten och inte har förlorat mer än tid, men om man inte göder marknaden genom att faktiskt köpa så försvinner ju problemet. Som FZ:s välskrivna artikel påvisar så är ju detta faktiskt varor som kontinuerligt kommer att återkomma i lager.

Medlem

Förbannade muppar. Allt för att tjäna några tusen extra. Sånt här förstör för riktiga spelare

Medlem

Men detta blir väl bara en trend om folk låter sig dras med i hajpen? Eller man bygger upp en oro hos medborgarna att saker ska ta slut och detta utnyttjas. Om folk försöker lugna ner sig istället för att försöka vara först så löser sig problemet. Man kan jämföra med det stora toarulle-kriget tidigare i år. Även om det fanns toarullar åt alla så blev folk rädda att de skulle ta slut, vilket gav effekten att det tog slut. Tror problemet ligger mer hos människans natur än resellers. De är enbart en produkt som kommer från det verkliga problemet. Ekonomin i samhället bygger till stora delar på detta.

Medlem

Fan vad risiga människor


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skulle behövas en captcha i varukorgen, om den innehåller en starkt efterfrågad produkt med lågt utbud. Det hade löst problemet, såvida alla butiker hade haft det.

Problemet är att detta bara försvårar för oss människor medan de som skapar bots hela tiden ligger steget före. Från början var det bokstäver och siffror (vet inte hur många gånger jag var tvungen att göra om detta för att bevisa för systemet att jag inte var en bot) senare blev det att man skulle ange bilder som bara hade bilar till att idag vara bilder där man ska ange vilken av dem som är rätt positionerad.

Medlem

Mm.. fanns nån Nisse i Örebro som sålde 9st Xbox Series X dagen efter release


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Det finns flera vägar att kringgå Captcha. Tyvärr.

Beror på hur man kodar in det. Skulle man sätta in ett sådant villkor som jag beskrev är det enda sättet att kringgå Captchan att faktiskt lösa den. Detta är inte omöjligt, men ändå svårt.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Problemet är att detta bara försvårar för oss människor medan de som skapar bots hela tiden ligger steget före. Från början var det bokstäver och siffror (vet inte hur många gånger jag var tvungen att göra om detta för att bevisa för systemet att jag inte var en bot) senare blev det att man skulle ange bilder som bara hade bilar till att idag vara bilder där man ska ange vilken av dem som är rätt positionerad.

Men notera att jag enbart vill ha Captcha om du ska köpa en produkt som är starkt efterfrågad och som har ett lågt utbud. Det rör sig alltså om ett ytterst få produkter, exempelvis PS5, Xbox Series X och de senaste grafikkorten.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Man får väl lite hoppas att dessa scalpers inte får sålt och att det kommer att rulla på helt ok med nya leveranser till återförsäljarna. Då antar jag att de bara utnyttjar ångerrätten och inte har förlorat mer än tid, men om man inte göder marknaden genom att faktiskt köpa så försvinner ju problemet. Som FZ:s välskrivna artikel påvisar så är ju detta faktiskt varor som kontinuerligt kommer att återkomma i lager.

Är rätt så riskfritt då allt de behöver göra är att returnera produkterna om de inte lyckas sälja dem. Hoppas folk inte köper konsolerna, för det handlar om efterfrågan, finns det ingen efterfrågan på att betala skrattretande priser på en konsol så lär även tillgången av dessa dala rejält.

Frilansare
Skrivet av Maysay:

Men detta blir väl bara en trend om folk låter sig dras med i hajpen? Eller man bygger upp en oro hos medborgarna att saker ska ta slut och detta utnyttjas. Om folk försöker lugna ner sig istället för att försöka vara först så löser sig problemet. Man kan jämföra med det stora toarulle-kriget tidigare i år. Även om det fanns toarullar åt alla så blev folk rädda att de skulle ta slut, vilket gav effekten att det tog slut. Tror problemet ligger mer hos människans natur än resellers. De är enbart en produkt som kommer från det verkliga problemet. Ekonomin i samhället bygger till stora delar på detta.

Såklart. Scalpers utnyttjar ju människans natur. Hoppas det går att informera bort en del av problemet. Men spelvärlden är ju också extremt "nästa stora grej"-fokuserad. Vi också! På gott och ont.

Medlem

Brukar vara samma problem när konsertbiljetter släpps. Och ofta bryr sig inte återförsäljarna så mycket eftersom de får pengarna oavsett vem som köper det.

Medlem

Skyll på folk som köper dessa till överpris. Sett fler annonser som är uppe i nästan 10000 och betalar man en sådan summa har man antingen en djup plånbok eller så är man desperat.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av Thane:

Brukar vara samma problem när konsertbiljetter släpps. Och ofta bryr sig inte återförsäljarna så mycket eftersom de får pengarna oavsett vem som köper det.

Exakt. Det är ingen nytt fenomen. Det har bara spridit sig till andra områden.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

De kommer bli så att man kan enbart köpa i butik och inte online längre när en ny produkt har precis lanserats, samt införa att de inte går att sälja produkten efter 1 år användning. Om inte ändra så att de inte går betala fullpris och betala lite vart efter i ett helt år.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Skribent

Ett problem som inte ser många belysa är ju att butiker förmodligen inte är intresserade av vem som köper deras grejer. Kan de kränga 15 000 varor till bottar på 2 minuter så är det ju skitbra. Vad finns för incitament för butikerna att ändra sitt beteende?

Testpilot

Problemet är inte scalpers - de har rätt att köpa produkten precis som alla andra. Bättre att se till att möta efterfrågan från producenten eller att inte betala några överpriser.

Medlem

Tycker det är förjävligt. Samma sak med konserter där detta beteende sedan länge blivit normalt och fansen får betala mer för samma jäkla tjänst. För min del är det självklart att man gör som Sweclockers t.ex. och begränsar sina butiker för att inte tillåta beteendet. Samtidigt också göra problemet tydligt. Just konsertbiljetter har ju även problemet att sidorna inte gör det tydligt att detta är andrahandsbiljetter som man tar extra betalt för. Flera gånger får du dessa sidor istället för den officiella sidan med lägre kostnad.

Medlem

Som gammal reseller, dropshipper mm osv innan Ebay, Alibaba wish osv blev populärt i Sverige måste jag säga att det har spårat ut


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

därför vid launch så sätt ett krav på bankid eller något liknande sen ta bort det efter ett tag.

Svårare än så är det inte.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Såklart. Scalpers utnyttjar ju människans natur. Hoppas det går att informera bort en del av problemet. Men spelvärlden är ju också extremt "nästa stora grej"-fokuserad. Vi också! På gott och ont.

Vet inte om information enbart hjälper (men det skadar inte). Ibland måste man använda sig av åtgärder som tyvärr kan ses som ett hinder för konsumenten. Skatter m.m. skulle kunna ses som detta. Något jag tror att ingen gillar.

Under Covid 19 så har man märkt av det ganska tydligt. Styrmedel kan vara ett nödvändigt ont.

Intressant att se årets Black Friday.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Det finns flera vägar att kringgå Captcha. Tyvärr.

Gör det? Typ att man stoppar scriptet för captcha så att den inte ens kommer upp?

Medlem
Skrivet av insilence:

Holy fuck balls! Han säljer 5st!

Medlem

Folk är dum i huvudet som betalar för överpris.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av jehuty:

Gör det? Typ att man stoppar scriptet för captcha så att den inte ens kommer upp?

Jag vet inte exakt hur det fungerar i praktiken. Men det går att komma runt det. Varav många onlinebutiker har slutat använda det.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Såg på tradera bud över 12000kr..samt en kille som begärde 17k (dock inga bud på den)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Men när man har X antal kort, varför inte ha manuell påläggning? Speciellt vid sådana tillfällen där vi snackar typ 40 GPUer (som Inet hade). Varför inte ha en "kassapersonal" som kollar att varje person är äkta och kanske ber om BankID så de endast får 1st? Varfö implementeras inte detta på något vänster?

Skriv svar