De första omvälvande PS5-spelen kommer inte förrän 2022, hävdar Sony-chef

Medlem

Det blir en ps5 i början av nästa år tror jag. Sugen på o köra Cyberpunk 2077 på den nya generationen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Så Ratchet and Clank Rift apart kommer 2022, dra blåbären i gruset. Men men den som väntar på något gott.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tillåt mig tvivla. Demons souls påbörjades för 3 år sedan...

Det finns givetvis undantag så som first party-studios som kanske få tillgång till estimerade specs på de kommande maskinerna tidigare, även devikts kanske dyker in lite snabbare, men inte mycket. Men i bluepoints fall har de nog kunna sikta rätt nära då spelet endast släpps till PS5, med eller utan devkits.

Reveal-trailern för Demon's Souls dök upp 11 Juni i år. Första bilden på ett ps5-devkit från en dev läckte den 30nov förra året. Med andra ord hade Bluepoint ca 6-7 månader på sig att "rama in" det Demon's Souls skulle bli till reveal grafiskt och performance wise.

Jag tycker inte att det låter helt orimligt. Och glöm inte att de innan dess vetat när ps5 skulle släppas. Med andra ord har de kunnat planera det sista året av produktion för att möta ps5:ans kravspec.

Om du hade utvecklat spelet mot flera plattformar blir det genast ännu mer komplext. Mer ojämnt som senaste Assassins Creed.


signatur

//Schmoo

Medlem

Jag har haft PS3, PS4 och nu PS5 på dag 1 vid release.

Största hoppet var självklart förr, se SNES -> N64. Men sedan vetifan om inte PS4 -> PS5 kommer på andra plats. De andra hoppen för Sony konsolerna handlade mycket om bättre grafik och visst, alla dom kändes next gen på sitt sätt men nu med PS5an blir det på ett annat sätt.

Visst, grafiken är mycket bättre men den verkliga next gen känslan är i kontrollen främst och näst SSDn.
Kontrollen är som en smäll i ansiktet när man använder den första gången i Astro eller Dark Souls, man bara garvar för känslan är så sjuk. Laddningstider finns inte, det bara rullar förbi.

Kontrollen och SSDn gör att det här hoppet känns större än någonsin tidigare bland konsoler i modern tid.


signatur

En styck signatur.

Medlem

Jag väntade ett år med PS4. Jag kan vänta ett år med PS5 😄🙃

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Så Ratchet and Clank Rift apart kommer 2022, dra blåbären i gruset. Men men den som väntar på något gott.

Nej, förväntat släppdatum är under första halvan av 2021.

Det som nämns i artikeln handlar främst om att det tar åtminstone 2 år eller så för utvecklare att kunna nyttja hårdvaran och dess tekniker till max. Har varit så i de flesta konsolgenerationer vad jag kan minnas, då spelen i början såg betydligt sämre ut än de som kom senare.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

KoP
Medlem

Som sagt var.. inte värt att skaffa någon next-gen konsol föränn sent 2021.

Medlem

Känner att det kan vara relevant med kontext. Nu anser inte jag att Metacritic är det bästa verktyget i världen för att bedöma om man skulle tycka om ett spel, men det är lätt att nyttja för att få en bild av de första två åren efter tidigare generationsläpp.

Killzone: Shadow Fall är nog det största släppet Playstation hade 2013, året därpå släpptes åtminstone Driveclub och Infamous: Second Son. De spelen var stora, men inga av dem blev riktiga smash-hits. När två år hade gått syntes däremot Bloodborne och Until Dawn. Uncharted 4 släpptes 3 år efter konsolens release.

Första året för PlayStation 3 kom Genji och Resistance: Fall of Man. Även Ratchet & Clank och det första Uncharted släpptes inom ett år från konsolens släpp. När två år hade gått syntes fler spel, inte minst Heavenly Sword, Little Big Planet och Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

Men jag får nog ändå säga att inga av dessa konsoler hade ett riktigt top-notch kvalitetsspel vid release. Även om Demon's Souls är en remake så är den så pass genomgående att de flesta verkar överens om att det täcker kraven för en tidig systemsäljare. Sen har vi ju en helt annan marknad idag, indieutvecklare står och släpper grymma spel på löpband och vi lär inte lida någon brist på spel som drar nytta av konsolernas extra prestanda även om de inte är exklusiva titlar. För Sony har de sin Playstation Plus Collection, ett grymt säljargument för de som missat tidigare titlar. Microsoft kör sitt rejs med Xbox Game Pass och en överlag smidigare lösning för båkåtkompatibilitet (därför som Rocket League körs i 120FPS)... inte för att man borde klaga på bakåtkompatibiliteten för någon av dessa konsolerna egentligen.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Är det 2022 vi går tillbaka till 30 fps då? 😊

Konsolen där allt nämns som "up to"; och dynamic istället för native.
Känns som en uppföljare på PS4 Pro där man kommer vara näst bäst på allting.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Mycket bättre än Bayonetta 3 till Switchen! Vart är det spelet ens!? Jag förstår inte alls varför folk inte vill att tex God of war ska kunna spelas på ps4an. Tror ni verkligen att ni förlorar något då? Jag tror inte det. Jag tror att dom klarar av att göra en ps4a version och sälja miljoner extra kopior. Jag kommer inte att köpa en ps5a för att ps4an inte ska få några nya spel längre. Jag kommer att behålla ps4an och ser det som ett plus om spelen fungerar i olika grader på olika nivåer av konsoler. Speciellt nu när ps5an har så lite utrymme då vill jag gärna kunna spela små spel mm på ps4an. Det är mer värdefullt att kunna välja istället för att vara självisk bara för att man har en tro på något man inte kan bevisa.....

Då spel som kommer till både PS4 och PS5 åtminstone lär diffa i fps, 30 vs 60, så kommer jag aldrig någonsin att välja PS4 före PS5.

Spel är min hobby, då premierar jag god kvalité före det mesta.

Det är jag värd, tänker jag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Schmoo:

Problemet är att vi som utvecklare får tillgång till devkits som tidigast 6 månader innan release. Ett spel, även om det bara är AA, tar minst 2 år från förproduktion till release om allt går som planerat. Addera minst ett till tre år ifall det är en större produktion.

Två saker säger dock att det bör gå fortare denna generation.
Lagringsenheten behöver inte optimeras för lika hårt nu vilket sparar utvecklingstid.
Varenda MB var viktig innan, nu så är det inte så besvärligt längre.

Sen gick Cerny ut och sa att det bara skulle ta några månader att sätta sig in hårdvaran jämfört med år som det tog tidigare, så Jims uttalanden på sistånde har varit riktigt pinsamma med tanke på hur det lät i våras eller för bara några månader sen.

Skrivet av Dizzz:

Förutom att PS5 inte stödjer 1440p.

Jodå, det gör den visst, den outputar dock inte 1440P.
Spel kan köras i väldigt många olika upplösningar internt.
Enligt Digital Foundry så körs Godfall i 1350P i 60FPS.

Skrivet av Lindhenberg:

PS5 ska vara den lättaste maskinen av alla att få ut prestandan på riktigt och Ratchet är inte ju faktiskt inte långt borta. Ted Price(Insomniac) tidigare arbete bakom kulisserna med att flytta fram gränserna för vad som var möjligt med PS3 är en stor merit och han delade med sig frikostigt till de andra utvecklarna vilket bland annat innebar att streamline:a dynamisk kod över spu:erna så man kunde hämta databibliotek utan onödig overhead.

Ja, jag fick också intrycket av att det skulle bli mycket lättare att komma igång med utveckligen av PS5 spel efter Cernys presentation i våras.

Jims uttalanden på sistånde först om att det inte blir ett generations hopp, sen om att spel visst optimeras för PS5, sen att det kommer ta 2 år innan dem optimeras bra för hårdvaran är ju pinsam, speciellt med tanke på vad Sony gått ut med för bara några månader sen.
Att dem är otydliga och kanske släpper taget om VR som dem byggt upp ser också illa ut...

Det kanske är svårt att få till varannan generation eftersom att dem inte klarar av att hantera högt själförtroende(som med PS3 som beskrevs som Samurai taktik, där priset var enligt Sony oviktigt bland annat).

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tillåt mig tvivla. Demons souls påbörjades för 3 år sedan...

Du menar studio som exclusive jobbar med Sony?

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Konsolen där allt nämns som "up to"; och dynamic istället för native.
Känns som en uppföljare på PS4 Pro där man kommer vara näst bäst på allting.

Bättre att gå ut med påpeka vad som är möjligt, än att absolut säga att alla spel kommer att köras i 4K/60 FPS. Inte ens Series X klarar detta till 100%, men ändå lät det så i början när boxen presenterades (I många fall är det dynamiskt även till krysslådan).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av robbis:

Njae.

Tycker detta är ärligt och rakt av Sony;

"History will tell you that it's in the second or third year that the developers really hit their stride. Developers typically need a little bit of time to familiarize themselves with the hardware. But it's probably 2022 that you're going to see some wonderful things in the same way that it was 2015 or 2016 for the previous generation."

Förstår inte varför detta skulle vara pinsamt?

Är precis samma sak som för tidigare konsoler, och precis samma sak gäller även för Microsoft och Nintendo. Är helt naturligt att utvecklare behöver tid för att lära sig att optimera för nya plattformar och ny teknik.

Gillar sådan här rak och ärlig kommunikation till oss kunder, istället för oseriöst PR-tugg (som är normen för de flesta chefer).

*Bravo* Sony säger jag.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Finns inga spel som ser bättre ut tekniskt än spiderman miles morales eller demons souls ändå redan nu, så jag är nöjd. Blir det ännu bättre med tiden så är det gott så.

PC... *host* *host*.

Skrivet av Freakon:

Då spel som kommer till både PS4 och PS5 åtminstone lär diffa i fps, 30 vs 60, så kommer jag aldrig någonsin att välja PS4 före PS5.

Spel är min hobby, då premierar jag god kvalité före det mesta.

Det är jag värd, tänker jag.

Fast då prioriterar man oftast PC före konsol i 95% av fallen skulle jag gissa.

Även om inget ont om konsoler (har massor själv), men de är vad de är gällande sina begränsningar pga. främst budget (för på storlekssidan börjar de allt mer komma ikapp 😎).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Njae.

Tycker detta är ärligt och rakt av Sony;

"History will tell you that it's in the second or third year that the developers really hit their stride. Developers typically need a little bit of time to familiarize themselves with the hardware. But it's probably 2022 that you're going to see some wonderful things in the same way that it was 2015 or 2016 for the previous generation."

Förstår inte varför detta skulle vara pinsamt?

Är precis samma sak som för tidigare konsoler, och precis samma sak gäller även för Microsoft och Nintendo. Är helt naturligt att utvecklare behöver tid för att lära sig att optimera för nya plattformar och ny teknik.

Gillar sådan här rak och ärlig kommunikation till oss kunder, istället för oseriöst PR-tugg (som är normen för de flesta chefer).

*Bravo* Sony säger jag.

Nej, det är helt klart pinsamt, med tanke på hur de beskrev situationen i våras och totalt vänder nu på hösten.
Det här handlar bara om att Sony kom på att de vill sälja större volymer till PS4 ägare, så man kan inte optimera till hårdvara som låser dem ute.
Om 2 år så har PS5 en större kundbas och då blir det mer intressant med exklusiva spel.

Det är lätt att förstå de som väljer att vänta på Pro modellen, då det är strax före de släpps som spelen kommer kunna optimeras och drar full nytta av till exempel lagringen.

Sony har tappat bollen lite senaste tiden, hoppas att de lyckas lösa mycket av problemen snart.
Fixar dem inte VRR och lite annat överväger jag nog att sälja min PS5 och vänta tills Pro släpps istället, den bör väl ha löst HDMI 2.1 problemen och lite andra problem.

Medlem
Skrivet av matt76:

Bättre att gå ut med påpeka vad som är möjligt, än att absolut säga att alla spel kommer att köras i 4K/60 FPS. Inte ens Series X klarar detta till 100%, men ändå lät det så i början när boxen presenterades (I många fall är det dynamiskt även till krysslådan).

Inte ens☺

Inte ens PC pallar med 4K bra och när konsolerna ska köra RT i spel så är dem nästan nere i 1080P.

4K används mest i marknadsförings syfte av Sony, Microsoft, Google(PS4 Pro, One X och Stadia), så Native 4K är fortfarande ett stort beskymmer som man ofta bara uppnår genom skalning ifall man vill ha ögongodis, oavsett plattform.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Inte ens☺

Inte ens PC pallar med 4K bra och när konsolerna ska köra RT i spel så är dem nästan nere i 1080P.

4K används mest i marknadsförings syfte av Sony, Microsoft, Google(PS4 Pro, One X och Stadia), så Native 4K är fortfarande ett stort beskymmer som man ofta bara uppnår genom skalning ifall man vill ha ögongodis, oavsett plattform.

Jo, det kan jag däremot hålla med om (även om jag inte finner det orimligt, som i tidigare inlägg, att det tar 2-3 år för optimerade titlar att dyka upp).

Nästan alla (förutom kanske Nintendo som har superklen hårdvara) har gjort sig skyldiga till att hypa 4K något enormt överdrivet.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

PC... *host* *host*.

Fast då prioriterar man oftast PC före konsol i 95% av fallen skulle jag gissa.

Även om inget ont om konsoler (har massor själv), men de är vad de är gällande sina begränsningar pga. främst budget (för på storlekssidan börjar de allt mer komma ikapp 😎).

Det går inte då majoriteten av mästerverk är exklusiva till konsoler på olika sätt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det går inte då majoriteten av mästerverk är exklusiva till konsoler på olika sätt.

Men snälla. Seriöst?

Hjälp, vad dåligt...👎

Finns gott om bra mästerverk som är exklusiva på PC. Så det argumentet håller inte för fem öre. 😊


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Men snälla. Seriöst?

Hjälp, vad dåligt...👎

Finns gott om bra mästerverk som är exklusiva på PC. Så det argumentet håller inte för fem öre. 😊

Ja, jag är seriös.

Vad är dåligt?

Det finns massor av mästerverk på precis alla plattformar.

Jag skriver att majoriteten av mästerverk är exklusiva till konsoler, vilket är min erfarenhet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det som är dåligt?

Att du fortfarande inte kan inse att också PC = plattform.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar