Scalpers skryter om hur deras bottar köpt tusentals Playstation 5

Medlem

satan vilka vidriga människor det finns idag.. jag spyr på sånt.

Medlem

Jag förstår inte riktigt egentligen. Alltså vem köper till dessa priser?! Är själv sjukt sugen på PS5a men vad spelar det för roll om man väntar nån månad? Har kanske med åldern att göra.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Lösningen på problemet är att inte släppa ny konsol förens det finns tillräckligt med tillverkade enheter för att täcka efterfrågan.

"Om inte alla kan få SAMTIDIGT, så ska INGEN HA!" - VD från kursat bolag.


signatur

I drank what?

Medlem

Index hade ju inte detta popblem trots efterfrågan, eftersom det endast såldes på steam. Så det är väl nått sånt som är lösningen från sonys sida, eller nvidia eller microsoft. Cut the middleman.

Det är ju dom som har trasiga system som möjliggör bots.

Att människor i regel är giriga opportunister är ju ingen nyhet, så det värsta är ju att återförsäljare inte bryr sig och vill ha extremt snabba pengar kontra samma peng utspritt på någon extravecka, jag menar konsollerna hade ju sålt slut ändå.

Medlem

Blir besviken på hur folk håller på med denna "scalping"... förstör för andra som verkligen vill ha en konsoll, till ordinariepris.
Så finns det dom som beställer mängder av sådana för att sedan sälja vidare mycket dyrare. Typ som att dom är en egen återförsäljare till överpris.

Alla annonser ute nu med "ångrat mig. bla bla osv" är bara struntprat eftersom dom ser möjligheten att kunna sälja iväg dyrare och tjäna en hacka på det.
Har man nu ångrat det, ja men skicka tillbaka då, inte svårare än så och då kan nästa som vill ha en konsoll och möjlighet att beställa från en riktig återförsäljare, få sitt namn på kvittot men full garanti och support.

Medlem

Det här är ju riktigt j***la illa. Spelbranschen måste göra något åt detta ASAP.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Finns nog inget som jag stör mig mer på än ”affärsidéer” med det enda syftet att lyfta pengar som mellanhand. De tillhandahåller ingen tjänst utan kilar bara in sig mellan leverantören och kunden för att sko sig. Finns en hel del företag som liknar detta inom offentlig verksamhet där våra skattepengar används till ockerpriser där kommuner inte har något val för att företag lyckas klämma sig in imellan och kallar det tjänst när de egentligen tillför extremt lite men tar extremt betalt. Ser ju ut som att det dock jobbas på att få botar olagliga i syften som detta. Redan infört för biljetter verkar det som.

Medlem

Det som många (både säljare och köpare) missar är att garantin vanligen itne följer med vid försäljning.
Så även om de skriver "garanti finns i två år" så kommer du högst troligen inte ha garanti. Så går något sönder är det du som får stå för det som köpare.
Detsamma gäller reklamationsrätten.

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Om inte alla kan få SAMTIDIGT, så ska INGEN HA!" - VD från kursat bolag.

Jag tycker mellantinget är lämpligt. Att iaf se till ha en rimlig mängd jämfört med efterfrågan. jag tror inte denna cirkus gagnar Sony alls.

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Om inte alla kan få SAMTIDIGT, så ska INGEN HA!" - VD från kursat bolag.

Tror du missförod vad jag menade. Det finns säkert många olika sätt att lösa problemet men att försöka övertala folk att inte köpa för överpris kommer aldrig att gå. Har folk gott om pengar så kommer de att köpa för överpris.

Man kan dock minska problemet genom att minska på efterfrågan (höja pris) eller öka tillgången (vänta på att produktionen, lagra).

Finns såklart andra sätt också som vissa nämnt. Att knyta förbokningar mot ett psn konto eller liknande så att man inte kan beställa hur många gånger som helst. Men det har ju sina problem det också.

Medlem

Märkligt att ens köpa nu, inte så att det kryllar med nya spel.

Medlem

Enklaste kanske är att ta bort alla mellanhänder? En affär får ju också förtur och kan sälja till vinst. Låt folk köpa direkt från tillverkaren. Många pratar om blockchain-tekniken där man bl.a har en möjlighet att ta bort banker, mäklare m.m. Kanske är något att kolla på?

Edit. T.ex låt folk köpa av Sony (eller fabriken). De i sin tur betalar distributörerna för att köra ut sakerna istället för att konsumenten gör det.

Medlem

Så länge folk köper så finns dom tyvärr.

Medlem

BaRa kolla på blocket, finns hundra tals ps5 med 10.000kr prislapp? Skulle inte bli förvånad om min förbokning gick till såna här drägg, fan gå inte och köp av dom för 10.000, fan då ger ni dom anledning att fortsätta. nI kan klara er utan, jag kör pc tills dess.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av almblad:

Ja man vet ju inte vilka som är idioter, de som håller på med bottar, eller de som köper grejerna ifrån dem Men tydligen finns det en marknad och folk är villig att betala det lilla extra för att få tillgång till produkterna.

Precis.

Många som gnäller på konceptet men så länge folk fortsätter acceptera priserna och öppna plånboken så kommer det ju fortsätta.

Medlem

Eller så får man boka med bank-id så är problemet löst, max 1-2 enheter per bankid.

Medlem
Skrivet av delli:

Eller så får man boka med bank-id så är problemet löst, max 1-2 enheter per bankid.

Det är väl där vi hamnar, eller någon liknande lösning.
Kolla problemet med scalping av konsertbiljetter för några år sedan - Sedan infördes personliga biljetter, och helt plötsligt finns det ingen (nåja, nästan ingen) marknad för det längre.
Det är klart att det fortfarande kommer att gå att kringgå sådana regler, men det minimerar möjligheterna för systematiskt uppköp av stora mängder enheter.

Den som kan bygga en bokningssystem som bygger på BankID på ett vettigt sätt kan säkert tjäna sig en hacka på att sälja det till återförsäljare...

Medlem
Skrivet av delli:

Eller så får man boka med bank-id så är problemet löst, max 1-2 enheter per bankid.

Men var drar man gränsen? Det blir ju inskränkningar i marknadsekonomin.
Och varför ska ÅF orka bry sig? Dom säljer ju till sitt pris och är nöjda. Spelar ju inte dom någon jätteroll vem som får grejorna.

Problemet är ju att det är brist, bara för att scalpers försvinner så får ju inte alla en PS5 på release, det är ju mer bara att dom som inte är sugna att pröjsa överpris kanske känner att det gått mer ”rättvist” till.

Men det finns väl hur mkt som helst i världen som köps till ett pris och säljs till ett annat. Ska vi förbjuda värdeökning på bostadsmarknaden också?

Medlem
Skrivet av whoo:

Men var drar man gränsen? Det blir ju inskränkningar i marknadsekonomin.
Och varför ska ÅF orka bry sig? Dom säljer ju till sitt pris och är nöjda. Spelar ju inte dom någon jätteroll vem som får grejorna.

Problemet är ju att det är brist, bara för att scalpers försvinner så får ju inte alla en PS5 på release, det är ju mer bara att dom som inte är sugna att pröjsa överpris kanske känner att det gått mer ”rättvist” till.

Men det finns väl hur mkt som helst i världen som köps till ett pris och säljs till ett annat. Ska vi förbjuda värdeökning på bostadsmarknaden också?

Sant, problemet är inte scalpers, problemet är att både butiker(personal skiter fullständigt i om det är riktiga kunder eller scalpers som handlar, det är omöjligt att ingen vet om att det pågår, skulle inte vara förvånad om det är mycket insider jobb, altlså dom som jobbar där som säljer info eller kanske t.om är dom bakom det hela? Låter jag paranoid, kanske, men folk är inte så ärliga och goda som många verkar naivt tro? Jag skulle rent av säga att vi är exakt så vidgriga som jag får oss låta, fast värre?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skribent
Skrivet av Margy:

Det börjar likna konsert- och evenemangsbranschen där det finns företag vars affärsidé är att köpa så många biljetter de kan bara för att sälja dem vidare betydligt dyrare.

Tänkte precis på samma sak, de där som står och viftar med biljetter för trippla priset utanför parkeringen till arenan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Förstår inte en grej.

Kan inte återförsäljare sätta 1 max per kund och så kollar de adress och namn så får inte samma köpa mer?
Hur går man runt det?

Flakmonkey

Tycker det är fel att skylla på tillverkaren och på de som köper en konsol till överpris, eller ens återförsäljarna. Hade scalpers inte funnits så hade vi inte haft det här problemet, alltså är det deras fel. De behöver inte göra på det här sättet. De gör det enbart för att de vill utnyttja människors desperation (sen kan man ju tycka vad man vill om att man är så desperat efter att få tag på en konsol) och tjäna snabba pengar. Det är inte olagligt, men man kan ju hävda vilka många också tycks göra förkastligt, svinigt, etc etc och den som lättast kan stoppa det här är scalpers, men de vill inte för de bryr sig bara om sig själva och sitt bankkonto.

Sen så sitter vi här och diskuterar hur vi som köpare är orsaken till det här genom att vi är viliga att lägga ner pengar på det, att det är tillverkarens fel för att de inte producerade tillräckligt många eller att det är återförsäljarens fel för att de inte kan hålla bättre koll på bottar eller att de kanske inte bryr sig. Men till syvende och sist så faller det ju ändå på oss som människor att inte utnyttja situationen, vilket nog de flesta av oss faktiskt inte gör. De allra flesta köper den konsol de vill ha och sen nöjer de sig med det.

Självklart är det sedan naivt att tro att alla scalpers ska börja tänka på sina medmänniskor istället för plånboken och det är ju där man får börja klura på olika lösningar på att komma till bukt med det här. Ska man börja knyta köpen hårdare till oss som invidider? Ska det lagstiftas? Ska scalpers lynchas på stortorget? Ja, nej, kanske litegranna? Allt får ju konsekvenser och på mer än bara detta individuella fall också.

Så jag tycker det är fel att hävda att Scalpers inte är problemet för de är problemet. Däremot så är det nog inte hos scalpers man hittar lösningen lika lite som man hittar den hos de som köper konsolerna för överpriset, det är bara naivt att tro det. För lika lite som folk kommer sluta vilja ha pengar kommer de sluta vilja ha det som de verkligen vill ha. I grund och botten så är ju det anledningen till att vi har lagar, hade vi alla varit hyvens personer och velat alla gott så hade vi inte behövt så många lagar som vi har idag.

Medlem

Alltså, att tjäna så mycket enkla pengar utan att betala vinstskatt låter ganska olagligt...

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Alltså, att tjäna så mycket enkla pengar utan att betala vinstskatt låter ganska olagligt...

Inte vinstskatt, inkomstskatt. Ingen scalper lär ju ta upp den extra inkomsten i deklarationen.
Skattebrott, kan nog räknas som grovt i vissa fall, fängelse i straffskalan.

Man kan tipsa skatteverket


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Inte vinstskatt, inkomstskatt. Ingen scalper lär ju ta upp den extra inkomsten i deklarationen.
Skattebrott, kan nog räknas som grovt i vissa fall, fängelse i straffskalan.

Man kan tipsa skatteverket

Det borde man. Att man köper en produkt som tydligt visas att man inte ens använder den för att sedan återförsälja den borde vara olagligt.

Om vi är många som tipsar så kanske Skatteverket kollar lite extra på saken.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Lösningen på problemet är att inte släppa ny konsol förens det finns tillräckligt med tillverkade enheter för att täcka efterfrågan.

Precis, jobba smartare, inte hårdare.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Rika gubbar/och män som kompenserar sitt dåliga faderskap med att ge sonen ps5. Vi som verkligen är målgruppen för PS5 gör ingen större skillnad i sammanhanget.

Alltså. Sånt här får mig att vilja avregga mig härifrån och börja sälja ps5 på tradera på heltid. Herre gud.

Folk här beter sig som att det är en mänsklig rättighet att få sig en ps5 och INGEN annan ska få göra på något annat sätt än det sättet jag tycker är rätt.

Medlem
Skrivet av whoo:

Men var drar man gränsen? Det blir ju inskränkningar i marknadsekonomin.
Och varför ska ÅF orka bry sig? Dom säljer ju till sitt pris och är nöjda. Spelar ju inte dom någon jätteroll vem som får grejorna.

Problemet är ju att det är brist, bara för att scalpers försvinner så får ju inte alla en PS5 på release, det är ju mer bara att dom som inte är sugna att pröjsa överpris kanske känner att det gått mer ”rättvist” till.

Men det finns väl hur mkt som helst i världen som köps till ett pris och säljs till ett annat. Ska vi förbjuda värdeökning på bostadsmarknaden också?

Jag tror inte heller att förbud är rätt väg att gå, men att det skulle innebära inskränkningar i marknadsekonomin om Sony eller återförsäljare inledningsvis skulle välja att begränsa antalet enheter per köpare kan jag inte hålla med om. På samma sätt som scalpers har rätt att sätta vilka priser de vill på sin egendom har återförsäljare rätt att själva sätta spelreglerna för sin försäljning. Eller du tycker även att det innebär inskränkningar i marknadsekonomin när t.ex. livsmedelsbutiker i en kampanj väljer att begränsa antalet artiklar per hushåll?

Och nej, att scalpers försvinner skulle inte innebära att alla som förbokat får sin konsol i tid, men det skulle innebära att konsolerna når betydligt fler familjer och hushåll med ett ärligare uppsåt.

Medlem

Varenda gång en ny konsol släpps är det ju samma visa. Klassiskt marknadsföringsknep. Oj vi kunde inte tillverka tillräckligt med konsoler. Hetsen och hypen späs på.

Gå inte på det.

Jag köper en sen när God of war släpps.

ELF
Medlem

Kan inte alla bara skriva till ett par scalpers och verka intresserade. Ställa lite frågor och sen näh.... ;p


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

123
Skriv svar