CD Projekt låter dig lämna tillbaka Cyberpunk 2077 på last-gen om du är missnöjd

Medlem
Skrivet av krislevin:

Hmm, mitt 1080Ti klarar det galant, i HD alltså. Har inte haft en enda bugg hittills förutom en karaktär som såg ut att smyga sig på sin kompisar och stannade i den positionen. Det var ganska skrattretande, men jag har inte märkt nån bugg annars. Det är en väldigt cool grej att man kan lämna tillbaka spelet, och kanske köpa Monster Hunter istället, eller behålla det och vänta in räddnings patcharna. Hursomhelst, god jul på er, och må gott med mycket roligt spelande.

Prestanda och buggar är två separata problem. 1080p känns ganska utdaterat, i 1440p kommer man inte ens upp i 50 FPS...

Buggar och optimeringsproblem verkar det finnas mycket av, även om du kan ha haft tur än så länge


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av loerk:

Är medveten om att det finns prestandaproblem.
Men många har orealistiska förväntningar på vad sin hårdvara klarar av. Och många verkar tro att Cyberpunk ska vara ett lättdrivet spel. Av någon konstig anledning.

Du missförstår mig, studion har skrivit att minimum kraven på GPU är ett GTX 780. Detta innebär att man kan spela spelet på lägsta grafik med detta kort med stabil prestanda. Om man nu har bättre än deras rekommenderade krav så anser jag att man ska kunna ligga på stadiga 60 FPS. Denna punkt ligger på studion, inte spelarna. Själv är jag medveten att mitt kort är typ fyra år gammalt och jag kräver inte alls att jag ska kunna köra på de högsta inställningarna, och kommer uppgradera med 30XX serien när deras produktion has stabiliserat, men studion missleder folk med att skriva dessa krav. Om lägsta kravet var ett 1060 skulle jag inte bry mig, då vet man ju om eventuella prestandabesvär när man köper det.

Medlem

Dom lär ju ha vägt av vad som skulle drabba dem värst. Släppa spelet buggigt och fixa med patcher pö om pö. Eller delaya spelet 6månader till. De måste nästan ha räknat på vad som skadar dem mest. Nu har de ändå fått in bra med pengar o mer där till. VisSt 15% kanske Lämnar tillbaka det men nu har de nog med cash för att börja patcha på o jobba på att lösa buggar för nu är vi deras bugg testare, nu behöver inte de prov-spela lika Mycket.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Prestanda och buggar är två separata problem. 1080p känns ganska utdaterat, i 1440p kommer man inte ens upp i 50 FPS...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22585?key=cc70819...

Buggar och optimeringsproblem verkar det finnas mycket av, även om du kan ha haft tur än så länge

Tja, det kan ju säkert vara att spelet nyttjar asynkron beräkning, vilket pascal och tidigare kort från Nvidia inte klarar av att göra.
Men ja, det kommer nog slipas på det så att ett 1080ti i alla fall når 60fps.

Lite optimering skulle sitta fint. Jag kan droppa ända ner typ 45 fps när man kör bil inne i staden med DLSS quality mode.
Oftast ligger jag runt 60-75 dock.

Medlem
Skrivet av loerk:

Snacka om att ta något till överdrift

Snarare ett konstaterande.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Snarare ett konstaterande.

Japp, ett felaktigt sådant dessutom!

Medlem

Kunde köra igång raytracing lightning med Alex guide på DF igår
flyter fint i 1440p/60fps med GTX2080S + DLSS
synd förstås för alla som inte har ett dlss kort.

minimalt med buggar cirka 20tim in i spelet.
mest orolig för att dom kommer nerfa grafiken med patchar nu.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av loerk:

Japp, ett felaktigt sådant dessutom!

Nej, det är ju så det är tyvärr.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Nej, det är ju så det är tyvärr.

Ja, du är ju fri att tro det.
Men det är ju inte så.

Att du vill försöka övertala andra till det är ju bara konstigt.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Då blir det i alla fall lite jobbigare för dom att lura kunder till köp. Det kräver ju mer jobb än att bara släppa ett spel som presterar uselt.

Fast jag tycker inte den första banan i ett spel nödvändigtvis säger så mycket om buggar i helhet. Ett spel kan ju vara väldigt kul, tills man stöter på en bugg mitt i spelet som gör att man inte kan fortsätta spela.

Eller ta mitt favoritexempel på speldemos, Half-life Uplink. En specialgjord version av HL som var gjord för att med en smakportion ypperligt visa upp mekaniken och delar av storyn, men om det finns buggar i slutet av riktiga HL kunde man ju inte veta eller belasta någon för när man spelade det.

Medlem
Skrivet av Thane:

Läser dock artiklar där de skriver att Sony har börjat acceptera refunds på spelet.

Case by case. Beror på vem som svarar på begäran.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Kunde köra igång raytracing lightning med Alex guide på DF igår
flyter fint i 1440p/60fps med GTX2080S + DLSS
synd förstås för alla som inte har ett dlss kort.

minimalt med buggar cirka 20tim in i spelet.
mest orolig för att dom kommer nerfa grafiken med patchar nu.

Då blir det ett jävlans liv i luckan haha. Kan hända att konsolerna nedgraderas, men det kommer inte hända till PC.
Det kommer snarare göras en hel del optimering som bättre utnyttjar hårdvara, de har ju gjort rätt brutala missar som är enkelt åtgärdade.
Som att t.ex. SMT inte fungerade på Ryzen CPUer. Byter man en siffra i hex edit så drar det igång och höjer prestanda direkt.

De är ju trots allt bara människor, alla kan begå misstag.

Medlem

Dom får väl skala ner grafiken på low settings och andra optimeringar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Tycker ändå att det är lite intressant detta: CDPR går ut och erkänner att dom släppt en undermålig produkt till vissa plattformar dom annonserat spelet till. Det är väldigt snyggt av dom att erbjuda refunds till dom som vill och är öppna med att det ska patchas till dom som vill vänta.
Trots detta så kommer massa kommentarer som skäller på alla med XB/PS om att det är svaga maskiner, att man själv inte stött på en enda bugg, att om man inte har en bra PC får man skylla sig själv m.m.
Konsol är en stor del av användarbasen, spelet är annonserat till multiplattform dvs att alla användare förtjänar en spelupplevelse som är spelbar och relativt likvärdig för alla. Och att vissa inte har buggar betyder inte att det är fritt från det (hade det varit det så hade inte internet exploderat/CDPR gått ut med detta).

Det jag vill säga är: Det är synd att Cyberpunks lansering blev så här, tror vi alla oavsett plattform, såg fram emot detta. Och sluta ta dom i försvar, ge dom credd där dom förtjänar det och sluta klanka ner på dom som spelar på svagare PC’s, XB och PS. För fan, vi alla spelar ju för kärleken till spel.

Medlem
Skrivet av MisterMarshall:

spelet är annonserat till multiplattform dvs att alla användare förtjänar en spelupplevelse som är spelbar och relativt likvärdig för alla.

Håller nog med om allt du skrev förutom detta.
Varför ska min version av spelet hållas tillbaka när den kan prestera så mycket mer? Inte ens next gen konsolerna kommer kunna mäta sig med PC-versionen.

Att det skulle vara en likvärdig upplevelse för de som spelar på konsol kan man förstå. Men PC-versioner ska inte hållas tillbaka av svag hårdvara när de är kapabla till så mycket mer.

Skrivet av loerk:

Håller nog med om allt du skrev förutom detta.
Varför ska min version av spelet hållas tillbaka när den kan prestera så mycket mer? Inte ens next gen konsolerna kommer kunna mäta sig med PC-versionen.

Att det skulle vara en likvärdig upplevelse för de som spelar på konsol kan man förstå. Men PC-versioner ska inte hållas tillbaka av svag hårdvara när de är kapabla till så mycket mer.

Menade mer likvärdig i att man får uppleva världen och storyn utan kraschar och buggfest (i mån av otur). Och stabil framerate. Sen är det typ ganska givet att starkare hårdvara ska få lullull och extra glitter

Medlem
Skrivet av MisterMarshall:

Menade mer likvärdig i att man får uppleva världen och storyn utan kraschar och buggfest (i mån av otur). Och stabil framerate. Sen är det typ ganska givet att starkare hårdvara ska få lullull och extra glitter

Ja om du menar att de är likvärdiga i spelbarhet så kan jag ju inte göra annat än att hålla med.
Verkligen tråkigt hur det blev för PS4 och Xbox one spelare.

Men antagligen är det löst inom kort. Prestandan var ju precis lika bedrövlig i Witcher 3 på konsolerna.

Skrivet av loerk:

Ja om du menar att de är likvärdiga i spelbarhet så kan jag ju inte göra annat än att hålla med.
Verkligen tråkigt hur det blev för PS4 och Xbox one spelare.

Men antagligen är det löst inom kort. Prestandan var ju precis lika bedrövlig i Witcher 3 på konsolerna.

Ja, precis! Spelbarheten är ju det mest fundamentala och ska funka lika överallt

Mjo, jag håller tummarna! Är ju peppelipepp på detta!

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Fast jag tycker inte den första banan i ett spel nödvändigtvis säger så mycket om buggar i helhet. Ett spel kan ju vara väldigt kul, tills man stöter på en bugg mitt i spelet som gör att man inte kan fortsätta spela.

Eller ta mitt favoritexempel på speldemos, Half-life Uplink. En specialgjord version av HL som var gjord för att med en smakportion ypperligt visa upp mekaniken och delar av storyn, men om det finns buggar i slutet av riktiga HL kunde man ju inte veta eller belasta någon för när man spelade det.

Okej men min upplevelse av speldemos är i alla fall att det ofta visade rätt bra om spelet var något för mig. Sen fanns det säkert demos som lurade folk att köpa spel som inte alls var som demot.

Nu har man å andra sidan rätt mycket material på Youtube att kika på inför Köp.

Sen är ju bokningar på mjukvara enligt mig onödiga de tar ju inte slut om man inte ska ha någon samlarvariant.

jbx
Medlem

+25 timmar in nu på ps5, några enstaka buggar här och var, flyter för det mesta fint runt 60fps, droppar ytterst sällan faktiskt.
Har däremot kraschat kanske 8-10 gånger så jag ser till att spara ofta!
Riktigt underhållande spel, inte mycket att klaga på från min sida.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Kommer inte att lämna tillbaka det, just nu på ps4.
Visst finns det buggar men inget direkt ovanligt, skillnaden här är ett släpp från ett bolag som många av drakarna hatar pga. inget drm, inga mikrotransaktioner, uppgradering ingår löjligt mycket spel innehåll för pengarna.
Någon av drakarna som erbjudit pengar tillbaka vid ett buggit släpp, exvis från start ospelbara bfbc2?

Vårda de få bolag som bryr sig om sina kunder säger jag, kommer att bli bättre.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Har skrivit till playstation support och bett om återbetalning. Vilken "fall from grace" CDPR genomfört. Trodde aldrig att de skulle hamna under Ubisoft men det gjorde de nu. Lovade massor i stil med Peter Molyneux, men det enda de kunde ge oss var ett extremt ytligt spel som inte ens kunde hålla uppe den fasaden pga alla buggar. Det här är deras mass effect andromeda eller Anthem.

Medlem

Det finns bara en anledning till att inte låta reviewers granska spelet på last gen innan release. Pengar. Cyniskt jävla corporate bullshit.

Medlem

Jag började med personeditorn på min PS4. Skitsnyggt! När jag sedan satte igång och skulle spela var det en annan V än den jag skapat. Skitful, färgerna var inte alls som jag fick se i editorn. Men, men jag kommer att vänta och hoppas att spelet är ok när jag har råd att uppgradera till PS5.

Så kan det gå...... Så vill man se något snyggt i Cyberpunk 2077 på PS4 skall man bara leka med hur man vill att figuren V ska se ut. Det kändes som att någon gett mig en jättevackert inslagen sk*thusrulle.🤔😁

Medlem
Skrivet av cb99:

Kommer inte att lämna tillbaka det, just nu på ps4.
Visst finns det buggar men inget direkt ovanligt, skillnaden här är ett släpp från ett bolag som många av drakarna hatar pga. inget drm, inga mikrotransaktioner, uppgradering ingår löjligt mycket spel innehåll för pengarna.
Någon av drakarna som erbjudit pengar tillbaka vid ett buggit släpp, exvis från start ospelbara bfbc2?

Vårda de få bolag som bryr sig om sina kunder säger jag, kommer att bli bättre.

Du vill alltså försvara företaget som har mörkat hur situationen såg ut gällande konsol-versionen utav spelet för att maximera antalet salun innan slutet av Q4? Du tycker vi ska vårda CDPR för att ha ljugit för oss genom att säga att spelet fungerar förvånansvärt bra på konsol, när det rapporteras från alla håll att det gör den absolut inte? Vi ska även vårda företaget för att inte ha gett ut recensions-koder till konsol-version utav spelet för att på så sätt få så högt betyg på Metacritic som möjligt?

Förlåt, man kan gilla ett företag för vissa tillämpningar, men det betyder inte att vi ska blunda för saker de fular om rejält.

Medlem

Vikten av att testa spelen ordentligt och se är spelet redo eller ej. Köp in några ps4/xbox one/PS5/series x sedan anställ några muppar be dom spela ut spelen och se om det behöver fixas.

Medlem

Ingen patch kan ge en själ åt detta spel. Fruktansvärt tomt. Känns som en pre alpha version som är flera år gamla. Allt som lovats och marknadsförts finns inte någonstans att hitta i spelet. Lever verkligen upp till "looks are everything", medans innehållet är i princip "nothing", bortsett från main quest vilket jag gillar.

Har nog aldrig varit så här besviken på ett spel förr.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Och en jättejobbig delay får man på köpet, helt utan kostnad!

En så hög delay hos Stadia som är upp till 50ms LÄGRE än på Xbox One. Måste vara jobbig när det fungerar bättre att spela spel på Stadia än konsol. Det är testat av DF om du behöver källa.
Det är nog inte testat med CP dock och mätt ännu.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Du vill alltså försvara företaget som har mörkat hur situationen såg ut gällande konsol-versionen utav spelet för att maximera antalet salun innan slutet av Q4? Du tycker vi ska vårda CDPR för att ha ljugit för oss genom att säga att spelet fungerar förvånansvärt bra på konsol, när det rapporteras från alla håll att det gör den absolut inte? Vi ska även vårda företaget för att inte ha gett ut recensions-koder till konsol-version utav spelet för att på så sätt få så högt betyg på Metacritic som möjligt?

Förlåt, man kan gilla ett företag för vissa tillämpningar, men det betyder inte att vi ska blunda för saker de fular om rejält.

Det är väl ingen som säger att vi ska blunda. Däremot tycker nog flera av oss att CDPR byggt upp ett förtroende över tid.

Ett dåligt släpp förändrar inte min bild av ett företag. Men vi drar gränsen olika. Gav Bioware flera chanser innan jag gav upp på det företaget, för att de gett mig mycket glädje.

Dessutom drabbades inte jag och många med mig. Flyter som en dröm på PC och är väldigt bra (hittills). Tror att få konsollspelare blivit arga på dåliga PC-portar som de själva inte upplevt.

GOTY utan tvekan. Trist att inte alla får köra som det var tänkt!

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Onödigt att vara en douche för det. Jag kör också spelet på en "monster dator" men jag har full förståelse för att folk vill kunna spela Cyberpunk 2077 utan att spendera 20 000+ kr.

Ett GTX 1070 och 5 år gammal processor kör Cyberpunk2077 i 60ish fps i 1080p, det krävs inte 20k+ dator...

Sluta hitta på skit för att få dig att verka bättre.

Skriv svar