Digital Foundry om Cyberpunk 2077 på last-gen: "Inte bra nog"

Medlem

inga problem spela witcher 3 på ps4 slim, vet inte va ni yrar om.. visst lite långa laddsningstider när man dör kanske men annars inget konstigt....

Medlem
Skrivet av TheRob:

2) CDPR behövde optimera spelet till 7 plattformar, och dem blev tillräckligt klara med PC versionen redan i April hälsa dem. Endast små optimeringar och buggfixar behövdes. Största problemet har varit att optimera spelet mot last-gen konsoler pga konsolernas urgamla hårdvara

3) CDPR fick vatten över huvudet, och blev giriga.

Men är spelet optimerat till de nya konsolerna? Det är väl samma version till de olika generationerna?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

inga problem spela witcher 3 på ps4 slim, vet inte va ni yrar om.. visst lite långa laddsningstider när man dör kanske men annars inget konstigt....

Kan ses som en feature. Det ska vara jobbigt att dö

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tja, LOU2, RDR2, Ghost of t... är minst lika snygga, om inte snyggare, och rullar bra på PS4. CDprojects beteende i detta fallet kan inte försvaras helt enkelt, ren och skär girighet

Ren och skär girighet..? att spelet inte är optimerat på gamla generationerna har väl snarare att göra med rådande situationen i världen och en ganska pressad release. Jag tar personligen mycket hellre en bättre optimerat CURRENT gen/pc port.

Om utvecklarna hade fått möjligheten att polera mer hade det krävts fler förseningar.. Tycker det är ganska absurt att dampa på att spelet inte fungerar lika bra på 7 år gammal teknik. WHO WOULD'VE THUNK.
MEN med det sagt har jag full förståelse för att man kanske bara sitter på ett ps4 hemma och vill spela som alla andra. CD har ju, som artikeln nämner, bett om ursäkt och jobbar på att optimera det. Så det kanske är lite tidigt att kasta företaget under girighetsbussen, men det är bara min åsikt :=)

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

inga problem spela witcher 3 på ps4 slim, vet inte va ni yrar om.. visst lite långa laddsningstider när man dör kanske men annars inget konstigt....

Instämmer. Svårt att se att Witcher 3 skulle funka dåligt på last-gen med tanke på hur gammal spelet i sig är. Dessutom är grafiken inte särskilt avancerad.

Cyberpunk 2077 är något helt annat och något helt nytt för CDPR. När Besthesda gav sig på Fallout 74 var det även nytt för dem och se hur det gick. Det är inte så lätt som vi konsumenter tror alltid och tar för givet.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av loerk:

Problemet är ju dock inte PC versionen.
Utan versionerna där de kan nyttja specifik hårdvara. Så vet inte riktigt hur denna jämförelse för sig.

Att renderera en värld som Night City och sättet Redengine fungerar på är helt enkelt inte något som förra generationens konsoler klarar särskilt bra.

Förstår inte meningen med din kommentar Cd project har dock utannonserat spelet som att det ska fungera på förra generationen, då är det också deras ansvar att det gör det.
Är liksom inget försvar, att det är svårt.

Medlem
Skrivet av Thane:

Men är spelet optimerat till de nya konsolerna? Det är väl samma version till de olika generationerna?

Vad jag har hört är det inte så utan spelets grund är densamma men day-one patcherna helt olika beoende på last-gen eller current-gen.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av AHTF:

Förstår inte meningen med din kommentar Cd project har dock utannonserat spelet som att det ska fungera på förra generationen, då är det också deras ansvar att det gör det.
Är liksom inget försvar, att det är svårt.

Då får man ju vara noga med vad/vem man kritiserar också, eller hur? Då är det inte spelutvecklingens fel utan snarare kommunikationsavdelningens fel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av loerk:

Problemet är ju dock inte PC versionen.
Utan versionerna där de kan nyttja specifik hårdvara. Så vet inte riktigt hur denna jämförelse för sig.

Att renderera en värld som Night City och sättet Redengine fungerar på är helt enkelt inte något som förra generationens konsoler klarar särskilt bra.

Menar självfallet att det är oerhört mycket enklare att göra ett spel visuellt "snyggt" mot en konfiguration av hårdvara. Så när folk använder resonemang om att konsolexklusiva spel kan se bra ut mot konsol så är det ett bristfälligt argument.

Förmodligen är det som du säger att konsolernas inte riktigt klarar av hur Redengine är uppbyggt för att rendera Night-city.

Medlem

"snyfft snyfft" 3d-spelen på c64an!.. nu pratar vi 1-12 fps. Elite, Ace of aces (olika fps på olika saker samtidigt).

I Leaderboard golf fick man NÖJET att titta på när bakgrunden ritades fram.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Bara sätta sig i soffan och njuta av härlig nostalgisk grafik från 2010ish med ca 20-24 fps cinematic tror jag det kallas.
Det är en härlig värld med konsoler.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Finns en viktig sak du missar här i ditt påstående.

1) LOU2, RDR2 och Ghost of T designades till konsol från grunden, och var/är exklusiva till konsol. Det är betydligt enklare att nyttja en specifik form / begränsad hårdvara konsoler har än att designa ett spel anpassat till datorer med tusentals olika konfigurationer.

2) CDPR behövde optimera spelet till 7 plattformar, och dem blev tillräckligt klara med PC versionen redan i April hälsa dem. Endast små optimeringar och buggfixar behövdes. Största problemet har varit att optimera spelet mot last-gen konsoler pga konsolernas urgamla hårdvara

3) CDPR fick vatten över huvudet, och blev giriga.

Du bekräftar bara det jag menade. Det GÅR att göra snygga spel till ps4/xbone som flyter i 30fps. Det BORDE gå att få en hyffsad snygg version av cyberpunk att rulla bra på last gen, MEN cdpr blev giriga när de borde skjutit upp releasen för lastgen och bara släppt till pc.

Medlem

Jäkligt trist för alla som varit taggade men sitter med en äldre konsol. Man kan ju iaf få pengarna tillbaka. Också synd att just denna nyhet typ tar över ifrån vilket faktiskt fantastiskt spel dom skapat med cdr har ju bäddat för detta sjävla 😒


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var och är.
Imo är Witcher 3 nästan ospelbart på ps4, jag gissar det är samma på Xbox One.

Ontopic.
Vad är det folk har problem med?
Är det första hand buggar? Det kommer patchas bort.

Är det att det inte är så snyggt som på filmerna/bilderna?
Tror folk på allvar att spelet ska vara lika snyggt på konsol som på PC med senaste gen grafikkort?

Det är bara inse att konsolerna är hopplöst efter och kommer vara så fortsättningsvis, inget som kommer ändras.
Buggar och riktiga grafikfel kommer patchas bort

Skrivet av shapetwig:

Ren och skär girighet..? att spelet inte är optimerat på gamla generationerna har väl snarare att göra med rådande situationen i världen och en ganska pressad release. Jag tar personligen mycket hellre en bättre optimerat CURRENT gen/pc port.

Om utvecklarna hade fått möjligheten att polera mer hade det krävts fler förseningar.. Tycker det är ganska absurt att dampa på att spelet inte fungerar lika bra på 7 år gammal teknik. WHO WOULD'VE THUNK.
MEN med det sagt har jag full förståelse för att man kanske bara sitter på ett ps4 hemma och vill spela som alla andra. CD har ju, som artikeln nämner, bett om ursäkt och jobbar på att optimera det. Så det kanske är lite tidigt att kasta företaget under girighetsbussen, men det är bara min åsikt :=)

Varför sänker man inte bara upplösningen några snäpp, eller i alla fall lägger till ett performance mode som gör detta?
I 720P för PS4/Xbox One, 900/1080P för PS4 Pro och 1080/1440P för One X så borde väl konsolerna flyta på ganska ok?

Har det med direktiv från Sony/Microsoft att göra?
Jag tror att spelarna skulle prioritera bättre flyt än upplösning i detta fallet och många skulle nog ha överseende med att 7 år gammal hårdvara inte pallar med spelet i höga inställningar.

Skrivet av Kris:

Instämmer. Svårt att se att Witcher 3 skulle funka dåligt på last-gen med tanke på hur gammal spelet i sig är. Dessutom är grafiken inte särskilt avancerad.

Cyberpunk 2077 är något helt annat och något helt nytt för CDPR. När Besthesda gav sig på Fallout 74 var det även nytt för dem och se hur det gick. Det är inte så lätt som vi konsumenter tror alltid och tar för givet.

Dra inte in Creation Engine i det här, det är lågt
Ingen trodde väl att en spelmotor som är så slö och knappt ens fungerar för singleplayer skulle flyta på bra i ett MMO, Bethesda är verkligen fanatiska med den spelmotorn.

Vet inte om det var Skyrim eller Fallout som hade grova buggar i början med som bland annat korrumperade/raderade sparfilerna

Jag har också bilden av att Witcher 3 fungerade dåligt, i alla fall i början.
Kanske blandar ihop det med att spelet inte nådde upp i samma grafiska kvalité som visades i tidiga trailers, det var ju många som vart sura över det.

Medlem

Är inte rubriken lite missvisande?

Cyberpunk 2077 på last-gen: "Inte bra nog"

Deras slutsats kring Xbox One- och One X-utgåvorna är kort och gott "inte bra nog".

Så vilket är det? Menar man att alla last-gen-versionerna inte är bra nog eller att det främst är Xbox One och One X-versionerna (och underförstått bas-PS4) som inte är bra nog?

För när jag sedan läser "Trots att den [dvs One X] rent teraflopmässigt är den starkaste konsolen trumfas den av Playstation 4 Pro i flera scenarion." så undrar jag. Exakt hur väl funkar spelet på en PS4 Pro och mycket bättre är det på en PS4 Pro jämfört med de andra 8th gen-konsolerna?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Fz är verkligen absurt. Hur kan så många av er försvara CDPR? Även om vi bortser från haveriet som är konsolversioner (som de dessutom sa fungerade oväntat bra) och alla buggar så har de ljugit om massvis med grejer i deras marknadsföring.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför sänker man inte bara upplösningen några snäpp, eller i alla fall lägger till ett performance mode som gör detta?
I 720P för PS4/Xbox One, 900/1080P för PS4 Pro och 1080/1440P för One X så borde väl konsolerna flyta på ganska ok?

Har det med direktiv från Sony/Microsoft att göra?
Jag tror att spelarna skulle prioritera bättre flyt än upplösning i detta fallet och många skulle nog ha överseende med att 7 år gammal hårdvara inte pallar med spelet i höga inställningar.

Vill minnas att jag såg i en video från Digital Foundry att PS4:an går ner till 720p (vet inte från vad de går ner) i Cyberpunk vid vissa tillfällen. Minns inte hur det ser ut på Pro eller på de olika Xbox-versionerna.

Medlem
Skrivet av Kris:

Då får man ju vara noga med vad/vem man kritiserar också, eller hur? Då är det inte spelutvecklingens fel utan snarare kommunikationsavdelningens fel.

Alltså CD project är ett företag. De får själva leta efter ansvariga på bolaget, men tvivlar på att det är en avdelning eller en person, så enkelt är det oftast inte.

Spelutvecklingen kan ha gett orealistiska förväntningar till kommunikationsavdelningen, eller vice versa. Det kan vara någon helt annan avdelning/person också. CD project är däremot ansvariga för de fel som görs inom deras bolag.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Förstår inte meningen med din kommentar Cd project har dock utannonserat spelet som att det ska fungera på förra generationen, då är det också deras ansvar att det gör det.
Är liksom inget försvar, att det är svårt.

Du borde nog läsa vad jag skrev igen.

Skrivet av TheRob:

Menar självfallet att det är oerhört mycket enklare att göra ett spel visuellt "snyggt" mot en konfiguration av hårdvara. Så när folk använder resonemang om att konsolexklusiva spel kan se bra ut mot konsol så är det ett bristfälligt argument.

Förmodligen är det som du säger att konsolernas inte riktigt klarar av hur Redengine är uppbyggt för att rendera Night-city.

Ja då är vi ju överens.
Tyckte bara det var lustigt formulerat i just detta fallet. Förhoppningsvis lyckas de lösa många av problemen så att det i alla fall blir låst till 30fps.

Medlem

Förstår inte kritiken, konsolspelare säger ju att man inte märker av bilduppdatering och att 25-30 fps är mycket bättre än 60+.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Fz är verkligen absurt. Hur kan så många av er försvara CDPR? Även om vi bortser från haveriet som är konsolversioner (som de dessutom sa fungerade oväntat bra) och alla buggar så har de ljugit om massvis med grejer i deras marknadsföring.

Människor har alltid tillbett falska gudar. Är det stort och snyggt, så är det bra. Folk gillar spektakel. Se bara på Game of Thrones. De fick Cleganebowl m.m.

Medlem
Skrivet av loerk:

Du borde nog läsa vad jag skrev igen.

Ja då är vi ju överens.
Tyckte bara det var lustigt formulerat i just detta fallet. Förhoppningsvis lyckas de lösa många av problemen så att det i alla fall blir låst till 30fps.

Läste den korrekt, andra stycket i din kommentar, lät som en anledning till varför folk ska acceptera att cd project släppt en produkt som knappt är spelbar till last gen. Trots att de annonserat att spelet ska fungera ditt, och även sagt att det funkar "oväntat bra"

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?

Varför skulle CDPR?
Men hallå det är ingen fråga om varför dom skulle göra det, dom har redan gjort det i detta fall om du har missat det...

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Var verkligen W3 så illa däran?

Om så är fallet är det ju ännu värre. Man har hos CDPR med andra ord inte lärt sig någonting från tidigare misstag. Ingen ursäkt alls.

Jag minns det som att releasen av witcher 3 var långt bättre... visst det var nedskalat från förhandstrailers osv men spelet var inte trasigt..

Medlem
Skrivet av AHTF:

Alltså CD project är ett företag. De får själva leta efter ansvariga på bolaget, men tvivlar på att det är en avdelning eller en person, så enkelt är det oftast inte.

Spelutvecklingen kan ha gett orealistiska förväntningar till kommunikationsavdelningen, eller vice versa. Det kan vara någon helt annan avdelning/person också. CD project är däremot ansvariga för de fel som görs inom deras bolag.

Hela projektet har en väldigt hög ambitionsnivå, kanske för hög enligt somliga. Klart är det i alla fall att corona har ställt till det duktigt för dem precis som det har gjort för konsoltillverkarna.

Med detta i bakhuvudet kan det vara sunt att sänka förväntningarna.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Var verkligen W3 så illa däran?

Om så är fallet är det ju ännu värre. Man har hos CDPR med andra ord inte lärt sig någonting från tidigare misstag. Ingen ursäkt alls.

Witcher 3 var även dåligt optimerat på PC i början.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?

För de började programmera spelet för 7 år sedan? 😁

Testpilot

Som sagts tidigare Cyberpunk 2077 är det nya Crysis.

Can it run Cyberpunk 2077 ?

Åter till topic.
Har kollat alla Digital Foundrys videos om detta och det är ju klart att den gamla hårdvaran sätter stopp för att spelet skall gå bra. Dels att spelet ligger på vanlig HDD och att de är grymt CPU begränsade gör ju att de får skruva på bra många inställningar för att få spelet att flyta. Enligt mig är ju CPU begränsningen det största problemet de har på de äldre burkarna.
Open world spel är ju väldigt tunga på den biten och man ser hur stora problem de har då CPU får jobba som mest vid bilkörningen eller då det är många karaktärer igång samtidigt.

Titta på hur mycket tweakande PC ägare för göra för att få sina spel o rulla. Nu skall de få spelet att funka på 7 st varianter av konsoller med både 30 (samt 60Fps settings för nextgen och kommande raytracing)
Jag bara väntar på att PS5 Pro Gold , Xbox Series X Series XXX med värre hårdvara kommer om nåt år för att fortsätta dagens utveckling.

Känner dock lite skadeglädje över att här har vi ett grymt spel där det faktiskt flyter okej på PC först och ruttet på andra plattformar Det motsatta är så mycket mer vanligt då företagen hellre vill casha in på konsolerna och tar PC-intäkterna som en eftertanke eftersom det är alltid svårare att få många olika hårdvaru configs att funka vilket vi nu ser på ju fler XBOX och PS5 varianter av hårdvara de släpper.

Flakmonkey

Att det flyter på dåligt på PS4 och Xbox One är ju inte konstigare än att det flyter dåligt på en dator av modell äldre. Sen kan man ju tycka att de skulle kunna optimera bättre, men någonstans kommer du väl till en punkt där det inte längre går att trolla med knäna? Eller tror folk att de är inkompetenta eller att de hade som mål att släppa versioner som inte flyter på bättre än såhär? Kanske hade de kunnat skippa att släppa dem öht, men även om det är många som gnäller så tycks det ändå vara de som har kul med spelet dess tillkortakommanden till trots, och då är väl det fint för dem? Vi andra kan vänta på buggfixar och next-gen-versioner.

Tror väl också att de helst hade skjutit upp det ännu mer, men de vägde väl fördelar mot nackdelar och kom fram till att det kommer vara värt att ta skiten nu än en missad holiday season och ilskan över ännu en försening. Här får de ju defintivt skylla sig själva, det var enormt naivt att tillkännage spelet så tidigt, visa upp så pass mycket så tidigt (eftersom det får folk att tro att det "i princip är klart") och framförallt att sätta releasedatum öht.

Ska bli intressant att se vad (om något) CD Project tar med sig från det här. Om inte jag minns helt fel så var Witcher 1-3 inte heller särskilt buggfria historier när de släpptes utan skillnaden nu är snarare att kraven har höjts. Det är ensamt på toppen och fallet blir så jävla mycket hårdare än om du gör mindre väsen av dig. Kanske kommer de bli mer som Rockstar Games och visa upp sitt kommande spel minimalt och släppa det till olika plattformar över tid? Självklart skulle folk gnälla om det också, men det är nog det smarta valet.

En annan fråga som jag ställer mig är hur det här skadar CD Projects rykte som good guys i det långa loppet. De har sin egen butik, utan DRM, de släpper bra uppdateringar, inga mikrotransaktioner, etc. Får det här allt detta att rämna? Troligtvis inte på det stora hela, men somliga kommer väl aldrig förlåta och ta med sig sin ilska i graven.

Medlem

En öppen reflektion.

Har följt uppståndelsen och tagit alla på orden att det verkligen är katastrof på konsolfronten. Men efter att ha sett videon så ser jag ingen anledningen till all denna uppståndelse?

Last-gen (tillfällig current gen) är väl de facto Xbox One X och PS4 Pro? Det är ju princip ett light generationshopp mellan dessa och basversionerna, och i mångas ögon är det faktiskt olika generationer.
På dem ser det ju ut av videon att döma rulla på acceptabelt för konsolstandard? 25-30 fps och rimlig fidelity? (exkl. crasher och hickups som är en annan femma)

Eller väntade sig folk 60fps? Var det någon i ärlighetens namn som tolkade marknadsföringen som att det vara basversionerna som syftades på?

För mig är PS4 och PS4 Pro inte samma generation(i mild bemärkelse), resp. för xbox varianterna. Trodde att det även var allmänhetens uppfattning?

Skriv svar