Digital Foundry om Cyberpunk 2077 på last-gen: "Inte bra nog"

Medlem
Skrivet av Kris:

Snarare din konsol som är trasig. Witcher 3 rullar hur bra som helst på PS4 pro. Vanlig 7 år gammal PS4 kan man inte ens prata om i detta sammanhang.

Jag vet inte vilken version av ps4 det är.
Min ps4 har jag sålt för nån månad sen.
Jag spelade the Witcher 3 på PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av magma:

Vilka settings kör du?

Igår bytte jag till Digital Foundrys optimised settings.
Men innan det körde jag med allt på max förutom ray traced reflections som jag körde på ultra. Chromatic abberation och motion blur stängde jag av också.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det spelar ju ingen roll hur snyggt spelet är om nästan alla konsolspelare får en version som i vissa fall är knappt spelbar (Xbox One, PS4), i andra ser allt annat än bra ut (PS4 Pro, Xbox One X).

Kan samtidigt har en viss förståelse för att det vore olyckligt om de allra äldsta konsolerna hindrade den tekniska utvecklingen

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är OK, men fasen inte mer. Framför allt är det väldigt ojämnt hela tiden. Ofta suddigt, och NPC:erna ser ju ibland ut som från ett 360-spel.

Nja, det är väl mer än okej skulle jag säga. NPC-er som inte har laddat in beror ju dock på den slöa HDDn, vilket kan vara svårt att lösa.
Nae, jag tror helt enkelt för många förväntade sig något som är helt omöjligt på så pass daterad hårdvara.
Löser de problemen med framerate så har ni det bästa ni kunde ha fått.

Om inte det duger så får ni ju en gratis update till PS5/XSX så att spelet närmar sig PC versionen istället.

Medlem
Skrivet av Kris:

Det hade släppts enbart till nextgen om det inte vore för Corona.

Så dom förväntade sig att xbox series och ps5 skulle vara släppta 16 April 2020?

Medlem
Skrivet av loerk:

Nja, det är väl mer än okej skulle jag säga. NPC-er som inte har laddat in beror ju dock på den slöa HDDn, vilket kan vara svårt att lösa.
Nae, jag tror helt enkelt för många förväntade sig något som är helt omöjligt på så pass daterad hårdvara.
Löser de problemen med framerate så har ni det bästa ni kunde ha fått.

Om inte det duger så får ni ju en gratis update till PS5/XSX så att spelet närmar sig PC versionen istället.

Du säger att jag inte förstod ditt tidigare citat. Vill dock säga att du inte verkar förstå mitt. Ifall ett bolag skriver att en konsol stöds, så är det inte för mycket att förvänta sig att man kan uppleva hela spelet, och ha en njutbar upplevelse samtidigt.

Medlem

Tycker artikeln FZ släppte innan ens DF hade gjort det här gjorde jobbet väl i att förklara läget


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Thane:

Men är spelet optimerat till de nya konsolerna? Det är väl samma version till de olika generationerna?

Stämmer, kommer en next-gen uppdatering i Januari är det tänkt hälsar CDPR. Tror allvarligt inte att CDPR själva ville släppa spelet i detta skick till varken last-gen eller next-gen. Tror yttre krafter har pushat för detta, och vi får komma ihåg vilken stor makt Microsoft/Sony har inom spelindustrin.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Du säger att jag inte förstod ditt tidigare citat. Vill dock säga att du inte verkar förstå mitt. Ifall ett bolag skriver att en konsol stöds, så är det inte för mycket att förvänta sig att man kan uppleva hela spelet, och ha en njutbar upplevelse samtidigt.

Och jag har inte sagt emot det? Så åter igen, du läser något som inte finns i min text.
Dessutom så citerar jag ju inte ens dig inlägget du svarar på.

Så vet inte vad jag ska förstå då jag inte ens svarar på ditt inlägg.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Stämmer, kommer en next-gen uppdatering i Januari är det tänkt hälsar CDPR. Tror allvarligt inte att CDPR själva ville släppa spelet i detta skick till varken last-gen eller next-gen. Tror yttre krafter har pushat för detta, och vi får komma ihåg vilken stor makt Microsoft/Sony har inom spelindustrin.

Mjo, att MS och Sony har certifierat dessa konsolversioner som good enough säger en del.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Stämmer, kommer en next-gen uppdatering i Januari är det tänkt hälsar CDPR. Tror allvarligt inte att CDPR själva ville släppa spelet i detta skick till varken last-gen eller next-gen. Tror yttre krafter har pushat för detta, och vi får komma ihåg vilken stor makt Microsoft/Sony har inom spelindustrin.

Var hittade du uppgiften om januari för next-gen patchen? Känns överkomligt långt bort.

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle CDPR göra ett spel anpassat för last gen, en 7 år gammal konsol?

Tja antingen utgår man från next gen och försöker få "banta" det för last gen = last gen fungerar dåligt
Eller så utgår man från last gen och försöker göra lite extra för next gen = last gen ok, men next gen inte så bra som det skulle kunna blivit.
Rockstar gjorde uppenbarligen tvärtom för GTA V som släpptes till PS3 2 månader innan PS4 launchen - och PS4 versionen var knappt påtänkt. Först 1 år efter launch kom det en PS4 version som de dock lyckades få den att kännas hyffsat next gen - dock är det ju ingen RDR2 klass, men nästan.

Medlem
Skrivet av loerk:

Igår bytte jag till Digital Foundrys optimised settings.
Men innan det körde jag med allt på max förutom ray traced reflections som jag körde på ultra. Chromatic abberation och motion blur stängde jag av också.

Tack för svaret, ska prova


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag kan bara säga av att läsa den här tråden att jag är så glad att jag inte köpt spelet än.
Uppenbart att de släppte det på tok för tidigt.
Väntar man ett halvår får man säkert det färdiga spelet iaf.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Cyberpunk funkar klockrent på ps4 pro om någon undrar. Stadiga 30fps och inga framedrops som jag upplevt.
Snyggt är det dessutom och lever helt klart upp till förväntningarna. Gissar att det ligger nånstans runt 1680x1050 (i PC jämförelse) och är skarpt och snyggt på en 60 tums 1080p tv.
Hade lite buggar dom första dagarna, men efter 1.04 har det rullat finemang.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Cyberpunk funkar klockrent på ps4 pro om någon undrar. Stadiga 30fps och inga framedrops som jag upplevt.
Snyggt är det dessutom och lever helt klart upp till förväntningarna. Gissar att det ligger nånstans runt 1680x1050 (i PC jämförelse) och är skarpt och snyggt på en 60 tums 1080p tv.
Hade lite buggar dom första dagarna, men efter 1.04 har det rullat finemang.

Är väldigt märkligt hur vi upplever saker olika här i livet.

Men är uppriktigt glad för din skull att du är nöjd och att du har kul med spelet.

Körde ut storyn igår som nomad. Den höll mig intresserad hela vägen. Bra spel, i grunden. Funderar på att köra igen som street kid.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Cyberpunk funkar klockrent på ps4 pro om någon undrar. Stadiga 30fps och inga framedrops som jag upplevt.
Snyggt är det dessutom och lever helt klart upp till förväntningarna. Gissar att det ligger nånstans runt 1680x1050 (i PC jämförelse) och är skarpt och snyggt på en 60 tums 1080p tv.
Hade lite buggar dom första dagarna, men efter 1.04 har det rullat finemang.

Intressant gissning. Tydligen ligger det mellan 972p och 1188p i upplösning på PS4 Pro/PS5.

Pansarknekt

All my money on d double...


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Förstår inte riktigt varför folk hittar på en massa ursäkter för spelutvecklare. Är det för att man har betalat över 600 spänn och att man inte vill känna sig blåst, kanske? Förstår bara inte själva grejen med att försvara ett företag.

Mängden buggar är parodiska (oavsett format) och bilduppdateringen till de gamla konsolerna är obegripligt usel, men, tycker ändå att lögnerna som CDPR for med är det absolut värsta med hela spelet...

Spelvärlden är på ytan imponerande, men under allt bling-blang så har vi en livlös röra med idiotisk/icke-fungerande AI och miljöer som är statiska och inte interaktiva för fem öre. Allt är bara en vulgär kuliss.

Hade spelet varit ett linjärt lir i stil med Mafia så hade det kanske funkat, men de annonserade det här som ett RPG i en levande open-world.

Jämför bara alla demos och gameplay-videos som CDPR laddade upp innan releasen och jämför det med det färdiga spelet. Äckligt.

Skriv svar