Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Enligt mig känns inte cyberpunk som ett färdigt spel,

Enligt dig 🥳 internet ringde och ville ha tillbaka sin åsikt

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av majep:

Enligt dig 🥳 internet ringde och ville ha tillbaka sin åsikt

Ok?

Geeks Gaming
Skrivet av Zimpan:

Han syftade att du och större delen av internet delar din åsikt

Medlem
En liten machinima

Har varit djupt nere i Cyberpunk 2077-träsket sedan release nu, blev inspirerad till att göra en liten machinima för att hylla ett av mina favorit-uppdrag i spelet Enjoy!

Medlem

Fz i ett nötskal, min pappa är större än din pappa-nivån.

Medlem

Nu har jag spelat färdigt huvudstoryn (dock inte gjort alla sido-quest precis) men ca 40 timmar in och jag släpper nog cyberpunk med en bitter eftersmak.

Jag tycker inte att huvudstoryn passar in i ett open-world spel, känns liksom fel att göra sidoquest när man har en tidspress från första start (i storyn alltså).

Jag gillar inte sättet som man delar ut quest på. Gillar inte Johnny delen heller, vilket ganska mycket förstör hela huvudstoryn. Blev faktiskt besviken på många quest, kändes som man inte kände till less is more på CDPR.

Summan blir för min del:
+ FPS (klockrent)
+ Staden (som kuliss)
+ Vissa quest är CDPR kvalité
+ Musik och ljud

- AI (Spökena i Pac-Man är tusen gånger bättre )
- Buggar
- Huvudstoryn
- Johnny

Spelet som vill allt men missade det mesta
Svag 3:a

Jag älskade The Witcher 3 och kommer att spela om det alla dagar i veckan innan jag tar i CP 2077 igen.

Medlem
Skrivet av shelter:

När polisen spawnar bakom ryggen på mig när det enda som finns där är en vägg. Snacka om att det förstör känslan. Och vad gjorde jag för att trigga polisen? Jag gick förbi en avspärrning. FÖRBI, inte igenom.

Det känner jag igen. 🙉
Till mig brukar polisen skrika "PUT THAT AWAY!!!", när jag GÅR FÖRBI dem på öppen gata utan ett enda vapen tilldelat i slottarna. Och sen gapa TAKING FIRE!!! För att sedan börja skjuta på mig utan att ens ha gjort något.

Det här spelet är tamefan magiskt.

Skrivet av newlander:

Nu har jag spelat färdigt huvudstoryn (dock inte gjort alla sido-quest precis) men ca 40 timmar in och jag släpper nog cyberpunk med en bitter eftersmak.

Jag tycker inte att huvudstoryn passar in i ett open-world spel, känns liksom fel att göra sidoquest när man har en tidspress från första start (i storyn alltså).

Jag gillar inte sättet som man delar ut quest på. Gillar inte Johnny delen heller, vilket ganska mycket förstör hela huvudstoryn. Blev faktiskt besviken på många quest, kändes som man inte kände till less is more på CDPR.

Summan blir för min del:
+ FPS (klockrent)
+ Staden (som kuliss)
+ Vissa quest är CDPR kvalité
+ Musik och ljud

- AI (Spökena i Pac-Man är tusen gånger bättre )
- Buggar
- Huvudstoryn
- Johnny

Spelet som vill allt men missade det mesta
Svag 3:a

Jag älskade The Witcher 3 och kommer att spela om det alla dagar i veckan innan jag tar i CP 2077 igen.

E det ett + att visa Quest är CDRP kvalité? Borde inte det vara ett - då dom gör alla Quest och endast visa quest håller deras mått?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Ambassadör
Xbox

Det är väldigt roligt hur totalt jäkla störd ens karaktär ser ut om man hela tiden bara tar de kläderna med mest armor

Någon gång ibland så synkar det att man råkar få till något som ser fränt ut OCH har bra armor. Har börjat strunta i armor för att se vettig ut i stället, Rule of Cool! Har inte pysslat så mycket med crafting än men antar att det går att fixa till det senare i spelet. Hur gör ni?


signatur

Jump in.

Skrivet av neocon:

Det är standard i alla RPG att ha filler-quests/side-quests av lägre kvalitet än det bästa en spelstudio kan skapa. Skillnaden mellan CDPR och majoriteten av andra RPG-makare är att en så stor andel av även side quests är detaljerade, underhållande och minnesvärda.

Vilket är min poäng om att man då borde sätta det som - när det "endast" är vissa


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
tyvärr!

Jag vill verkligen att jag ska tycka cyberpunk är riktigt grymt spel, men nää... efter många timmars spelande, ihopp om att hitta känslan för spelet. Spel som RE2 o 3, ff7 remake, samt dom två senaste Tomb Raider spelen. Är Spel som för mig verkligen levererar allt jag behöver för att känna känslan. Men inte CP

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

E det ett + att visa Quest är CDRP kvalité? Borde inte det vara ett - då dom gör alla Quest och endast visa quest håller deras mått?

Jag förstår hur du tänker och det är ju kanske mer korrekt att sätta ett minus eftersom jag hade ju förväntat mig högre, men för mig blev det mer ett försvar över att jag ändå lade så många timmar på ett spel och försökte se varför och då blev svaret "men en del quest var ju riktigt bra", därav pluset, men som helhet så håller jag med dig.

Medlem

Snart en månad sen Cyberpunk släpptes. Har det skrivits så mycket om nåt annat spel, de senaste åren? The Last of Us 2 blev en snackis, men jag minns inte om var och varannan spelnyhet handlade om det spelet.
Var detta ett medvetet drag från utvecklarna? De släppte versioner som inte var helt färdiga, för de visste att de kunde putsa till det efteråt. Folk laddar ju ner saker hela tiden ändå.
Spelet fick uppmärksamhet, och de har sålt några miljoner ex.

Medlem

Håller just nu på med andra genomspelningen, går väldigt mycket mer till fots. Gångvägar, trappor och gränder gör att det inte är så jäkla långt. Nu händer det saker nästan hela tiden. Missade en hel del roliga gigs förra gången. För att jag inte visste om dem. Telefonen ringer ju bara om du är i närheten och inte sitter i bilen. Det här var mycket roligare!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Snart en månad sen Cyberpunk släpptes. Har det skrivits så mycket om nåt annat spel, de senaste åren? The Last of Us 2 blev en snackis, men jag minns inte om var och varannan spelnyhet handlade om det spelet.
Var detta ett medvetet drag från utvecklarna? De släppte versioner som inte var helt färdiga, för de visste att de kunde putsa till det efteråt. Folk laddar ju ner saker hela tiden ändå.
Spelet fick uppmärksamhet, och de har sålt några miljoner ex.

Sist det hände var väl när RDR2 släpptes för drygt två år sedan. Det var enbart release för konsolerna då men det skrevs ändå om spelet typ överallt, precis som Cyberpunk nu. Sedan när PC-versionen av RDR2 släpptes så kom ännu en våg med skriverier. Räknar man allt som skrivits om RDR2 så tror jag det toppar allt fortfarande. Men Cyberpunk knappar in förstås...

Medlem

Är nu drygt 30 timmar in i spelet och jag har ännu inte sett något som känns särskilt next gen eller nyskapande. Att dom har utlovat en "next gen open world experience" och sedan släpper ett spel som gör det sämre än vad andra liknande titlar gjorde för 10+ år sedan, det är ju bara pinsamt.

Folk fokuserar så mycket på buggarna men jag känner att dom är långt ifrån det största problemet med det här spelet. Bara en sån sak som att ens val knappt spelar någon roll känns ju väldigt trist efter att ha spelat Witcher 3 där det gjordes mycket bättre.

Hoppas dom kan rusta upp spelet och få det närmare sin vision, för jag har svårt att se att någon på CDPR kan vara nöjd med den här produkten. Alldeles för mycket bra grejer som fick skrotas på vägen.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Är nu drygt 30 timmar in i spelet och jag har ännu inte sett något som känns särskilt next gen eller nyskapande. Att dom har utlovat en "next gen open world experience" och sedan släpper ett spel som gör det sämre än vad andra liknande titlar gjorde för 10+ år sedan, det är ju bara pinsamt.

Folk fokuserar så mycket på buggarna men jag känner att dom är långt ifrån det största problemet med det här spelet. Bara en sån sak som att ens val knappt spelar någon roll känns ju väldigt trist efter att ha spelat Witcher 3 där det gjordes mycket bättre.

Hoppas dom kan rusta upp spelet och få det närmare sin vision, för jag har svårt att se att någon på CDPR kan vara nöjd med den här produkten. Alldeles för mycket bra grejer som fick skrotas på vägen.

Nämn något liknande spel som har några år på nacken och som är bättre än cyberpunk?

Ps: jag har inte spelat cyberpunk utan tänker vänta minst ett år.

Medlem

Är nu 30 timmar in i andra genomspelningen och tar det lite lugnare, redan hittat en del grejjer som jag inte sprang på i första omgången.

Det är ju helt klart så att det inte var en helt färdig produkt utan jag tror de gått på "good enough", det "funkar för de flesta".

@påskmust: Tja, det finns val och så finns det "val", men så är de ju i alla RPGs. Vissa ger bara en nyansskillnad i dialogen. Det finns val som gör en jävla skillnad ^^ Du har bara inte sprungit på något ännu verkar det som.

Medlem
Skrivet av landahl:

Nämn något liknande spel som har några år på nacken och som är bättre än cyberpunk?

Ps: jag har inte spelat cyberpunk utan tänker vänta minst ett år.

Du menar open world spel som har trafikanter med AI och som inte endast går på räls? Inte så svårt att hitta. Även NPCs är ju helt hjärndöda och gör en 180 och går tillbaka var dom kom ifrån bara för att man råkade komma i deras väg.

@deezel: Kan mycket väl vara så. Återstår att se. Har bara sista uppdraget kvar av main storyn och jag har inte märkt av några stora val där iallafall.

Medlem

@påskmust: tja, är du där efter 30h så har du ju knappt skrapat på ytan.

Medlem

Vad är definitionen av next gen?

Känns som att många talar om next gen varje gång det kommer ny konsol. Jag tyckte ändå att några få spel vid slutskedet på last gen kändes relativt innoverande, men det beror kanske på vilka spel man också gillar m.m, samt en blandning av gammal och ny teknik eller vad man ska kalla det.

För mig är det inte längre grafiskt, vilket självklart fortfarande är en stor del för mig med tanke på immersion, som planar för vad i mun kallas nextgen i sin helhet utifrån mitt eget perspektiv då men att vi sett enorma steg på få år att nästan allt annat har fått en downgrade.

Men vad jag själv hade velat se i denna nextgen fas är faktiskt ett enormt kliv gällande A.I. Då oavsett grafik, interaktion eller dylikt så faller det platt när A.In blir förutsägbara, speciellt i stealth som jag gillar spela mest så fort där finns en möjlighet.

Rdr 2 gav ju en väldigt bra illusion gällande inlevelsefull och trovärdig värld då du kunde skapa reaktioner hos NPCs som kändes på något sätt levande. Men i slutändan var det enbart en illusion, om än en väldigt bra sådan.

Och ju mer utvecklare satsar på trovärdigare och mer realistisk approach, så faller det oftast rätt platt efter x antal timmar i spelet gällande A.I om du letar efter det, vilket jag väldigt mycket gör.

I cyberpunk kan stealth vara utmanande i med att fiendernas A.I är oförutsägbar IBLAND (tycker A.In är mer än bedrövlig i cyberpunk, påminner om A.I vi hade last-lastgen, inte för att A.In varit bra i något spel genom tiderna, snarare bra illusion av en realistisk A.I) men att det snarare beror på script/kod som krockar, omstartas eller failar snarare än en dynamisk implementerad real time A.I som vi så gott blev lovade i lite mer än 2 år, så fiender som ska ställa sig bakom en bil helt plötsligt får för sig att gå tillbaka till samma plats dem kom ifrån och det skapar ju en "surprise mufugga" men inte av den orsaken man önskar utan snarare på någon bugg i koden som sagt.

Men åter, vad är nextgen för er andra? Är det enbart grafiskt eller är det i sin helhet av allt inklusive gameplay, grafik, realism, A.I osv?


signatur

Ordo Ab Chao

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jaxalot:

Vad är definitionen av next gen?

Känns som att många talar om next gen varje gång det kommer ny konsol. Jag tyckte ändå att några få spel vid slutskedet på last gen kändes relativt innoverande, men det beror kanske på vilka spel man också gillar m.m, samt en blandning av gammal och ny teknik eller vad man ska kalla det.

För mig är det inte längre grafiskt, vilket självklart fortfarande är en stor del för mig med tanke på immersion, som planar för vad i mun kallas nextgen i sin helhet utifrån mitt eget perspektiv då men att vi sett enorma steg på få år att nästan allt annat har fått en downgrade.

Men vad jag själv hade velat se i denna nextgen fas är faktiskt ett enormt kliv gällande A.I. Då oavsett grafik, interaktion eller dylikt så faller det platt när A.In blir förutsägbara, speciellt i stealth som jag gillar spela mest så fort där finns en möjlighet.

Rdr 2 gav ju en väldigt bra illusion gällande inlevelsefull och trovärdig värld då du kunde skapa reaktioner hos NPCs som kändes på något sätt levande. Men i slutändan var det enbart en illusion, om än en väldigt bra sådan.

Och ju mer utvecklare satsar på trovärdigare och mer realistisk approach, så faller det oftast rätt platt efter x antal timmar i spelet gällande A.I om du letar efter det, vilket jag väldigt mycket gör.

I cyberpunk kan stealth vara utmanande i med att fiendernas A.I är oförutsägbar IBLAND (tycker A.In är mer än bedrövlig i cyberpunk, påminner om A.I vi hade last-lastgen, inte för att A.In varit bra i något spel genom tiderna, snarare bra illusion av en realistisk A.I) men att det snarare beror på script/kod som krockar, omstartas eller failar snarare än en dynamisk implementerad real time A.I som vi så gott blev lovade i lite mer än 2 år, så fiender som ska ställa sig bakom en bil helt plötsligt får för sig att gå tillbaka till samma plats dem kom ifrån och det skapar ju en "surprise mufugga" men inte av den orsaken man önskar utan snarare på någon bugg i koden som sagt.

Men åter, vad är nextgen för er andra? Är det enbart grafiskt eller är det i sin helhet av allt inklusive gameplay, grafik, realism, A.I osv?

Nu är ju inte Cyberpunk 2077 ett next-gen spel, både Xbox Series X|S och PS5 kör spelet genom bakåtkompatibilitet. Det är definitivt ett gen 8-spel, som var tänkt att släppas för länge sedan dessutom.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av deezel:

@påskmust: tja, är du där efter 30h så har du ju knappt skrapat på ytan.

Fast nu var det ju just main storyn jag pratade om, det är väl den man vill vara med och forma?

@Jaxalot: Håller med om att AI är viktigare än grafik. Hade sett fram emot en levande värld där människor faktiskt levde och hade saker för sig. Ett exempel är att dom visade i en trailer att när man var ute och körde bil så kunde ett gäng dyka upp i deras bil och börja attackera en. Istället fick vi 100% scriptade biljakter i några uppdrag som alltid slutar på samma sätt för bilarna har ingen AI.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nu är ju inte Cyberpunk 2077 ett next-gen spel, både Xbox Series X|S och PS5 kör spelet genom bakåtkompatibilitet. Det är definitivt ett gen 8-spel, som var tänkt att släppas för länge sedan dessutom.

Nej, jag vet.

Men kollar man tillbaka på allt officiellt som det gjordes reklam för och under dev talks osv så sa CDPR själva att detta var en s.k "true nextgen game". Därmed min undran om vad nextgen faktiskt innebär.


signatur

Ordo Ab Chao

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jaxalot:

Nej, jag vet.

Men kollar man tillbaka på allt officiellt som det gjordes reklam för och under dev talks osv så sa CDPR själva att detta var en s.k "true nextgen game". Därmed min undran om vad nextgen faktiskt innebär.

Ja absolut, det är mycket PR-dimma inblandat.

Jag hoppas att next-gen innebär framförallt mer levande världar med bättre AI, stabilare spel och mer komplexa system generellt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Fast nu var det ju just main storyn jag pratade om, det är väl den man vill vara med och forma?

Själv brukar jag uppskatta resan och hur man tar sig till målet.

Då vet jag inte riktigt vad det är du tycket skulle ha påverkats? Har du provat alla varianter i alla lägen innan du väljer att gå vidare? Hur vet du annars om något blivit påverkat eller inte?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Fast nu var det ju just main storyn jag pratade om, det är väl den man vill vara med och forma?

och den påverkar man med sidouppdragen, du har flera val mot slutet och kan därmed få flera olika slut om du gjort flera sidouppdrag och blivit bundis med flera personer.

Klar efter 131 Timmar och visst har det sina brister, men det är det överlägset bästa spelet som släppts på många år.
Med mera polering och tillbaks med lite "försvunna" funktioner så kan det kanske ta sig in på min topp 5.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Geeks Gaming
Skrivet av Påskmust:

Fast nu var det ju just main storyn jag pratade om, det är väl den man vill vara med och forma?

Mainstoryn formas efter en del sidequests med och valen man gör där

Medlem

Känns som @Påskmust gjorde en tabbe och jäktade genom spelet. 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som @Påskmust gjorde en tabbe och jäktade genom spelet. 😂

Nja, skulle jag inte påstå. Jag körde så av en anledning och det var för att jag inte var överförtjust i spelet men ville se vart storyn tog vägen. Sen tror jag inte att storyn förändras så mycket av sidouppdrag som folk får det att låta, det är väl snarare att man låser upp olika val i sista uppdraget om jag förstått rätt? Får lite ME3 vibbar, ta dig till slutet och välj en färg. Men det återstår väl att se, har lagt storyn åt sidan nu och kör sidouppdrag.

Skriv svar