Frankenspiel - Låt oss skapa det perfekta actionspelet

Robot
Frankenspiel - Låt oss skapa det perfekta actionspelet

En bit bandesign, en bit vapenkänsla och vips har vi ett Frankensteins monsterspel som är helt perfekt.

#frankenspiel


Medlem

#Bandesign
The Division, både snyggt och fångade atmosfären

Medlem

Alltså jag gillar ju Metro spelens bandesign även att det inte är favvo genren.

Medlem

Tycker helt klart att ni ska dela upp Ljud & Musik i varsin kategori. Det ger båda så extremt stora skillnader i spel och för en sådan här sak så är det ju väldigt kul om det blir Doom musik med Mario ljud eller liknande.

FM-guru
F.d. Sisyr

Finns många spel med grym nivådesign (Prey, Splinter Cell, Metal Gear Solid osv) men favoriten är utan tvekan Deus Ex. Ett spel före sin tid i många avseenden - inte minst gällande nivådesign.

Testpilot

Kul idé!

Jag nominerar Deus Ex (serien) framförallt originalspelet då även om uppföljarna har bra design de med.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lasrod:

Tycker helt klart att ni ska dela upp Ljud & Musik i varsin kategori. Det ger båda så extremt stora skillnader i spel och för en sådan här sak så är det ju väldigt kul om det blir Doom musik med Mario ljud eller liknande.

Bra feedback!


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mutumba:

Kul idé!

Jag nominerar Deus Ex (serien) framförallt originalspelet då även om uppföljarna har bra design de med.

Too slow!

Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Too slow!

Haha, väl värt att nämnas två gånger!

Skägg.
10 Chambers

Vill nominera de två första Doom-spelen. Den typen av design kan man sakna i dagens korridorer/öppna världar.


signatur
Medlem

Story måste väl ändå vara en kategori?!

Till bandesign nominerar jag senaste God of war. Tyckte det gav en perfekt känsla av en semi-open world, men ändå ganska linjärt och story-drivet.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag nominerar Dishonored. Arkane är jäkligt (!) duktiga när det kommer till bandesign. Såg att Sisyr nämnde Prey tidigare.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ThatGreek:

Story måste väl ändå vara en kategori?!

Till bandesign nominerar jag senaste God of war. Tyckte det gav en perfekt känsla av en semi-open world, men ändå ganska linjärt och story-drivet.

Såklart, hur kunde jag glömma det!


signatur
Medlem

Super Metroid. Vet inte om det räknas som action. Men nominerar det i alla fall. Gillar bandesignen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Maysay:

Super Metroid. Vet inte om det räknas som action. Men nominerar det i alla fall. Gillar bandesignen.

Mer åt Metroidvania/sidescroller-hållet va?


signatur
Medlem

Jag säger Bloodborne som bandesign. Sjukt bra och spännande världsbygge.

Medlem

#Bandesign

Dark Souls har fantastisk bandesign. Sedan kanske jag visserligen inte uppskattar att allting är helt deppigt, men rent tekniskt med hur de lyckas sy ihop alla världens olika delar till en central knytpunkt är riktigt bra.

#Känsla

Svårtolkad kategori. Men själva världen med allt djurliv och miljöerna i RDR2 var riktigt bra. Om man skall se till lite enklare spel är Ori-spelen väldigt skön känsla i.

#Teknik

Doom är ju väldigt lättdrivet och på så vis tekniskt bättre än många andra spel.

#Musik

FFVII

#Fiender

Zelda-spelen brukar ha en bra mix av olika fiender. God of War likaså.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Mer åt Metroidvania/sidescroller-hållet va?

Vad är action?

Tråddemonen
Testpilot

The Last Of Us 1 & 2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Maysay:

Vad är action?

Tänker att Metroid-fps:en är mer action - men nominera på. Det är inte jag som fäller avgörandet


signatur

Personligen så är atmosfär väldigt viktigt för mig, och att bandesignen ska vara realistisk på sättet att det ska kännas som det är en plats som finns av en orsak, den ska kännas levande(eller död om det är meningen). Ett stort plus är också om bandesignen aktivt integrerar med spelaren så att den inte bara är en kuliss. I övrigt så är ju open world eller halv-open world definitivt att föredra.

Måste säga Prey när det gäller det här. Rymdstationen är riktigt snyggt gjord och man har verkligen lyckats med att få stationen att både verka "levande" och skräckinjagande på samma gång.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tänker att Metroid-fps:en är mer action - men nominera på. Det är inte jag som fäller avgörandet

Jo, precis. Kan tycka att väldigt många plattforms -spel är mer action än vissa FPS. 🙂 Jag står fast vid min nominering.

Medlem

Rise of the triad (Classic såklart)! 😂

Medlem

Jag nominerar Hunt: Showdown!
vertikala byggnadsområden och buskiga skogar med mkt variation och otrolig atmosfär

Medlem

Såg att Deus Ex redan var nominerad så jag nominerar:
Jedi Knight: Dark Forces II


signatur

no remorse

Medlem

Mirrors Edge (1)

Medlem

Hitman speletnhar ju en otroligt bra design på sina banor som lämnar så mycket alternativ för spelaren att utföra sina lönnmord på.

Medlem

Unreal Tournament (99). Jag menar Morpheus. Bättre blir det inte.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Half-Life (1 och 2)

Gnällkuk

Hur väljer jag bandesign när jag inte vet spelet? Jag röstar för Bad Company 2, men det blir ju sådär om vi tänker korridorskjutare eller lönnmördarspel

Runner up: N64 Golden Eye. Funkar nog på det mesta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

123
Skriv svar