Frankenspiel - Låt oss skapa det perfekta actionspelet

Skägg.
10 Chambers

Okej, nu är det dags att nominera actionspelet med bästa "känslan".

Citat:

Hur det känns att röra sig i världen, skjuta vapen eller fightas med nävarna. Allt det där lite svårdefinierade men där mycket av hjärtat i ett spel sitter.

Dodgejump, speedjump, rekylen i vapnen. Allt sånt. Så börja nominera i denna tråd så meckar vi omröstning i slutet av veckan. Om du inte vet vad ett Frankenspiel är - läs den tillhörande artikeln här.


signatur
Medlem

Bästa vapenkänsla alla kategorier cs 1.6

Medlem

Doom 2016 har ju rätt underbar känsla.

Medlem

Nominerar Titanfall 2 till kategorin bästa känslan.

Inaktiv
Medlem

Battlefield V, om det var något man fick till rätt där var det vapen känslan och soldier movement.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Max Payne 3!

Max Payne 3 hade fan riktigt go spelkänsla. Synd att det var så lite spel och så mycket korta mellansekvenser bara. Men actionkänslan var fan bra.

Tycker att vapenkänslan i Squad är jävligt bra, ljuden etc. Har aldrig skjutit med automatvapen i verkligheten men jag tycker att det förmedlar känslan av hur jag TROR att det är jäkligt bra, även om rekylen kanske är lite överdriven etc. Svinbra ljud också, hade velat se sån vapenhantering i ett singleplayer-action någon gång.

Ett annat spel som kan nomineras som jag dock inte spelat så mycket ännu (mest sett mellansekvenser....): Death Stranding
Tycker att känslan när man är ute och går och verkligen måste tänka på hur man navigerar terrängen känns så jääävla fräscht och är något som borde vara med i alla rollspel som går ut mycket på vandring och utforskning. Att verkligen behöva tänka på hur man navigerar svår terräng och inte bara kan kuta hursomhelst skulle ge ett sånt jävla djup i många spel. Just terrängen var ju ett stort hinder i många delar av Sagan om Ringen-böckerna t.ex.

Medlem

Action Quake 2 (Quake 2)!
Halva nöjet med spelet var känslan i att lyckas med dom sjuka hoppen man kunde få till.
Eller var halva nöjet att lobba en kniv rakt över hela kartan och pricka någon i huvudet?
Kan nu för tiden spelas gratis här! https://q2online.net/action Brukar gå att hitta folk som spelar på kvällen. Fantastiskt kul spel.

Medlem

Vill ha Doom (2016 och Eternals) movement men skippa alla energi/laservapen och ersätt med vapen som skjuter kulor istället (Stjäla några vapen från BF o Wolfenstein kanske)


signatur

no remorse

Medlem

Älskar när man kan vara fysisk med världen och den ger tyngd.

Control ligger bra till, riva bort ett tungt marmorblock och hiva in mot fiender i ett kontorslandskap. Otroligt tillfredställande.

Mer av en feature, men det är en bra känsla.
Tycker vapnen känns maffiga i det spelet också.

Tillsammans med det mörka läskiga krypande illavarslande

Control har min nominering

Vin

Medlem

Alltid gillat känslan i Quakeworld, vapnen och hur styrkänslan är. Inget slår ett välplacerat rocket jump så man får till en fet gibb när man är i luften.
Ska man gå på lite modernare spel så är Killing floor 2 svårslaget när det kommer till vapenkänsla och deras slowmotion effekt.

Inaktiv
Skrivet av Ftmch:

Tycker att vapenkänslan i Squad är jävligt bra, ljuden etc. Har aldrig skjutit med automatvapen i verkligheten men jag tycker att det förmedlar känslan av hur jag TROR att det är jäkligt bra, även om rekylen kanske är lite överdriven etc. Svinbra ljud också, hade velat se sån vapenhantering i ett singleplayer-action någon gång.

Kan bara hålla med om Squad! Ett av mina favoritspel.
Insurgency Sandstorm ligger bra till i vapenkänsla med för mig.

Medlem

Zombier överallt ?
Relationer och bad and god som i red dead Redemption,Mass Effect ?
Kör du som monstert i spelet ?
Arkadpoängs rpg ?
Tighta och bra plattformande som i Mario ?
Bullet time sekvensker ?

Det finns många frågor

Medlem

Här måste jag nog slå ett slag för Ratchet & Clank-spelen! Med tanke på spelens natur glider det väl kanske in lite på vapendelen också, men dom är en integral del av spelkänslan i detta fallet.

Känslan i R&C-titlarna är för mig svårslagen, där snabbt gameplay med kul kontroller blandas perfekt med dom galnaste vapnen i mannaminne.

Dubbelhoppande och charge boots tillsammans med vapenmods från helvetet kan inte bli annat än svinkul, helt enkelt! 😁

Medlem

Metro: Exodus! Tungt och långsamt ska det varav

Medlem

Den där "rätta" känslan av rörelse o allt annat runtom, mitt spontana svar skulle ha varit Doom 2016 o Eternal men då dessa var redan postade av någon annan så skulle jag nog bidra med Left 4 Dead 2 , basic och simpel känsla men ack så givande känsla


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Tycker att flytet i Quake 3 Arena / Quake Live var perfekt.

Gillar även fysiken när man slängde granater i gamla counter strike (source och GO är inte i närheten lika bra känsla).

Max Payne hade ett jävligt skönt flyt också, Spiderman på PS4 likaså.

Skribent

Max Payne 2!

Älskar hur exakt styrningen och siktandet känns.

It's not a lake, it's an ocean

Control. Mycket annat jag har problem med i det spelet, men actionkänslan och tyngden i striderna går inte att ta miste på.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Det första Unrealtournament.

Medlem

Det var läääänge sen men det första dragon age upplevde jag att jag var där.
Kan det räknas som känsla?

Medlem

Half Life Alyx. Svårt att komma upp i en bättre spelkänsla än när man fysiskt befinner sig i spelvärlden på det sättet. Bara att ladda om ett vapen i fyra moment är mumma, eller att med en snärtande handsrörelse dra till sig en granat 6 meter bort, fånga den i luften, klicka bort sprinten och slutligen lobba den runt hörnet som man tar skydd bakom.

Medlem

Jag älskade känslan av vapen i Rage 2. Men vill även nominera Metro Exodus.

123
Skriv svar