Andra världskriget och spelen

Medlem

Nu svarar jag utifrån vad som jag har varmast minnen av, inte kanske vad som står sig bäst idag.

Company of Heroes 1 (körde aldrig tvåan).
Framför allt infanteristriderna, med snipers och att rikta upp tunga kulsprutor medan man ligger i skydd. Tankstriderna var inte lika heta.

Commandos (körde bara ettan).
Jag störde mig på att krypskytten var dum i hela huvudet och tog med sig typ 3 skott på ett helt uppdrag... men vackert och myspysigt.

Hm. Indiana Jones and the fate of Atlantis utspelar sig väl FÖRE WW2, men man kan boxa nazister och tjuvåka i deras ubåt, så slänger ändå in det här.

Bubblare. Call of Duty 2. Var ju rätt jäkla häftigt när det kom. Var väl det man började på ostfronten utan att ens ha ett gevär. Och när man skulle öva granatkastning fick man kasta potatisar. "A grenade is worth more than you are, comrade"

Medlem

Foxhole är absoluta favoriten, sjukt underskattat spel!

Skribent
Skrivet av Evilof:

Commandos (körde bara ettan).
Jag störde mig på att krypskytten var dum i hela huvudet och tog med sig typ 3 skott på ett helt uppdrag... men vackert och myspysigt.

Vill alltid försvara Commandos lite när saker som det där lyfts fram, det kan verka dumt att krypskytten bara har tre skott eller att vissa andra karaktärer inte har några vettiga vapen alls (ska du in bakom fiendens linjer är det ju korkat att inte rusta dig XD). Men jag tycker spelet är mer ett pusselspel än ett krigsspel. Speciellt senare banor känns verkligen mer som "banor" än som platser där krig äger rum.

Oavsett är det ett väldigt bra (och svårt) spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Frilansare
Skrivet av Popski:

Vad finns det för strategiska element i Brothers in Arms-serien?

Gillar den serien jag också. Synd bara att det inte blivit något mer sedan Hell's Highway? Min favorit i genren är dock Call of Duty 2 (mycket bra variation på miljöer) med Call of Duty WWII som god tvåa. Är inte så sugen på taktiska spel egentligen utan gillar mest action med bra story där man styr en enda person.

Fair enough, enbart taktiska då. Syftade på flankering och nedhållande manövrar. Men nej, någon övergripande strategi är det ju inte tal om.

Skribent
Skrivet av Popski:

Vad finns det för strategiska element i Brothers in Arms-serien?

Gillar den serien jag också. Synd bara att det inte blivit något mer sedan Hell's Highway? Min favorit i genren är dock Call of Duty 2 (mycket bra variation på miljöer) med Call of Duty WWII som god tvåa. Är inte så sugen på taktiska spel egentligen utan gillar mest action med bra story där man styr en enda person.

Det är väl lättare strategiska element att du kan styra ditt team och skapa flankerings-möjligheter. Det är ju mer än många FPS-spel ger möjligheten till, men det är ju inget Rainbow Six eller SWAT, dock tillräckligt för att ge dig möjlighet att tänka över situationer och skapa strategier.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det är väl lättare strategiska element att du kan styra ditt team och skapa flankerings-möjligheter. Det är ju mer än många FPS-spel ger möjligheten till, men det är ju inget Rainbow Six eller SWAT, dock tillräckligt för att ge dig möjlighet att tänka över situationer och skapa strategier.

Det du tar upp är taktik. Enkelt uttryckt är taktik manövrar man gör på plats på ett slagfält. Strategi är betydligt mer långsiktigt och storskaligt och något generalstaber och politiker sysslar med.

Medlem

Red Orchestra 2 är det bästa ww2-spelet.

Medlem

Red Orchestra 2 är det bästa ww2-spelet.

Skribent
Skrivet av Popski:

Det du tar upp är taktik. Enkelt uttryckt är taktik manövrar man gör på plats på ett slagfält. Strategi är betydligt mer långsiktigt och storskaligt och något generalstaber och politiker sysslar med.

Googlade bara snabbt "Strategi är implementeringen av summan av alla steg som skall leda oss till slutmålet".

Som jag anser det kan strategi vara både långsiktig och kortsiktig. Tex, när någon av mina studenter i BJJ tävlar, skapar vi ju en strategi, är det en kändare motståndare går det att hitta info på nätet och även matcher att studera. Då går det att skapa en långsiktig strategi, men är det glada amatörer får man hitta på strategin på plats under matchen utifrån hur motståndet ser ut...vilket kanske kan ses mer ur en soldats perspektiv.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Som historienörd med fäbless för Andra världskriget så gillar jag såklart spel som utspelar sig under denna period. Tycker dock att utbudet har blivit lite skralt de senaste åren. Ja visst finns titlarna som ni har listat här i tråden och som absolut är bra spel. Känns lite som att det kommer få nya WW2-titlar nuförtiden. Personligen saknar jag ett saftigt FPS med storslagen grafik. Jag minns dock för ett par år sedan då folk ofta uttryckte "neeej inte ett WW2-spel till!". Hoppas vår älskade genre får ett uppsving snart igen!

Medlem
Skrivet av Johlor:

Googlade bara snabbt "Strategi är implementeringen av summan av alla steg som skall leda oss till slutmålet".

Som jag anser det kan strategi vara både långsiktig och kortsiktig. Tex, när någon av mina studenter i BJJ tävlar, skapar vi ju en strategi, är det en kändare motståndare går det att hitta info på nätet och även matcher att studera. Då går det att skapa en långsiktig strategi, men är det glada amatörer får man hitta på strategin på plats under matchen utifrån hur motståndet ser ut...vilket kanske kan ses mer ur en soldats perspektiv.

I krigssammanhang innebär strategi övergripande metoder för att uppnå politiska mål. Dessa mål kan vara att ta över landområden eller oskadliggöra en konkurrerande stat. För några hundra år sedan inräknades även fälttåg som strategi, men idag kallas den typen av metoder för operationer. Under denna nivå kommer metoder för att vinna ett slag, taktik.

Ett bra exempel på skillnaden gällande strategi och taktik under andra världskriget var det allierade bombflyget. Denna var uppdelad som taktiskt bombflyg och strategiskt bombflyg. Det förra bombade militära mål som bunkrar och pansarfordon i anslutning till ett slagfält för att underlätta för de egna marktrupperna. Det senare bombade fabriker och städer för att knäcka tyskarnas industri och moral. Under fälttåget i Normandie tvingades de tunga strategiska bombplanen utföra taktiska räder. Detta fick dock katastrofala konsekvenser då bombplanen inte var lämpade för precisionsbombning utan flera gånger döda egna sidans trupper.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Nja? Det var väl så att Brothers in Arms: Furious (eller vad det hette)ut annonserades runt 2010 (?) och sen blev nedlagt pga av kritiken spelet fick. Spelet skulle koncentrera sig på fyra karaktärer bakom fiendens linjer och låna väldigt mycket från Inglourious Basterds, vilket i sin tur verkade gå väldigt långt ifrån realismen i tidigare spel (därav kritiken). Det viskades väl om att de skulle starta om projektet, men sen har vi aldrig hört något mer om det. Du har rätt i att fokusen sen blev på Borderlands och jag tror även, om jag inte missminner mig, att resterna av Furious blev vad de skapade Battleborn av senare.

Ja är ganska säker på att detta var innan Furious annonserades, det ryktades om de efter Hells Highway, att storyn skulle vidare dit.

Längesen hur som, furious var ju verkligen inte det fansen ville ha.

Skribent
Skrivet av heady89:

Ja är ganska säker på att detta var innan Furious annonserades, det ryktades om de efter Hells Highway, att storyn skulle vidare dit.

Längesen hur som, furious var ju verkligen inte det fansen ville ha.

WTF, kollade upp serien nu. Har ju släppts massa delar till serien efter Hells Highway, men mobiltitlar. Senaste är BIA 3 - Sons of War, släpptes 2014. Har de hamnat på mobilsidan lär vi ju aldrig mer få se något mer av denna serie på en "riktig" plattform.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Något man skulle vilja se är ett Call of Duty som utspelar sig under Finlands tre krig 1939-45. Det lär dock aldrig hända. Förmodligen blir det istället mer Normandiet, Stalingrad och Guadalcanal.

Medlem

Hearts of Iron är riktigt bra om man är ute efter strategi med djup. Föredrar 3an för realism samt mer djupgående hantering av forskning osv. Enda som saknar är ett bättre fabrik/produktionssystem av krigsmateriell ala HOI 4.

Med det nämnt så är 4an betydligt lättare att komma in i för nya spelare dock.

Inaktiv

Hell Let Loose som folk nämner. Inte haft så roligt i ett spel på helt ärligt talat 20 år.
Sen har jag spenderat mycket tid i Men of War Assault Squad 2.
Gillar spel som är mer åt det realistiska hållet.

Skribent

Kom på ett till spel jag körde ett tag som var väldigt fascinerande, men tog tid, World War 2. Var ju när MMORPG var som populärast och det spelet stack ut. Gillade att allt som hände var beroende på spelarna, gränser flyttades medan man inte spelade men gick att följa på nätet. Minns det fanns en sida som var konstruerad som en gammal tidning där det dök upp artiklar om stora händelser i kriget.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Close Combat-spelen var riktigt bra när de kom och har fått ganska många timmar under huven på mina datorer under årens lopp.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Kom på ett till spel jag körde ett tag som var väldigt fascinerande, men tog tid, World War 2. Var ju när MMORPG var som populärast och det spelet stack ut. Gillade att allt som hände var beroende på spelarna, gränser flyttades medan man inte spelade men gick att följa på nätet. Minns det fanns en sida som var konstruerad som en gammal tidning där det dök upp artiklar om stora händelser i kriget.

World War II Online månne?

Skribent
Skrivet av damageinc:

World War II Online månne?

Exakt, men bytte väl nämn?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Exakt, men bytte väl nämn?

Njae, det verkar fortfarande heta det iaf. Körde det också ett tag back in the day och tyckte det var riktigt kul. Framförallt skalan.

https://www.wwiionline.com/

Medlem
Skrivet av KaptenKompis:

Jag tror tyvärr vi aldrig kommer få en fortsättning, eller remake på denna underbara serie, men drömmen lever vidare!

Jag råkade på denna länk, men äktheten i innehållet (="läcka" från 4chan) känns tämligen dubiöst.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

123
Skriv svar