Nintendo Switch nosar på 80 miljoner sålda ex

Medlem

Nintendo Switch nosar på 80 miljoner sålda ex

Den nosar inte utan har swischat förbi denna siffra med runt två miljoner till dags dato.

Medlem
Skrivet av Athretil:

Kommer slå till på en switch inom ett år skulle jag tro. Mina 5-åriga tvillingdöttrar älskar spela tevespel men finns så få bra spel för dom på PS (kör mycket Lego just nu)
Tänker att ett Nintendo vore perfekt. Plus att det blir en ”present” jag också kan leka med 😁

Jag har 2 grabbar, 7 och 4 och de älskar Legospelen, Minecraft och Rayman Legends. Förmodligen spel du redan vet om dock. Rocket League fungerar också men lite halvbökigt för den minste även om han ibland lyckas få in bollen och efteråt sitter och gapflabbar åt storebror vilket även smittar av sig på far sin^^.

Galet imponerad av 4-åringen som faktiskt är ruskigt duktig på Rayman Legends, de lär sig fort de små.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast du jämför jättekonstigt och med allting.

Ta Gameboy color som exempel, den släpptes samtidigt som spel som half-life, Starcraft och ocarina of time.

Switchen var inte precis vek när den släpptes, den var en portabel device och även snabbare än deras förra stationära. Man kan spela spel byggda för ps3/360 på den.

Att spela Doom 2016 på en portabel Nintendo device hade ingen föreställt sig.

Nu var det ju specifikt Switch Lite som det gällde, inte den ordinarie konsolen med docka.
Om vi fortsätter med Gameboy Color som exempel. Den var anpassad för spelen som släpptes till den. Upplösning och dylikt var anpassat för dess storlek. Det är inte som om Pokémon gul skulle se bättre ut på Playstation, Xbox, eller PC.

Switch Lite fungerar väldigt bra med vissa spel och mindre bra med andra. I ett försök att få hela Nintendos spelutbud att fungera på konsolen så har komforten och anpassningen fått stryka på foten.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag har 2 grabbar, 7 och 4 och de älskar Legospelen, Minecraft och Rayman Legends. Förmodligen spel du redan vet om dock. Rocket League fungerar också men lite halvbökigt för den minste även om han ibland lyckas få in bollen och efteråt sitter och gapflabbar åt storebror vilket även smittar av sig på far sin^^.

Galet imponerad av 4-åringen som faktiskt är ruskigt duktig på Rayman Legends, de lär sig fort de små.

Haha kan tänka mig att han är nöjd då! 😁
Rayman har vi kört lite grann men dom tycker inte det är jättekul. Även försökt med Ratchet and Clank. Sonic gillar dom 👍
Minecraft har dom faktiskt inte testat än. Kanske ska introducera dom för det

Qus
Medlem

Imponerande försäljning faktiskt, bättre än jag trodde när jag köpte den vid release.

Medlem

Själv ska jag nu skicka in 2 par kontroller som har samma värdelösa problem med drifting. Allt är tjo och tjohej med Switchen utom det.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag har 2 grabbar, 7 och 4 och de älskar Legospelen, Minecraft och Rayman Legends. Förmodligen spel du redan vet om dock. Rocket League fungerar också men lite halvbökigt för den minste även om han ibland lyckas få in bollen och efteråt sitter och gapflabbar åt storebror vilket även smittar av sig på far sin^^.

Galet imponerad av 4-åringen som faktiskt är ruskigt duktig på Rayman Legends, de lär sig fort de små.

Skrivet av Athretil:

Haha kan tänka mig att han är nöjd då! 😁
Rayman har vi kört lite grann men dom tycker inte det är jättekul. Även försökt med Ratchet and Clank. Sonic gillar dom 👍
Minecraft har dom faktiskt inte testat än. Kanske ska introducera dom för det

Ifall en vuxen är med och översätter lite så är Zelda: links awakening att rekommendera varmt, samt Yoshi's crafted world, och framför allt Luigi Mansion 3. Mario Oddysey och säkerligen kommande (har jag för mig) Mario Galaxy...ah, för att inte tala om Mario Cart

Finns gott om kul för en 5-åring ^^

Medlem
Skrivet av Ender:

Ifall en vuxen är med och översätter lite så är Zelda: links awakening att rekommendera varmt, samt Yoshi's crafted world, och framför allt Luigi Mansion 3. Mario Oddysey och säkerligen kommande (har jag för mig) Mario Galaxy...ah, för att inte tala om Mario Cart

Finns gott om kul för en 5-åring ^^

Underbart!

Medlem
Skrivet av Athretil:

Haha kan tänka mig att han är nöjd då! 😁
Rayman har vi kört lite grann men dom tycker inte det är jättekul. Även försökt med Ratchet and Clank. Sonic gillar dom 👍
Minecraft har dom faktiskt inte testat än. Kanske ska introducera dom för det

Om han är! 😄 Nej nu när du säger det så kommer jag ihåg att Rayman var ganska svårstartat här hemma också i början. Kan kanske hända att det var jag som fastnade lite mer än de i början då^^.
Ratchet and Clank har de testat här hemma också men det fastnade inte riktigt heller.
Kul med Sonic! Vilket spelar ni då? Minecraft hade jag själv inte testat innan den äldsta grabben blev sugen på det. Förmodligen sett nåt klipp på Youtube. De bygger dock som tokar nu och man kan inte bli annat än imponerad. Kanon med det kreativa läget också så de slipper monster osv.

Skrivet av Ender:

Ifall en vuxen är med och översätter lite så är Zelda: links awakening att rekommendera varmt, samt Yoshi's crafted world, och framför allt Luigi Mansion 3. Mario Oddysey och säkerligen kommande (har jag för mig) Mario Galaxy...ah, för att inte tala om Mario Cart

Finns gott om kul för en 5-åring ^^

Låter fint. Finns säkerligen många pärlor på Switchen. Blev ju inte mindre sugen efter dina tips heller:).
Vi har ju ett Wii men kan inte påstå att det funkar jättebra på vår 4K-tv. Riktigt dassig bild, speciellt om man går direkt från Astrobot på ps5an. Funkade betydligt bättre på vår förra tv av nån konstig anledning. Fick köpa en adapter för att den skulle funka på den nya men gröt är ju bara förnamnet:-P. Köpte ju Mario Galaxy som jag tänkte spela med grabbarna. Kanske finms bättre adaptrar/kablage?

Medlem

För mig är det ett trevligt komplement till att redan ha en vettig PC. Den duger fint till indiespel och lättare titlar. Är inget fan av 30 fps så dem titlarna går bort och blir PC-lir istället. Jag är jätte nöjd med formatet, lätt att ta med sig och docka hemma till TV:n.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nintendo är ju ofta innoverande och sätter nya standarder som många följer. Det finns ju mängder av exempel på spel som Nintendo gjort som många försökt kopiera men inte lyckats med, därför tycker jag Nintendo behövs.

Skrivet av Birkovic:

Exakt! Ingen tvekan om att de behövs. Utan dem vet jag inte vart spelande skulle vara idag. De andra bygger ju i princip standardiserade PCs i olika chassi. För att bara ta ett exempel där Nintendo burit branschen, handkontroller och input:

NES - Styrkorset i perfektion. Inga jävla joysticks som på C64, Atari eller Amiga. Plattformsspel som SMB mm blir möjliga tack vare den här precisionen.

SNES - Sex knappar. Förändrade inputen igen. Möjliggjorde massor med nya aspekter i spelandet. Sega fick uppdatera sin kontroll för att hänga med.

N64 - Nintendo fattar att eftersom 3d är det nya svarta så måste joysticks ändå tillbaka i någon form. Perfektion igen. Sony ändrar i efterhand sin kontroll och "dual sense" stilen föds. Men som sagt PS1 hade först enbart styrkors. Plus rumble pack 1997. Före sidewinder till PC eller dual sense.

GC - Inbyggd haptic feedback och snedställda joysticks. Det här är naturligtvis en smaksak, men det går inte att förneka inflytandet med att inte placera vänster och höger joystick i linje med varandra. R och L knapparna är både analoga och digitala.

Wii - Gyro aiming och motion control. Ingen närmare diskussion behövs väl. Knappast något alla föredrar, men igen ett klart utvecklingssteg för branschen.

WiiU - Gamepad som möjliggör att spela hela spelet där, eller på TVn. Förutom allt knas med konsollen i övrigt är det ju en ganska tydlig hint om vart de är påväg.

Switch - Joycons med HD-rumble.

Genomgående är ju linjen att Nintendo verkligen ser själva inputen för HUR vi spelar spel som direkt avgörande. Utan det hade vi knappast varit där vi är nu. PC-spelare sliter ut sina WASD-tangenter och mus år ut och år in. Jag förstår naturligtvis att det funkar för strategi och FPS, men ärligt? Det är ju fullständig stagnation. VR är undantaget där nya former för att spela på dator undersöks.

Jo, det är ju sant.
Ofta så är det inte Nintendo själva som tagit fram tekniken för produkterna, men de arbetar in teknik och skapar intresse för den.

Nintendo är i stort sätt aldrig i framkant när det gäller prestanda, vilket såklart är tråkigt för en del av konsumenterna.
Det gör mig också tveksam till att det någonsin kommer någon Switch Pro.
De är inne på 4:e året snart med Switch, så jag tror nästan att det är troligare att de arbetar på nästa konsol.
Alternativet är väl ifall de gör som med 3DS och släpper en "New Switch" som blir som med PS4/PS5 och One/Series konsolerna, där den kan spela samma spel fast bättre samtidigt som det blir en ganska mjuk övergång med spel som inte stöds av gamla Switchen.

Förutom VR hos PC så har du såklart sim spelen, joystick och rattar/pedaler är ju också bra kontroller, men det kanske inte sker så revolutionerande utveckling där.

eld
Medlem
Skrivet av Belfry:

Nu var det ju specifikt Switch Lite som det gällde, inte den ordinarie konsolen med docka.
Om vi fortsätter med Gameboy Color som exempel. Den var anpassad för spelen som släpptes till den. Upplösning och dylikt var anpassat för dess storlek. Det är inte som om Pokémon gul skulle se bättre ut på Playstation, Xbox, eller PC.

Switch Lite fungerar väldigt bra med vissa spel och mindre bra med andra. I ett försök att få hela Nintendos spelutbud att fungera på konsolen så har komforten och anpassningen fått stryka på foten.

Men vänta, det har väl inte funnits en kraftfullare nintendokonsoll än switchen, så hur är det något problem att få hela nintendos spelutbud att fungera på den?

Pokemon ser ju absolut bättre ut på switchen jämfört med gameboy color, så det hade ju absolut kunnat se bättre ut. Sen betyder inte det att pokemon på gameboy är något annat än en fantastisk upplevelse.

Switchen är dock den mest kraftfulla stationära konsol nintendo gjort, och även den mest kraftfulla portabla device någon av de stora spelutvecklarna gjort.

Sen så kan man nu släppa en portabel device som är lika kraftfull som en ps4 eller xbox one, men det är ju inte ekonomiskt hållbart för de vanliga konsolutvecklarna eller nintendo att göra det.

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nintendo är i stort sätt aldrig i framkant när det gäller prestanda, vilket såklart är tråkigt för en del av konsumenterna.
Det gör mig också tveksam till att det någonsin kommer någon Switch Pro.

Nej, men med switchen gjorde de något närmre detta. De har konstant släppt portabla konsoler som varit ganska långt bak i performance men fokuserat på att hålla priset nere, switchen gick emot denna trend och gjorde förra generationen portabel, så på ett sätt var dom i framkant.

Det är ett astronomiskt hopp mellan 3ds och switchen.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, men med switchen gjorde de något närmre detta. De har konstant släppt portabla konsoler som varit ganska långt bak i performance men fokuserat på att hålla priset nere, switchen gick emot denna trend och gjorde förra generationen portabel, så på ett sätt var dom i framkant.

Det är ett astronomiskt hopp mellan 3ds och switchen.

Jo, fast jag är fortfarande irriterad över att de inte valde det senaste Nvidia chippet.
Kändes lite dumsnålt att Nintendo måste tjäna pengar på alla områden och inte bakade in konsolens tillverkningskostnad i hur mycket de kommer tjäna över tid istället.

Då menar jag inte att de ens skulle behöva gå minus per såld maskin även om priset var detsamma som nu för konsumenten, utan att det är lite sniket att de inte kunde gå jämnt ut, i alla fall i början av generationen innan tillverkningskostnaden gick ner.
En ursäkt kan ju i och för sig vara att de var lite försiktiga med tanke på hur Wii U sålde.

Nästa hopp kan också bli stort, tror inte att Switch har bra stöd DLSS och det skulle kunna ge en rätt stor prestandaförbättring.
Så det finns potential för ny konsol i alla fall.

Skulle vara grymt med Zelda med modern hårdvara, men det kommer väl aldrig att ske.
Det är väl något man saknat ända sedan demot på Gamecube visades.
Aja, det finns väl substitut för Zelda idag, så man överlever väl, antar jag...

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, fast jag är fortfarande irriterad över att de inte valde det senaste Nvidia chippet.
Kändes lite dumsnålt att Nintendo måste tjäna pengar på alla områden och inte bakade in konsolens tillverkningskostnad i hur mycket de kommer tjäna över tid istället.

Då menar jag inte att de ens skulle behöva gå minus per såld maskin även om priset var detsamma som nu för konsumenten, utan att det är lite sniket att de inte kunde gå jämnt ut, i alla fall i början av generationen innan tillverkningskostnaden gick ner.
En ursäkt kan ju i och för sig vara att de var lite försiktiga med tanke på hur Wii U sålde.

Nästa hopp kan också bli stort, tror inte att Switch har bra stöd DLSS och det skulle kunna ge en rätt stor prestandaförbättring.
Så det finns potential för ny konsol i alla fall.

Dyra handhållna är en extrem niche, ingen av konsolutvecklarna kommer gå åt det, det går inte att sälja.

Fast själv är jag ett stort fan av GPD och deras push i det området. Cyberpunk på en handheld någon?:

Skrivet av Fearnox:

Skulle vara grymt med Zelda med modern hårdvara, men det kommer väl aldrig att ske.
Det är väl något man saknat ända sedan demot på Gamecube visades.
Aja, det finns väl substitut för Zelda idag, så man överlever väl, antar jag...

Jag tror du menar ett zelda med mer fotorealism, vilket vi nog aldrig kommer få.

breath of the wild är ju byggd för hårdvara som är snabbare än både xbox 360 och ps3, men det var aldrig designat för att se ut som gears of war eller last of us, ganska uppenbart val att gå mot mer stiliserat.

Medlem

Kommer bli ännu större uppsving på försäljning när Monster Hunter Rise släpps nu i mars.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, fast jag är fortfarande irriterad över att de inte valde det senaste Nvidia chippet.
Kändes lite dumsnålt att Nintendo måste tjäna pengar på alla områden och inte bakade in konsolens tillverkningskostnad i hur mycket de kommer tjäna över tid istället.

Då menar jag inte att de ens skulle behöva gå minus per såld maskin även om priset var detsamma som nu för konsumenten, utan att det är lite sniket att de inte kunde gå jämnt ut, i alla fall i början av generationen innan tillverkningskostnaden gick ner.
En ursäkt kan ju i och för sig vara att de var lite försiktiga med tanke på hur Wii U sålde.

Nästa hopp kan också bli stort, tror inte att Switch har bra stöd DLSS och det skulle kunna ge en rätt stor prestandaförbättring.
Så det finns potential för ny konsol i alla fall.

Skulle vara grymt med Zelda med modern hårdvara, men det kommer väl aldrig att ske.
Det är väl något man saknat ända sedan demot på Gamecube visades.
Aja, det finns väl substitut för Zelda idag, så man överlever väl, antar jag...

Det tar ett antal år att utveckla en konsol så ett annat alternativ från Nvidia än Tegra X1 var nog inte realistiskt.
Hårdvaran vill man spika ganska tidigt så att riktiga dev-kits kan skickas ut samt att produktionen av enheten kan påbörjas.

Switchen har inget stöd för DLSS då detta sköts av tensorkärnorna i Nvidias två senaste generationer av grafikprocessorer.
Så från September 2018 och framåt om det är RTX-kort.

Vet inte om det är någon större fördel så länge dom behåller samma grafiska stil.
Wind Waker har ju åtminstone åldrats väl vilket inte är fallet med mycket annat. =P

Vad jag är nyfiken över är vilka som har ägt "alla" Nintendos maskiner.
Jag är oerhört skeptisk. =P
Har vi bland annat 26 st Virtual Boy-ägare/tidigare ägare i forumet?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av eld:

Dyra handhållna är en extrem niche, ingen av konsolutvecklarna kommer gå åt det, det går inte att sälja.

Fast själv är jag ett stort fan av GPD och deras push i det området. Cyberpunk på en handheld någon?:

https://www.youtube.com/watch?v=K60OF5nnhko

Jag tror du menar ett zelda med mer fotorealism, vilket vi nog aldrig kommer få.

breath of the wild är ju byggd för hårdvara som är snabbare än både xbox 360 och ps3, men det var aldrig designat för att se ut som gears of war eller last of us, ganska uppenbart val att gå mot mer stiliserat.

Jo, fast nu när de gick över till chip för handhållna så är det ju lite tråkigt ur prestanda perspektiv.
Så det vart väl mer kraft för handhållna, men mindre för stationära.

Nja, det var inte riktigt fotorealism jag menade, jag menade mer lite mer teknologisk framkant, där man som extremexempel häpna över GC versionen av Zelda efter att man gått från Ocarina of time.

Vad designen kommer ifrån är ju delvis beroende på prestandan.
Kollar man på Wind waker så kunde man göra mycket spelet PGA designvalet som inte hade varit möjligt att göra på ett snyggt sätt PGA prestandan ifall man valt en realistisk approach.

Ifall Breath of th wild hade haft mer prestanda så tänker jag mig att till exempel världen hade varit mer levande(mer som händer i välden och fler saker som händer på samma gång både på skärmen och i världen), bättre flöde med högre FPS/upplösning M.M.
Så prestanda kan man egentligen aldrig få nog av, och då menar jag inte att man behöver gå upp i vad som kan tyckas vara extrema FPS eller upplösningar för att det ska vara intressant.

Nintendo brukar också vara bra på att kräma ur prestandan ur sina system, så det hade varit intressant att deras version av spel i en konsol med hög prestanda.
Det är ändå lite roligt att se lite simplare versioner av hur det skulle kunna se ut med hjälpa av lite olika fan projekt, till exempel i Unreal engine, men det handlar då typ om i stort tekniska test demonstrationer och inte något som ger spelkänslan eller kvalitén av någon riktig produkt.

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, fast nu när de gick över till chip för handhållna så är det ju lite tråkigt ur prestanda perspektiv.
Så det vart väl mer kraft för handhållna, men mindre för stationära.

Fast det var ju mer än dubbla grafiska performance av wii-u, vilket redan då var kraftfullare än xbox360 och ps3.

Skrivet av Fearnox:

Nja, det var inte riktigt fotorealism jag menade, jag menade mer lite mer teknologisk framkant, där man som extremexempel häpna över GC versionen av Zelda efter att man gått från Ocarina of time.

Vad designen kommer ifrån är ju delvis beroende på prestandan.
Kollar man på Wind waker så kunde man göra mycket spelet PGA designvalet som inte hade varit möjligt att göra på ett snyggt sätt PGA prestandan ifall man valt en realistisk approach.

Nej, det grafiska valet var ett stil-val, det gjorde inte så att spelet blev grafiskt billigare än tex: twilight princess.

Gappet mellan switch och gamecube är otroligt mycket större än gappet mellan gamecube och nintendo 64.

Skrivet av Fearnox:

Ifall Breath of th wild hade haft mer prestanda så tänker jag mig att till exempel världen hade varit mer levande(mer som händer i välden och fler saker som händer på samma gång både på skärmen och i världen), bättre flöde med högre FPS/upplösning M.M.
Så prestanda kan man egentligen aldrig få nog av, och då menar jag inte att man behöver gå upp i vad som kan tyckas vara extrema FPS eller upplösningar för att det ska vara intressant.

Det var ju första gången du i ett zelda spel kunde se så här långt bort i horizonten:

Det var detta som de tekniskt ville ådstakomma med breath of the wild, målet var inte att fylla hela världen med massor av monster och detaljer och annat liknande.

Jag tror du spelar ner vad breath of the wild gör rent tekniskt.

Skrivet av Fearnox:

Nintendo brukar också vara bra på att kräma ur prestandan ur sina system, så det hade varit intressant att deras version av spel i en konsol med hög prestanda.
Det är ändå lite roligt att se lite simplare versioner av hur det skulle kunna se ut med hjälpa av lite olika fan projekt, till exempel i Unreal engine, men det handlar då typ om i stort tekniska test demonstrationer och inte något som ger spelkänslan eller kvalitén av någon riktig produkt.

Fast den har ju hög prestanda, vi pratar om en konsol som har hundra gånger mer grafisk performance än något som en gamecube, och även mer än dubbelt så snabb än 360/ps3, allt i ett handhållet format.

Medlem

Glädjande, det här är första gången jag är på "vinnande laget" med en aktuell konsoll. Jag har tidigare alltid legat efter och köpt billigt när konsollerna redan är dödade. Jag har PC, och har kollat på XBOX/PS, men för mina barn har Nintendo tveklöst levererat. Kanske blir det annorlunda om ett par år när barnen är större, men det får vi se då.

Rayman är kul, barnen har även spelat Giana Sisters - men det är svårare (och i sanningens namn bättre flyt på PC, men så brukar det ju vara).

12
Skriv svar