TOPP 3 KRYDDOR!

Backloggens befriare
TOPP 3 KRYDDOR!

Nu är det dags! Vi ska utse DEN BÄSTA KRYDDAN!

SÅ!

Nominera dina TRE favoriter, så gör vi en omröstning utav det! KÖR!

OBS! Smakförstärkare är INTE kryddor!

SÅ: Salt, socker GÅR BORT! Ba så ni vet! Aromat får godkännas som en "kryddblandning". Motvilligt.

OBS !! Vi kommer köra två olika race! RENA KRYDDOR och KRYDDBLANDNINGAR!

Nomineringarna stänger den 12/2 kl 23.59!


signatur

Ad hoc addendum

Farornas Konung

Peppar, Salt och som jag brukar säga! Hungern är den bästa kryddan!

Medlem

Cayenne Peppar, Tabasco och Svartpeppar.

Medlem

Franska örter är vinnaren

It's not a lake, it's an ocean

Citronpeppar. Fungerar på i stort sett allt, utom möjligen våfflor.

1. Citronpeppar
2. Curry
3. Chilipeppar (gills det?)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Svartpeppar trumfar alla andra kryddor!
Uppföljt av Cayenne och den tredje bästa kryddan.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

* Peppar
* Ingefära
* Basilika

Jag hade sagt salt om du inte hade bannat det. Mycket av min mat består utav salt och peppar som kryddning.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

svart peppar, vit peppar och grillkrydda.

Medlem

Salt och peppar, salt är viktigast.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

1. Basilika
2. Curry
3. Persilja

Medlem

Svartpeppar, kardemumma och vitpeppar

Redaktör

- Chipotle-chili
- Svartpeppar
- Spiskummin

Sjukt svårt att begränsa sig till tre, inte ens det räcker för att göra sina favoriträtter alla gånger. Men de här tre är finfina.

Sen blir det väl lite svårt med att förbjuda smakförstärkare, eftersom det utesluter vissa kryddblandningar (Aromat, grillkrydda..?) men inte alla (franska örter, som i grund och botten är ett gäng torkade örter).


signatur
Medlem

Svartpeppar
Muskot
Dill

Medlem

Sichuanpeppar, lök och muskot <3

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

- Chipotle-chili
- Svartpeppar
- Spiskummin

Sjukt svårt att begränsa sig till tre, inte ens det räcker för att göra sina favoriträtter alla gånger. Men de här tre är finfina.

Sen blir det väl lite svårt med att förbjuda smakförstärkare, eftersom det utesluter vissa kryddblandningar (Aromat, grillkrydda..?) men inte alla (franska örter, som i grund och botten är ett gäng torkade örter).

Aromat kan nog få vara med i kryddblaningstävlingen. Kryddblandningar som innehåller salt är godkända, då borde aromat vara det också. För där är ju tanken att saltet ska förstärka kryddblandningen.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Svartpeppar, Koriander och Basilika känner jag nog spontant


signatur

Cause i need to watch things die

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

- Chipotle-chili
- Svartpeppar
- Spiskummin

Sjukt svårt att begränsa sig till tre, inte ens det räcker för att göra sina favoriträtter alla gånger. Men de här tre är finfina.

Sen blir det väl lite svårt med att förbjuda smakförstärkare, eftersom det utesluter vissa kryddblandningar (Aromat, grillkrydda..?) men inte alla (franska örter, som i grund och botten är ett gäng torkade örter).

Jo, tre är väldigt få kryddor. Jag är uppe i 50 sorters kryddor här hemma just nu... Men annars blir det ju kanske lite väl många olika kryddor.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Svartpeppar, sichuanpeppar och rosmarin!

Moderator | Testpilot

Känns lite tråkigt att säga salt och peppar men det får bli mina röster!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

kryddor: Svartpeppar, muskot, saffran

blandningar: Curry, Vitlökssalt, lökpulver


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

1. Spiskummin, kryddan jag nog använder för mycket. Men den passar bra till nästan allt.
2. Salvia, ger dom godaste köttbullarna eller biffarna
3. Ingefära, perfekt som komplement till spiskummin.

Medlem

1. Paprika Smoked
2. Spiskummin
3. Allaroundkrydda XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Skrivet av Gungnir:

1. Spiskummin, kryddan jag nog använder för mycket. Men den passar bra till nästan allt.
2. Salvia, ger dom godaste köttbullarna eller biffarna
3. Ingefära, perfekt som komplement till spiskummin.

Om du inte redan testat: köp hel spiskummin, rosta i torr halvvarm stekpanna (kom ihåg att skaka den) och mortla - jäklar så mycket god smak man får ur de små rackarna. <3


signatur
Gnällkuk

Svartpeppar
Koriander
Rosmarin

Curry är väl en kryddblanding? Finns väl hundratals olika curry-varianter också? Annars hade jag nog haft med gul curry där uppe tror jag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av keffkebab:

Jo, tre är väldigt få kryddor. Jag är uppe i 50 sorters kryddor här hemma just nu... Men annars blir det ju kanske lite väl många olika kryddor.

Så länge man använder dem så har de sin plats. Tyvärr risk att de blir gamla, de tappar ju smak med tiden. Själv har jag kanske 15-20 torkade kryddor/örter, men det finns ett gäng såser (chili, soja, fisksås mm) i kylen så det blir ju en del till slut ändå.


signatur
Skribent

Spiskummin
Saffran
Svartpeppar

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om du inte redan testat: köp hel spiskummin, rosta i torr halvvarm stekpanna (kom ihåg att skaka den) och mortla - jäklar så mycket god smak man får ur de små rackarna. <3

Testa att rosta hela pepparkorn när du ändå håller på, det skadar inte det heller..


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Så länge man använder dem så har de sin plats. Tyvärr risk att de blir gamla, de tappar ju smak med tiden. Själv har jag kanske 15-20 torkade kryddor/örter, men det finns ett gäng såser (chili, soja, fisksås mm) i kylen så det blir ju en del till slut ändå.

Jo, jag försöker alltid köpa så små förpackningar som möjligt. Så man har lite av mycket. Frånsett salt och hela kryddor då, som håller bättre.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Med tanke jag är uppvuxen på salt o svartppeppar så är jag lite vågad o kör på nedan top 2

Chilipeppar
kanel


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Om du inte redan testat: köp hel spiskummin, rosta i torr halvvarm stekpanna (kom ihåg att skaka den) och mortla - jäklar så mycket god smak man får ur de små rackarna. <3

Ja, torrostade (hela) kryddor för malning är magi. Torrostad kummin, omg.


signatur

Ad hoc addendum

Skriv svar