En del bossfajter i Mass Effect Legendary Edition görs "mer rättvisa"

Robot
En del bossfajter i Mass Effect Legendary Edition görs "mer rättvisa"
Medlem

Asså nu får de inte ändra för mycket, Benezia till exempel var svår, men det gjorde det fan så underbart då man klarade den fighten och beroende på hur man byggt ens karaktär och vilka companions var med var man tvungen att anpassa sin strategi där efter.
Jag älskar Mass Effect trilogin, men för mig så kommer detta bli en avvaktande grej, låta folk spela och göra gedigna recensioner, så som FZ brukar göra.

Så hoppas på en riktigt bra FZ recension.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Ambassadör
Xbox

Men alltså... nej?


signatur

Jump in.

Medlem

Minns mitt första möte med Benezia som väldigt kaotiskt och frustrerande så det låter väl bra att dom gör något åt det.

Om jag minns rätt så var det också då jag upptäckte hur sällan spelet autosparar och jag fick spela om en bra bit av uppdraget för att komma tillbaka till fighten igen.

Medlem

Låter som en ganska bra plan i mina öron. Jag var nära på att bli soft locked på sista bossen i ME2 på en av de svårare svårighetsgraderna (svåraste kanske) för jag fick slut på ammo på min Vanguard (close range klass) och kunde inte skada bossen på långt håll. Tog flera timmars frustration att till sist klara den bossen för mig.

Medlem

Försiktigt skeptisk till ändringar som dessa. Jag älskade fighten som den var, på alla svårighetsnivåer. Den var emellanåt väldigt utmanande beroende på val av klass och kompanjoner men otroligt härligt när fighten väl var över


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Fokusera på att det blir en bra "portning" bara så är jag nöjd


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Men alltså... nej?

Tycker sådant här är bra. Just den sektionen de pratar om är störande som fan, och kan de fixa till det är det bara ett plus i min bok.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

No changes


signatur

Meep!

Medlem

Mer rättvisa? Bossarna i detta spel var ju lika lätta som bossar i Mario/Zelda. Nu får de ge sig.

Medlem

Det här är sådant där jag tror man inte ens kommer märka av något, om man som jag inte spelat igenom spelen på väldigt länge. Men ser att några (få) skall göra det till världens största grej

Medlem

Nu har dom ju 500 år av data att luta sig mot, så det låter väl inte alls konstigt


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tycker sådant här är bra. Just den sektionen de pratar om är störande som fan, och kan de fixa till det är det bara ett plus i min bok.

Det är möjligt, men de pratar i plural och det låter mer som om en hel del bossfighter helt enkelt görs lättare. Det var väl en sådan generell snuttifiering som jag vände mig instinktivt emot då det inte behövs.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Det är möjligt, men de pratar i plural och det låter mer som om en hel del bossfighter helt enkelt görs lättare. Det var väl en sådan generell snuttifiering som jag vände mig instinktivt emot då det inte behövs.

Lättare -/- Mer rättvis.

Just den fighten de pratar om är jobbig av precis de anledningar de säger. Blir bara roligare och mer rättvist om man får fler möjligheter att skydda sig och röra sig.

Gör de liknande ändringar till andra strider som behöver det skulle jag säga, innan vi spelat såklart, att det är en bra grej. Alla har vi nog spelat en del bossfighter som är bullshit på många sätt. Kan de göra de flesta av dem bättre så kör ba!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lättare -/- Mer rättvis.

Just den fighten de pratar om är jobbig av precis de anledningar de säger. Blir bara roligare och mer rättvist om man får fler möjligheter att skydda sig och röra sig.

Gör de liknande ändringar till andra strider som behöver det skulle jag säga, innan vi spelat såklart, att det är en bra grej. Alla har vi nog spelat en del bossfighter som är bullshit på många sätt. Kan de göra de flesta av dem bättre så kör ba!

Nu har ju jag också spelat Mass Effect ett antal gånger, om det inte framgick.

Hursomhelst, det blir säkert bra!


signatur

Jump in.

Medlem

Om nått är det väl ett tecken på att dom inte har lärt ut styrkan med olika utrustning tidigare i spelet och inte gjort det tillräckligt viktigt att byta utrustning beroende på situation.
Man kan ju alltså se det som att designen egentligen är bristande på andra ställen.

Men visst, 2:an och 3:an drar ju ner på de aspekterna ännu mer så dom kan ju lika gärna ändra på det här sättet i 1:an.

Medlem

Ser fram emot det! Gillat de ändringarna jag hört hittills. Inget som drastiskt förändrar spelet, anser det bara förbättringar hittills.

Medlem

Benezia var ju en ganska speciell boss av just den anledningen - man var tvungen att röra sig som f-n och improvisera hela tiden. Deras förklaring, att man ska kunna ”hunker down and plan a strategy” mitt under brinnande bosstrid känns ju ganska fisig i mitt tycke. Det finns nog många bossar i trilogin där ”duck and cover” är en gångbar taktik

Medlem

Något de borde förändrat är det hjärndöda slutet i 3:an. Förutom slutet så absolut älskar jag Mass Effect-serien.

Medlem

Är detta ett konsol problem som jag är för PC för att förstå? Quicksave inför varje rum och encounter, sitter i ryggmärgen sen ungdomen då man var tvungen att köra om hela levels för man glömde!

Är framför allt en viss bossfight som jag hatar mer än allt annat i ME1.
at
Man möter en Krogan warlord precis efter en cutscene och en oundviklig hissfärd. Att fighten i sig var svår var inte så farligt, men varje gång man dog var man tvungen att starta om vid konversationen och den jävla hissfärden, rinse and repeat.

Så ja, här hoppas jag mer än något annat att man har placerat en checkpoint Efter hiss-eländet.

Medlem

De borde väl räcka med autosave el checkpoints som iofs suger så autosave it is men de vill väl göra spelet lättare och mer tillgängligt för nyare gens?

Medlem
Skrivet av Scream112:

Det här är sådant där jag tror man inte ens kommer märka av något, om man som jag inte spelat igenom spelen på väldigt länge. Men ser att några (få) skall göra det till världens största grej

Ja kanske samma som vill ha en remaster 😂 men ändra faaaan inget då 😆

Medlem

Spel är inte roligare för att de görs pissenkla, tvärt om det behövs utmaning. ME serien har redan superenkla fighter så att göra det ännu simplare är bara negativt. Mycket dåligt beslut om det bilr så.

Det är likt trenden i speldesign på senare decennium att spel absolut inte får ha en karaktärsprogression där folk kan "bygga fel" och göra spelet för svårt för sin egen förmåga att klara. Så då gör man karaktärsprogression så okomplicerad som möjligt, typ en rak väg med val som inte påverkar spelet speciellt mycket och väldigt få val, för då kan folk inte göra det allt för utmanande för sig själva och sedan grina i kommentarsfält på steam att spelet är för svårt Det här finns mest i spel anpassad för väst dock, det finns fortfarande guldkorn i Asien som byggs för att vara utmanande och härligt komplexa.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Spel är inte roligare för att de görs pissenkla, tvärt om det behövs utmaning. ME serien har redan superenkla fighter så att göra det ännu simplare är bara negativt. Mycket dåligt beslut om det bilr så.

Det är likt trenden i speldesign på senare decennium att spel absolut inte får ha en karaktärsprogression där folk kan "bygga fel" och göra spelet för svårt för sin egen förmåga att klara. Så då gör man karaktärsprogression så okomplicerad som möjligt, typ en rak väg med val som inte påverkar spelet speciellt mycket och väldigt få val, för då kan folk inte göra det allt för utmanande för sig själva och sedan grina i kommentarsfält på steam att spelet är för svårt Det här finns mest i spel anpassad för väst dock, det finns fortfarande guldkorn i Asien som byggs för att vara utmanande och härligt komplexa.

Utmaning behöver inte vara svåra spel. Det kan vara utmaning i sig bara att få tid att spela igenom spel idag. Så många spel så lite tid

Medlem
Skrivet av Gaara:

Utmaning behöver inte vara svåra spel. Det kan vara utmaning i sig bara att få tid att spela igenom spel idag. Så många spel så lite tid

Det är inget nytt fenomen eller unikt för spelbranschen. Så många böcker, så lite tid. Så många filmer så lite tid. Så många serier så lite tid osv osv osv. Det är dock inte ett argument att dumma ned spel för att vissa har för många bollar i luften i sina liv.

Det är dock det vi ser i väst. Det är nämligen billigare att producera kortare spel samt att det blir bättre marknadsföring om spelet är CGI snyggt. Det syns inte på trailers att grafikkvalitén kommit på bekostnad av djup. Folk idag är beredda att betala fullpris, runt 800kr nu, för korta flashiga spel så självklart är det sådana spel som kommer produceras mainstream. Mest profit.

RmK
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det är inget nytt fenomen eller unikt för spelbranschen. Så många böcker, så lite tid. Så många filmer så lite tid. Så många serier så lite tid osv osv osv. Det är dock inte ett argument att dumma ned spel för att vissa har för många bollar i luften i sina liv.

Det är dock det vi ser i väst. Det är nämligen billigare att producera kortare spel samt att det blir bättre marknadsföring om spelet är CGI snyggt. Det syns inte på trailers att grafikkvalitén kommit på bekostnad av djup. Folk idag är beredda att betala fullpris, runt 800kr nu, för korta flashiga spel så självklart är det sådana spel som kommer produceras mainstream. Mest profit.

De nämner ju dock inte någonstans i texten att de ska göra bossfighter enklare eller kortare utan bara mer taktiska/rättvisa. Det kan ju mycket väl vara så att de vrider upp det på andra ställen för att kompensera. Att de lägger in fler autosaves innebär inte heller att spelet blir enklare bara mindre straffande om man fastnar på ett ställe.

Jag personligen tror att detta kan bli en positiv förändring från originalet då det var ganska opolerat på många ställen men samtidigt försöker jag att inte låta hypen bli för stor då vi sett alldeles för lite från spelet än.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det är inget nytt fenomen eller unikt för spelbranschen. Så många böcker, så lite tid. Så många filmer så lite tid. Så många serier så lite tid osv osv osv. Det är dock inte ett argument att dumma ned spel för att vissa har för många bollar i luften i sina liv.

Det är dock det vi ser i väst. Det är nämligen billigare att producera kortare spel samt att det blir bättre marknadsföring om spelet är CGI snyggt. Det syns inte på trailers att grafikkvalitén kommit på bekostnad av djup. Folk idag är beredda att betala fullpris, runt 800kr nu, för korta flashiga spel så självklart är det sådana spel som kommer produceras mainstream. Mest profit.

Om jag ska vara ärlig, tycker jag spelen snarare blir längre och längre. Inom i det närmaste alla genre, men framförallt inom 3d person adventure/RPG som jag till största delen spelar.

FPS spel alla call of duty etc kan du nog ha rätt, men det är väl snarare för att de gått till multiplayer och singleplayer är någon form av addon.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Folk idag är beredda att betala fullpris, runt 800kr nu, för korta flashiga spel så självklart är det sådana spel som kommer produceras mainstream. Mest profit.

Vad för spel spel har du i åtanke? Upplever själv att alla AAA-spel är för långa.

Medlem

Åhh älskar passions projekt. Kommer bli bra.

12
Skriv svar