Valheim - Diskussion / Frågor / Tips och trix

Medlem
Skrivet av Distordera:

Nybörjartips: dina verktyg slits men du behöver inte crafta nytt utan laga på workbench genom att klicka på hammaren.

Detta är så jäkla bra, det kostar dessutom inga resurser att göra det heller. Det kan dock krävas en vissa nivå på din forge eller workbench.

Medlem
Skrivet av quadratis:

hur är singleplayer?

Finns ingen ”renodlad kampanj” om det är det du undrar över.

Antingen kör man solo eller kör med sina vänner alternativt hoppar in på en community server om man får komma in.

Jag tycker dock det är roligt att spela med ett par stycken.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Servern ligger och drar en massa CPU hela tiden, även fast det inte är någon inne. Lite tråkigt beteende om man tänkt köra en valheim server hemma. Hoppas det är en bug och att dom fixar det.
(ville se om jag kunde sparka igång en ifall polarna får för sig att börja spela det)

EDIT: Har skickat in en "bug rapport" på detta.

Medlem

Satte igång en egen server på andra datorn för lite vänner och guildies från WoW skulle kunna köra även när man ej själv är på, fy fan va kul vi haft, 60~ timmar och mer lär det bli. Inte haft så skoj på länge enda som stör är när någon använder cultivator och det laggar sönder en hahaha!

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Någon som vet om de finns planer för att släppa detta till oss konsol bönder?

Från deras FAQ, https://www.valheimgame.com/faq

Q: On which platforms will Valheim be released?

A: Valheim will be released on Windows and Linux via Steam. A Mac-version will be released if there is any significant demand for it. There are no plans to release on other platforms as of the time of writing but we won’t rule out console versions in the future.

Medlem

Vore roligt med en dedikerad FZ-server.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Moderator | Testpilot
Skrivet av Baronova:

Vore roligt med en dedikerad FZ-server.

Det hade varit kul, men en server håller bara 10 personer :/


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Fan va jag fullständigt hatar DEATHSQUITOS

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bra initiativ! Gillade spelet, och det är nog egentligen bara tidsbrist som gör att jag inte kommer att lira så mycket mer.

Har ni några bra "do's and dont's" till nybörjare?

Tråkigt att höra men så kan det vara! Helt klart ett av de bästa spelen jag någonsin spelat faktiskt...

Känslan är magisk!

Medlem

Att vandra upp för ett iskallt berg och dö där uppe för att sedan inse att de kvarvarande frost resistance-potions blev kvar på liket är en tråkig nyhet. Så mitt tips är att alltid ha en frost resistance kvar i en låda i basen.

Vetefan hur jag ska lyckas bärga min kropp där uppe. Känner mig som världens kassaste sherpa just nu.

Medlem

Om man är två som ska spela, hur fungerar progression? Dödar man en boss tillsammans, får båda en kill/loot?

Om jag redan startat en värld, och klarar första bossen, måste kompisen också klara bossen eller är det redan upplåst?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

Att vandra upp för ett iskallt berg och dö där uppe för att sedan inse att de kvarvarande frost resistance-potions blev kvar på liket är en tråkig nyhet. Så mitt tips är att alltid ha en frost resistance kvar i en låda i basen.

Vetefan hur jag ska lyckas bärga min kropp där uppe. Känner mig som världens kassaste sherpa just nu.

Mmm. Jag vet känslan. Gäller typ allt i alla lägen 😂 man ska se till att ha ett redigt skafferi med alla typer av saker.


signatur

Niet.

Moderator | Testpilot

En kista för oss försvann just som hade typ 160 Iron bars


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Eh fy så najs spel.
Köpte i fredags och har nu 20 timmar. Fan så mycket kvar att göra!

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

Hejsan kära Valheim spelare!

Om ni hänger på Geeks Discord så finns det nu en Valheim kategori. I den kategorin man kan snacka om spelet, leta efter spelare och hänga i voice med andra vikingar!

Jag hoppas att ni ska finna den trevlig och intressant! För er som inte är hos oss på Geeks Discord, välkomna in till oss i värmen: https://discord.gg/cDRZ2VZVPa

Ha det fint kära vikingar!

/ Kristallkrona,
Admin för Geeks Discord.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Fan va jag fullständigt hatar DEATHSQUITOS

Ja, det var ingen trevlig bekantskap.
Omgivningar, utrustning och varelser spoilas nedan.

Spöat första bossen, samlat på mig massa koppar & tenn och skapat fin-fin utrustning i blänkande brons.
Skelett, troll och övrigt pack i närområdets Ängar & Mörka skogar är ingen match för en annan.
Brygger dekokter i grytan och i fermenteringsapparaten. Kort sagt; Livet leker, men lite tråkigt är det allt att bara var hemmavid och glassa..

Tar fram kartan och bestämmer mig för att dra så långt söderut man bara kan komma. Har provkört lite flotte innan och det får duga som transportmedel. Håller mig längs kusten så man inte hamnar i havet där det ryktas finnas sjöodjur som gör processen kort med soloseglare.

Passerar platsen där andra bossen skall frammanas. Bestämmer mig för att ta hand om den göken så fort min lilla seglats är klar. Vidare stöter man på nya biomer. Hittar en hel by på Slätten! Wow, läckert! Det här måste man ju kolla. Parkerar flotten och hopp-springer lite som jag har för ovana att göra. Väl framme vid första huset öppnar jag dörren - redo att tömma eventuell kista på rikedomar.
Aj! Aj som f-n! Hjälp! Reträtt! Med staminan mer eller mindre helt slut (note to self; inte hoppspringa hela tiden!) hinner jag med nöd och näppe undan 3 Draugr som stod och lurpassade därinne. Feg som jag är klipper jag lite senare en Draugr på avstånd med bågen. Ny loot! Tarmar - Nu kan man tydligen göra korv

Fortsätter färden nedåt men har nu lärt mig att hålla ett behörigt avstånd till kusten. Passerar några träsk som ser riktigt ogästvänliga ut, där skule jag inte gå iland ens om jag fick betalt.
Ser fler intressanta byggnader med både Fulingar & Loxar i närområdet. Betraktar dem på distans men kan ändå inte hålla mig från att prova att skjuta lite med pilbågen... Loxar kan tydligen simma.. Tack och lov knuffade bjässen bara på flotten.

Mera obehagliga träsk och sjukt envisa iglar. En slempropp kommer ikapp (skitvind som 12 av 5 gånger alltid blåser åt fel håll) och börjar tugga på flotten. Efter några välriktade skott med bågen så dör den, men flotten har tagit lite stryk. Måste leta upp något lämpligt ställe att gå iland på så att den kan repareras…
Efter stund kommer det tre iglar till och går till attack.. Såg dem inte i tid p.g.a. dimma och mörker. Vinden hejar ju som vanligt på motståndarlaget och jag plaskar fånigt med paddeln. I knapp styrfart kommer jag inte undan och iglarna gör processen kort med flotten.
Nu är goda råd dyra, men tur i oturen så har jag faktiskt en Slätt bara 10-15 meter ifrån mig. Simmar snabbare än Sarah Sjöström och tar mig i land. Ger iglarna fingret och några pilar på tryggt avstånd på stranden. Mera ny loot!

Efter att det är avklarat kollar jag omgivningarna - det ser lugnt ut och jag fäller några träd. Hittar också nya bär; Hjortron. Mums fillibaba! Kollar kartan och ser att jag kommit ungefär halvvägs. Det går ju fint det här!
Upptäcker att jag saknar några hudar som krävs för att skapa ny flotte.. Går (hopp-springer absolut inte!) en sväng för att se om man kan få korn på lämpligt byte... Aj! Va?! Vad var det!? En fläskmygga! Du skall få!
Spänner bågen (har gott om stamina kvar tack vare tidigare så listiga taktik) och siktar..siktar... bzzzz.,Stick!
YOU DIED!

Amen va fanken.. Jag vaknar upp i min säng. Aplångt borta från platsen jag dog på... Där ligger ju all min fina bronsutrustning...
Skall jag bege mig dit i gamla lädertrasor på en lika ranglig flotte i hopp om att mördarmyggan inte är i närheten. Om jag ens kommer så långt den här gången. Eller skall jag bara lämna det bakom mig och samla koppar och tenn på nytt..

Även om allt var helt och hållet myggans fel så är detta dilemma ändå en av tjusningarna med den här typen av spel.

Medlem
Skrivet av Theade:

Om man är två som ska spela, hur fungerar progression? Dödar man en boss tillsammans, får båda en kill/loot?

Om jag redan startat en värld, och klarar första bossen, måste kompisen också klara bossen eller är det redan upplåst?

Båda får loot från bossarna. Brukar vara en per person utan att gå in i detalj.

Din kompis behöver inte klara bossen för att gå vidare med nästa steg, dock kan det vara kul att själv få tillgång till det som man får av bossen + att det blir nya möjligheter. Annars går det ju lätt att ”dela” recipes / weapons / tools osv.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Till er som gillar att ta screenshots och vill bli av med UI:n —-> Tryck CTRL+F3

voilá!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Ifall nån annan än jag är trött på att sova i provisoriska tält och fula Alfons Åberg-helikoptrar kan jag rekommendera att ni kollar den här grundläggande (höhö) videon innan ni börjar bygga hus.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av DitroX:

Båda får loot från bossarna. Brukar vara en per person utan att gå in i detalj.

Din kompis behöver inte klara bossen för att gå vidare med nästa steg, dock kan det vara kul att själv få tillgång till det som man får av bossen + att det blir nya möjligheter. Annars går det ju lätt att ”dela” recipes / weapons / tools osv.

Tack för svaret! 😀


signatur

Niet.

Skägg.
10 Chambers

Vi har fått napp hos Iron Gate, om att ställa frågor kring Valheim. Så undrar ni något, ställ frågorna här i tråden.


signatur
Medlem

Är det på gång att man ska kunna spara favoritserver?
och gärna spara lösenordet så man slipper skriva in det varje gång.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Köpte spelet igår. Roligare än väntat måste jag säga. Skulle vara roligare lira med några andra dock.


signatur

🐖💨💩

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har fått napp hos Iron Gate, om att ställa frågor kring Valheim. Så undrar ni något, ställ frågorna här i tråden.

Vore kul att veta om den plötsliga framgången i spelet har påverkat utvecklarnas framtidsplaner för spelet.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har fått napp hos Iron Gate, om att ställa frågor kring Valheim. Så undrar ni något, ställ frågorna här i tråden.

Grottor! Grottor med hemligheter.


signatur

🐖💨💩

Frilansare
Skrivet av Tronic:

Köpte spelet igår. Roligare än väntat måste jag säga. Skulle vara roligare lira med några andra dock.

Kolla här i forumet, du hittar säkert medspelare!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har fått napp hos Iron Gate, om att ställa frågor kring Valheim. Så undrar ni något, ställ frågorna här i tråden.

Väldigt kul spel! Har njutit varje sekund när jag spelat tillsammans med min bror.
Dock så undrar jag om ni kommer implementera dykning? Vet inte hur många gånger jag sett resurser ligga på sjöbotten som jag inte kan komma åt.

Sen undrar man ju självklart i vilken riktning ni nu kommer ta spelet när det fått ett sånt stort genomslag.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har fått napp hos Iron Gate, om att ställa frågor kring Valheim. Så undrar ni något, ställ frågorna här i tråden.

Jag skulle vilja veta följande saker:

- Har de några planer på att göra någon ändring gällande portalerna? Just nu kan man inte transportera metal, kommer det förbli så?

- Några tankar om båtar och vädret? Just nu är det otroligt tråkigt att åka i motvind, vilket det känns som att man gör hela tiden. Något likt Sea of Thieves för att inte göra båtfärden så lång och tröttsam hade varit något.

- Mer equipment? Spelets första timmar är trevlig då man kan välja mellan "läder-armor" och "metal-armor" i ett segment, men senare är allt metal. Kommer det bli mer variation i valet av utrustning? Varg-utrustning känns om det kan vara en egen grej och silver också en egen, istället för att båda är samma.

- Kommer ni att se över fiske-systemet? Just nu känns det inte värt att lägga energi på då det tar för långtid att få napp i jämförelse med att bara döda djur i naturen. Det är heller inte helt klart från min egen speltid hur fiskandet faktiskt fungerar, alltså var man ska kasta och hur man drar in fisken.

- Har succén på något sätt ändrat eran syn på utvecklingen? Kan det vara så att planen var att inte göra spelet för stort och ambitiöst, men att pengarna som nu rullar in och populariteten i stort gör att man vill fullfölja andra idéer som inte gick tidigare?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tronic:

Köpte spelet igår. Roligare än väntat måste jag säga. Skulle vara roligare lira med några andra dock.

Skrivet av Joakim Bennet:

Kolla här i forumet, du hittar säkert medspelare!

Precis som Jocke säger skulle jag rekommendera att du gör en tråd i "Allmänt Spelsnack" där du söker efter folk att spela med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

Frågor till Iron Gate:

  • Har de ett klar vision/mål som de vill ha spelet i när det väl kommer ut i full release, eller bygger de på med nya idéer under tidens gång?

  • Hört att ytterligare 4 bossar ska implementeras under resans gång i Early Acess, stämmer detta eller kan det kanske vara fler? Då efter varje boss så riktar man intresset till en ny biome, kanske detta skapar att kartan blir klottrat med många olika biomes och känns rörig?

  • Planer på att expandera kartan ihop med utbyggnaden av nya Biomes/Bossar? Finns i och för sig två biomes som inte riktigt är färdigt utbyggda, eller var det tre?

  • Roligaste jag har haft att göra i spelet är att bygga upp sitt lilla hus, som blev en by och som snart har blivit nya Sigtuna. Finns det planer på att implementera fler möjligheter att bygga hus både i material och byggnadsdelar. Några saker jag saknar är exempelvis golvbitar som är spetsiga för att kunna bygga mer rundare hus. Då man kan rotera sina byggdelar i 12,5 graders steg så borde det finnas golv / tak delar som fungerar ihop med dessa för att undvika att golv och tak klipper in i varandra. Suttit och spelat i cirka 80 timmar, och kanske spenderat 60 av de timmarna med att enbart planera byggnationer, så man skulle gärna vilja ha så mycket möjligheter som möjligt till sin fördel

    Conan Exile är ett spel som jag kommer och tänker på som har lite flera byggnationsdelar, men då dock enbart i 45 grader.

  • Modsupport? Under early access så kan det vara problematiskt då spelet utvecklas, men kanske vid full release?

Skriv svar