Nintendo-bonanza - Splatoon 3, Star Wars-spel, Zelda: Skyward Sword HD och mer!

Robot
Nintendo-bonanza - Splatoon 3, Star Wars-spel, Zelda: Skyward Sword HD och mer!

Nintendo slog på stora trumman under nattens sändning.

#nintendo-switch


Medlem

Skyward Sword var väl sådär när det släpptes, men ska nog ge det en chans till.

Hade helst viljat se Metroid i någon form, men inte ett pip...


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Triangle tactics såg mest intressant ut för egen del. Spiritual successor till Tactics Ogre och Final Fantasy tactics med samma typ av mörka politiska storyline.

Sedan så har ju de senaste nysläppen av Mana serien gått väldigt bra. Där en av dem sålde miljonen nyligt. Så ser fram emot att lira Legend of Mana igen i sommar. Det släpptes tidigare inte i Europa så ville man testa det på 90talet fick man importera från USA eller pirata. Spelet är mest känt här för att Titelmelodin är på svenska då det då ansågs som ett exotiskt språk för japanerna

Inaktiv
Skrivet av pskjonte:

Skyward Sword var väl sådär när det släpptes, men ska nog ge det en chans till.

Hade helst viljat se Metroid i någon form, men inte ett pip...

Glöm inte bort att de pratade om att det inte hade något att prata om BotW 2 ännu men att det var på G.

˝En inställd spelning är också en spelning” - Ulf Lundell

Medlem

Nintendo fortsätter att släppa gammal skåpmat. Herregud! Ge oss Metroid och bayonetta nån gång!

Är det några här som har sin switch som enda konsol, vad spelar ni isf?

Geeks Gaming
Skrivet av Linusenen:

Nintendo fortsätter att släppa gammal skåpmat. Herregud! Ge oss Metroid och bayonetta nån gång!

Är det några här som har sin switch som enda konsol, vad spelar ni isf?

Gillar att du klagar på gammal skåpmat och vill samtidigt att dom ska släppa ett 15de spel i Metroid serien ^^

Medlem

Kanske ingen direkt nyhet, men de visade ju upp Monster Hunter Rise, med släppdatumet 26:e mars vilket jag tror många ser fram emot:

Och nästa DLC-fighter till Super Smash Bros. Ultimate: (Skönt att de valde Pyra istället för Rex. Hatar rösten till Rex)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Triangle Strategy är ju taget. Demot finns att installera nu så det blir lite Tacticsmys i kväll.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Aldrig fått chans att spela Zelda Skyward Sword så är otroligt pepp! Project Triangle såg också väldigt intressant ut!

Medlem

Skyward sword är det som lockar mest, även om jag spelat genom det.
Hade dock hoppats på lite mer Zelda i form av någon collection utgåva med fler av de äldre titlarna.

RmK
Medlem

Jag älskar världen i Skyward Sword men ända från första sekund hatade jag hur dåliga motion kontrollerna var. Det slutade med att jag tröttnade på spelet nära slutet och plockade aldrig upp det igen. Switch kontrollerna kanske kan få det hela att kännas bättre, alternativt "Controller only" läget.

Ska hur som helst bli mycket spännande att följa detta.

Medlem

Mario Golf: Super Rush ser roligt och mysigt ut.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Jag hoppas Outer Wilds lyckas även på Switch. Fantastiskt spel. Väldigt nyfiken på vad utvecklarna planerar framöver.

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Skyward Sword var väl sådär när det släpptes, men ska nog ge det en chans till.

Hade helst viljat se Metroid i någon form, men inte ett pip...

Skrivet av zevile:

Aldrig fått chans att spela Zelda Skyward Sword så är otroligt pepp! Project Triangle såg också väldigt intressant ut!

Var inte kontrollen lite av en svaghet i det spelet?
Kan tänka mig att det var lite bökigt att behöva svinga kontrollen hela tiden.
Spelade dock igenom Twilight princess och där så fick man väl svinga med handkontrollen med.

Hur som helst så är jag också lite sugen på att Testa Skyward Sword, även om det fick ganska ljummet mottagande när det släpptes.

Skrivet av Aletheides:

Triangle tactics såg mest intressant ut för egen del. Spiritual successor till Tactics Ogre och Final Fantasy tactics med samma typ av mörka politiska storyline.

Sedan så har ju de senaste nysläppen av Mana serien gått väldigt bra. Där en av dem sålde miljonen nyligt. Så ser fram emot att lira Legend of Mana igen i sommar. Det släpptes tidigare inte i Europa så ville man testa det på 90talet fick man importera från USA eller pirata. Spelet är mest känt här för att Titelmelodin är på svenska då det då ansågs som ett exotiskt språk för japanerna

https://www.youtube.com/watch?v=e0fXVsFhEug&feature=emb_logo

Nu blir jag sugen på att börja spela den typen av spel igen, har lite moderna spel bocka av först, men sen så.

Final Fantasy Tactics och Tactics ogre hade väl ganska stora problem med balansen, men konceptet och grafiken är väldigt intressant.
Ifall det är löst så är jag väldigt intresserad av tactic genren.

Gilllade FF4-6 väldigt mycket och känner att jag missat Secret of och Golden Sun, så det kanske är dags att gå tillbaka.
Har inte så bra koll på Fire Emblem, men tycker inte att de verkar så intressanta.

Spelade du Octopath traveller, vad tyckte du i så fall?

Medlem

Hade hoppats på lite mer zelda nyheter gillade inte skyward sword när det kom så det blir inget köp för min del

Medlem

Jag blev rätt besviken. Verkar mest vara gamla wii u spel de släpper om nu. Trist.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Mario Golf var vad jag blev mest sugen på, har saknat ett golfspel i många år nu. Ska bli sjukt kul

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag blev rätt besviken. Verkar mest vara gamla wii u spel de släpper om nu. Trist.

Tycker hela Switch-generationen bestått av remasters och gamla spel.
Jag tycker vi fått ganska få exklusiva titlar som enbart kom till Switch.

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Nintendo fortsätter att släppa gammal skåpmat. Herregud! Ge oss Metroid och bayonetta nån gång!

Är det några här som har sin switch som enda konsol, vad spelar ni isf?

Jag har bara switch, inte av val eftersom ps5 är omöjlig att få tag i 😛. Men just nu spelar jag mycket immortal fynix och Ori and the Blind Forest. Båda otroligt bra. Sen blir det rätt mycket Pokemon också, köpte lets go till sonen så vi spelar tillsammans, samtidigt som jag spelar själv också. Nostalgin är hög i det spelet! Och jag har roligare än vad man kanske ska med det, bra mycke roligare än med sword and shield...

Och nör jag bara vill spela något snabbt så slår jag på Hades, jävla vad det är bra. Men jag har nött rätt mycket så är ganska nöjd just nu.

Vad är det här Star Wars: Hunters? Jag såg ingen gameplay från trailern?

Inaktiv

När jag i förrgår såg att det skulle vara en ny Nintendo Direct så tyckte jag att det var kul.
Trodde faktiskt att det aldrig mer skulle hända.
När jag sen igår märkte att det var det första Nintendo Direct sen september 2019 så kändes det ännu roligare.

Tyvärr kände jag inte att det var något som var direkt intressant och kul med den.
Skyward Sword HD. Ja, det är väl kul att kunna spela det handhållet för första gången, men annars så har jag ju redan det spelet så det var inget som fick mig att resa mig upp av glädje.

Nintendo Direct Mini med Super Mario Bros firandet var mycket bättre än detta

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Gillar att du klagar på gammal skåpmat och vill samtidigt att dom ska släppa ett 15de spel i Metroid serien ^^

Varav Super Metroid egentligen är det enda som faktiskt var riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Emret:

Tycker hela Switch-generationen bestått av remasters och gamla spel.
Jag tycker vi fått ganska få exklusiva titlar som enbart kom till Switch.

det är sant det du säger och de verkar fortsätta på den banan. Visst var kanske inte så många som ägde ngn wii u men ändå. För en annan som hängt med så blir switchen tyvärr väldigt dammig just nu då det inte kommer ngt som intresserar mig alt jag redan har spelat.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Varav Super Metroid egentligen är det enda som faktiskt var riktigt bra.

Jag skulle bestämt hävda att Metroid prime också är riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Vad är det här Star Wars: Hunters? Jag såg ingen gameplay från trailern?

Var taggad först men sen när jag läste vidare så vet jag inte.. ett "competitive arena combat game"

Kommer även till iOS och android.

https://www.starwars.com/news/star-wars-hunters-game-announce

Medlem
Skrivet av Fearnox:

...
Nu blir jag sugen på att börja spela den typen av spel igen, har lite moderna spel bocka av först, men sen så.

Final Fantasy Tactics och Tactics ogre hade väl ganska stora problem med balansen, men konceptet och grafiken är väldigt intressant.
Ifall det är löst så är jag väldigt intresserad av tactic genren.

Gilllade FF4-6 väldigt mycket och känner att jag missat Secret of och Golden Sun, så det kanske är dags att gå tillbaka.
Har inte så bra koll på Fire Emblem, men tycker inte att de verkar så intressanta.

Spelade du Octopath traveller, vad tyckte du i så fall?

Final fantasy Tactics hade problem med balansen med främst Archers som var OP. Det löstes till Tactics Ogre då spelmekaniken runt ranged weapons ändrades, så balansen är mycket bättre där även om den ej är perfekt.

Fire emblem är jäkligt bra dock. Mycket bra tactics RPGs. Vet inte hur många hundra timmar jag har i senaste Three Houses. Körde även de tidigare Fire emblem som släpptes till 3ds till förbannelse.

Jo jag har kört igenom Octopath Traveller. Jag gillade det starkt. Det påminner mer om SAGA serien eftersom det är en rad olika karaktärer som har sina egna main storylines i världen. Men man kan rekrytera de andra som companions när man kör igenom dessa storylines. I octopath kan du även byta mellan dessa storylines mer löpande. Det här med flera separata routes som story uppbyggnad är inte för alla dock. Många föredrar en enda sammanhållen story i sina RPGs. Det gör jag själv till stor del.

Xenoblade serien är en favorit på Switch och tidigare plattformar. Speciellt Xenoblade X till Wii U som har mer av en open world MMO uppbyggnad och mer mature i sin artwork. Jag hoppas de portar den till Switch då jag fortfarande kör det spelet ibland när andan faller på via Wii U.

Är man ute efter ett mer traditionellt JRPG till switch, typ Final Fantasy, så är ju Trails of Cold steel att rekommendera. Alla fyra delarna av serien finns dock inte på switch utan alla finns på PS4/ps5 samt på PC via steam. Switch har del 3 och 4 som kan köras fristående i den ordningen då de bildar en egen story arc, men man har då inte bakgrunden som man får i de två första då det är samma main character i alla.

Annat klassiskt JRPG som förtjänar en remaster är Wii RPGt The last Story. Kör även igenom det nu och då.

Slutligen, Gillar man octopath traveller så är 13 sentinels Aegis Rim att rekommendera. Har vunnit årets spel via vissa RPG sidor. Finns dessvärre endast till PS4/PS5 i dagsläget. Men det är även där 13 olika main storylines som backas upp av Tactics mech battles. Mästerligt regisserat hur dessa storylines smälter ihop.

Medlem

Så 59 dollar för Skyward sword alltså. En remaster på ett med Zelda-mått mediokert spel. Samma upplägg med en rad Wii U spel. Detta samtidigt som microsoft meddelar att ytterligare 5 spel får gratis uppgraderingar i form av ökad upplösning och bilduppdatering. Nintendo lever verkligen i sin egen bubbla. Det märkligaste är ändå att insatta gamers fortsätter stödja detta företag.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Final fantasy Tactics hade problem med balansen med främst Archers som var OP. Det löstes till Tactics Ogre då spelmekaniken runt ranged weapons ändrades, så balansen är mycket bättre där även om den ej är perfekt.

Fire emblem är jäkligt bra dock. Mycket bra tactics RPGs. Vet inte hur många hundra timmar jag har i senaste Three Houses. Körde även de tidigare Fire emblem som släpptes till 3ds till förbannelse.

Jo jag har kört igenom Octopath Traveller. Jag gillade det starkt. Det påminner mer om SAGA serien eftersom det är en rad olika karaktärer som har sina egna main storylines i världen. Men man kan rekrytera de andra som companions när man kör igenom dessa storylines. I octopath kan du även byta mellan dessa storylines mer löpande. Det här med flera separata routes som story uppbyggnad är inte för alla dock. Många föredrar en enda sammanhållen story i sina RPGs. Det gör jag själv till stor del.

Xenoblade serien är en favorit på Switch och tidigare plattformar. Speciellt Xenoblade X till Wii U som har mer av en open world MMO uppbyggnad och mer mature i sin artwork. Jag hoppas de portar den till Switch då jag fortfarande kör det spelet ibland när andan faller på via Wii U.

Är man ute efter ett mer traditionellt JRPG till switch, typ Final Fantasy, så är ju Trails of Cold steel att rekommendera. Alla fyra delarna av serien finns dock inte på switch utan alla finns på PS4/ps5 samt på PC via steam. Switch har del 3 och 4 som kan köras fristående i den ordningen då de bildar en egen story arc, men man har då inte bakgrunden som man får i de två första då det är samma main character i alla.

Annat klassiskt JRPG som förtjänar en remaster är Wii RPGt The last Story. Kör även igenom det nu och då.

Slutligen, Gillar man octopath traveller så är 13 sentinels Aegis Rim att rekommendera. Har vunnit årets spel via vissa RPG sidor. Finns dessvärre endast till PS4/PS5 i dagsläget. Men det är även där 13 olika main storylines som backas upp av Tactics mech battles. Mästerligt regisserat hur dessa storylines smälter ihop.

https://www.youtube.com/watch?v=6KIGjyI5CDo

https://www.youtube.com/watch?v=GKMn6ptSQrg

Tack för tipsen!

Såg nu också att 13 Sentinels finns för halva priset på PSN till den 25:e och att det har fått helt sjuka recensioner, Polygon har "You haven’t played the best PlayStation exclusive of 2020" som rubrik på sin recension

Jag unnar mig nog lyxen att inte kolla på trailer först tror jag, så kommer man in helt oförberedd.
Gjorde samma sak med Nier:Automata och gick från lite smått pessimistisk i början till att få positiva överraskningar flera gånger i spelet. Tänkte efter första varvet, jo detta är ju bra, men förstod inte riktigt vad som var så väldigt bra typ, jag hade inte en aning om vad som skulle komma sedan. Ända kritiken jag har av Nier är början, den är lite väl brutal. Jag försökte 3-4 gånger på hard, men kom 40 minuter in och var typ på sista boss attacken när jag dog, då tröttnade jag, så det blir nog inte en andra genomspelning på hard för min del.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tack för tipsen!

Såg nu också att 13 Sentinels finns för halva priset på PSN till den 25:e och att det har fått helt sjuka recensioner, Polygon har "You haven’t played the best PlayStation exclusive of 2020" som rubrik på sin recension

Jag unnar mig nog lyxen att inte kolla på trailer först tror jag, så kommer man in helt oförberedd.
Gjorde samma sak med Nier:Automata och gick från lite smått pessimistisk i början till att få positiva överraskningar flera gånger i spelet. Tänkte efter första varvet, jo detta är ju bra, men förstod inte riktigt vad som var så väldigt bra typ, jag hade inte en aning om vad som skulle komma sedan. Ända kritiken jag har av Nier är början, den är lite väl brutal. Jag försökte 3-4 gånger på hard, men kom 40 minuter in och var typ på sista boss attacken när jag dog, då tröttnade jag, så det blir nog inte en andra genomspelning på hard för min del.

Nier är ett bra spel. Musiken är sublim

Två tips på två andra spel som ofta flyger under radarn.

The last remnant remastered. PS4. Ett unikt RPG med unika taktiska strider där man sätter ihop unions av olika karaktärer som sedan agerar som samlade grupper i striderna. Släpptes till Xbox 360 först men var för tungdrivet och i slutet på konsolens livstid. Krävdes i princip en hårddisk till konsolen för att det ens skulle vara spelbart.

Resonance of fate remake är ett annat unikt RPG med med taktiska strider med handeldvapen fast på ett mer unikt sätt som tar inspiration av John Woo filmer. Världen är en form av steam punk. Finns även det på PS4.

Medlem

Skyward Sword är det enda 3D Zelda spel jag har aldrig spelat. Ser fram emot att spela det när det släpps.

12
Skriv svar