Valheim-servrarna har gjorts snabbare, men vissa kan inte ansluta

Robot
Valheim-servrarna har gjorts snabbare, men vissa kan inte ansluta
Medlem

Det hände mig igår. Lösningen var att min kompis som redan var inne, han slog sönder stolen jag satt i när jag loggade ut. Om fler har problemet, så testa med det.


signatur

Tack för visat intresse!

Inaktiv
Skrivet av cbird:

Det hände mig igår. Lösningen var att min kompis som redan var inne, han slog sönder stolen jag satt i när jag loggade ut. Om fler har problemet, så testa med det.

Känns som att det snabbt blir dyrt om man tvingas fara en sväng på IKEA varje gång man inte kommer in på en server.

Medlem

Rubriken kanske skulle vara "Valheim-servrarna har gjorts snabbare, tack vare att vissa kan inte ansluta."


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör

En kompis har server, jag fick "Disconnected" förra veckan. Googlade fram en löjlig men fungerande lösning: han tryckte "Enter" i serverfönstret/kommandotolken ett par gånger så hoppade den igång. Men det finns ju massor av olika förslag på lösning som funkar för vissa men inte för andra.


signatur
Medlem

Kompis som kör på min server hade med det problemet. Lösningen för honom va att verifiera sin klient.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Känns som att det snabbt blir dyrt om man tvingas fara en sväng på IKEA varje gång man inte kommer in på en server.

Haha precis! Det fina är ju att man får tillbaka alla resurser för stolen så att den går att bygga ihop igen. Om man har kvar ritningarna från IKEA dvs, annars blir det tufft.


signatur

Tack för visat intresse!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En kompis har server, jag fick "Disconnected" förra veckan. Googlade fram en löjlig men fungerande lösning: han tryckte "Enter" i serverfönstret/kommandotolken ett par gånger så hoppade den igång. Men det finns ju massor av olika förslag på lösning som funkar för vissa men inte för andra.

Jag har en server själv med kompisar som spelar på. Lite desperat har jag provat flera random förslag från Reddit och Steam. Har provat att öppna fler portar, installera om Valheim servern, ändrat i configen. Får bara "Disconnected" när jag ansvlutar via internet. Dock går det bra att ansluta lokalt men det hjälper ju inte alla andra.

Redaktör
Skrivet av Brona:

Jag har en server själv med kompisar som spelar på. Lite desperat har jag provat flera random förslag från Reddit och Steam. Har provat att öppna fler portar, installera om Valheim servern, ändrat i configen. Får bara "Disconnected" när jag ansvlutar via internet. Dock går det bra att ansluta lokalt men det hjälper ju inte alla andra.

Surt. Men men, är ju early access.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Surt. Men men, är ju early access.

Precis. Minecraft var riktigt jäkla knackigt i mp när det väl kom fram till adventure.

Medlem

Funkar bra för min del. Polaren kunde ansluta via steam server browser, eller om det var browsern i spelet, och det var inga dimmor. Jag själv anslöt via steam browser för att komma in samma väg och det gick utmärkt.

Kör den mest populära docker containern och har inte gjort några ändringar i vilka portar som används. Hur mysigt spel som helst, byggde ut en halvtrasig byggnad som fanns i närheten av spawn sen samlade jag och polaren material tills vi kände oss redo att ta oss an första bossen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Surt. Men men, är ju early access.

Löste det genom att ändra i server config. -public = 0 istället för 1, installera om Valheim server (vet ej om nödvändigt) och joina med IP. Att joina från serverlistan fungerar inte längre även om server syns. Tog lite tid att lösa men det gick och nu har det funkat finfint helt kvällen.

Medlem

När jag skaffade Valheim hade jag problem med "disconnected". Kunde inte ansluta någonstans öht och ingen till mig.
Sökte med ljus och lykta på interwebb men det vanliga problemet då var att folk inte hittade sina servrar eller kompisars. Försökte greja med portar till höger och vänster i routern, mixtra med brandväggen osv osv..
Till slut hittade jag någon som skrev att en "Network reset" hade löst problemet. Trodde föga på det men testade och efter det har det funkat felfritt för min del.

Medlem
Skrivet av Späka:

När jag skaffade Valheim hade jag problem med "disconnected". Kunde inte ansluta någonstans öht och ingen till mig.
Sökte med ljus och lykta på interwebb men det vanliga problemet då var att folk inte hittade sina servrar eller kompisars. Försökte greja med portar till höger och vänster i routern, mixtra med brandväggen osv osv..
Till slut hittade jag någon som skrev att en "Network reset" hade löst problemet. Trodde föga på det men testade och efter det har det funkat felfritt för min del.

Network reset? Alltså starta om routern bara? Det finns mycket sånna skumma lösningar på interwebben och det verkar fungera för vissa men inte andra. Tydligen kör Valheim SDR när man joinar spelare världar men Direct IP när man joinar dedicerade serverar. Så det fungerar lite olika just nu. Utvecklarna vill förbättra latensen i spelet men verkar som de introducerad andra problem nu. Förhoppningsvis kommer en ny patch snart om inte annat nästa vecka. De verkar släppa iaf en patch i veckan.

Medlem
Skrivet av Brona:

Network reset? Alltså starta om routern bara? Det finns mycket sånna skumma lösningar på interwebben och det verkar fungera för vissa men inte andra. Tydligen kör Valheim SDR när man joinar spelare världar men Direct IP när man joinar dedicerade serverar. Så det fungerar lite olika just nu. Utvecklarna vill förbättra latensen i spelet men verkar som de introducerad andra problem nu. Förhoppningsvis kommer en ny patch snart om inte annat nästa vecka. De verkar släppa iaf en patch i veckan.

Nätverksåterställning, under nätverk- och internetinställningar i Windows 10. Vet inte om det blir samma funktion som att starta om routern för jag prövade det innan utan att lyckas.
Står enligt windows att funktionen tar bort alla nätverkskort, installerar om och inställningar återställs till standardvärden.

Förstår om det kanske är annan problematik/teknik med dedikerade servrar, jag vet bara att jag inte kunde joina något alls, kom aldrig aldrig till lösenordsrutan när jag testade slumpmässiga servrar i valheim utan fick disconnected.

Jag är inte duktig på det tekniska och det kanske bara var något som funkade för mig. Det kanske var något helt annat som bara klickade igång också men efter att ha försökt diverse saker i flera timmar så blev jag rätt glad när det efter återställningen helt plötsligt bara funkade.

Medlem

Jag har ett rätt anmärkningsvärt problem med min Valheim-server som jag kör lokalt hos mig på en annan maskin i mitt nätverk.

Om jag försöker ansluta till den via den inbyggda browsern så släpps jag in men när jag kommer in i spelet så är allting borta, inga byggen, inga träd syns. Ser ut som jag står på en gigantisk äng. Sen efter 15-20 sekunder så får jag bara disconnected.

Om jag däremot via ingame browser ansluter med IP och använder mitt lokala IP i mitt nätverk då funkar det hur bra som helst.

Har även också så att en kompis ser inte ens min server i browser men kan ansluta via mitt externa IP medans en annan kompis ser servern och kan ansluta utan några som helst bekymmer.

Mycket märkligt och inkonsekvent beteende.

Men det första problemet tar jag gärna emot tips på vad man kan hitta på. Jag är rätt säker att problemet startade efter senaste server-uppdateringen.

1
Skriv svar