Framtida Bethesda-spel blir exklusiva för Game Pass-plattformar

Inaktiv

Jag förstår inte riktigt att folk kan vara så negativa mot exklusiviteter. Menar det har varit så sen vi började spela. Det driver utveckling och konkurrens, självklart skittråkigt för de som inte har råd men i slutändan tror jag att vi vinner på det som konsumenter. I form av bättre spel och service.

Och jag har inte kört Xbox sedan 360 tiden.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Eh va? MS Flight Simulator är definitivt ett Xbox Game Studios-spel.

Var inte Spiderman ett PS-spel?

Flight simulator är gjort av Asobo, hade det gjorts för xbox i grunden så skulle det släppts där direkt.

Ni xbox fanboys börjar bli lite löjliga i jämförelse nu.

Insomniac ägs av Sony så klart det är ett ps spel.

Asobo ägs inte av xbox.

Medlem

Som Bethrashda är just nu känns det väl inte som någon större förlust, men när de lämnar EA bakom sig kanske det finns hopp. Det får ju mig INTE att rusa ut och köpa en Xlåda. Om något känns det bara ännu mer vettigt att köra PS5+PC. Oh well, mest lite sorgligt att MS backar från tidigare uttalande. Att köpa sig bad will är enkelt, att köpa sig good will är... svårare...

Medlem

Inge Elder scrolls till Linux

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Flight simulator är gjort av Asobo, hade det gjorts för xbox i grunden så skulle det släppts där direkt.

Ni xbox fanboys börjar bli lite löjliga i jämförelse nu.

Insomniac ägs av Sony så klart det är ett ps spel.

Asobo ägs inte av xbox.

Då kan vi plocka bort Gears Tactis igen då, för det släpptes på PC först. Är det några fler kriterier som måste uppfyllas för att MS ska få ditt godkännande? Det är bättre att alla vet vilka kriterier som gäller så vi slipper flytta runt målet hela tiden.

Sony ägde inte Insomniac när Spiderman släpptes. Räknas Flight Simulator om MS köper Asobo i framtiden? Och Death Stranding är inte godkänt då eller? Godkända spel enligt dina kriterier jag kan komma på är:

Killzone
Gran Turismo Sport
Ett till racingspel, minns inte namnet
Uncharted 4
Horizon
Tsushima
TLoU2

Ett storspel om året måste man alltså uppnå med interna studior för att klara kriterierna. Med alla nya studior så kommer MS ligga långt över det. Visst har de haft en torka, men det är knappast nåt som kommer fortsätta. Och därför är folk exalterade. Game Pass kommer fyllas med godis massa godis.

Personligen tycker jag fanboyism är när man pissar på andras glädje.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Flight simulator är gjort av Asobo, hade det gjorts för xbox i grunden så skulle det släppts där direkt.

Ni xbox fanboys börjar bli lite löjliga i jämförelse nu.

Insomniac ägs av Sony så klart det är ett ps spel.

Asobo ägs inte av xbox.

Flight Simulator är gjort av Asobo på uppdrag av MS så det räknas som "first party". Serien är mest kopplad till PC och brukade förut göras av en intern studio och är väl på väg till Xbox vad jag vet.

På samma sätt gjordes första Spider-Man av Insomniac på uppdrag av Sony (och Marvel) innan Sony köpte studion. I och för sig har Sony haft ett extremt nära samarbete med Insomniac ända sedan studion startade.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neverwild:

Flight simulator är gjort av Asobo, hade det gjorts för xbox i grunden så skulle det släppts där direkt.

Ni xbox fanboys börjar bli lite löjliga i jämförelse nu.

Insomniac ägs av Sony så klart det är ett ps spel.

Asobo ägs inte av xbox.

Alltså... MS Flight Simulator ligger under Xbox Game Studios Publishing och utvecklas i huvudsak av Asobo tillsammans med devs från XGS. Det släpptes först till PC, som är en naturlig del av Xbox ekosystem och därefter har de arbetat på en konsolversion som släpps till Series X|S. Precis som Gears Tactics.

Insomniac ägdes inte av Sony när Spiderman gavs ut. Det var precis samma förhållande.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Sedan finns det inte så många konsolskapare men om vi ska vara sådan så borde IOS/Android spöa samtliga med inovation och nya spel utan samma tema i allt.

Men hur motiverar du dina regelbundna kommentarer om att just Sony är dåliga på variation, innovation och ny IP och att ta risker?

Menar du på allvar att till exempel MS är bättre på dessa saker?

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Då kan vi plocka bort Gears Tactis igen då, för det släpptes på PC först. Är det några fler kriterier som måste uppfyllas för att MS ska få ditt godkännande? Det är bättre att alla vet vilka kriterier som gäller så vi slipper flytta runt målet hela tiden.

Sony ägde inte Insomniac när Spiderman släpptes. Räknas Flight Simulator om MS köper Asobo i framtiden? Och Death Stranding är inte godkänt då eller? Godkända spel enligt dina kriterier jag kan komma på är:

Killzone
Gran Turismo Sport
Ett till racingspel, minns inte namnet
Uncharted 4
Horizon
Tsushima
TLoU2

Ett storspel om året måste man alltså uppnå med interna studior för att klara kriterierna. Med alla nya studior så kommer MS ligga långt över det. Visst har de haft en torka, men det är knappast nåt som kommer fortsätta. Och därför är folk exalterade. Game Pass kommer fyllas med godis massa godis.

Personligen tycker jag fanboyism är när man pissar på andras glädje.

Som sagt ni xbox fanboys gör er bara löjligare och löjligare.
Nä fanboyism är när man försvarar det man föredrar till det totala som ni gör.

Death stranding har nog aldrig räknas som ett sony spel.

Nä Sony ägde inte insomniac just då men spiderman äger sony rättigheter till.

Så kan ni försöka släppa era extrema fanboy löjligheter och inse fakta.

Jag ägde xbox 360 och skulle gladligen äga ett xbox på nytt om dom skulle börja göra bra spel igen.
Men nu lever dom bara på gamla spel mer eller mindre.
Värsta är ju att xbox fans hurrar över det och bryr sig mindre om nya spel.

Medlem

Kan vi inte alla bara enas om att:
1. Sony har totalt dominerat på konsol fronten förra generationen med sina exklusiva titlar.

2. Microsoft kommer, förhoppningsvis, att krympa det gapet efter detta köp.

3. Gamepass är hutlöst mycket bättre än PS now.

4. Vissa geners kommer aldrig bli lika bra på konsol som på PC.
Strategi och mmorpg, t.ex.

5. Fanboys kommer fortsätta kriga för sin rätt till att ha rätt.

6. PC spelare kommer skratta hela vägen till sin backlog när exklusiva konsolspel förr eller senare kommer dyka upp hos dom.

Skål och trevlig helg på er alla. 🍻🙂


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Lol. Käbblet har verkligen intensifierats här sedan sist jag var inne.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Men hur motiverar du dina regelbundna kommentarer om att just Sony är dåliga på variation, innovation och ny IP och att ta risker?

Menar du på allvar att till exempel MS är bättre på dessa saker?

För att det är min åsikt. Tycker inte sämre om Sony än MS. Men tycker MS tar mer risker och innovation gällande spel som tilltalar mig. Föredrar communityt också då de faktiskt pratar och umgås med spelarna. Som sagt, min åsikt och som jag sa tidigare, Fanboys är ju helt galna på båda sidorna. Men personligen så föredrar jag MS men är kritisk mot båda sidorna. Som t.ex Sony snälla våga ta mer risker och var mer ärliga om vad ni tänker om PC och Mobil. MS våga göra 3e persons äventyr ni också etc.

Är def. ingen fanboy men ja visst. Jag föredrar en annan plastbit över en annan plastbit. Sen som jag skrev i min rant. Snälla sluta tjafsa över plattformar som är bäst.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tassel:

Kan vi inte alla bara enas om att:
1. Sony har totalt dominerat på konsol fronten förra generationen med sina exklusiva titlar.

2. Microsoft kommer, förhoppningsvis, att krympa det gapet efter detta köp.

3. Gamepass är hutlöst mycket bättre än PS now.

4. Vissa geners kommer aldrig bli lika bra på konsol som på PC.
Strategi och mmorpg, t.ex.

5. Fanboys kommer fortsätta kriga för sin rätt till att ha rätt.

6. PC spelare kommer skratta hela vägen till sin backlog när exklusiva konsolspel förr eller senare kommer dyka upp hos dom.

Skål och trevlig helg på er alla. 🍻🙂

Haha håller helt med dig Trevlig helg!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Gick inte Microsoft och stoltserade hur anti dom var mot exklusiva titlar och hur dom står på spelarnas sida, dubbel moral om något.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av NuZ:

För att det är min åsikt. Tycker inte sämre om Sony än MS. Men tycker MS tar mer risker och innovation gällande spel som tilltalar mig.

Du har sagt detta gång på gång. Det hade varit bra med några exempel som visar på detta men det brukar du undvika.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neverwild:

Som sagt ni xbox fanboys gör er bara löjligare och löjligare.
Nä fanboyism är när man försvarar det man föredrar till det totala som ni gör.

Death stranding har nog aldrig räknas som ett sony spel.

Nä Sony ägde inte insomniac just då men spiderman äger sony rättigheter till.

Så kan ni försöka släppa era extrema fanboy löjligheter och inse fakta.

Jag ägde xbox 360 och skulle gladligen äga ett xbox på nytt om dom skulle börja göra bra spel igen.
Men nu lever dom bara på gamla spel mer eller mindre.
Värsta är ju att xbox fans hurrar över det och bryr sig mindre om nya spel.

Så du menar att MS inte äger rättigheterna till Microsoft Flight Simulator?

Den enda som gör sig löjlig här är ju du? Sluta gräv gropen djupare nu, och spela lite spel i stället


signatur

Jump in.

Medlem

Hade gärnat spela Elder Scrolls men köper inte en ny konsoll eller pc för det.

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Som sagt ni xbox fanboys gör er bara löjligare och löjligare.
Nä fanboyism är när man försvarar det man föredrar till det totala som ni gör.

Death stranding har nog aldrig räknas som ett sony spel.

Nä Sony ägde inte insomniac just då men spiderman äger sony rättigheter till.

Så kan ni försöka släppa era extrema fanboy löjligheter och inse fakta.

Jag ägde xbox 360 och skulle gladligen äga ett xbox på nytt om dom skulle börja göra bra spel igen.
Men nu lever dom bara på gamla spel mer eller mindre.
Värsta är ju att xbox fans hurrar över det och bryr sig mindre om nya spel.

I'm out!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Nä det måste inte vara AAA men du måste väl kunna släppa din extrema xbox fanboyism och inse att kanske mer än 2 år emellan AAA spel är dåligt. Speciellt när du sitter och försvarar och skryter att xbox släpper bättre och spel med mer variation än övriga.

Är fortfarande ingen fanboy. Spelar på alla plattformar men föredrar en över en annan av orsaker jag sagt.

Ja det är fördjävligt faktiskt. Även om Indie eller AAA spelar noll roll för mig. Jag spelar roliga spel så är det kasst att de inte tryckt ur sig ett storspel på länge. Hoppas detta leder till fler spel för alla att spela bara.

Håller med en tidigare i tråden. Fanboys är folk som pinkar på andras glädje. Jag pinkar på ingen och skulle uppskatta om Indy spelet t.ex blev en utmanare till Uncharted serien som jag håller högt i mitt bibliotek. Finns bara det och Tomb raider i den genren, behövs fler


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Du har sagt detta gång på gång. Det hade varit bra med några exempel som visar på detta men det brukar du undvika.

Att vara budget och publisher åt The Medium eller finansiera och ge ut Gears tactics och fruktansvärt ”rå nishade” MS flight sim och hur de stödjer ID@Xbox så mycket som de gör. Även jag skulle kunna ansöka om stöd för ett spel om jag hade en id’e. Sånna saker rör min nerv att gilla stora ibland dumma företag.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av fooobar:

Hade gärnat spela Elder Scrolls men köper inte en ny konsoll eller pc för det.

Om 4 år, eller när det nu släpps, kommer du säkert kunna öppna en Xbox Game Pass-app på din tv och strema spelet i 4k/60.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av fooobar:

Hade gärnat spela Elder Scrolls men köper inte en ny konsoll eller pc för det.

Du kanske kan streama det via Xbox Game Pass på valfri device? Det finns alternativ! Det är lite poängen med det breda Xbox-ekosystemet, tröskeln för att komma åt spelen är väldigt låg.


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Du kanske kan streama det via Xbox Game Pass på valfri device? Det finns alternativ! Det är lite poängen med det breda Xbox-ekosystemet, tröskeln för att komma åt spelen är väldigt låg.

Ja, utan den här bredden hade Xbox aldrig fått godkännande att bränna såna enorma summor.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Så du menar att MS inte äger rättigheterna till Microsoft Flight Simulator?

Den enda som gör sig löjlig här är ju du? Sluta gräv gropen djupare nu, och spela lite spel i stället

Prey och en öl en fredag! Spelet funkar fantastiskt även på konsol


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Pungvred:

Ja, utan den här bredden hade Xbox aldrig fått godkännande att bränna såna enorma summor.

Precis. Det här är Xbox med full backning från Microsoft, som jag tjatat om i flera år. Det är andra tider nu


signatur

Jump in.

Medlem

C64 > allt annat!


signatur

Through the cables and the underground now

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

Prey och en öl en fredag! Spelet funkar fantastiskt även på konsol

Najs! Har inte spelat det, men nu ligger det lite högre på listan i backloggen


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Du kanske kan streama det via Xbox Game Pass på valfri device? Det finns alternativ! Det är lite poängen med det breda Xbox-ekosystemet, tröskeln för att komma åt spelen är väldigt låg.

Det är absolut ett alternativ. Men jag vill sitta i soffan framför tvn. Så om det funkar på en playstation eller billig pc (typ raspberry pie) så kan det vara ett alternativ. Men inte nu, det känns som tekniken behöver ett par år till.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Att vara budget och publisher åt The Medium eller finansiera och ge ut Gears tactics och fruktansvärt ”rå nishade” MS flight sim och hur de stödjer ID@Xbox så mycket som de gör. Även jag skulle kunna ansöka om stöd för ett spel om jag hade en id’e. Sånna saker rör min nerv att gilla stora ibland dumma företag.

The Medium är inte utgivet av MS och troligen tidsexklusivt?

Gears Tactics bygger på en redan etablerad franchise och gör inte mycket nytt?

Flight Simulator är en gammal spelserie och är inte innovativt och ingen större risk?

Dina argument om att MS är mer innovativa, riskbenägna och bättre på ny IP är väldigt tunna. Två av dina tre exempel är Flight Simulator och Gears som funnits väldigt länge.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

The Medium är inte utgivet av MS och troligen tidsexklusivt?

Gears Tactics bygger på en redan etablerat franchise och gör inte mycket nytt?

Flight Simulator är en gammal spelserie och är inte innovativt och ingen större risk?

Dina argument om att MS är mer innovativa, riskbenägna och bättre på ny IP är väldigt tunna. Två av dina tre exempel är Flight Simulator och Gears som funnits väldigt länge.

Men du ger dig inte över att din plastbit är bättre? Fortfarande finansierat annars hade de fått den tidsexklusivt gratis. Utgivet av skaparna själva. Precis som Blair witch.

Ja franschise ja. Men inte i de koncepten de är i nu. Nu kommer en riktig nischad flygsim till konsol. Gears är en cover shooter som de testade göra en strategisk cover shooter av istället. Test och vågade beslut helt enkelt. Du håller inte med mig och de har du all rätt stt inte göra men att förneka att de testar annorlunda grejjer är att blunda.

Jag har sagt att Sony gör samma sak med sina IP som MS gör med sina. Pumpar ut en efter en numrerade. När det kommer ett nytt IP så är det nästan likadant som de innan. Där menar jag att MS testar mer annorlunda ip och mark. Kolla ORI t.ex. en flerlagers 2,5D plattformare med stark story eller finansiera ett spel som Tunic eller för den delen Sea of thieves.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar