Brukar ni spontanhandla?

Medlem

Absolut inte när det gäller stora köp, har lätt för att hålla i pengar och planera. Spontant då är det i princip spel eller liknande nivå.

Är ganska spontan till när det kommer till att hitta på saker men skulle aldrig falla mig in att komma ut med en ny bil eller utlandsresa bara sådär vilket jag är glad över för de känns rätt destruktivt och oansvarigt.

Det händer nästan aldrig, men senaste gången det hände så kom jag hem med den här tröjan, så det blev bra!

Medlem

Ja hela tiden! Äger en switch (modell 2019). Men sneglar otroligt mycket på hand switch lite nu. Ja vet, jag behöver den inte. Men ibland vill ju grabben spela samtidigt som mej....

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Speciellt sedan mitt 3080 började hjälpa till med försörjningen.

Intressant. Kan du förtydliga vad du menar här?
Det är underförstått att du mine:ar bitcoin, men det jag inte förstår är:

1. Säljer du det du mina:t och hämtar ut ”riktiga” pengar, eller
2. låter du bli att sälja dina bitcoin och använder dina besparingar?

För om det är nummer 1 så är det spännande, då blir det som om man har en dator som trycker ut pengar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det händer ibland, senast klickade jag hem nio tröjor från EMP samt köpte två nya padelrack. Annars sker det mesta av min spontanshopping på Tradera, klickat hem mängder av spel och sportmemorabilia. Tacksamt nog så har vi en ekonomi som tillåter spontanshopping idag så ser ingen anledning till att sluta. Så länge man har pengar investerade, på sparkontot och räkningar etc är betalt så kan man ju få unna sig, en av få fördelar med att vara vuxen.

Medlem

E en sån dagdrömmare som har listor på allt jag skulle behöva tex en billig båt & fiskeprylar när man har tid att syssla med det eller ungarna finner det lika viktigt att inhandla som jag (3 mot 1 då) 🙄 , en ny tv när den nya ps5an trillar in nån gång men där har man inte bråttom precis😊
Är dock realist på köpet så planerar större köp länge och noga och redan varit i låneträsket så när man väl sparat och kan lägga egna pengar på något man verkligen behöver och vill ha, ja den känslan slår alla de ggr jag lade sjuka pengar på kläder och festande mm 👍

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Intressant. Kan du förtydliga vad du menar här?
Det är underförstått att du mine:ar bitcoin, men det jag inte förstår är:

1. Säljer du det du mina:t och hämtar ut ”riktiga” pengar, eller
2. låter du bli att sälja dina bitcoin och använder dina besparingar?

För om det är nummer 1 så är det spännande, då blir det som om man har en dator som trycker ut pengar.

Tanken från början var att växla från ethereum till sek regelbundet och på sikt betala av grafikkortet.
Men investeringsjävulen tog grepp om mig och nu håller jag på mina ethereum istället.

Kanske är värt många gånger mer om några år (eller inget). Så för nu kostar det bara pengar.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tanken från början var att växla från ethereum till sek regelbundet och på sikt betala av grafikkortet.
Men investeringsjävulen tog grepp om mig och nu håller jag på mina ethereum istället.

Kanske är värt många gånger mer om några år (eller inget). Så för nu kostar det bara pengar.

Oki, det låter hyfsat högrisk, håller tummarna för att det slår rätt i slutändan.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

KoP
Medlem

Händer väl, men då rör det inte sig om några dyra varor. Dyrare inköp planeras flera veckor i förväg då man gör efterforskningar då man vill hitta den produkten som man tror sig vara bäst för ens ändamål.

Medlem

absolut att det händer,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag brukar spontanhandla en hel del. Men har alltid behandlat sparade som en "räkning" som ska betalas när lönen kommer. Samtidigt har jag en personlighet som på något sätt klarar gör lika mycket på 100:- på kontot den 1:e som om jag har 20 000:-.

Och har gjort en hel del onödiga inköp genom åren.
Typ en knivslip för 11k borde ha betalat av sig när jag är runt 70....

Men så länge man inte skuldsätter sig för onödiga inköp och man ger sina barn en stabil grund att stå på när dom flyttar hemifrån så ska man ha kul så man inte sitter sen på ålderns höst och ångrar att man inte gjorde mer.

Flakmonkey

Ja definitivt, sen så brukar jag inte spontanhandla större grejjer, vilket för mig är när man kommer upp i priset av en ny konsol. Det dyraste jag köpt rent spontant är väl Occulus Quest 2 men då hade jag gått och klurat på det och varit sugen sedan första modellen kom ut så kanske inte räknas? Samma sak gäller nog det mesta som kostar mer än några hundralappar så även om jag köper det spontant så är det sällan/aldrig jag köper något som jag aldrig ens gått och tänkt på att jag "villhöver" det.

Dock så ska ju det här sägas att det här har ändrats väldigt mycket i takt med att jag har mer pengar att röra mig med vilket jag antar gäller för de flesta. Nu kan jag spontanhandla utan att ha ångest över att jag inte ska ha råd med sådant som faktiskt på riktigt är nödvändigt, det kunde jag inte tidigare och då var jag också betydligt mer återhållsam.

Medlem

Allt jag köper är spontant men inte utan att ha funderat på det en längre tid, så man kan nästan säga att det är planerar. Brukar tex ha spel i kundkorgen på PlayStation store säkert upp mot 5 gånger innan jag faktiskt köper det och pratade om att köpa ny dator i minst 3 år innan jag slog till.

Medlem

Som ungkarl hade jag platsat i lyxfällan 😩 men som tur var så träffade jag en småländsk kvinna som förändrade mitt liv till det bättre.
Nu sparar jag till det jag vill ha och tänker igenom köpen ordentligt. Men spontanköper spel titt som tätt dock.

Medlem

Nej. Har inget utrymme för figurer och special editions och ser inte klok ut i merch.

Reflexmässigt skulle jag säga att alla spelrelaterade inköp är spontana. Jag köper när jag får lust och sätter inte upp en plan för när jag kan köpa "det där spelet jag ville ha".

Men det är ju heller inte helt oplanerat eftersom jag i min (godtyckliga) månadsbudget avdelat en portion strösselpengar jag kan slänga på saker jag får lust att köpa. Så mina spelköp är semi-spontana.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Har precis blivit med dator igen som är så vettig att det går att spela nya spel på...så Steam är farligt nu. Speciellt eftersom jag ligger så mycket back, har inte spelat på Windows på 8-9 år. så klicketiclick så ramlar Gotyutgåvorna in i bilbioteket.

Impuls- och planeringköper böcker och kött mest.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Önskar jag kunde, men tyvärr tillåter plånboken bara väldigt planerade spelköp.
Krimskrams är långt över min budget.

Men kul för er andra som kan njuta av spontanköpen på det viset.

Medlem

Hela tiden köpte ett Audio-Technica ATH-G1 headset idag fast jag hade ett hyper x cloud 2 som va nästan nytt men va värt det klar uppgradering i ljud och microfon

12
Skriv svar