Rädda Barnen satsar på AI-nattvandrare i spelvärlden

Robot
Rädda Barnen satsar på AI-nattvandrare i spelvärlden

Ska försöka hjälpa barn och unga som far illa online med nya verktyg.

#artificiell-intelligens, #rädda-barnen


Så de ska söka kontakt med slumpvisa barn online som de identifierar genom analyser av persondata? Inte bara borde barn absolut uppfostras till att aldrig lita på slumpvisa användare online, även om de uppger sig för att vara från en hjälporganisation, men även analyser låter konstigt. Det som de rimligt kan analysera blir chattloggar och jag är inte helt säker på att det är oproblematiskt att låta tredjepartsorganisationer leta igenom barns kommunikation.

Det finns säkert barn i spelvärlden som behöver hjälp, men det hade säkert varit effektivare att låta barnen besöka hjälporganisationers resurser genom någon länk eller liknande. Detta låter inte så genomtänkt.

Frilansare
Skrivet av johanAndersson:

Så de ska söka kontakt med slumpvisa barn online som de identifierar genom analyser av persondata? Inte bara borde barn absolut uppfostras till att aldrig lita på slumpvisa användare online, även om de uppger sig för att vara från en hjälporganisation, men även analyser låter konstigt. Det som de rimligt kan analysera blir chattloggar och jag är inte helt säker på att det är oproblematiskt att låta tredjepartsorganisationer leta igenom barns kommunikation.

Det finns säkert barn i spelvärlden som behöver hjälp, men det hade säkert varit effektivare att låta barnen besöka hjälporganisationers resurser genom någon länk eller liknande. Detta låter inte så genomtänkt.

Reagerade också på det där första, att någon konstig person(bot) ska ploppa upp i barnens spelsession och ställa personliga frågor, utifrån data som de samlat in genom någon algoritm. Jag vet inte. Ibland känns det som att själva viljan att möta barn på deras egna plattformar är milsvid störe än kunskapen om hur man gör det. Och att det resulterar i svindyra projekt utan någon egentlig forskning som grund. Många, många frågetecken kvarstår.

Medlem

Sen ser man ju det uppenbara felet i ett sånt här system också... hur lätt är det inte för någon skummis att låtsas vara Rädda Barnens AI-bot? Om barn vet att såna här bottar kan plötsligt ta kontakt så hade de inte reagerat på samma sätt vid någon konstig vänförfrågan, kanske istället då accepterat och börjat prata med personen.

Verkligen dålig idè på alla sätt och vis. Bättre att lägga pengarna på bra tjänster och kampanjer för att upplysa barn hur de tar kontakt.

Frilansare
Skrivet av Fletchett:

Sen ser man ju det uppenbara felet i ett sånt här system också... hur lätt är det inte för någon skummis att låtsas vara Rädda Barnens AI-bot? Om barn vet att såna här bottar kan plötsligt ta kontakt så hade de inte reagerat på samma sätt vid någon konstig vänförfrågan, kanske istället då accepterat och börjat prata med personen.

Verkligen dålig idè på alla sätt och vis. Bättre att lägga pengarna på bra tjänster och kampanjer för att upplysa barn hur de tar kontakt.

Haha, ja. Blir ju skumt för oss föräldrar som ständigt uppmanar barnen att inte prata med någon de inte känner irl.

Medlem

Bättre att lära barnen och Vuxna att inte va så jävla känsliga!!! och lära ut till barn och vuxna att inte bete sig som en idiot på nätet!!!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

@scorpion2000 ,Världen fungerar inte så.

Ang projektet den är väl välmenade men njae, enklast vore att samarbeta med epic så sätt att man har information om rädda barnen och dess hotline på i spelen eller på websidor eller i epic launchern.

Men hålla med ai o dyl för detta ändamål känns inte rätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det är ju klart spelar man spel där det finns alldeles för mycket SALT så blir man inte en lycklig människa.
Själv är jag en gammal människa så jag undviker spel som är multiplayer utom (sea of thives)för det är destruktivt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Bättre att lära barnen och Vuxna att inte va så jävla känsliga!!! och lära ut till barn och vuxna att inte bete sig som en idiot på nätet!!!

För föräldrar och barn gör som de blir tillsagda? Bara för motargument, även om regeringen/WHO försöker lära världen gällande Corona så finns det ändå gott om människor som går emot regler och rekommendationer.
Så även om man lär människor (vuxna såsom barn) att inte vara elak mot varandra så bryr sig inte vissa och bara är elak mot andra.

I detta fall så känner jag att Rädda Barnen har tankar på rätt plats, men tillvägagång känns väldigt fel/konstig. Månge spel erbjuder redan funktioner för att minska/ta bort "mobbning" på nätet, såsom Report funktion och/eller Mute funktion. Sen kanske finnas info-panel eller något där man kan hänvisa personer som kanske mår dåligt, är arga eller vadsom vart de kan kontakta för att få prata med en person och kanske må bättre.

Från mitt egna perspektiv, så känns det som att folk som gör dessa projekt inte själva vet att det är en stor skillnad mellan att bli mobbad i skolan och att bli retad/skälld på utav en främling över internet. Den ena påverkas extremt mentalt (skola), medan den andra (enligt mitt egna tycke/erfarenhet) inte påverkar mycket alls (internet).

Men åt andra sidan så reagerar alla olika, kanske finns de som mår extremt dåligt om de blir pratad illa om på nätet, och för dem så kan jag förstå att det är bra att de blir informerade/uppmuntrade att ta kontakt och få hjälp. Dock så tycker jag inte att en AI ska vara den som gör kontakten, utan det måste vara en människa.

Medlem

Barsk gigantisk robot kommer fram till ungen och krossar hans tomatodling och kossan Rosa med foten i förbifarten. ''Stay out of trouble, citizen!''
Barnet får trauma och fobi mot robotar

Medlem

Låter väldigt tveksamt hela projektet.

Hade det inte varit bättre att föröka få till någon slags officiell anonym chat som barnen kan vända sig till och sen försöka få annonsering i själva spelet om denna eller till och med åtkomst av denna genom officiella menyerna. Kräver kanske något globalt sammarbete mellan organisationerna och spelutvecklare, men låter fortfarande mer troligt än en AI-bot som ska leta upp barn och försöka hjälpa dom.

Medlem

Tanken är god, men jag ser inte hur de ska kunna implementera detta på ett bra sätt. Hade nog varit bättre om plattformar som Steam, Epic, Origin m.m. hade noll tolerans mot mobbning och bannade användare som beter sig svinaktigt. Men när inte ens skolor tar mobbning på allvar, inte ens när brott begås, så kan man nog inte räkna med att vinstdrivande företag ska göra det heller.

Medlem

"– Vuxenvärlden har väldigt lite insyn i vad som händer i gamingvärlden samtidigt som allt fler barn och unga vittnar om övergrepp och mobbning. Detta ser vi inte bara i Sverige, utan det här är ett globalt problem. Nu får vi möjlighet att hjälpa de barn som far illa på ett nytänkande och effektivt sätt, säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen."

Något säger mig att dessa personer har noll koll om vad de pratar om och noll kunskap om hur det fungerar.
(Det är rätt många vuxna som har varit gamers i decennier och har stenkoll. Det är inte 1980 längre.)
Som vanligt när dessa hittar på och ska skapa "projekt" och "rätta" till saker, med "kunskap" och "information" som de har fått via klickbait-media och twittermobben kommer det naturligtvis slängas bort en massa pengar på saker som inte fungerar, bli direkt kontraproduktivt och direkt gå åt h-e.

The road to hell is paved with good intentions.
What could possibly go wrong?!

Istället lär kidsen att sluta vara snöflingor och att inte ta åt sig, alternativt, att stänga av funktionerna tills de lär sig hantera det.
Internet är inte på riktigt, på riktigt.

Medlem

Lär dom att idioterna som säger att dom ska **** their mother egentligen har en så liten *** att det är fysiskt omöjligt. Lär dom att bita tillbaka. Jag startar aldrig tjafs i spel, men när någon annan idiot börjar så svarar jag mer än gärna med dom finaste glåpord och svordomar jag kan frambringa för stunden (min sambo som ofta hör allt jag säger tycker att jag är dum i huvudet, men vad vet hon, man blir inte mordhotad av ryska tonåringar i Candy Crush). Det är internet, och kommer alltid vara internet. Ingen bot kommer kunna rädda småspolingarna från all skit som skriks och skrivs i onlineforum och spel, det är omöjligt och är dessvärre något dom kommer behöva lära sig att leva med. Jag förstår att man kan ta illa upp, speciellt som yngling. Men som någon tidigare skrev i tråden: "Internet är inte på riktigt", och det behöver dom någonstans förstå.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Skrivet av Hapl0:

"– Vuxenvärlden har väldigt lite insyn i vad som händer i gamingvärlden samtidigt som allt fler barn och unga vittnar om övergrepp och mobbning. Detta ser vi inte bara i Sverige, utan det här är ett globalt problem. Nu får vi möjlighet att hjälpa de barn som far illa på ett nytänkande och effektivt sätt, säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen."

Något säger mig att dessa personer har noll koll om vad de pratar om och noll kunskap om hur det fungerar.
(Det är rätt många vuxna som har varit gamers i decennier och har stenkoll. Det är inte 1980 längre.)
Som vanligt när dessa hittar på och ska skapa "projekt" och "rätta" till saker, med "kunskap" och "information" som de har fått via klickbait-media och twittermobben kommer det naturligtvis slängas bort en massa pengar på saker som inte fungerar, bli direkt kontraproduktivt och direkt gå åt h-e.

The road to hell is paved with good intentions.
What could possibly go wrong?!

Istället lär kidsen att sluta vara snöflingor och att inte ta åt sig, alternativt, att stänga av funktionerna tills de lär sig hantera det.
Internet är inte på riktigt, på riktigt.

Det är heller inte 2000 längre... Internet är i snabbt växande grad på riktigt. Barnen som växer upp nu har inte en hård gräns mellan "jag-i-verkligheten" och "jag-på-internet", som var mer naturlig innan sociala medias utveckling. Det går inte att fnysa och säga att de ska sluta ta till sig av vad andra säger eller sluta vara "snöflingor" (ett uttryck som är så totalt världsfrånvänt i diskussionen att meningen blir korkad på riktigt).

Det krävs nya taktiker och strategier för yngre generationer, där våra kunskaper om hur vi hade det under uppväxten inte räcker till. Så nya tankar och idéer måste testas, särskilt med kunskap och information som de kunnat dra ut från sociala media.
För vafan, tänk om Rädda Barnens idé faktiskt fungerar på något plan? Om så bara hundra barn blir hjälpta av det så är det väl fortfarande en framgång?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

en fin tanke men tillvägagångssättet låter lite mysko och kanske, bara kanske, borde även föräldrar försöka se till att deras barn inte ha tillgång till Internet hur som helst för ja klimatet online är definitivt inte vidare trevligt många ggr och värre blir det för varje år som går verkar det som.
Internet visar verkligen mer ofta än inte de sämsta sidorna hos oss människor.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hannes.theorell:

Det är heller inte 2000 längre... Internet är i snabbt växande grad på riktigt. Barnen som växer upp nu har inte en hård gräns mellan "jag-i-verkligheten" och "jag-på-internet", som var mer naturlig innan sociala medias utveckling. Det går inte att fnysa och säga att de ska sluta ta till sig av vad andra säger eller sluta vara "snöflingor" (ett uttryck som är så totalt världsfrånvänt i diskussionen att meningen blir korkad på riktigt).

Det krävs nya taktiker och strategier för yngre generationer, där våra kunskaper om hur vi hade det under uppväxten inte räcker till. Så nya tankar och idéer måste testas, särskilt med kunskap och information som de kunnat dra ut från sociala media.
För vafan, tänk om Rädda Barnens idé faktiskt fungerar på något plan? Om så bara hundra barn blir hjälpta av det så är det väl fortfarande en framgång?

Jag är helt enig med dig här. Internet är en plats som alla andra idag, och det handlar inte bara om att någon svär åt dig i CS. Grooming, grova våldsklipp på tictoc och massor av skit. Kan fortfarande tydligt minnas mycket av den skit man råkat glutta på i ren nyfikenhet, men det var lågupplösta bilder och klipp över en BBS-lina eller skakigt modem. Och mobbing är like verklig på sociala medier som i skolkorridorer.

Jag är som flera i tråden inte helt klar om Rädda Barnen valt rätt metod men som du säger, om de lyckats hjälpa ett par fler barn än med vanliga metoder - kör i vind. Istället för bara "skaffa lite skinn på näsan, unge"-attityden.

Sen fattar ju alla att det inte går att lösa alla problem med en insats - det måste angripas på alla fronter. Men att gnälla på de som faktiskt försöker något, utan att själv langa fram en egen lösning, är småaktigt.


signatur
Medlem

Som de flesta andra här inne så håller jag inte riktigt med om den metoden de presenterar, även om tanken är god. Om man skulle gå tillbaka till när man själv begav sig ut på nätet i tonåren, så kan jag med handen på hjärtat inte minnas något av dessa "påhopp" på något som påverkat mig särskilt, och då spelade man ändå online i en herrans massa år. Kanske har det hårdnat det senaste? Vill även tycka man har en viss fördel av att själv ha samma intresse som barnet (självklart kommer ens unge bli gamer, allt annat vore befängt!) och lättare kan förstå och stötta.

1
Skriv svar