Morgonrykte: Microsoft vill köpa Discord för mer än 10 miljarder dollar

Robot
Morgonrykte: Microsoft vill köpa Discord för mer än 10 miljarder dollar

Flera stora spelbolag är intresserade av att köpa chatbolaget.

#discord, #microsoft


Medlem

Har gett mig några försök till discord men tycker det är ett himla krångel så det lade jag ner haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Rackarns! Jag som gått i samma tankar. Nu blir det budkrig!

Medlem

Noooooooo...


signatur

Ordo Ab Chao

Inaktiv

Och sen lägga ner det efter några veckor.

Skämt åsido, Microsoft verkar ge sig på gamingmarknaden från alla tänkbara vinklar. Jag vet inte vad detta köp skulle innebära men tror det skulle ligga i trygga händer hos MS.

Quake-konnässsör

Rest in peace Discord...

Geeks Gaming

Inget emot att dom köper dom. Men ser inte hur de är värt 10 miljarder dollar... Dom har fortfarande inte lyckats lägga in simpel chat för den voip kanalen man sitter i. Och hade inte klagat om man kunnat ha flera server/kanal fönster öppna samtidigt.

Men 10 miljarder? Nä.

Medlem

Förståeligt, discord har tagit det bästa från alla tidigare kommunikationsprogram och gjort det smidigt enkelt sätta upp egen server.
Men fan också, hoppas det kommer till playstation en dag.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Om man kollar på skype så har de inte gjort många uppenbara ändringar på den. Frågan är om de kommer vara lika inaktiva om de kommer discord.
Skype har helt för lite customization options (enligt mig åtminstone).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Om man kollar på skype så har de inte gjort många uppenbara ändringar på den. Frågan är om de kommer vara lika inaktiva om de kommer discord.
Skype har helt för lite customization options (enligt mig åtminstone).

ICQ som gäller igen!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Om man kollar på skype så har de inte gjort många uppenbara ändringar på den. Frågan är om de kommer vara lika inaktiva om de kommer discord.
Skype har helt för lite customization options (enligt mig åtminstone).

De lägger sitt krut på Teams istället. Tror inte att Microsoft är rätt ägare. Då får vi Teams for gamers....

Medlem

Suck. Nej jag hoppas Microsoft håller sig borta från Discord... De har ju redan kört MSN och Skype i botten.

Medlem

Räcker det inte med teams och Skype? Finns hur mycket potential som helst där.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Discords GUI är riktigt rörigt alltså. Ena servern har en boll bredvid sin ikon, en annan ett streck. Vilken är jag ansluten till? Är det här chatten? Vilka är alla människor till höger?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Och sen lägga ner det efter några veckor.

Skämt åsido, Microsoft verkar ge sig på gamingmarknaden från alla tänkbara vinklar. Jag vet inte vad detta köp skulle innebära men tror det skulle ligga i trygga händer hos MS.

Fast det är väl ändå EA och Google som är okända för att lägga ner saker? I synnerhet EA köper ju upp bolag som de sen bara dödar, medan Google är mer inne på att överge sina egna skapelser. Det må vara ett skämt, men jag förstår inte det roliga när jag inte ser verklighetsförankringen

Medlem
Skrivet av SunShine:

ICQ som gäller igen!

hehe ja det var tider. Mitt userid på steam var under 100.000 så jag var relativt tidigt

Annars tror jag mer på att det bli BBS som gäller för chat


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av superapan:

Discords GUI är riktigt rörigt alltså. Ena servern har en boll bredvid sin ikon, en annan ett streck. Vilken är jag ansluten till? Är det här chatten? Vilka är alla människor till höger?

Det tar lite tid kanske att sätta sig in..men sen funkar det relativt bra. Dock hade jag gärna viljat ha möjligheten att göra den betydligt mindre.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Dex
Medlem

Är inte heller helt övertygad om detta.
Hade det varit Xbox som hade köpt det så det hade fokuserats mer på gaming hade det säkert blivit jätte bra (förutom att det förmodligen inte hade kommit till Playstation då ), men Microsofts track record med liknande tjänster som MSN och Skype är ju inte direkt imponerande. Tjänsterna blev ju märkbart sämre och bara det att dom sen har försökt tvinga på Windows användare att använda Skype är ju bedrövligt.
Kör Teams på jobb och är inte helt övertygad om det heller, men det har helt klart potential.

Nä hoppas inte att detta stämmer. Sen tycker jag också att det är en tråkig trend att stora företag hela tiden ska köpa upp alla mindre företag som går bra, men så är det överallt i världen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av dTexN:

Förståeligt, discord har tagit det bästa från alla tidigare kommunikationsprogram och gjort det smidigt enkelt sätta upp egen server.
Men fan också, hoppas det kommer till playstation en dag.

Ja en officiell Discord på konsol vore nått. På xbox kör jag Qvirrel appen för Discord, men den är smått buggig och man har inte samma möjligheter att administrera sin server som på officiella appen på PC.

Skype funkar ju bra på konsol men den tjänsten är ju inte anpassad för gaming och de behoven alls


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Dex:

Är inte heller helt övertygad om detta.
Hade det varit Xbox som hade köpt det så det hade fokuserats mer på gaming hade det säkert blivit jätte bra (förutom att det förmodligen inte hade kommit till Playstation då ), men Microsofts track record med liknande tjänster som MSN och Skype är ju inte direkt imponerande. Tjänsterna blev ju märkbart sämre och bara det att dom sen har försökt tvinga på Windows användare att använda Skype är ju bedrövligt.
Kör Teams på jobb och är inte helt övertygad om det heller, men det har helt klart potential.

Nä hoppas inte att detta stämmer. Sen tycker jag också att det är en tråkig trend att stora företag hela tiden ska köpa upp alla mindre företag som går bra, men så är det överallt i världen.

Spelar det någon roll om det är Xbox eller Microsoft som står som köpare? Det är ju i praktiken i princip samma bolag. De har ju till och med huvudkontoret på samma adress.🤔

Dex
Medlem
Skrivet av RaXha:

Spelar det någon roll om det är Xbox eller Microsoft som står som köpare? Det är ju i praktiken i princip samma bolag. De har ju till och med huvudkontoret på samma adress.🤔

Ja det känns som dom satsar på väldigt olika saker. Är det Xbox som köper det så är det ju garanterat för att satsa på gaming med Discord, men Microsoft har ju så mycket mer än gaming i tankarna och som sagt dom andra liknande tjänsterna som dom har köpt har ju inte direkt blivit några succéer.

Medlem

Vi minns hur det gick för Skype...

Medlem
Skrivet av superapan:

Discords GUI är riktigt rörigt alltså. Ena servern har en boll bredvid sin ikon, en annan ett streck. Vilken är jag ansluten till? Är det här chatten? Vilka är alla människor till höger?

JAg är ingen expert men discord är som en blandning av. Messenger, IRC, Skype, Teamspeak osv.

Servrarna till vänster som är uppkopplad till.
Sen har servern kanaler, sen är det "chatt rutan" och användarna är alla andra som är inne på servern.

Sen har man vän-listan som man kan lägga till vänner och prata/chatta med direkt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker ju om det som har gjorts i Discord hittills, vistt finns det saker de kan förfina men några bra konkurrenter har jag inte stött på. Det här skär i hjärtat lite. Tycker inte om att det är exakt samma executives som sitter oavsett vilken tjänst jag vill använda, på samma sätt som det helt sorgligt nog finns liknande mega-corps inom andra branscher.

Det är ju högsta hönsen som alltid drar i trådarna, oavsett hur mycket man vrider och vänder på det är det deras beslut som alla andra i företaget får förhålla sig till. Deras etik, den arbetsmiljö de sprider och så vidare. Jag tror inte Microsoft är ett "ont företag" men nog tusan vill jag inte träffa samma ägare oavsett vilket café eller vilken restaurang jag vänder mig till.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja det känns som dom satsar på väldigt olika saker. Är det Xbox som köper det så är det ju garanterat för att satsa på gaming med Discord, men Microsoft har ju så mycket mer än gaming i tankarna och som sagt dom andra liknande tjänsterna som dom har köpt har ju inte direkt blivit några succéer.

Du vet att Xbox är ett varumärke som ägs av Microsoft och inte ett eget företag. Ungefär som att säga "vore bättre om YouTube köper Vimeo för Google är inte bra på att förvalta denna typ av tjänster".

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_119148:

Och sen lägga ner det efter några veckor.

Skämt åsido, Microsoft verkar ge sig på gamingmarknaden från alla tänkbara vinklar. Jag vet inte vad detta köp skulle innebära men tror det skulle ligga i trygga händer hos MS.

Baka in premium-Discord i Game Pass. Done Deal. Samt nedan.

Skrivet av Jinxswe:

Inget emot att dom köper dom. Men ser inte hur de är värt 10 miljarder dollar... Dom har fortfarande inte lyckats lägga in simpel chat för den voip kanalen man sitter i. Och hade inte klagat om man kunnat ha flera server/kanal fönster öppna samtidigt.

Men 10 miljarder? Nä.

~285 spänn per registrerat konto, varav nästan hälften är aktiva per månad. Tror det anses vara en ganska rimlig affär. Det är inte tjänsten i sig som är den stora dragen, utan människorna som använder den.


signatur
Medlem

Discord hade gjort sig bättre som ett fristående bolag där de jobbar fram ett samarbete med Sony och Microsoft för att få in discord i konsoller.
Vi får se vad detta leder till men är lite rädd att Microsoft fuckar up detta.

Dex
Medlem
Skrivet av IMSG:

Du vet att Xbox är ett varumärke som ägs av Microsoft och inte ett eget företag. Ungefär som att säga "vore bättre om YouTube köper Vimeo för Google är inte bra på att förvalta denna typ av tjänster".

Ja det är väl klart? Men det är ju också klart att Xbox satsar på andra saker än Microsoft. Är det Xbox så är det ju garanterat en satsning för gamers, men Microsoft är ju en helt annan sak. Då kan det lika gärna vara att dom köper det för att integrera det med t.ex. Teams eller Office så det blir mer för företag. Som dom t.ex gjorde med Skype.

Kan ju bli bra detta också, men som sagt deras track record att köra upp liknande tjänster har ju inte direkt varit toppen

Medlem

"Förra året omsatte de cirka 1 110 miljarder kronor "

Lite mycket nollor någonstans, annars låter köpeskillingen väldigt billig

Om Microsoft köper är det mest troligt för att få in det i Xbox.

Medlem

Det räcker inte med att "döda" Skype alltså? 😊

123
Skriv svar