Veckans fråga med Corsair - Vilken storlek föredrar du på... tangentbord?

Robot
Veckans fråga med Corsair - Vilken storlek föredrar du på... tangentbord?

Tastatur, näppäimistö och tangentbord - kär pryl har många olika namn. I Norden.

#corsair, #tangentbord


Medlem

TKL för min del. Jag gick tillbaka till fullstort en kort period när mitt gamla TKL tangentbord gick sönder men stod verkligen inte ut och la en order på ett nytt TKL med direkten.
Köper mycket gärna en seperat numpad istället.

Medlem

Jag är jävligt petig med hur jag vill ha mitt tangentbord.
Har den inte den layouten som ni har på de färgglada bilderna så är det inget alternativ för mig. blir tokig om inte delete/insert och de knapparna inte sitter som de ska. ja, jag vet. petigt, men det är sån jag är.

Vad gäller makroknappar så bryr jag mig inte. Spelar med en orbweaver. något som jag starkt kan rekommendera.

Medlem

Har ett Kinesis Advantage II, så ett så starkt "annat" som det går

Medlem

Förstod inte ens alla alternativen i omröstningen, uppenbarligen inte mitt område det här.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

phi
Medlem

TKL alla dagar i veckan.

Medlem

Kör TKL. Så som jag sitter så kan jag inte ha Full tangentbord, då åker musen in i tangentbordet stup i kvarten. TKL har ökat gamingkvalitén för mig avsevärt. Däremot så saknas jag numpad för att snabbt skriva siffror när man t.ex. behöver betala en faktura och ska skriva in OCR-numret.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av beersgarden:

Förstod inte ens alla alternativen i omröstningen, uppenbarligen inte mitt område det här.

Haha, samma här. Numpad har jag alltid kallat ”tenkey”.


signatur
Medlem

Jag kör gamla hederliga kontorsprylar utan bling för dom går att diska och dom håller i evigheter.
Köper väl tangentbord vart 10:de år eller nåt,har några liggande i reserv.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Full-size utan krimskrams. Skulle aldrig klara mig utan numpad.

Medlem

fullsize men med lägre tangenter, måste ju ha händer som en jätte för att skriva som vanligt.

Medlem

Inte testat TKL än, men skulle va skönt att få in musen närmare. Tror jag iaf.. Men varje gång man ska använda numpad skulle man ju få tuppjuck.

Medlem

Low profile tangentbord är det enda jag använder, mycket bättre för handlederna.

Medlem

Jag använder min desktop mycket till både gaming och jobb. Körde Asus Claymore (TKL) i många år, men det gav upp här om månaden. Valde TKL just för att det var smalare, det gamla stod till viss del på musmattan.

Nu blev det "uppföljaren" och är ju så där lagom glad att de valt att prioritera en helt meningslös RGB-logga och då ta bort Print screen, Scroll lock och Pause/Break. Anledningen att det ändå blev ett sådant var att jag behövde ett nytt direkt och det var det enda som fanns i lager.

Asus använder uppenbarligen INTE Citrix. Ctrl+Alt+Pause är en helt "nödvändigt" kombination då man inte kan mappa om den (ytterligare en av alla idiotiska hårdkodningar Citrix har gjort). Det är för att få upp en meny så man ex. kan byta virtuell desktop på maskinen. Att använda Fn+Ctrl+Alt+Page Down funkar så klart inte. Ett alternativ är Win+U som alltid går på host maskinen, men inte alls lika bra och haltar ganska ordentligt då man hamnar i settings när man går tillbaka till den desktop Citrix ligger i.

Alt+Print screen är en bra att ha när man skall dokumentera och Alt+Fn+Del är ínte direkt lika smidigt.

Scroll lock kan jag väl iof vara utan, även om jag valt den som host key i virtual box, just för att jag INTE använder den till något . Den kan ställa till det i excel om man inte är vaken förvisso

Men tangentbordet i artikeln är för mig helt menlöst. Använder i stort sett alla F-tangenter. Macron och mediaknappar kan jag vara utan, även om det är helt ok med Fn + FX för att styra ex. spotify.

Medlem

Fullsize utan macro. Jag använder numpad väldigt ofta så jag skulle inte klara mig utan det.

Medlem

TKL eller 60% - Kör nu Pok3r Vortex 60% med bruna switchar
Numpad kör jag hellre separat så den går att flytta upp och inte tar plats vid musen


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

80% TKL med hängivna mediaknappar och volymhjul!

Medlem

80% TKL med en trådlös numpad från Clasan fungerar perfekt för mig.

Köpte en 60% Ducky One 2 Mini, men det var lite för kompakt för mig. Vill i alla fall ha piltangenter och dedikerade PgUp/Down-knappar.

Medlem

Vad är macroknappar för något?

Medlem

Skaffade TKL för nån månad sen. Kommer inte tillbaka till ett fullstort. Det är helt enkelt omodernt. Största vinsten är dock att kunna ha det i en bekväm position utan att det står i vägen för musen.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av snubben:

Vad är macroknappar för något?

Extra bling-bling knappar som du inte ser på ett "vanligt" tangentbord.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Tenkeysless

Tangentbord utan numpad?
Ve och fasa!

Jag känner mig bakbunden utan OCR-knappar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kör ett Cherry MX board 6.0 själv. Full size. Funkar fint till både jobb och gaming. Gillar full N-Key rollover. Har märkt att pga full N-Key rollover så kan jag inte använda vanliga tangentbord längre. Blir massor av stuck keys, ghosting och typos eftersom tangentbordet inte hänger med skrivhastigheten då jag tydligen kör för många tangenter samtidigt idag när jag skriver

https://en.wikipedia.org/wiki/Rollover_(key)

Medlem

Köpte en Tenkeyless-variant för nästan 10 år sedan och har hatat varje sekund av att äga det. Att sitta och fippla med funktionsknappar för att spara ett par centimeters bordsyta på ett skrivbord är så urbota korkat att klockorna stannar.

Nu när en knapp slutade fungera trodde jag såklart att utbudet skulle vara bättre än 2011 men icke, är mer eller mindre omöjligt att hitta en fullstorleksvariant med belysning och MX Blue-switchar. Det enda på svenska marknaden verkar vara en Ducky-bräda för 2000kr.

Medlem

Kanske inte en fråga om keyboard-storlek utan snarare layout... Men, stor enter-knapp tack! Dvs, alla de färgglada alternativen i bilderna ovan går tokbort.

Avstängd

Full size, minst(!) en rad macro keys + givet med numpad. Mediaknappar välkomnas om de är av bra kvalitet. Mekaniskt med gröna brytare. Bakgrundsbelysning är givet, RGB valfritt.

Tack för mig

Medlem

Full-size, använder numpad dagligen och skulle få tuppjuck utan.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag kör TKL + avtagbar numpad. För det mesta klarar jag mig utan den, men kopplar på ibland.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Kör med Corsair Strafe (mekaniskt, mx red) som jag är supernöjd med, föredrar full-size och rätt känsla när man trycker ner tangenterna

Medlem

https://mountain.gg/keyboards/everest-max/ är riktigt nöjd med det tangentbordet 🙂 enda jag saknar är en stor enter knapp, kostar lite dock.

12
Skriv svar