Diskutera – Vilket är tidernas snyggaste spel?
Cyberpunk 2077!
Dock kan jag tänka mig att nästa battlefield blir det i höst, serien brukar vara i framkant och nästa verkar ha extra mycket resurser bakom.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Final Fantasy X
Efter att ha sparat ihop till ett playsation 2 och köpte mitt första Final Fantasy, FFX, så gick jag ifrån typ sim city 2000 och c&c Red Alert i grafik på en 166mhz burk till vad för mig var närmast verklighetstroget. Jag tror jag aldrig kommer få den wow känslan igen, men visst har det sedan dess kommit saker som verkligen imponerat, Crysis är en självklarhet och än idag är jag grymt imponerad av Black Desert Online.
Och så minns jag att jag var super imponerad av Theme Park World när jag var ännu yngre. Det kom med vykort som jag minns det med bilder ifrån spelet och texten "wish you where here?" eller något sådant.
Nu är jag mer imponerad av partikelfysik och är super intresserad av vart det bär.
Edit: Och Oblivion! Hur kan jag glömma Oblivion!
De spelen som gett mig mest "WOW vad snyggt det här är" känslan är The Witcher 3 och Cyberpunk. Om det är något Cyberpunk förtjänar cred för är hur extremt stiligt det är. Att bara åka runt i sin flashiga bil i stan på natten utan något UI var extremt häftigt fast man tröttnade efter 15 min.
Toussaint i Witcher 3 är dock den vackraste platsen jag besökt i något spel. CDPR är så sjukt jävla bra på att skapa världar.

Anledningen är att det beror på vilken plattform du spelar Cyberpunk på. De flesta spelar det på lastgen plattformar vilket ger medioker grafik och en dålig spelupplevelse. De få som spelar på PS5 eller monsterdator har en mer positiv erfarenhet.
Ger ps5 lika bra grafik i Cyberpunk som tex ett 3080?
Unreal kommer ganska snabbt upp som en aha-upplevelse i slutet av 90-talet. Svårt att säga exakt vad det var, men jag vill minnas att lampor och eld såg helt annorlunda ut mot tidigare spel.
På senare år så är det något så udda som the Hunter: Call of the Wild, det är något med kombinationen av underbar ljussättning och riktigt välgjort bakgrundsljud i form av vind och fågelkvitter. Världen känns stundtals väldigt verklig utan att ha moderniteter som raytracing.
Många nämner Crysis, men för mig så var första Far Cry något där jag häpnades över hur snyggt det var, och hur realistiskt vattnet såg ut (då).
Men för mig så kommer SNES alltid vara det som är snyggast. Kan spela Mega Man X även idag, Link to the Past, Final Fantasy 6 med mera. Super Punch Out också. Det är något med just sprites/bit grafik som är riktigt trevligt att titta på. Även idag så kan jag pyssla ihop någon (t.ex. med Perler Beads) karaktär från den eran.
3D spel känner jag ådras dåligt då det kommer alltid komma något som är snyggare, medan Sprite har nått sin prime (om man bortser från 2.5D-ish som t.ex. Octopath Traveler) som kommer vara lika fint flera år framöver.
Om jag måste nämna enstaka spel så blir det nog Zelda: Link to the Past på 2D fronten, och Dragon Ball FighterZ på 3D fronten (om den räknas, om inte så Zelda: Wind Waker).
Svara samma spel jag också, Spela demot först. man fick starta när man satt i en båt, och åka in mot fastlandet.. vattnet, palmer sandstrand,, allt kändes så verklighetstroget..
Det första spelet där jag stannade upp och slutade spela, bara för att beundra grafiken var den banan i Unreal 2 där det snöar.

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Oj vilken svår fråga ni ställer, FZ! Men jag säger väl (EDIT: ändrade mig) Defender of the Crown då. Det var omskakande snyggt för sin tid (1986, gott folk!) Amiga 500 var ett grafikmonster.
Du hann före mig!
Defender of the Crown var det första jag tänkte på när jag läste rubriken. Oj oj oj vilket grafiskt mästerverk det spelet var då. Miltals för allt annat när det släpptes. Grafikens Armand Duplantis på 1980-talet.
Det med att säga att det finns snyggare spel är ju en fråga från person till person. Om du tycker det spelet är skit snyggt så är det ju det för dig.
Själv så kommer jag än idag tycka att mellan sekvenserna i många av Final Fantasy spelen till PS One är väldigt snygga med tanke på att den endast körde spelen i 32 bitar grafik.
Ett av de snyggaste är antingen Final Fantasy VIII eller IX men eftersom jag såg trailern för Final Fantasy VIII först som också är intro scenen till spelet så säger jag att den är det som för mig är det snyggaste från sin tid och fortfarande imponerande för mig med tanke på vilken konsol det är till.
Ocarina of time. Det var i princip det häftigaste jag någonsin hade sett när jag spelade det för första gången. Eller Mass Effect 2. Efter ett "spelglapp" på flertalet år så skaffade jag äntligen en Xbox 360 MED hdmi-kabel. Orgasmiskt vackert, tyckte jag då.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Mmmm svårt svårt... Skulle säga Crysis eller Sea of Thieves.
Helt sjuka solnedgångar o vågor, man tappade hakan första gången.
Tänk att dom fått skeppen att interagera så bra med vågorna också.
Scandinavian XBOX Network Gamers
Håller säkert inte idag, men första gången jag på riktigt blev tagen av grafik och teknik var i samband med Metal Gear Solid 2. Sjukt hur smooth det spelet kändes.
I modern tid så sätter jag Breath of the wild högst. Otrolig design med fantastiskt ljus.
Ännu en dag i paradiset.
Jag blev totalt golvad av Morrowind när det begav sig. Vet inte om det berodde på att jag äntligen lyckades få igång det efter ett evigt meckande med config.sys och autoexec.bat, men satt och tittade på vattenreflektionerna i timmar.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Unreal var ju grymt snyggt när det kom.
Inte i närheten av Unreal Tournament ju.
Every trophy counts...
Ger ps5 lika bra grafik i Cyberpunk som tex ett 3080?
Jag har inget 3080 men däremot har jag en PS5 och det är riktigt snyggt på PS5:an.
Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"
Inte i närheten av Unreal Tournament ju.
Tournament är ju snyggare. Men ska man jämföra med som fanns när Unreal släpptes så finns det inte mycket som slår det. Bara det att man kunde se igenom vattnet.
Det är så många gånger som ”wow faktorn” har slagit in, men det absolut största skulle nog vara när jag körde Glquake.exe för första gången med Voodoo1 gpu!
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein