Returnal-studion hör save-feedbacken, men vacklar om lösningen

Robot
Returnal-studion hör save-feedbacken, men vacklar om lösningen

Har fått kritik för att vi inte kan spara mitt i.

#housemarque, #returnal


De kanske kunde lägga till möjligheten att spara under en run och att spelet då samtidigt stängs av. Sedan tas sparfilen bort i samband med att man startar upp den nästa gång. Ungefär som quick save I "New super Mario bros wii"

Medlem

"Lösningen är att sätta PS på viloläge"

Det är ju inte vänligt mot elräkningen... Eller jag menar miljön... Ehm...

Redaktör
Ponny
Skrivet av martingoransson:

De kanske kunde lägga till möjligheten att spara under en run och att spelet då samtidigt stängs av. Sedan tas sparfilen bort i samband med att man startar upp den nästa gång. Ungefär som quick save I "New super Mario bros wii"

Ja, jag tycker inte riktigt detta är rocket science, ärligt talat.


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot
Skrivet av martingoransson:

De kanske kunde lägga till möjligheten att spara under en run och att spelet då samtidigt stängs av. Sedan tas sparfilen bort i samband med att man startar upp den nästa gång. Ungefär som quick save I "New super Mario bros wii"

Enda argumentet folk har till det där är att man kan använda sig av cloud saves och "fuska".

Förstår dock inte problemet. Aldrig hört att det varit ett "problem" i stort, utan att vissa personer bara gör så. Låt dem. Vad de gör i sitt singleplayer-spel påverkar inte min spelomgång.

Folk har ju dessutom haft dessa möjligheter på PC och konsol jag vet inte hur länge om man bara orkat, alltså att skruva runt och pilla med sparfilerna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tycker verkligen inte att det behövs, en viktig del av spelet är att man vågar ta sig framåt trotts att den höga risken för att dö och starta om från början alltid finns där. Det är samma sak för de som tycker att Souls-spelen är för svåra: Det är en del av designen och gillar man inte det så får man antingen acceptera spelet som det är eller inte spela det. Tycker det är lite orimligt att försöka ändra skaparnas vision bara för att det inte passar en själv.

Inaktiv

Så känge man kan ha den i viloläge, så är det ju inget problem. Hoppas dom inte fixar save mitt i. Skulle bara utnyttjas av dåliga spelare för att kunna "fuska" och spara mitt före en boss. Spelet är ju uppbyggt för att köra rundor. Rougespel ska vara svåra.

Medlem

Jag klarade Returnal utan saves, men det hade varit otroligt skönt att kunna spara mitt i en run och köra något annat emellan. Jag hade en run som var på över 5h, och då sitter man liksom fast där och kan inte byta spel. Lagom kul ifall man har polare som vill att man ska komma och lira något annat.

Men jag fattar ändå varför de inte vill ha quicksaves, för det innebär förmodligen också att man kan göra en backup save på PSN cloud, och därigenom cheesa en run genom att recovera sin save state om och om igen tills man klarar spelet.

Medlem

Ja en save on exit kan de lägga in som sparar "mitt i" och nästa gång spelet startar upp så blir saven verkningslös. fast det ger så klart möjligheten att man kan lägga upp saven på ps plus o sitta o ta hem den hur många ggr som helst och det är juh inte så kul.
Förstår att de inte vill att folk ska kunna cheese med o ta hem saven om och om och om igen då hela poängen med spelet skulle gå förlorad då.

Skrivet av B-itta:

"Lösningen är att sätta PS på viloläge"

Det är ju inte vänligt mot elräkningen... Ehm.. Jag menar miljön... Förstås...

Det värsta är att man får be till gudarna att inte strömmen går. För det kan alltid hända tyvärr.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Har egentligen inte lidit av hur det är nu utan gillar spänningen i att allt är så förgängligt och att man kan förlora det man samlat på sig när som helst. Mitt enda problem är om någon polare hör av sig och vill spela något tillsammans mitt i en run och jag tvingas spola bort en potentiellt bra runda. I det läget hade det ju varit fint att kunna pausa på något sätt ändå.


signatur

Life is kickin'

Medlem
Skrivet av Theapan:

Jag tycker verkligen inte att det behövs, en viktig del av spelet är att man vågar ta sig framåt trotts att den höga risken för att dö och starta om från början alltid finns där. Det är samma sak för de som tycker att Souls-spelen är för svåra: Det är en del av designen och gillar man inte det så får man antingen acceptera spelet som det är eller inte spela det. Tycker det är lite orimligt att försöka ändra skaparnas vision bara för att det inte passar en själv.

Är inne på min andra genomspelning och har inget emot nuvarande vision.

Jag ser inte på Returnal som ett spel där målet är att så snabbt som möjligt "klara" det. Snarare ser jag det som ett spel jag plockar upp emellanåt för att uppleva det superba gameplayet.

Startade från biome ett igår för att jag kände ett sug att lira lite och körde rakt igenom till biome 4 där jag valde att sluta för kvällen.
Hade väldigt flyt med rng den rundan och smiskade på allt i min väg. Körde första bossen igen för skoj skull och fick även där en del sjukt bra saker för min runda.

Jag tar god tid på mig när jag spelar men samtidigt ser jag folk springa igenom biome 4 - 6 på ca 10 minuter.

Många argumenterar för att Returnal inte respekterar spelarnas tid med nuvarande upplägg och jag kan inte hålla med alls. Det är jag som avgör vad jag vill göra med min tid eller inte och har jag inte tiden som krävs startar jag inte spelet.
Då skulle jag hellre se att argumentet förs mot vissa open world spel där många side quests är så extremt dåliga att jag inte kan tycka annat än att utvecklarna aktivt valt att inte respektera min tid.
Men upplever jag att så är fallet väljer jag att antingen gå vidare med main quests eller så slutar jag spela spelet helt.

Medlem

Även om jag tycker de hade kunnat lagt in ett temporärt save-system som tar bort saves efter man laddat en gång så var det inget problem för mig då jag använder viloläget. Jag trodde faktiskt alla gjorde det? Jag stänger i princip aldrig av konsolen, inte med PS4 heller och min elräkning har då inte ökat märkbart.
Jag tror det går på några tior om året.

Men det finns ju tillfällen där man kanske vill spela nått annat, strömmen går osv. Jag tror folk fäster sig vid en "run" för mycket.

Medlem
Skrivet av jk78ki:

...så var det inget problem för mig då jag använder viloläget. Jag trodde faktiskt alla gjorde det?

Jag använde altid rest mode på PS4. Problemet med rest mode på PS5 är att den, åtminstone vid launch, hade en chans att bricka konsolen så man var tvungen att lämna in den till reparatör. Jag vet inte om det är fixat ännu för jag har inte hört något om att en patch gjort något åt rest mode-problemet, men jag kör "turn off" varje gång jag lirar, för säkerhets skull.

Medlem
Skrivet av Theapan:

Jag tycker verkligen inte att det behövs, en viktig del av spelet är att man vågar ta sig framåt trotts att den höga risken för att dö och starta om från början alltid finns där. Det är samma sak för de som tycker att Souls-spelen är för svåra: Det är en del av designen och gillar man inte det så får man antingen acceptera spelet som det är eller inte spela det. Tycker det är lite orimligt att försöka ändra skaparnas vision bara för att det inte passar en själv.

Fast den jämförelsen håller väl inte riktigt, du kan ju t.o.m köra "save & quit" i soulsspelen och får börja spela precis där du slutade sist, vilket är exakt vad folk efterfrågar här?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Fast den jämförelsen håller väl inte riktigt, du kan ju t.o.m köra "save & quit" i soulsspelen och får börja spela precis där du slutade sist, vilket är exakt vad folk efterfrågar här?

En stor skillnad är att Souls-spelen är likadana varje gång. Roguelikes innehåller en hel del slump gällande vad man får för vapen/utrustning/förmågor. Risken är större att folk missbrukar save-filerna för att kunna fortsätta på en "run" där de fått bra saker.

Som jag skrev i en tidigare nyhet borde de kunna låta spelet spara på en server som många "loot-spel" gör så kan sparfilerna inte missbrukas.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Fast den jämförelsen håller väl inte riktigt, du kan ju t.o.m köra "save & quit" i soulsspelen och får börja spela precis där du slutade sist, vilket är exakt vad folk efterfrågar här?

Fast det var inte det jag syftade på. Jag menade att spelare har t ex velat lägga till easy mode till Souls/Sekiro och på så sätt velat ändra en grundkomponent i spelet. Likaså med Returnal; man vill ha något extra som förstår syftet med spelet. Sen exakt vad det är som ska ändras spelar ingen roll, syftar inte på sparandet i sig.

Medlem
Skrivet av Theapan:

Jag tycker verkligen inte att det behövs, en viktig del av spelet är att man vågar ta sig framåt trotts att den höga risken för att dö och starta om från början alltid finns där. Det är samma sak för de som tycker att Souls-spelen är för svåra: Det är en del av designen och gillar man inte det så får man antingen acceptera spelet som det är eller inte spela det. Tycker det är lite orimligt att försöka ändra skaparnas vision bara för att det inte passar en själv.

Handlar inte om att det är svårt, handlar om att det är många som inte kan lägga timmar per spelsession.
Själv har jag spelat 6h på min PS5:a, köpte den på releasedagen

Medlem
Skrivet av whoo:

Handlar inte om att det är svårt, handlar om att det är många som inte kan lägga timmar per spelsession.
Själv har jag spelat 6h på min PS5:a, köpte den på releasedagen

Nej, det handlar inte om att det är svårt. Det handlar om att folk vill lägga till en funktion som inte passar spelet överhuvudtaget

Medlem

Tycker att det är väldigt konstigt.

Låt sparandet agera likt sleep-mode. Allvar, hur svårt kan det va?

I call bullshit i svårigheterna som påstås finnas.

Spelet är bra osv men en sådan här fjantig detalj får mig att ogilla attityden hos studion.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Gen
Medlem
Skrivet av Theapan:

Nej, det handlar inte om att det är svårt. Det handlar om att folk vill lägga till en funktion som inte passar spelet överhuvudtaget

Fast i din första post pratar du ju om svårighetsgraden på spelet men det som diskuteras är möjligheten att spara och stänga av om livet kallar istället för att tappa i princip all progress dvs "ofrivilligt" ha slösat bort sin tid.

Medlem
Passar inte alla helt enkelt.

Kul med ett AAAspel till ps5. Kul med höga betyg osv.
Detta passar dock inte mig, därför hoppar jag över att köpa detta.

Alla produkter passar inte alla personer helt enkelt. De får leva ut sin vision men går därmed bet på ett bredare fält av konsumenter.

Med familj, jobb, hund osv så funkar spelsessioner som tillåter hyggliga pauser/bryt bättre - och därmed köps de spelen istället.

Förstår inte gnället och kritiken…

Men gameplay vids på youtube ser sjukt snygga ut 🤣 det får tyvärr bli allt för mig gällande Returnal.

Medlem

Har egentligen inget emot hur det är nu, förstår att det för genren ska vara svårt och inte kunna missbrukas och att det är deras vision, men det är för långa runs för att det ska funka i t ex en barnfamilj kan jag känna.

Medlem
Skrivet av B-itta:

"Lösningen är att sätta PS på viloläge"

Det är ju inte vänligt mot elräkningen... Eller jag menar miljön... Ehm...

Den drar 0,3 W i restmode...

https://www.playstation.com/en-gb/legal/ecodesign/

Medlem
Skrivet av Boogie:

Skämt åsido, så är rest mode funktionen en av de saker som jag uppskattar mest med ps4/5

Medlem
Skrivet av Gen:

Fast i din första post pratar du ju om svårighetsgraden på spelet men det som diskuteras är möjligheten att spara och stänga av om livet kallar istället för att tappa i princip all progress dvs "ofrivilligt" ha slösat bort sin tid.

Nej, jag tog svårighetsgraden i Souls-spelet som ett exempel där man OCKSÅ ville ändra en grundkomponent i spelet. Min poäng är att folk vill ändra fundamentala delar i spel bara för att de inte klarar av att spela dom. Det är vad jag diskuterar om.

Förstår du min poäng?

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Även om jag tycker de hade kunnat lagt in ett temporärt save-system som tar bort saves efter man laddat en gång så var det inget problem för mig då jag använder viloläget. Jag trodde faktiskt alla gjorde det? Jag stänger i princip aldrig av konsolen, inte med PS4 heller och min elräkning har då inte ökat märkbart.
Jag tror det går på några tior om året.

Men det finns ju tillfällen där man kanske vill spela nått annat, strömmen går osv. Jag tror folk fäster sig vid en "run" för mycket.

Oavsett om folk fäster sig vid en run eller inte, så en save + exit för att sedan igen och save då tas bort är ett vanligt förekommande i roguelite/like spel som tar längre stund just pga att tid är något som kan variera väldigt mycket för folk.

Att inte en sådan funktion finns är rätt dåligt när runs kan ta över 4 timmar, och att förlita sig på konsolens viloläge i dessa fall är en lathet från utvecklarnas sida när det går att göra ett sparsystem inte inte tvingar att konsol alltid måste vara igång och byte av spel inte kan ske utan att förlora alla framgångar på en run.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Oavsett om folk fäster sig vid en run eller inte, så en save + exit för att sedan igen och save då tas bort är ett vanligt förekommande i roguelite/like spel som tar längre stund just pga att tid är något som kan variera väldigt mycket för folk.

Att inte en sådan funktion finns är rätt dåligt när runs kan ta över 4 timmar, och att förlita sig på konsolens viloläge i dessa fall är en lathet från utvecklarnas sida när det går att göra ett sparsystem inte inte tvingar att konsol alltid måste vara igång och byte av spel inte kan ske utan att förlora alla framgångar på en run.

Som jag skrev så tycker jag också det borde vara möjligt att spara.

Medlem
Skrivet av Theapan:

Nej, jag tog svårighetsgraden i Souls-spelet som ett exempel där man OCKSÅ ville ändra en grundkomponent i spelet. Min poäng är att folk vill ändra fundamentala delar i spel bara för att de inte klarar av att spela dom. Det är vad jag diskuterar om.

Förstår du min poäng?

Fast att jämföra ett easy mode med att faktiskt respektera spelarens tid är ändå två helt olika saker enligt mig, jag tycker fortfarande inte att dina jämförelser håller.

Håller med om att souls-spelen inte ska ha svårighetsgrader men att detta spelet inte kan pausas tillfälligt under en run ser jag inte som något som har med svårighet att göra, det är bara osmidigt för sakens skull.

"Bara sätt PS i rest mode", jaha, hur najs kommer detta funka för mig som faktiskt flyttar mitt PS5 titt som tätt?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Fast att jämföra ett easy mode med att faktiskt respektera spelarens tid är ändå två helt olika saker enligt mig, jag tycker fortfarande inte att dina jämförelser håller.

Håller med om att souls-spelen inte ska ha svårighetsgrader men att detta spelet inte kan pausas tillfälligt under en run ser jag inte som något som har med svårighet att göra, det är bara osmidigt för sakens skull.

"Bara sätt PS i rest mode", jaha, hur najs kommer detta funka för mig som faktiskt flyttar mitt PS5 titt som tätt?

Du missar min poäng.

Jag syftar inte på svårighetsgrad vs spelarens tid utan att folk vill att en grundmekanik i ett spel ska ändras; att kunna spara mitt i en run i Returnal t. ex.

Dessutom, om vi ska diskutera att respektera någons tid, borde det vara spel-studions. I stället för att tjata på dom om en funktion de uppenbarligen inte ville skulle ingå i spelet och dränera deras tid så kan man antingen spela eller inte spela spelet.

Gen
Medlem
Skrivet av Theapan:

Nej, jag tog svårighetsgraden i Souls-spelet som ett exempel där man OCKSÅ ville ändra en grundkomponent i spelet. Min poäng är att folk vill ändra fundamentala delar i spel bara för att de inte klarar av att spela dom. Det är vad jag diskuterar om.

Förstår du min poäng?

Jag förstår din poäng. Det jag försöker förmedla att när du skriver "...ändra fundamentala delar i spel bara för att de inte klarar av att spela..." så är det ju inte riktigt sant. Att man inte klarar av något för mig har snarare med svårighetsgrad att göra. Att man inte har tid är ju inte att man inte klarar av...per se. Hade man haft tid hade man kanske klarat av den där 3 timmars rundan.

Något som däremot framkommit i tråden som jag inte tänk på tidigare är att problemet med en save och quit funktion (väldigt viktigt) är att folk skulle kunna kringgå spelets grundfunktion dvs att slumpmässigt generera en karta, monster och items. Finns spara och stäng av funktionen på plats skulle någon teoretiskt sett kunna spara och stänga av om denne saknar vissa items eller på något annat sätt ser att denna run är "fel". Fattar jag det rätt då?

12
Skriv svar