Mass Effect: Legendary Edition

Robot
Medlem

Detta är min största gamingupplevelse. Jag är nöjd med denna remaster för den gör sitt jobb! Spelade klart ettan igår och det kändes mycket bättre på alla plan även om jag skippade några side quest och snabbade på dialogerna. Topp!

Medlem

Snart klar med ME1. Spelet ser helt klart bättre ut. Främst texturer och utrustning.
Men det märks på omgivningarna att spelet är gammalt. Väldigt glest med detaljer osv.
Vissa 3D modeller ser inte heller så bra ut, tex Kaidens huvud.

Men i överlag är jag nöjd och det är trevligt att få spela om denna serie igen. Ser verkligen fram emot ME2 och ME3, som jag tycker är mycket bättre än ME1.

Medlem

Vist har de förbättrat orginalet. Jag är fortfarande bara på första spelet men inte känns det som ett spel från 2021. Jag tycker de kunde gjort mycket mer. Ljud på vapen och annat är riktigt dåligt och de kunde absolut lagt lite mer tid på att förbättra miljöer med mer flora och annat. Animationer har de nog inte gjort mycket med.

Säger inte att det är dåligt. Grundspelet och dess story och val under kampanjen är rktigt bra och allt det är såklart kvar. Men gameplay i strider eller när man kör bilen känns regält föråldrat trots de förbättringar som de har gjort.

Det är säkert bättre än orginalet (inte spelat orginalet sen släpp) men det känns absolut inte som ett spel från 2021. Det känns mer som ett spel från 2012 istället för ett spel från 2007 kanske.

Medlem

Jag är riktigt nöjd med ME1 ändringarna, inte hunnit med 2an eller 3an ännu. Det flyter på bra och jag behöver inte ge upp spelandet pga Mako-styrningen. Sedan känns det ju ändå gammalt, men fungerar bra. Ser fram emot hela resan igen och tillhör den lilla skaran som faktiskt gillade slitna på 3an väldigt mycket.

Medlem

12 timmar in på min första spelning på insanity, riktigt bra spel detta kul återuppleva detta!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Helt ny för serien, som jag skrev i DF artikeln var jag rädd för att det kändes för gammalt även att det ser frächt ut. Har inga nostalgiögon öht för serien.

Men vad gör ett spel bra? Att man sugs upp totalt!
Det har det gjort, spelade alldeles för länge inatt. Jag gillar det skarpt än så länge. Visst känns striderna lite omoderna men inget som förstör berättandet. Bra spel helt klart! Hur nöjd som helst.

Medlem

Måste man vara en hardcore RPG'er för att uppskatta detta? jag kan ibland tappa intresset vid oändliga dialoger.
Har aldrig spelat ME men har ju hört att det skall vara bra.. ungefär samma sak med witcher 3, har väl spelat totalt 15 timmar innan jag la ned det :/

Medlem
Skrivet av baggso:

Måste man vara en hardcore RPG'er för att uppskatta detta? jag kan ibland tappa intresset vid oändliga dialoger.
Har aldrig spelat ME men har ju hört att det skall vara bra.. ungefär samma sak med witcher 3, har väl spelat totalt 15 timmar innan jag la ned det :/

Inget för dig, det är inget action-packat spel, det är ett fullfjädrat RPG. Hade du svårt med Witcher 3 kommer du ha ännu svårare med Mass Effect vill jag säga

Geeks Gaming
Skrivet av Prixm:

Inget för dig, det är inget action-packat spel, det är ett fullfjädrat RPG. Hade du svårt med Witcher 3 kommer du ha ännu svårare med Mass Effect vill jag säga

Jag skulle säga tvärtom. ME är på ett sätt ganska linjärt. Ja där är en del fram och tillbaka mellan saker. Och själva rpg delen är extremt lätt att sätta sig in i.

Medlem
Skrivet av baggso:

Måste man vara en hardcore RPG'er för att uppskatta detta? jag kan ibland tappa intresset vid oändliga dialoger.
Har aldrig spelat ME men har ju hört att det skall vara bra.. ungefär samma sak med witcher 3, har väl spelat totalt 15 timmar innan jag la ned det :/

Jag tycker ME är lättare att smälta än andra RPG. Vist det är mycket dialoger men ME gör detta mycket bättre än andra spel. Dialogerna i ME går ofta rakt på sak utan en massa lullull. Om man vill ha extra information så får man välja det själv. Många andra RPG gör också på detta sätt men ME gör detta bättre helt enkelt genom att vara extra tydliga och grundverättelsen är ganska "enkel" att förstå och hålla koll på.

Jag är själv inte så förtjust i Witcher 3 men gillar skarpt ME. Ska däremot ge Witcher 3 ett nytt försök någon vacker dag.

Skribent

I artikeln nämner jag att spelet klipper till 16:9-format vid konversationer. Det finns en fix till er som lider av problemet här:

https://reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/ndpnvc/psa_...

Medlem

Det absolut bästa som har kommit från Bioware sedan Dragon Age: Inquisition. Visst hade det vart härligt med en remake med ny motor och lite mer features, men den här remastern får ändå ses som ett väldigt bra jobb. En av de absolut bästa trilogierna i spelhistorien har fått lite välbehövlig kärlek!

Skribent

Sitter och undrar om vi får en version av detta till Switch senare. Tänker att förändringarna inte direkt är gigantiska och ha dessa tre spel bärbara vore fan guld!

Nu verkar ju N och EA i princip hata varandra, så vete fan...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av KaptenKompis:

Det absolut bästa som har kommit från Bioware sedan Dragon Age: Inquisition. Visst hade det vart härligt med en remake med ny motor och lite mer features, men den här remastern får ändå ses som ett väldigt bra jobb. En av de absolut bästa trilogierna i spelhistorien har fått lite välbehövlig kärlek!

Subjektivt givetvis, men för min del skulle det vara närmast en bragd att lyckas göra ME 1-3 sämre än DA:I.

Medlem

Sjukt bra spel! Men jag spelade de tillräckligt mycket när de släpptes så skipper remastern

Medlem
Skrivet av bastard:

I artikeln nämner jag att spelet klipper till 16:9-format vid konversationer. Det finns en fix till er som lider av problemet här:

https://reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/ndpnvc/psa_...

Inget nytt som inte förblir detsamma. Det första man för göra med ett helt nytt (nåja) spel är att omedelbart bege sig till Nexus.

Medlem
Skrivet av KaptenKompis:

Det absolut bästa som har kommit från Bioware sedan Dragon Age: Inquisition. Visst hade det vart härligt med en remake med ny motor och lite mer features, men den här remastern får ändå ses som ett väldigt bra jobb. En av de absolut bästa trilogierna i spelhistorien har fått lite välbehövlig kärlek!

Det är väl bara 4k och några smågrejor gjorda?

Medlem

Aldrig lirat ME. Känns som att man borde passa på nu när det iaf är mindre chans att man får avsmak pga gammal grafik. Hörde dock att spelet lider av inbakad mouse acceleration så törs inte ge mig på något förrän det är löst.

Medlem
Skrivet av Vresiberba:

Det är väl bara 4k och några smågrejor gjorda?

Det är faktiskt ganska mycket gjort (helst i 1:a spelet) om du tittar på denna video.

https://m.youtube.com/watch?v=0IH-8JIvf-Y

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Vist har de förbättrat orginalet. Jag är fortfarande bara på första spelet men inte känns det som ett spel från 2021. Jag tycker de kunde gjort mycket mer. Ljud på vapen och annat är riktigt dåligt och de kunde absolut lagt lite mer tid på att förbättra miljöer med mer flora och annat. Animationer har de nog inte gjort mycket med.

Säger inte att det är dåligt. Grundspelet och dess story och val under kampanjen är rktigt bra och allt det är såklart kvar. Men gameplay i strider eller när man kör bilen känns regält föråldrat trots de förbättringar som de har gjort.

Det är säkert bättre än orginalet (inte spelat orginalet sen släpp) men det känns absolut inte som ett spel från 2021. Det känns mer som ett spel från 2012 istället för ett spel från 2007 kanske.

Det är ju inte direkt målet, då hade man nog gjort en remake. Uppgradering till ue4 var också för problematisk på befintliga kodbasen.

Jag tycker det når en nivå att det känns helt ok att uppleva spelet igen utan att krossa nostalgin totalt.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Subjektivt givetvis, men för min del skulle det vara närmast en bragd att lyckas göra ME 1-3 sämre än DA:I.

Personligen tycker jag att DA 1 är bland det bästa BioWare fått ihop. =O

Medlem

Prövade och köra först spelet och det var inget som jag fastnade för, kommer inte ihåg vad det var som fick mig att sluta spela men det var förmodligen för segt och för mycket transporttid i.

Avstängd

såg i Worth A Buy's recension att man adderat en awesome-button (Space) där man gör allt lol, så man kan inte binda olika keys till att göra olika saker. ""Gaming"" 2021.. han provade även ett segment där man ska hoppa och ens karaktär hoppar automatiskt (vilket undgår spelaren om han inte provat att bara strunta i att hoppa). AI'n har även blivit sämre + delar av grafiken (om man A/B jämför), samt sämre kontroll. Blir inget köp.

Första spelet var rätt okej när det kom, kanske en 7/10 imo. Överskattat. Något KOTOR var det ju knappast.

Medlem
Skrivet av HerrWass:

Personligen tycker jag att DA 1 är bland det bästa BioWare fått ihop. =O

DA 1 som i DA: Origins - absolut.

Inquisition gillade jag inte alls.

Inaktiv

Hej.
Fråga: Hur bra rullar spelet på PS4? (Har inte de nya konsolerna eller PC).

Medlem

Jag är sugen, men 850 spänn på PS5 store. Saftigt för en serie där man redan har köpt alla delar förut kan jag känna.

Medlem

Är riktigt sugen på denna. Körde endast första mass effect när jag liten pojke o uppskattade inte storyn på samma vis som man kan göra nu när man är lite äldre. Har ju givetvis hört all praise runt 2an och 3an med. (Även hur de torskade slutet haha)

Mitt dilemma just nu är om jag ska vänta tills det kommer till Game pass? Det lär ju göra det nån gång i framtiden men frågan är när? 600kr känns lite krämigt om jag kan lyckas hejda mig o köra det "gratis" lite senare..

Medlem
Skrivet av jorgen_wskr:

Jag är sugen, men 850 spänn på PS5 store. Saftigt för en serie där man redan har köpt alla delar förut kan jag känna.

Därför man köpte disc version av Ps5

köpte spelet för överkomliga 499 på elgiganten. De hade 100kr rea veckan innan släpp

Förr eller senare kommer det reas ut också på ps store, så bara vänta.

Medlem
Skrivet av jorgen_wskr:

Jag är sugen, men 850 spänn på PS5 store. Saftigt för en serie där man redan har köpt alla delar förut kan jag känna.

skumt att dom är 100kr dyrare än Xbox på samma spel


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

12
Skriv svar