Ursäkta, vad var det du hette? Namn i spel.

Medlem
Ursäkta, vad var det du hette? Namn i spel.

Just den frasen, vad var det du hette nu igen?
Jag har hört det otaliga gånger i verkligheten på grund av:

1. Jag heter ett jävulskt vanligt namn.
2. Det går inte uttala på utrikiska

Min hotellbokning i namnet Yoni Samson är nog mitt bästa/sämsta. Eller en namnlapp på bröstet utskrivet som Mr. Seventhson är ju också speciell.

Men i spelvärlden kan man ju sväva ut, heta vad fan som helst utan att reflektera över ens kära föräldrars total brist på kreativitet vid dopfunten.

Jag har en tendens att namnge mina karaktärer efter dryck. Gärna kort och snärtigt.

Såsom:
Gin
Stout
Ale
Vermouth
Pint
Kahlua
osv.

Gärna med kombinationen med mitt vanliga efternamn IRL om valmöjligheten finns.
Känner en del som heter sammasamma i alla spel.

Senast nu i ME blev det en Gin Shepard.
Hur gör ni?

PS. Skulle aldrig byta mitt namn irl för allt vin i Vinland.

Inaktiv

Yoni Samson, låter som en "skådespelare" från barnförbjudna 90-tals rullar!

Jag brukar heta ungefär samma sak, är det online brukar det dock bli tombolan för att bestämma ett roligt dubbelnamn. Men i SP brukar jag vara seriös av någon anledning.

Medlem

Tar ofta samma som jag alltid brukat, men när jag svänger med kreativitet så brukar det bli tv-karaktärer från 80-talet - (Angus) MacGyver, (Thomas Sullivan) Magnum P.I. etc

Gnällkuk

Inte helt relaterat men en vän till familjen jobbar i en biståndsorganisation och heter Per Giertz. Han besökte något land i Afrika, kan ha vart Tanzania och lokal press var där och fotade.

Under den sen publicerade bilden kunde man läsa att han hette Mr. George Banjo.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Under den sen publicerade bilden kunde man läsa att han hette Mr. George Banjo.

Fantastiskt roligt! Hur? Undrar man bara.

Medlem

Kom o tänka på denna!


signatur

Snusar till varje pris!

Kontot avslutas

Emuell om jag är kille
Emuelly om jag spelar som tjej som jag gör ganska ofta om möjligheten finns.

Ibland lägger jag även till Moon efter namnet och ibland kallar jag mig endast för Moon.

Papp har jag kallat mig några gånger eftersom min dotter brukar kalla mig för det.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Albert Gustaf Dahlman nästan alltid, i onlinespel då typ ESO och FO76


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det beror lite på vad det är för typ av spel. Om det är rollspel brukar jag vilja ha något som stämmer överens med spelets universum/lore. Särskilt i online-spel där andra kan se mitt namn. T.ex. Elder Scrolls Online, Elite: Dangerous, eller Guild Wars 2.

I andra spel där namnet inte bär lika stor vikt heter jag ofta Baronova. T.ex. på Steam där man använder samma namn för en mängd olika spel. Om Baronova är taget kan jag ibland heta Saronova, eller Broshimitsu.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Beror ju på lite, heter samma sak jag hetat på steam sedan väldigt länge. Är det rpg's eller mmo så hittar jag på något eget till just den karaktären.

Medlem

Både och... när jag kör RPGs brukar jag köra på samma nick. När jag spelar online brukar jag välja något som är lätt för alla att uttala.

Så... om ni spelar Phasmophobia och stöter på någon som heter Cheese, Sandwich eller Bacon och bryter hemskt på svenska...

På onlineforum som Reddit, Twitter och FZ vill jag inte ha samma nick överallt. Likadant med Playstation nick. Och inga sifferkombinationer i namnen!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har ett par jag nästan alltid använder i alla spel. Använder sällan mer än 5-6 namn totalt


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

FM-guru
F.d. Sisyr

Antingen använder jag mitt egna namn eller så hittar jag på något. Har nog aldrig använt samma namn flera gånger - ja utöver mitt egna då.

Medlem

Jag har några go-to namn beroende på vad som spelas. Kör oftast med Nasder, Trawe (male) eller Naldrina (female) och om spelet använder efternamn så blir det Othef.

Om det är något spel med en lite mer realitisk setting och namn så har jag Keitaro Nakamura och Yuu Yamada (Riktig skådespelerska som jag diggade) som go-to namn.

Det roligaste jag har varit med om en gång var när jag beställde Vinylskivor på 90-talet. Dom skrev "Tarzan Persson", och på något sätt luskade brevbäraren ut att det måste vara jag (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Online så nickar jag två olika namn som jag startade för herrans massa år sedan då film och lite smalare sådan var mitt störta intresse: mondobiz från "dokumentärer" om bizarra saker i världen mondobizarro på 60-70 tal, cenob från hellraisers cenobites. I sp spel kör jag ofta på lisa... För att? Jag vet inte, ofta så mycket testoron i spelen så lisa känns som att det bryter då 😊😅

Medlem

Multiplayer: Nästan alltid "Omoget" och vulgärt.
Single player: Brukar oftast köra med det namn som spelet ger en, kanske byter ut förnamnet till dude ibland.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Brukar rotera mellan husdjursnamnen. Stonk, Bröt, Kattasanovich mfl.

Men nu senast i Skyrim blev det Truls efter världens lataste fastighetsskötare som jag hade äran att få stifta bekantskap med i ungdomens glansdagar. Mannen som åkte golfbil för att ta sig mellan gårdarna som låg på 50 meters avstånd från varandra och när han behövde gå i trappor blev han så till sig av anfåddhet att det uppstod allsköns underliga pip- och visselljud från honom. På något vis kändes det passande att just han skulle få agera förebild åt en hjälte som räddar världen och är lagom lökig.

Kanske börjar bli dags för ett nytt och lite mer permanent alterego att födas.

Medlem

Gin Shepard. Det var nästan genialiskt. Jane är ju nästan Jean. Gin låter som Jean. Jean Shepard :).

Gnällkuk
Skrivet av Gregerory:

Fantastiskt roligt! Hur? Undrar man bara.

Det var det fler som undrade


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag brukar ha felstavade maträtter. ertsoppa, kallops, kackling etc.

Upptäckte det vådliga att sätta egna namn på karaktärer om man har flera i en grupp. Spelade FFX (ja, det var några år sen) och huvudkaraktären fick heta Fiklampa. Kommer ihåg någon slags häst(?)varelse fick heta Kotlett.

Körde fast mot någon fiende och skulle kolla upp det på gamefaqs hur jag gick förbi. Men den lösningen var ju bortkastad på mig. Hur skulle jag kunna veta att Fiklampa hette Tidus default?


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Frilansare

Lite OT, men ändå: Herrarna Anders Björlin och Anders Sköld på gamla PC Gamer-tiden fick en gång sina E3-brickor (tror jag) skickade till redaktionen:
Mr Sklod & Mr Djorlin

Rätt bra spelnick ändå.

Medlem

Kom att tänka på Iron Maidens gamla Seventh Son of a Seventh Son.

Medlem

Kastanjang om det är en manlig karaktär
Kastanjette om det är kvinnliga karaktärer.

Men fick något ryck när jag lirade Persona 5 och döpte snubben till Wesker Goatfucker av någon outgrundlig anledning.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Skrivet av Joakim Bennet:

Lite OT, men ändå: Herrarna Anders Björlin och Anders Sköld på gamla PC Gamer-tiden fick en gång sina E3-brickor (tror jag) skickade till redaktionen:
Mr Sklod & Mr Djorlin

Rätt bra spelnick ändå.

Mer PCG-relaterat OT:

Deras Emil Kraftling fick en gång en namnbricka med namnet "Emil Kavring".


signatur
Medlem

Vi får snart sätta en disclaimer på den här tråden. "Bör ej läsas under pågående Teams-möte" 😁

Medlem
Skrivet av SunShine:

Men fick något ryck när jag lirade Persona 5 och döpte snubben till Wesker Goatfucker av någon outgrundlig anledning.

Persona5, där var det Vermouth Svensson

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tomas Helenius:

Mer PCG-relaterat OT:

Deras Emil Kraftling fick en gång en namnbricka med namnet "Emil Kavring".

Den namnbrickan måste ha varit ämnad för Emil Åkered.

phi
Medlem

Jag är ju efterbliven så jag bara skriver något namn som dyker upp i huvudet.

Senast blev det "pisstrosan_i_tvaettkorgen".

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Persona5, där var det Vermouth Svensson

Woosh stiligt!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar