Geforce RTX 3080 Ti och 3070 Ti släpps inom kort

Robot
Geforce RTX 3080 Ti och 3070 Ti släpps inom kort
Medlem

Tur att man inhandlade sitt 3080 för 9200 förra året, med tanke på att samma kort numera kostar 13000. Med tanke på bristen på kort så lär väl priset på en "TI" version inte direkt hamna under 13k, utan troligen någonstans mellan 15-20k.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

"Släpps inom kort" hehe.

Medlem

Känns ju rätt så idiotiskt att sitta och utannonsera sånt här när ens kunder sitter och skriker för att de inte ens har kunnat handla de gamla modellerna. Tror att många kommer se detta som en slap in the face.

Medlem

Bra nyheter för alla miners?

Medlem

Förhoppningsvis sätter fler länder restriktioner på bitcoin-mining så att priset på grafikkort går ner och så att tillgängligheten blir bättre


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Fragtjuv

Jag har varit sugen på en ny burk under en längre tid nu men börjar undra när det bli lättare att få tag på delar. Förhoppningsvis kan jag köpa nåpgon gång nästa år.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Medlem

Ja men vad bra, släpp fler nischade grafikkort som få har råd med så att man kan producera ännu färre kort som folk skriker efter. Vad kommer dessa kort landa på för pris? 18 000 kr? Aktieägare och miners lär jubla i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Förhoppningsvis sätter fler länder restriktioner på bitcoin-mining så att priset på grafikkort går ner och så att tillgängligheten blir bättre

Vill du hitta en syndabock så är det inte crypto mining som du ska svära åt utan utvecklingen som har följt i pandemins spår och som vanligt, politiskt bråk.

https://www.techrepublic.com/article/the-global-chip-shortage...

Det borde säga något när även bilindustrin har börjat lida av bristen på komponenter.

Skrivet av Bojkott:

Ja men vad bra, släpp fler nischade grafikkort som få har råd med så att man kan producera ännu färre kort som folk skriker efter. Vad kommer dessa kort landa på för pris? 18 000 kr? Aktieägare och miners lär jubla i alla fall.

Ingen jublar, för aktieägare bryr sig inte ett piss om nya produkter. De vill bara se rapporten om kvartalsintäkter och miners är mer intresserade av best bang for buck än snordyra kort som inte kommer tjäna in investeringen på kortast möjligast tid. Då finns det bättre alternativ som 3060 Ti.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem

Dessa "kort" är inget mer än ett spel för aktieägarna. Man vill visa att utvecklingen går framåt, att nVidia är ett kraftbolag som är banbrytande, och så vidare. Att inte släppa ett nytt kort hade varit kurssänkande.

Influencers och högprofilerade content creators, samt scalpers och en handfull bottar styrda av entusiaster kommer kunna få tag på dessa kort. För "Kreti och Pleti" är det en papperslansering.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

”11000kr? Ser ut som 19000kr för mig!”
- Svenska återförsäljare även innan grafikkortsbristen.

Otroligt glad att mitt gpu-byte var runt 2000-serien så man bara kan sitta och följa kaoset som åskådare snarare än att vänta på möjligheten att uppgradera.

Medlem

Apple priser på grafikkort nuförtiden.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Komplett kör med utlottning för chans att köpa korten. De har en lista man kan sätta upp sig på.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av kebbe:

”11000kr? Ser ut som 19000kr för mig!”
- Svenska återförsäljare även innan grafikkortsbristen.

Otroligt glad att mitt gpu-byte var runt 2000-serien så man bara kan sitta och följa kaoset som åskådare snarare än att vänta på möjligheten att uppgradera.

Verkligen! Köpte ett 2080 Ti när det begav sig och tyckte priset på 15000 kr var i överkant. Sett till dagens situation var det ett fynd då jag inte klarat mig utan kortet i jobbet utan hade behövt köpa 3000-serien från scalpers.

Finns ens 2080 Ti-serien att få tag i hos återförsäljare eller är det andrahandsmarknaden även där? Kollade snabbt Inet och Komplett men där hade serien utgått.

Företagskonto
Komplett.se
Skrivet av Ankh:

Komplett kör med utlottning för chans att köpa korten. De har en lista man kan sätta upp sig på.

Det stämmer. Ni hittar all info här: https://www.komplett.se/kampanj/121253/nvidia-geforce-3080-30...

Är det någon som undrar något så pinga oss med frågor så svarar vi

//Erik


signatur

Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Medlem

Frågan är om de verkligen kommer att gå ner i pris även om mining skulle magisk upphöra.
Jag menar, folk betalar ju...

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Jag har varit sugen på en ny burk under en längre tid nu men börjar undra när det bli lättare att få tag på delar. Förhoppningsvis kan jag köpa nåpgon gång nästa år.

Enklast nu är beställa färdigbyggd dator. Sett att exempelvis komplett och inet har en del i lager.

https://www.komplett.se/product/1179191/dator-surfplatta/komp...

https://www.komplett.se/product/1187766/dator-surfplatta/komp...

https://www.inet.se/kategori/29/stationar-dator?filters=%7B%2...

Avstängd

Jag köper ett av dessa, spelar ingen roll vilket, DIREKT för msrp om jag får möjligheten. Cash finns, däremot saknas viljan att ge en enda krona till smutsiga scalpers. Resultatet av min principfasta övertygelse har inneburit att jag väntat på ett 3070/80/90 nu i X -antal månader utan framgång

Avstängd
Skrivet av Vileoxe:

Apple priser på grafikkort nuförtiden.

Skillnaden är att här får du kvalitet. Hos Apple får du.....?

Avstängd
Skrivet av kebbe:

”11000kr? Ser ut som 19000kr för mig!”
- Svenska återförsäljare även innan grafikkortsbristen.

Otroligt glad att mitt gpu-byte var runt 2000-serien så man bara kan sitta och följa kaoset som åskådare snarare än att vänta på möjligheten att uppgradera.

"19000? What do you need 23000 for?"

Medlem

Glad att jag kom över ett 3070 i november för 6599kr. Tyckte det var dyrt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tips är att köpa på en hel pc, då får man sitt grafikkort, utan problem till och med.

Redaktör
Skrivet av General White:

Skillnaden är att här får du kvalitet. Hos Apple får du.....?

Jag vill absolut inte starta nåt plattformskrig här, men min erfarenhet av Apple-grejer är att de kostar mer men håller längre. Frun kör min snart fyra år gamla Iphone 8 än, är fortfarande snabb. Jag har haft tre Android (ingen budgetmodell), ingen funkade ens ett år utan att sega ihop. En Macbook (billigaste) jag köpte 2008 funkade i åtminstone tre, fyra år utan att bli seg, och höll nåt år till efter byte till SSD. Så jag skulle säga att Apple är svindyra, men jag är inte alldeles säker på att man kommer billigare undan i längden med andra märken. Beror givetvis på vad man köper för produkter också, både hos Apple och hos andra.


signatur
Medlem

Blir nog kvar på mitt 1070 från 2016 ett par år till, oavsett om jag vill det eller inte. Vill egentligen bara åt DLSS för att få vettig prestanda i vissa specifika fall, men får väll hoppas på att AMD lyckas med sitt FSR. Är inte speciellt imponerad av det senaste generationerna i övrigt, bara jävligt surt att teknologin är låst till vissa kretsar även om jag förstår varför.

Medlem

Det är så det vattnas i munnen när man ser 3080ti specs GE MIG!!

Medlem

Klarar mig med 1080 ett år till minst. Blir att införskaffa 4000serien OM halvledar tillgången blivit bättre.

Medlem

Neeeh skippar dessa icke-existerande kort med.
Mitt 2070 super får nog kämpa på tills 40-serien kommer.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av General White:

Skillnaden är att här får du kvalitet. Hos Apple får du.....?

Äran att betala 5000-12000kr för en reparation som i en reparationsverkstad kostat 0-1500kr.

Medlem

Så länge bostadsrätter, elektronik och imaginära "valutor" hyperventilerar så är det lugnt.

Problemet blir om det kommer till matpriser. Tänk dig att lotta ut bröd och mjölk? God help us all.

12
Skriv svar