Days Gone-skaparna snickrar på nytt spel – ej Days Gone 2

Robot
Days Gone-skaparna snickrar på nytt spel – ej Days Gone 2
Medlem

Syphon Filter 😜


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem

Skulle varit roligt med FPS

Medlem
Skrivet av limonass:

Skulle varit roligt med FPS

Personligen vill jag inte ha FPS då de är så otroligt klumpiga att lira med handkontroll. Jag måste ha mus o KB. O detta lär ju vara konsol exklusivt i flera år innan en PC portning släpps. Jag önskar iaf ett 3e person perspektiv o då funkar kontrollen perfekt.

Hoppas på ett äventyr i nutid eller nära nutid. Även om jag väldigt gärna hade sett Days Gone 2 så ska detta projekt bli mycket intressant att se. SONY Bend Studio blir vassare o vassare som utvecklare.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Nej orsaken var inte metacritic, utan att de inte gillade pitchen för 2:an som bl.a. innehöll tveksamma ideér som co-op inslag.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nej orsaken var inte metacritic, utan att de inte gillade pitchen för 2:an som bl.a. innehöll tveksamma ideér som co-op inslag.

Och du har en källa på detta?

ZF
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nej orsaken var inte metacritic, utan att de inte gillade pitchen för 2:an som bl.a. innehöll tveksamma ideér som co-op inslag.

Snarare för att det helt enkelt inte sålde särskilt bra. Spelet rasade ju i pris toksnabbt.

Men visst kan låga betyg och omdömen snabbt leda till att det blir så, förtjänt eller ej.

Hade det däremot varit början på ett framgångsrikt franchise, så hade de såklart istället sagt: "Co-op.. nja då måste vi ju kanske bjuda ett extraspel, som den där skogstokige Fares.. Fila vidare på upplägget och återkom."

Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Och du har en källa på detta?

Ja

https://nordic.ign.com/news/45235/days-gone-2-was-pitched-as-a-shared-universe-game-with-co-op

Medlem

Nya IP:n gillar vi!

Medlem

Det ska bli intressant att se vilken genre och miljö man ger sig på.

ZF
Medlem

Nej det har du inte. I den där källan bekräftar han ju inte ens att spelet är skrotat, än mindre varför.

“We wanted co-op from the beginning [in Days Gone 1], but obviously you have to make concessions for what you’re not going to be able to do,” explained Ross during the conversation, as reported by VGC.

When asked by Jaffe if the ideas for a co-op mode would have been implemented in a sequel, Ross said: “It’s one of the things that we had in our pitch, yeah. It was the idea of a shared universe with co-op play.”

Den delen av pitchen fanns där redan vid första spelet. Så alltså är var uppenbarligen som jag sa innan. "Gör om och gör rätt."

Medlem

Hade ju inte tackat nej till ett fokuserat, linjärt stealth-spel!

Medlem
Skrivet av ZF:

Nej det har du inte. I den där källan bekräftar han ju inte ens att spelet är skrotat, än mindre varför.

“We wanted co-op from the beginning [in Days Gone 1], but obviously you have to make concessions for what you’re not going to be able to do,” explained Ross during the conversation, as reported by VGC.

When asked by Jaffe if the ideas for a co-op mode would have been implemented in a sequel, Ross said: “It’s one of the things that we had in our pitch, yeah. It was the idea of a shared universe with co-op play.”

Den delen av pitchen fanns där redan vid första spelet. Så alltså är var uppenbarligen som jag sa innan. "Gör om och gör rätt."

Rimligen får man inte ens göra en pitch för en uppföljare om Sony redan bestämt sig för att det inte ska bli någon av finansiella skäl eller? Desto mer troligt att det inte blev nått p.g.a dålig pitch.

Du är ganska ensam om att tolka det som att det enbart var ettan som skulle haft co-op. Finns många fler artiklar t.ex. denna https://gamerant.com/rejected-days-gone-2-pitch-shared-univer...

Citat:
"Arguably, the biggest piece of the pitch was adding a co-op element, something Bend Studio wanted to originally add to the first game. The idea was cut early in development however, though with eyes on a sequel, the studio again wanted to make sure it was implemented. In fact, alongside the co-op element, Bend Studio also aimed to make Days Gone 2 into a shared universe experience."

Men visst jag befann mig inte i styrelserummet när pitchen gjordes så helt säker är jag inte.

Medlem

Days Gone har 8.3 på Metacritic user score.
Spelutvecklarna ska väl inte anpassa sig efter vad ett fåtal "Professionella" recensioner säger.

Redaktör
Skrivet av Millmount:

Days Gone har 8.3 på Metacritic user score.
Spelutvecklarna ska väl inte anpassa sig efter vad ett fåtal "Professionella" recensioner säger.

Mest anpassar de sig nog efter hur spelen säljer. Men det går förstås hand i hand med recensioner, användaromdömen, marknadsföring och annat.

Days Gone är intressant eftersom många köpare gillar det väldigt mycket, och att kritikeromdömena varierar rätt kraftigt. Jag kollade Metacritic nu: mer än hälften av drygt 100 recensioner listas som 80 eller högre, ändå har det bara 71 i snitt. Många höga och många låga betyg.
Sen är Metacritic-siffran vad det är: exempelvis 3 av 5 (brukar betyda bra) översätts till 60, som ju inte känns särskilt bra.


signatur
Medlem

Håller på och spelar igenom Days Gone på PS5:an nu. Riktigt bra spel (och väldigt stort)! En uppföljare får de gärna göra framöver men ett nytt IP i samma anda som Days Gone ser jag verkligen fram emot.


signatur

PSN: Swede_78

ZF
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Rimligen får man inte ens göra en pitch för en uppföljare om Sony redan bestämt sig för att det inte ska bli någon av finansiella skäl eller? Desto mer troligt att det inte blev nått p.g.a dålig pitch.

Du är ganska ensam om att tolka det som att det enbart var ettan som skulle haft co-op. Finns många fler artiklar t.ex. denna https://gamerant.com/rejected-days-gone-2-pitch-shared-univer...

Citat:
"Arguably, the biggest piece of the pitch was adding a co-op element, something Bend Studio wanted to originally add to the first game. The idea was cut early in development however, though with eyes on a sequel, the studio again wanted to make sure it was implemented. In fact, alongside the co-op element, Bend Studio also aimed to make Days Gone 2 into a shared universe experience."

Men visst jag befann mig inte i styrelserummet när pitchen gjordes så helt säker är jag inte.

Ja givetvis, men det utgår ju från förväntningarna om att vända det från första spelet ändå.

Det är ju inte som att de bara smäller ner F-stämpeln för en enskild aspekt. Som:

Sony: Jaha, visa oss vad ni har tänkt.

Bend Ok, vi tänkte att co-op skulle inkluderas den här gången.

Sony: Vänta nu, försökte ni inte sälja in detta för det första också? =_=

Bend: Jo men efters..

Sony: Tyst, nu får ni inte göra spelet alls bara för det. Hitt på nått annat.

Jag tolkade det inte som att bara det första skulle haft co-op, om jag formulerade det dåligt så för tydligheten här. Poängen var alltså att vare sig de föreslog det då eller ej, och gjorde det igen eller ej, så hade ju bara just det sågats. Man ja, en dålig framställan rent allmänt kan det ju ha varit om det inte räckte att bara säga: "Ok, jobba bort co-op-biten och återkom."

Och citatet du postar där antyder ju faktiskt inte ens det heller att det var co-op det föll på, eller ens att det var en av fallgroparna.

Nä, då tror jag mer på teorin om farhågan att spelet uppfattades för likt ett budget-TLOU vid en ytlig betraktelse. Och att det därför skulle bli svårt att marknadsföra vid sidan om originalet. Det kan ju även förklara varför det valdes att portas till Windows, som ju inte redan hade TLOU.

Co-op hade ju rent av på egen hand gjort att en fortsättning på Days gone skiljde ut sig lättare från TLOU. Särskilt som det stod klart att TLOU2 som var på väg väldigt tätt inpå Days gone, inte skulle ha något flerspelsläge alls.

Skrivet av Tomas Helenius:

Mest anpassar de sig nog efter hur spelen säljer. Men det går förstås hand i hand med recensioner, användaromdömen, marknadsföring och annat.

Days Gone är intressant eftersom många köpare gillar det väldigt mycket, och att kritikeromdömena varierar rätt kraftigt. Jag kollade Metacritic nu: mer än hälften av drygt 100 recensioner listas som 80 eller högre, ändå har det bara 71 i snitt. Många höga och många låga betyg.
Sen är Metacritic-siffran vad det är: exempelvis 3 av 5 (brukar betyda bra) översätts till 60, som ju inte känns särskilt bra.

Var det inte även vid den här tiden när det organiserade Metabetygs-trollandet var som intensivast? Det betyget kan alltså ha ändrats en god bit efter släppet.

Så ja, nog kan det ha spelat in en hel del för en trög start, vad än som sägs om obetydelsen från de som inte kollar på metabetyg. Då var det många som, färskt också efter de många skandalerna i flera stora speltidningar, litade mer på användarbetygen.

Skrivet av Mariva:

Håller på och spelar igenom Days Gone på PS5:an nu. Riktigt bra spel (och väldigt stort)! En uppföljare får de gärna göra framöver men ett nytt IP i samma anda som Days Gone ser jag verkligen fram emot.

Har det fått någon PS5-anpatchning än eller är det som det var fortfarande?

Medlem
Skrivet av ZF:

Har det fått någon PS5-anpatchning än eller är det som det var fortfarande?

Det flyter på i 60fps på PS5:an men i övrigt är det nog ingen skillnad.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av ZF:

Ja givetvis, men det utgår ju från förväntningarna om att vända det från första spelet ändå.

Det är ju inte som att de bara smäller ner F-stämpeln för en enskild aspekt. Som:

Sony: Jaha, visa oss vad ni har tänkt.

Bend Ok, vi tänkte att co-op skulle inkluderas den här gången.

Sony: Vänta nu, försökte ni inte sälja in detta för det första också? =_=

Bend: Jo men efters..

Sony: Tyst, nu får ni inte göra spelet alls bara för det. Hitt på nått annat.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Ingen har sagt att days gone 2 skrotades ENBART för att det innehöll ett co-op element. Du och artikeln hävdar att days gone 2 inte blev verklighet för att det sålde för dåligt och hade "dåliga" metacritic betyg.

Artiklarna och intervjuerna jag länkar till hävdar dock att en pitch FICK genomföras och att den bl.a. innehöll co-op element och "shared universe". Sen blev det inget av det, och då är det mer rimligt att anta att det var p.g.a pitchens kvalite än av ovan nämnda skäl som spelet ratades.

Återigen, man låter väl inte en studio göra en pitch för en uppföljare om man redan bestämt sig för att INTE göra en uppföljare p.g.a originalets försäljningssiffror och betyg?

Tror inte det lät "Svinbra pitch grabbar! Co-op och allt! Men vi kom just på att ettan sålde ju inte så bra och 71 är inte tillräckligt på metacritic. Tack och hej!"

1
Skriv svar