CD Projekt är nöjda med Cyberpunk 2077:s nuvarande prestanda

Robot
CD Projekt är nöjda med Cyberpunk 2077:s nuvarande prestanda

Men fler förbättringar planeras.

#CD-projekt, #Cyberpunk-2077


Medlem

Prestandan har dom väl fått till ganska bra, så det stämmer nog. Inte där problemet ligger, inte längre iallafall.

Inaktiv

Otroligt bra spel. Har spelat Cyberpunk 170 timmar på PC men måste tyvärr nu säga att innehållet spelet släpptes med inte riktigt räcker till för få mig att fortsätta spela stadigt. Buggar var aldrig ett problem för mig trots att jag började spela spelet samma dag det kom ut. Vad jag nu vill se är en REJÄL DLC som åtminstone radikalt ändrar sättet man spelar spelet eller ger ett ordentligt nytt story material och inte bara några extra sidouppdrag.

Men en sådan "liten" sak som att erbjuda tredjepersonsperspektiv skulle få mig att spela om spelets huvudstory. Förstapersonsperspektiv ger visserligen djupare upplevelse på vissa fronter, men tredjepersonsperspektiv fungerar bättre för en filmmässig upplevelse och det känns som om Cyberpunk 2077 skulle passa för detta!

Inaktiv

Har fått känslan att det är för mycket jobb för att vara ekonomiskt hållbart att fixa det.
Som om att de måste skriva om halva spelmotorn för att få det rätt.

Medlem

Buggar var väl aldrig det största problemet. (Om man nu inte försökte köra på en PS4.)


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Avstängd

Jag kör det på PS5 just nu och det funkar utmärkt. Har inte varit med om någon bugg ännu iaf.

Och håller med om att spelet skulle varit bättre i tredjeperson.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Men när kommer PS5/XSX patchen som de pratade om vid releasen?

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Buggar var väl aldrig det största problemet. (Om man nu inte försökte köra på en PS4.)

Nej, absolut inte. /s
Har själv (på PC, med en 5900X och ett 3080) upplevt en drös buggar, från T-posande NPCer och player character (när man åker i fordon), till objekt, fordon och NPCer som faller genom marken, quests som inte progressar, items som inte går att plocka upp, otaliga fysikmotorproblem, o.s.v. o.s.v.

I ett spel som redan saknar den inlevelsen många hade hoppats på (för mig personligen känns ex. NPCer som inte är knutna till storyn och/eller har lagts individuellt krut på extremt livlösa och tråkiga, TES IV: Oblivion känns ju rent naturligt och fullt av liv i jämförelse) accentuerar buggarna det än kraftigare - det blir en parodi på sig självt.

Därutöver saknar jag många RP-delar som hade ökat inlevelsen mycket i förhållande till vilka medel som torde krävas för att implementera. Mer varierande och intressant cyberware, som dessutom påverkar ens utseende, är en grej jag saknar. Modifiering (så väl under huven som estetiskt) av fordon är en annan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av ShoNuff1939:

Men när kommer PS5/XSX patchen som de pratade om vid releasen?

I höst såg jag i cyberpunk-tråden. Men jag tycker det är nog snyggt som det är.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Deras största problem nu är att se till att det kommer lite mer content, att de gör färdigt det de klippte bort förut i jakt på giriga pengar. Och att de fixar basala saker som t.ex att låta dig utsmyckas som du vill. Är ju liksom det som är halva saken med cyberpunk, att kunna augmentera sig som man vill. Att sitta och tweaka spelet för gamla konsoller känns som lite fel prio just nu.

Har dock en krypande känsla av att de gett upp lite grand, så skulle inte förvåna mig om man snart ser en announcement på att de lägger ner hela spelet. Vilket vore väldigt synd då spelet har massor med potential och är väldigt kul att spela, bara att det är fattigt på innehåll efter man gjort huvudstoryn...

Gnällkuk

Det tog alltså "bara" sju månader att fixa detta. Med andra ord kommer de att missa den klassiska "riktiga 1.0" som brukar inträffa ett åt senare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Otroligt bra spel. Har spelat Cyberpunk 170 timmar på PC men måste tyvärr nu säga att innehållet spelet släpptes med inte riktigt räcker till för få mig att fortsätta spela stadigt. Buggar var aldrig ett problem för mig trots att jag började spela spelet samma dag det kom ut. Vad jag nu vill se är en REJÄL DLC som åtminstone radikalt ändrar sättet man spelar spelet eller ger ett ordentligt nytt story material och inte bara några extra sidouppdrag.

Men en sådan "liten" sak som att erbjuda tredjepersonsperspektiv skulle få mig att spela om spelets huvudstory. Förstapersonsperspektiv ger visserligen djupare upplevelse på vissa fronter, men tredjepersonsperspektiv fungerar bättre för en filmmässig upplevelse och det känns som om Cyberpunk 2077 skulle passa för detta!

Själv tycker jag det är ett av årets sämsta spel, dels för allt som är scriptat, inga val som har betydelse och generellt riktigt tråkigt rpg, spelat igenom en gång gjorde allting.

Kommer aldrig mera röra detta dessvärre, hoppas på större lucka till 2:an om ett sånt kommer komma ens.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nej, absolut inte. /s
Har själv (på PC, med en 5900X och ett 3080) upplevt en drös buggar, från T-posande NPCer och player character (när man åker i fordon), till objekt, fordon och NPCer som faller genom marken, quests som inte progressar, items som inte går att plocka upp, otaliga fysikmotorproblem, o.s.v. o.s.v.

I ett spel som redan saknar den inlevelsen många hade hoppats på (för mig personligen känns ex. NPCer som inte är knutna till storyn och/eller har lagts individuellt krut på extremt livlösa och tråkiga, TES IV: Oblivion känns ju rent naturligt och fullt av liv i jämförelse) accentuerar buggarna det än kraftigare - det blir en parodi på sig självt.

Därutöver saknar jag många RP-delar som hade ökat inlevelsen mycket i förhållande till vilka medel som torde krävas för att implementera. Mer varierande och intressant cyberware, som dessutom påverkar ens utseende, är en grej jag saknar. Modifiering (så väl under huven som estetiskt) av fordon är en annan.

Jag har inte spelat spelet själv än och kanske inte gör det heller men när jag hade kollat på några trailers i början fick jag känslan av att det skulle bli som en förfinad version av Deus Ex i en stor öppen stad och jag var oerhört sugen.
Men redan efter första gameplay videon blev jag mindre sugen eftersom det såg mer ut som att dom fokuserat på fps action än ett spel där man skulle kunna genomföra uppdrag på olika sätt. Och nu efter att ha sett en hel del gameplay från olika kreatörer på Youtube känns det ännu mer som ett fps med lite rpg element.

Hur är din upplevelse? Är det mest ett fps eller går det att använda stealth och non lethal lösningar också som i Deus Ex? Typ smyga in och hämta väska med droger istället för att mörda alla.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Skrivet av Oakenborn:

Jag har inte spelat spelet själv än och kanske inte gör det heller men när jag hade kollat på några trailers i början fick jag känslan av att det skulle bli som en förfinad version av Deus Ex i en stor öppen stad och jag var oerhört sugen.
Men redan efter första gameplay videon blev jag mindre sugen eftersom det såg mer ut som att dom fokuserat på fps action än ett spel där man skulle kunna genomföra uppdrag på olika sätt. Och nu efter att ha sett en hel del gameplay från olika kreatörer på Youtube känns det ännu mer som ett fps med lite rpg element.

Hur är din upplevelse? Är det mest ett fps eller går det att använda stealth och non lethal lösningar också som i Deus Ex? Typ smyga in och hämta väska med droger istället för att mörda alla.

Visst det går att smyga men ofta brakar det lös i strider om någon kamera upptäcker dig eller så. Jag skulle säga att det är ett fps nästan bara.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Visst det går att smyga men ofta brakar det lös i strider om någon kamera upptäcker dig eller så. Jag skulle säga att det är ett fps nästan bara.

Det är den bilden jag har fått av spelet. Fps kan vara kul också men jag gillar att smyga, hacka och använda lockpicks för att ta mig dit jag ska.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag har inte spelat spelet själv än och kanske inte gör det heller men när jag hade kollat på några trailers i början fick jag känslan av att det skulle bli som en förfinad version av Deus Ex i en stor öppen stad och jag var oerhört sugen.
Men redan efter första gameplay videon blev jag mindre sugen eftersom det såg mer ut som att dom fokuserat på fps action än ett spel där man skulle kunna genomföra uppdrag på olika sätt. Och nu efter att ha sett en hel del gameplay från olika kreatörer på Youtube känns det ännu mer som ett fps med lite rpg element.

Hur är din upplevelse? Är det mest ett fps eller går det att använda stealth och non lethal lösningar också som i Deus Ex? Typ smyga in och hämta väska med droger istället för att mörda alla.

Jag skulle helt klart säga lite som @breahl att det är ett FPS med RPG-inslag snarare än som jag upplever det första Deus Ex: ett RPG med FPS-inslag. Personligen känner jag också att det är brutalt svårt att undvika strider, inte minst när det kommer till poliser - när jag spelade (version 1.0-1.1, ungefär) var det kört så fort du fick dem efter dig, för att någon fotgängare fick för sig att hoppa ut mitt i gatan av oklar anledning, exempelvis. När de väl är efter dig spawnar de runtomkring dig hela tiden, och det är helt hopplöst att bli av med dem. Hur det ser ut i nuvarande version kan jag inte svara på - det ska ha förbättrats, men jag vet inte hur. Har bestämt mig för att lägga det på hyllan ett ganska bra tag efter min första genomspelning, det är mycket som jag tycker behöver poleras, fixas till och läggas till.

Vissa gånger är det möjligt att planera sin approach lite mer, och plocka någon med ett ljuddämpat vapen med icke-dödliga kulor. Det känner jag dock inte är särskilt ofta, men när det väl fungerar så är det en kul känsla. Oftast funkade det bara bra i några story-uppdrag.

Mer tankar kring det, men det närmar sig spoilers:

Dock verkar det inte finnas särskilt mycket poäng i att låta NPCer leva kontra inte, då jag själv inte hittat några väsentliga skillnader i berättande när man dödar kontra låter folk leva. Det upplevde jag som riktigt tråkigt.

Det som skaver för mig är främst hur död världen och dess invånare känns, alla NPCer känns verkligen som gråa kopior av varandra - ingen skillnad i rörelsemönster, animationer, aktiviteter egentligen eller hur de bemöter en. (Med vissa undantag, bl.a. för sådana som är definierade som ex. "fiender" eller poliser.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Prestandan har dom väl fått till ganska bra, så det stämmer nog. Inte där problemet ligger, inte längre iallafall.

Skrivet av Ravenknight:

Buggar var väl aldrig det största problemet. (Om man nu inte försökte köra på en PS4.)

Vad är problemet då?

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det är den bilden jag har fått av spelet. Fps kan vara kul också men jag gillar att smyga, hacka och använda lockpicks för att ta mig dit jag ska.

Spelet är som en sämre version av Deus ex.
Jag har haft roligare i dom senare Deus ex än Cyberpunk kan tilläggas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Visst kan man jämföra Cyberpunk 2077 med Deus Ex på flera plan men om man förväntade sig Deus Ex så kan man nog lätt bli besviken. Som någon sa är detta primärt ett FPS med inslag av RPG, inte tvärtom. Sen hur väl detta har marknadsförts kan man ju undra men så är det.

Själv hade jag inga speciella förväntningar på innehållet då jag undvek alla trailers sedan typ 2017 så det enda jag visste var temat och utvecklarna vilket i sig fick stå för min hype. Spelade på PC på release, för den som undrar, och hade en väldigt bra upplevelse. Världen, karaktärerna, sidouppdragen och grafiken var väldigt bra. Märkte ganska snabbt att det inte var något större djup i RPG:andet men det var ingenting som störde min upplevelse. För mig var det mest smågrejer som att minimapen var för inzoomad när man kör bil så man alltid missade när man skulle svänga, samt att stödet för 21:9-skärmar hade några buggar men det var alltid snabbt fixat.

Detta spelet var enormt hypat och beroende på vad man har för preferenser, förväntningar och hårdvara kan jag förstå att man kan ge detta spel allt från 1/5 till 5/5 men för mig blev det en fullpoängare. Återvänder gärna till Night City när det kommit lite mer att göra

Medlem

Nuvarande karaktär är en riktig smygis för mig. Hackar och smyger mest. Ganska kul när man ställer ”skurken” mot väggen med kritiska dialogval istället för bullet mayhem som i min första spelning. Testa!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag skulle helt klart säga lite som @breahl att det är ett FPS med RPG-inslag snarare än som jag upplever det första Deus Ex: ett RPG med FPS-inslag. Personligen känner jag också att det är brutalt svårt att undvika strider, inte minst när det kommer till poliser - när jag spelade (version 1.0-1.1, ungefär) var det kört så fort du fick dem efter dig, för att någon fotgängare fick för sig att hoppa ut mitt i gatan av oklar anledning, exempelvis. När de väl är efter dig spawnar de runtomkring dig hela tiden, och det är helt hopplöst att bli av med dem. Hur det ser ut i nuvarande version kan jag inte svara på - det ska ha förbättrats, men jag vet inte hur. Har bestämt mig för att lägga det på hyllan ett ganska bra tag efter min första genomspelning, det är mycket som jag tycker behöver poleras, fixas till och läggas till.

Vissa gånger är det möjligt att planera sin approach lite mer, och plocka någon med ett ljuddämpat vapen med icke-dödliga kulor. Det känner jag dock inte är särskilt ofta, men när det väl fungerar så är det en kul känsla. Oftast funkade det bara bra i några story-uppdrag.

Mer tankar kring det, men det närmar sig spoilers:

Dock verkar det inte finnas särskilt mycket poäng i att låta NPCer leva kontra inte, då jag själv inte hittat några väsentliga skillnader i berättande när man dödar kontra låter folk leva. Det upplevde jag som riktigt tråkigt.

Det som skaver för mig är främst hur död världen och dess invånare känns, alla NPCer känns verkligen som gråa kopior av varandra - ingen skillnad i rörelsemönster, animationer, aktiviteter egentligen eller hur de bemöter en. (Med vissa undantag, bl.a. för sådana som är definierade som ex. "fiender" eller poliser.)

Jag har sett några videos på just poliserna. Att dom kan spawna bakom dig i ett rum där du vaktar ingången till exempel. Buggar av det slaget tar mig ur inlevelsen i spel direkt. Men som du säger så kanske det är bättre nu.

Av det jag har sett av spelet får jag samma känsla. En ganska livlös värld med några få undantag. Lite samma känsla som jag fick när jag spelade igenom första Watch Dogs. Det finns mångs npcs med olika röster, kläder och kroppsformer som göra en massa olika saker men dom känns jättemycket som statister eller vad man ska säga. En känsla jag sällan får i exempelvis Bethesdas spel även om npcs i deras spel har dåliga animationer och stela ansikten. Vet inte exakt vad det beror på. Kanske att dom verkar ha liv.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Molotov:

Spelet är som en sämre version av Deus ex.
Jag har haft roligare i dom senare Deus ex än Cyberpunk kan tilläggas.

Ok. Jag spelade det första jättemycket men jag tror aldrig jag klarade det helt. Gillade den där känslan av öppenhet och utforskande på banorna.
Det senaste har jag men jag har inte börjat med det än. Kanske ska ta mig ann det i sommar i väntan på lite mer patchar till Cyberpunk


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

"Över tid siktar de dock även på att börja förbättra olika system i spelet som spelare har uppmärksammat"

Det låter toppen, då väntar jag med att spela vidare tills spelet har mognat till sig.

Jag spelade bara 10 timmar på PS4 Pro, sedan lade jag spelet på is eftersom det kändes så ofärdigt. Jag ser fram emot att spela igen senare när PS5-versionen släpps och när de gjort ytterligare systemförbättringar i spelet.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Nuvarande karaktär är en riktig smygis för mig. Hackar och smyger mest. Ganska kul när man ställer ”skurken” mot väggen med kritiska dialogval istället för bullet mayhem som i min första spelning. Testa!

Så det går att smyga också? Är det något som blivit lättare med patchar eller har det funkat hela tiden?
Och just dialogvalen har jag inte hört så mycket om. Funkar det lite som Mass Effect eller liknande där man kan övertala personer att ge upp och sånt?


signatur

PSN: MrOakenborn

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Oakenborn:

Så det går att smyga också? Är det något som blivit lättare med patchar eller har det funkat hela tiden?
Och just dialogvalen har jag inte hört så mycket om. Funkar det lite som Mass Effect eller liknande där man kan övertala personer att ge upp och sånt?

Smyga går alldeles utmärkt och har gjort det sedan release (på PC åtminstone). Min första genomspelning var ljuddämpare och hackade terminaler för hela slanten.

Lite åt Mass Effect-hållet, ja. Du kan undvika många strider genom spelets gång med hjälp av olika dialogval, men det kräver oftast att du har rätt attributpoäng.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Så det går att smyga också? Är det något som blivit lättare med patchar eller har det funkat hela tiden?
Och just dialogvalen har jag inte hört så mycket om. Funkar det lite som Mass Effect eller liknande där man kan övertala personer att ge upp och sånt?

Jadå!

Lite så, en del går, andra inte. En del sätter man en kula i pannan i alla fall pga personens vidrighet efter dialog.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Jadå!

Lite så, en del går, andra inte. En del sätter man en kula i pannan i alla fall pga personens vidrighet efter dialog.

Haha ja det händer ju lite då och då


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Smyga går alldeles utmärkt och har gjort det sedan release (på PC åtminstone). Min första genomspelning var ljuddämpare och hackade terminaler för hela slanten.

Lite åt Mass Effect-hållet, ja. Du kan undvika många strider genom spelets gång med hjälp av olika dialogval, men det kräver oftast att du har rätt attributpoäng.

Trevligt. Då ska jag nog spela igenom spelet någon gång framåt. Men jag har ingen brådska så jag väntar nog på några patchar till


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Som jag sa vid release, beta i maj och det stämde bra.

Medlem

Väntar fortfarande på Ps5/Xbox SX uppdateringen ska komma

123
Skriv svar