Ett land utan statsminister.

Inaktiv
Ett land utan statsminister.

Stefan Löfven blev den första statsministern i svensk historia att bli nedröstad i en misstroendeomröstning den 21 juni 2021.
Efter det fick han i uppgift att lämna fram ett förslag på hur man ska fortsätta och en av frågorna vi ställde oss var om det skulle kunna bli extraval.

Idag den 28 juni 2021 hade Löfven beslutat sig för att avgå som statsminister eftersom han ansåg att på grund av den rådande pandemin inte var läge för ett extraval.

Medlem

Svensk politik en enda röra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Frilansare

På förekommen anledning: diskutera gärna politiken, men snälla försök att hålla humöret uppe och gliringar får vara kvar i byrålådan.

Inaktiv
Skrivet av Joakim Bennet:

På förekommen anledning: diskutera gärna politiken, men snälla försök att hålla humöret uppe och gliringar får vara kvar i byrålådan.

Håller med.
Därför jag valde att lägga upp denna blogg så kortfattat som möjligt och direkt på själva ämnet. (Inga egna argument kring det i huvudinlägget) Så tror jag att det borde gå bra.
(Hoppas att jag inte har fel, politik kan ju vara väldigt känsligt.)

Inaktiv

Själv så hoppades jag på att partierna hade kunnat samlas och gjort upp en kortsiktig plan fram till nästa år eftersom det ändå är val då.

Håller med Stefan om att det just nu inte skulle vara läge för ett extraval men samtidigt så blir det extra arbete med att utse en ny statsminister som kanske ändå bara får sitta i ett år, beroende på hur det går nästa år.

Så jag röstade att jag inte vet om det var bra eller dåligt av Stefan Löfven att avgå.

Medlem

Jag står lite lutad åt höger men jag hoppades faktiskt att de skulle lösa det med samtal och kompromisser. Känns fjomp att ha ett nyval så här kort in på nästa val. Kan säga att jag är inte imponerad av någon part i detta ö.h.t. man behöver inte göra twitter/plakatpolitik av varenda grej. Kör igenom pandemin och ett ordentligt val nästa höst...hade hoppats på det.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Jag står lite lutad åt höger men jag hoppades faktiskt att de skulle lösa det med samtal och kompromisser. Känns fjomp att ha ett nyval så här kort in på nästa val. Kan säga att jag är inte imponerad av någon part i detta ö.h.t. man behöver inte göra twitter/plakatpolitik av varenda grej. Kör igenom pandemin och ett ordentligt val nästa höst...hade hoppats på det.

Det blir inget nyval utan talmannen kommer att försöka forma en ny regering med förra valets resultat som grund.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Det blir inget nyval utan talmannen kommer att försöka forma en ny regering med förra valets resultat som grund.

Sant....har bara hunnit skumma rubriker idag än så länge...
Står nog ändå fast i vad jag tycker...lite stabilitet fram till nästa val hade varit behagligare.

Det var ju ett regeringsbygge dömt att misslyckas.
Men den här karusellen kanske bidrar till ett bättre och tydligare valresultat nästa år.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det är väl kanske så det går när man bygger en regering på att hålla ett parti borta från makten istället för gemensamma idéer och visioner.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Regeringen hanterar Covid som att iaktta en skogsbrand och säga ”Den försvinner nog snart” - Helt ok!

Mindre dispyt om marknadshyror - Släng landet in i valkaos ett år innan valår.

Märks ju att det inte finns ett parti i riskdagen som bryr sig om annat än sin egen prestige.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kebbe:

Mindre dispyt om marknadshyror - Släng landet in i vaökaos ett år innan valår.

Märks ju att det inte finns ett parti i riskdagen som bryr sig om annat än sin egen prestige.

Ja, man blir fan bara matt av att läsa om den här soppan. "Hellre ansvarslös än prestigelös" är uppenbarligen partiernas motto.

Medlem

Det finns ju ingen dialog i den svenska politiken längre, bara bajskastande på varandra!

Medlem

Det är därför demokrati är en värdelös statsform, även om det kanske är den minst dåliga av alla alternativ. ALLT handlar bara om att vinna nästa val och behålla jobbet. Finns inget utrymme för att göra faktiska BRA förändringar som gynnar landet då allt blir så kortsiktigt.

Om nått är dåligt? Skyll på föregående regering.

Är nått bra? Ta åt dig och övrdriv, även om du inte hade nått med saken att göra (t.ex. FBI:s insats mot kriminella häromveckan).

Har du gjort nått fel? Ljug och förneka tills du har format en ny "sanning" och folk har glömt vad du har gjort. (t.ex. corona-hanteringen, Sverige har ca 3x så många döda som övriga norden TILLSAMMANS, varför görs inte en större grej av det?).

Staten har 3 huvuduppgifter:

Skydda gränserna (öppna spjäll, varje corona-mutation dyker upp inom några timmar i Sverige känns det som. Sen spelar det ingen roll om den så har ursprung i Långtbortistan),
Upprätthåll lag och ordning (går sådär va? Flest antal våldtäkter per capita i Europa, Flest antal dödskjutningar, 5:a på listan över antal rån, ),
Skydda befolkningen i händelse av farsot eller naturkatastrofer (fett underkänt)

MEN vi kan trösta oss med att SD inte har nått inflytande, och att vi kanske mest troligt inte får några marknadshyror. Sånt störtar man statsministrar för i Sverige med ev. nyval som följd.

Ambassadör
Xbox

Tänk om vi hade haft bra, engagerande politiker med lite driv. Hade varit fränt att få uppleva.


signatur

Jump in.

phi
Medlem

Det var på tiden.

Medlem

Det ger ju i alla fall nyhetsmedia något att skriva om i några veckor/månader nu 😋
Men skämt åsido hade vart gott om det kunde löpt på som det var fram till nästa val istället.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Jag står lite lutad åt höger men jag hoppades faktiskt att de skulle lösa det med samtal och kompromisser. Känns fjomp att ha ett nyval så här kort in på nästa val. Kan säga att jag är inte imponerad av någon part i detta ö.h.t. man behöver inte göra twitter/plakatpolitik av varenda grej. Kör igenom pandemin och ett ordentligt val nästa höst...hade hoppats på det.

Att blanda pandemi och nyval visar på att pandemin handlar inte bara om medicin utan också om politik.

För övrigt:

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Sant....har bara hunnit skumma rubriker idag än så länge...
Står nog ändå fast i vad jag tycker...lite stabilitet fram till nästa val hade varit behagligare.

Nja risken finns fortfarande att det kan bli nyval. Kommer man inte fram till något efter 4 talrundor går det till nyval.
Och med tanke på hur lång tid det gick förra gången blir jag inte förvånad om det går till nyval.

Personligen tycker jag att nyval är onödigt och slöseri med pengar och energi så här tätt inpå nästa val.
Finns så mycket annat som borde ligga i fokus och behöver pengar just nu. Diskutera fram en ny regering/nytt avtal och vänta med val till nästa riktiga val ist.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Det är därför demokrati är en värdelös statsform, även om det kanske är den minst dåliga av alla alternativ. ALLT handlar bara om att vinna nästa val och behålla jobbet. Finns inget utrymme för att göra faktiska BRA förändringar som gynnar landet då allt blir så kortsiktigt.

Den som tror att vi har demokrati på riktigt i Sverige lurar sig själv.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Nu blottas svagheterna i att ha negativ parlamentarism. Politikerna behöver inte samla mandat genom att förhandla när folket inte längre röstar som de vill. Det räcker med att de hittar gemensamma hatobjekt.

Riksdagen har röstat om misstroendeförklaring totalt 12 gånger. Fler än hälften av dessa har riktats mot Stefan Löfvén:

  1. Januari 2015

  2. Oktober 2015

  3. September 2017, 1

  4. September 2017, 2

  5. Maj 2019

  6. November 2019

  7. Juni 2021

Då räknas ändå inte de två planerade voteringarna som drogs tillbaka i sista stund (2017 efter ministerbyten och december 2019 efter ändrat regeringsbeslut om AF).

Oavsett vad man tycker om Löfvén har han redan skrivit in sig i historieböckerna.

It's not a lake, it's an ocean

Jag mår bra ändå, jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Oakenborn:

Det är väl kanske så det går när man bygger en regering på att hålla ett parti borta från makten istället för gemensamma idéer och visioner.

Exakt, precis så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det är väl kanske så det går när man bygger en regering på att hålla ett parti borta från makten istället för gemensamma idéer och visioner.

Är det inte olika ideér och visioner som utvecklar samhället?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Är det inte olika ideér och visioner som utvecklar samhället?

"Alla får tycka precis som de vill, bara de tycker som oss"

Medlem

Allt är Annie Lööf och hennes hat mot SD:s fel.

Medlem

På marknadshyror av allting?

Det känns som att det är något fuffens mer än så.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag skall erkänna att jag inte är jätteintresserad av politik, så jag har missat följande.

Varför hatar Löfven Vänsterpartiet med sådan glöd?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jag skall erkänna att jag inte är jätteintresserad av politik, så jag har missat följande.

Varför hatar Löfven Vänsterpartiet med sådan glöd?

Jadu, det är en bra fråga.

Antar att det är den styrande högerfalangen inom sossarna som vill jaga röster från borgarna, och då är allt annat än förakt mot V helt verboten.

Medlem
Skrivet av superlim:

Jadu, det är en bra fråga.

Antar att det är den styrande högerfalangen inom sossarna som vill jaga röster från borgarna, och då är allt annat än förakt mot V helt verboten.

Deprimerande lätt att tro på. Fast jag var väl egentligen ute efter något mer konkret än "Antar att..."


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skriv svar