Playstation 5 - dina första intryck?

Medlem
Skrivet av A1200G:

WOW, detta är sjukt dåligt kvalitetskontroll! 👎

Tyvärr har Sony, så som alla spelföretag sen urminnestiden, fått hybris sen de vann förra omgången med PS4/PS4 Pro.

PS 6 bör bli bättre, Microsoft kommer dominera fram till dess. 🙂

Men Sony dominerar ju Microsoft när det kommer till försäljning fortfarande, det är ju samma visa igen. Visst har MS ett annat upplägg men sett till försäljning ligger de i lä igen. Nintendo ska vi ju inte ens tala om med deras enorma försäljningssiffror med Switch och dess spel.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Men Sony dominerar ju Microsoft när det kommer till försäljning fortfarande, det är ju samma visa igen. Visst har MS ett annat upplägg men sett till försäljning ligger de i lä igen. Nintendo ska vi ju inte ens tala om med deras enorma försäljningssiffror med Switch och dess spel.

Nintendo är ju för kids, de räknas inte. 🙂 Liksom mobilspel som är tidsfördriv, ej att förväxla med konsoll och datorspel.

@lasselason:
Det var sagt lite på skämt därav smiley. I varje skämt finns dock lite sanning. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nintendo är ju för kids, de räknas inte. 🙂 Liksom mobilspel som är tidsfördriv, ej att förväxla med konsoll och datorspel.

Nja, så är det såklart inte. Nintendo gör spel för alla och det gör de otroligt bra. Men visst, vissa grabbar i 15-17 årsåldern kan ha den uppfattningen men de växer till sig.

Skribent
Skrivet av Lokander:

Settings>Capture and broadcast>Trophies>Videoclips>None

Medlem

Testat en PS5 nu. Skön kontroll. Konsolen är ett stort åbäke med märklig design. Men vem bryr sig hur den ser ut, är väl bara första 2 minuterna. Spelade lite Astro's Playroom och det är snyggt och charmigt.

Medlem

Jag gillar konsollen och kontrollen är helt okej faktiskt denna gång Dock synd att den bara står och samlar damm, måste komma något spel snart. Inväntar dock uppföljningen på Horizon, eller var därför jag köpt en PS5. Men vore kul och spela något under tiden på den.

Medlem

Testade min förra veckan. Som alla andra som någonsin packat upp en Playstation 5 så utbrast jag också "satan så stor den är!". Men jag gillar! Gillar designen mycket mer än jag trodde. Hade funderingar på var den skulle gå att klämma in i nån möbel men den fick helt enkelt stå framme som värsta inredningsdetaljen. Lite svagt gnisslande ljud när den först startat upp men sedan väldigt tyst. Bra gränssnitt, bättre än PS4.

Bara testat Astros Playroom och gillar skarpt! Brukar inte gilla plattformsspel men det är väldigt charmigt som någon skrev ovan och demonstrerar ju nya handkontrollen förträffligt. Batteritiden på handkontrollen kanske inte strålande men det är väl för att den gör så pass mycket, alla nya funktioner... ska köpa ett laddställ till handkontrollen.

Jag kör nu på en AOC 1440p skärm och det gillar ju inte PS5:an vilket jag var beredd på, uppskalad 1080p som är allmänt suddig. Jag har dock förbeställt en Acer Nitro XV282K (hejdå IT-budget) så då blir det åka av...

Medlem

Överlag så är jag rätt nöjd med PS5an. Det är bara och vänta in spelen som är på g. Kan däremot säga att jag tycker batteritiden på kontrollen är lite sisådär, ena stunden håller den länge och andra inte, även fast jag har stängt av alla features för den

Medlem

Är det någon annan som har att kontrollen inte laddar via PS5:an? Jag har försökt lämnai USBn och satt den i viloläge etc, men den laddar aldrig. Har börjat ladda den utanför PS5an istället för det går inte annars. Hade aldrig det problemet med PS4:an.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag fick hem mitt PS5 förra veckan men har tyvärr inte hunnit testa jättemycket än.
Det coolaste hittills tycker jag är haptisk feedback. Tror jag satt i fem minuter med introt till Astro's Playroom när dom där små robotarna hoppar in i handkontrollen och man kan känna hur dom rullar runt där inne när handkontrollen lutas fram och tillbaka.
Jag kände mig lite som ett barn igen. Förundrad och upprymd.

Däremot är jag inte överförtjust i dom adaptiva avtryckarna än och speciellt inte i spel med skjutvapen. Cool teknik men irriterande i spel. Jag kan förmodligen stänga av men har inte kommit så långt än.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent

Fick äntligen hem min Ps5:a Disc Edition 1TB-versionen idag. Efter lite uppdateringar var mitt första spel att testa Ghost of Thushima.

Spelet är verkligen bra men det kraschar konstant. Jag har testat olika inställningar men det bara fryser sig och går tillbaka till menyn. Har testat att slå av HDR, flyttat konsolen till en svalare plats (inte för att den känns varm eller låter som en jetmotor eller så), men oavsett så kraschar spelet hela tiden.

Krascherna är på måfå och jag kan inte hitta nåt mönster. Ibland kan jag spela 10 min, ibland 2 min. Har googlat runt och det verkar vara ett relativt känns fenomen men för vissa kan de spela spelet utan problem. Krascherna (inte i just i detta fall med Ghost of Thushima) på PS5:an verkar vara ett ganska ett känt fenomen med många olika spel om man kollar runt på Reddit och andra forum. Är det bara att vänta på Sony som behöver uppdatera sin konsol eller vad är det som pågår? Någon som har liknande erfarenheter att dela med sig av?

Jag lyckades fånga en krasch på film och fick en felkod, CE-108255-1(ca 0:50 in i klippet).

Länk till klippet: https://youtu.be/8I35qc_FjZE (vid ca 0:50 in i klippet)

Konsolen är en PS5 1TB Disc
Det är bara i Ghost of Thushima problemet uppstår.

Medlem
Skrivet av bastard:

Fick äntligen hem min Ps5:a Disc Edition 1TB-versionen idag. Efter lite uppdateringar var mitt första spel att testa Ghost of Thushima.

Spelet är verkligen bra men det kraschar konstant. Jag har testat olika inställningar men det bara fryser sig och går tillbaka till menyn. Har testat att slå av HDR, flyttat konsolen till en svalare plats (inte för att den känns varm eller låter som en jetmotor eller så), men oavsett så kraschar spelet hela tiden.

Krascherna är på måfå och jag kan inte hitta nåt mönster. Ibland kan jag spela 10 min, ibland 2 min. Har googlat runt och det verkar vara ett relativt känns fenomen men för vissa kan de spela spelet utan problem. Krascherna (inte i just i detta fall med Ghost of Thushima) på PS5:an verkar vara ett ganska ett känt fenomen med många olika spel om man kollar runt på Reddit och andra forum. Är det bara att vänta på Sony som behöver uppdatera sin konsol eller vad är det som pågår? Någon som har liknande erfarenheter att dela med sig av?

Jag lyckades fånga en krasch på film och fick en felkod, CE-108255-1(ca 0:50 in i klippet).

Länk till klippet: https://youtu.be/8I35qc_FjZE (vid ca 0:50 in i klippet)

Konsolen är en PS5 1TB Disc
Det är bara i Ghost of Thushima problemet uppstår.

Verkligen underligt.

Jag hade liknande problem i December när jag spelade mycket cyberpunk, blev så irriterande att jag satte det på hyllan tills vidare.
Har dock inte haft det med andra spel, kanske någon enstaka gång i Valhalla

Nu vet jag inte vart jag läste detta vid release, men kopierade du över allt från din ps4 eller ladda du ner allt på nytt från ditt konto? Har för mig vissa hade problem när man ladda upp sin ps4 profil och ladda ner det på ps5an, kan ha helt fel.

Medlem

Klarade nyss Returnal. En av de mäktigaste spelupplevelserna jag haft och jag har kört Playstation sedan starten. 10/10

Medlem

Hämtade maskinen igår. Fantastisk! Önskar större spel-pool dock (utvecklade enkom för PS5).

Medlem

Har nu haft både xsx och ps5 sedan i vintras och faktum är att xboxen har gått varm medan mitt ps5 inte används så mycket. Lirar på en LG OLED med HDMI 2.1 och jag märker klart skillnad då ps5 fortfarande saknar VRR och 120hz.


signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 5700X | GPU: AMD Radeon RX 7900 XT 20gb | RAM 32gb ddr4 3600mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb
PS5 2,8TB || Iphone 14 128gb || Nintendo Switch || LG B9S OLED 55"

Geeks Gaming

För mig är den "okey". Blev PS istället för xb för sambon är PS människa medans jag är pc. hade personligen köpt xb då där är bättre utbud och ser ut att ha en ljus framtid.
Psn är just nu Ghost of Tsushima maskin.

Medlem
Skrivet av Ashashiva:

Har nu haft både xsx och ps5 sedan i vintras och faktum är att xboxen har gått varm medan mitt ps5 inte används så mycket. Lirar på en LG OLED med HDMI 2.1 och jag märker klart skillnad då ps5 fortfarande saknar VRR och 120hz.

120hz finns till PS5 redan nu. Har spelat 120hz på Doom och Ratchet

Avstängd

Hade missat denna tråd.

Har haft min PS5 sen i maj typ och har inget att klaga på. Spelar just nu cyberpunk och det funkar utmärkt. Det har kraschat en gång men har suttit många timmar med det så inget jag bryr mig om. Det kan hända i alla spel.

Enda två PS5 spelen jag spelat är FIFA och valhalla. Har skippat ratchet för tror inte det är ett spel för mig även fast alla lovordar det. Väntar som dom flesta andra på nya horizon, det kommer bli grymt!

Har även två handkontroller för batteritiden är ju inte den bästa. Men när en kontroll är tom tar jag bara andra och laddar den första.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Är det någon annan som har att kontrollen inte laddar via PS5:an? Jag har försökt lämnai USBn och satt den i viloläge etc, men den laddar aldrig. Har börjat ladda den utanför PS5an istället för det går inte annars. Hade aldrig det problemet med PS4:an.

Krånglar det bara i viloläget så beror det förmodligen på att du inte har bockat i att USB-portarna ska ge ström i viloläget. Borde vara standardinställningen dock.

Medlem

Kan verkligen rekommendera The Pathless! Vet att det inte är exklusivt men jäklar vad bra jag tyckte det var. Köpte det under den senaste rean men hade lätt kunnat betala det dubbla för det. Ett riktigt Journeymysigt spel.

Medlem

Spelar just nu igenom LoU 2 igen på nya maskinen. PS5an är smidig, lätt interface och man spelar spel utan att lägga tid på väntan. Känslan att starta upp konsolen för att lira någon timme är mer närvarande nu än förr.

Kontrollen sitter bra i nävarna och känns mer rejäl och go haptisk feedback. Laddstället kan ses som en onödig gimmick men jag tycker redan det är värt pengarna att slippa fippla kabel och gött att alltid ha laddade kontroller.

Pulse-lurarna gör sitt jobb, jag hade gärna önskat mer oumph! i ljudet men för 1000-1500 prisklass får man nöja sig. Har man vant sig vid 3D-ljudet märker man stor skillnad utan. Att ställa in rätt ljudprofil via inställningarna tycker jag är oklart, jag spelade istället spel och hoppade in och ut i ljudinställningen för att få "rätt" profil.

Jag upplever att spelen oavsett dedikerad PS5-patch/version ser bättre ut. Det kanske har med bildbehandlingen på teven å göra men oavsett.
Flytet och 4K gör spelen roliga att återuppleva igen. Att slippa välja mellan 4K och flyt är gött, God of War får Kratos att se extra kramgo ut.

Definitivt ett generationsskifte. Skall bli roligt att se de riktiga dedikerade spelen framöver!

Inaktiv

Väldigt nöjd med min, har inte spelat något PS5 exklusivt än. Priset på spelen är väl min största meh.

Medlem
Skrivet av bastard:

Fick äntligen hem min Ps5:a Disc Edition 1TB-versionen idag. Efter lite uppdateringar var mitt första spel att testa Ghost of Thushima.

Spelet är verkligen bra men det kraschar konstant. Jag har testat olika inställningar men det bara fryser sig och går tillbaka till menyn. Har testat att slå av HDR, flyttat konsolen till en svalare plats (inte för att den känns varm eller låter som en jetmotor eller så), men oavsett så kraschar spelet hela tiden.

Krascherna är på måfå och jag kan inte hitta nåt mönster. Ibland kan jag spela 10 min, ibland 2 min. Har googlat runt och det verkar vara ett relativt känns fenomen men för vissa kan de spela spelet utan problem. Krascherna (inte i just i detta fall med Ghost of Thushima) på PS5:an verkar vara ett ganska ett känt fenomen med många olika spel om man kollar runt på Reddit och andra forum. Är det bara att vänta på Sony som behöver uppdatera sin konsol eller vad är det som pågår? Någon som har liknande erfarenheter att dela med sig av?

Jag lyckades fånga en krasch på film och fick en felkod, CE-108255-1(ca 0:50 in i klippet).

Länk till klippet: https://youtu.be/8I35qc_FjZE (vid ca 0:50 in i klippet)

Konsolen är en PS5 1TB Disc
Det är bara i Ghost of Thushima problemet uppstår.

Med tanke på att vi har tropiska nätter just nu och nära 30 C på dagen så kan det vara överhettade minnesmoduler. Förmodligen för att Ghost of Thushima stressar GPU/CPU ordentligt, de andra spelen är inte så krävande.

Testa med en bordsfläkt som blåser på sidan av konsollen så att det blir lite luftcirkulation. Observera därefter om det kraschar senare jämfört med innan eller inte alls...🤷 Om der tar längre tid för spelet att krascha så vet du då att det handlar om värmen☀️...

PS https://www.clasohlson.com/se/Bordsfläkt-35-cm/p/36-7814

@Gaara:

Sant men spelen har blivit konst och kultur också. Tex. Last of Us Part II är episkt och ska spelas på storskärm. På samma sätt som episk film ska ses på bio eller storskärm. Ej på mobiltelefon även om det går rent tekniskt.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nintendo är ju för kids, de räknas inte. 🙂 Liksom mobilspel som är tidsfördriv, ej att förväxla med konsoll och datorspel.

@lasselason:
Det var sagt lite på skämt därav smiley. I varje skämt finns dock lite sanning. 🙂

Alla spel är väl tidsfördriv oavsett platform, ett många gånger roligt tidsfördriv.

Medlem

Efter att ha haft konsolen sen release så är jag riktigt nöjd.
Äger 5st PS5 spel och betalade som mest 499:- för ett av dem på Elgiganten (Returnal) innan release.
Ett fick jag av FZ (Outriders) och resten var på rea.

Har ägt de flesta PS och Xbox - förutom PS4. Har dock testat den kontrollen tidigare och har alltid tyck Xbox varit skönare.
Xbox kontrollen ligger bättre i handen och lättare att hålla bra grepp i.
Nu med PS5 så är det som natt och dag. De har gjort den så mycket bättre och för första gången enligt mig så är den mycket, inte bara lite; bättre än Xbox kontroller.

Alla nya funktioner som att starta upp på några sekunder, förkortade laddningstider och ett UI som inte laggar eller inte är intuitivt. PS5 är för mig verkligen Next gen och med båda de nya spelen samt PS5 patchar med 60FPS i UHD eller ray-tracing så är det riktigt riktigt bra för priset.

Kör de med Arctis 7 trådlöst som jag fick för 899:- på BF - så är ljudet brutalt och gillar 3D Audio men är meckigt att ställa in.

Sen att jag inte hade PS4 gör ju att jag har en uppsjö av bra spel att beta av i backlogg fast i UHD med 30 eller 60FPS.
Ser fram emot nästa år när fler spel som utvecklats för PS5 kommer och har stora förhoppningar på denna generation.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Mina första intryck är att den är större, fulare och mer högljudd än jag förväntade mig, men jag kommer älska den ändå, för ikväll får jag sätta tänderna i Demon’s Souls <3

Kontrollen är underbar.

Medlem
Skrivet av vamp:

Mina första intryck är att den är större, fulare och mer högljudd än jag förväntade mig, men jag kommer älska den ändå, för ikväll får jag sätta tänderna i Demon’s Souls <3

Kontrollen är underbar.

Jag fick en högljudd PS5 i april (med "fläkt B") och började undersöka vidare. Det slutade med att jag beställde en ersättningsfläkt från Kina:
http://egamephone.com/index.php?rt=product/product&product_id...

Nu är den ta mig fan helt ljudlös, förutom i de mest krävande spelen (Miles Morales) då man kan knappt höra fläkten gå igång under vissa partier.

Det verkar inte bättre än att fläkten än en bristvara och Sony slängt in undermåliga varianter för att få ut konsoler.

Jag kan varmt rekommendera fläktbyte. Har även satt på gummiringar (washers) där fläkten är i kontakt, men skillnaden med den är knappt märkbar.
Du behöver en Torx 8 security skruvmejsel för dessa skruvar, tyvärr.

Avstängd
Skrivet av mnordin:

Jag fick en högljudd PS5 i april (med "fläkt B") och började undersöka vidare. Det slutade med att jag beställde en ersättningsfläkt från Kina:
http://egamephone.com/index.php?rt=product/product&product_id...

Nu är den ta mig fan helt ljudlös, förutom i de mest krävande spelen (Miles Morales) då man kan knappt höra fläkten gå igång under vissa partier.

Det verkar inte bättre än att fläkten än en bristvara och Sony slängt in undermåliga varianter för att få ut konsoler.

Jag kan varmt rekommendera fläktbyte. Har även satt på gummiringar (washers) där fläkten är i kontakt, men skillnaden med den är knappt märkbar.
Du behöver en Torx 8 security skruvmejsel för dessa skruvar, tyvärr.

Jag hade tur då. Min konsol ger inte ifrån sig ett enda ljud.


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv
Skrivet av mnordin:

Jag fick en högljudd PS5 i april (med "fläkt B") och började undersöka vidare. Det slutade med att jag beställde en ersättningsfläkt från Kina:
http://egamephone.com/index.php?rt=product/product&product_id...

Nu är den ta mig fan helt ljudlös, förutom i de mest krävande spelen (Miles Morales) då man kan knappt höra fläkten gå igång under vissa partier.

Det verkar inte bättre än att fläkten än en bristvara och Sony slängt in undermåliga varianter för att få ut konsoler.

Jag kan varmt rekommendera fläktbyte. Har även satt på gummiringar (washers) där fläkten är i kontakt, men skillnaden med den är knappt märkbar.
Du behöver en Torx 8 security skruvmejsel för dessa skruvar, tyvärr.

Tusen tack! Beställer en sådan direkt. Hur lång var leveranstiden för dig ?

Medlem

Min initiala intryck var positivt spelade igenom ghost of tsushima, god of war (60 FPS version),
Installerade sedan några andra spel, först då började konsollen låta högfrekvent, coil whine från nätaggregatet.

Har returnerat min nyligen, får se om sony är generösa nog att ge mig en enhet utan coil whine, om inte blir det att sälja och skaffa en Xbox Series X.

Skriv svar