Snabbkollen - Kollar du på e-sport?

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nej, har försökt under åren, olika spel och genrer men allt har bara känts så oerhört krystat och överdrivet. Ett dataspel är aldrig så händelserikt för någon som tittar på att kommentatorer behöver sitta och skrika uppjagat, och det märks då deras rekationer allt som oftast känns oerhört fejkade. Ungefär som ubisofts "real gamers" uppvisningar XD

Vet inte vilka du har tittat på, men det är nog snarare så att du saknar intresset bara.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vilka du har tittat på, men det är nog snarare så att du saknar intresset bara.

Så är det nog!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Testpilot

Har inte tiden till det. Fullt upp med mitt fotbollsintresse

Medlem

Dota 2 är ju spännande och har fenomenala casters och talents som nästan bara det gör det värt att titta.

Ibland blir det Starcraft med Artosis/Tasteless också.

The International är ett måste och till och med några vänner som inte ens spelar har börjat titta på det :).

Medlem

Jag kommenterar för DIF esport Hockey...så svaret blir väl; "ja ganska ofta"!

Medlem

Jag tittar reglebundet på Age of Empires 2 och på wow vid enstaka tillfällen.

Medlem

Går i perioder, i samband med att intresset går upp och ned. Men stor turnering, helst med svenska inslag, i Dota, CSGO eller Rocket League går ofta ned. Tyvärr så är ju vi väldigt mycket på dekis i samtliga spel. The International har jag tittat på varje år sedan starten dock.

Skribent
Skrivet av xverminator:

Jag brukar ibland kolla på F1 race.

FZ får gärna puffa för större event inom olika e-sport grenar.

Jag försöker skriva någon tråd då och då om det är stor turnering på G. Det är ju på min fritid och det har varit glest med fritid på senaste så har inte skrivit något på länge. Vidare har det varit online så inte så spännande, men om det kan bli en Major i november i Stockholm så är det ett par intressanta turneringar innan, där lagen måste spela bra för att ta sig till Majoren.

Finns en tråd där man kan tipsa om intressanta e-sport-matcher och events.

Skrivet av Fezk:

Förr följde jag esporten mer(blandat med spel), på senare tid inte mycket alls.

Kan spana in CS ibland när det är ett svenskt lag som kör(är väl bara NiP? Kanske Fnatic?) och även lite EVO matcher då och då. HotS(Heroes of the Storm) följde jag väldigt mycket när Blizzard hade sin esport-del kvar, väldigt tråkigt att dom bestämde sig för att lägga ner det.

NiP är bra med, topp 10 på rankingen. Fnatic har tappat och nyligen gjort sig av med en spelare, fler ändringar kommer förmodligen ske och det ska presenteras inom ett tag. Spelaruppehåll nu så nästa turnering (förutom slutspelet i IEM Cologne fre-sön, men där har vi inget svenskt lag kvar) är om en månad.

Förutom NiP och Fnatic har vi en svensk spelare (Olofmeister) och en svensk coach i FaZe som ligger inom topp 15 på rankingen. Under toppskiktet har vi delar av gamla NiP (friberg och f0rest) som teamat upp med två nya talanger (Heap från Swe och Hallzerk från Norge) samt Lekr0 som tidigare både spelat i NiP och Fnatic. De går under namnet Dignitas.

Skrivet av Dischange:

Brukar kika på Tekken World Tour och EVO.
I övrigt så är e-sport rätt ointressant.

Visst fan är det något Tekken-event nu? Tyckte jag såg att det var någon sändning på Playstations Twitchkanal.

Skrivet av Rasmous:

Dota2 kollar jag på varje gång det är någon stor turnering. CS:GO känns inte riktigt som om att de har samma upplägg på turneringar, lite rörigt kan jag tycka. Vad är motsvarigheten till Dota2s Ti i CS:GO?

Motsvarigheten skulle jag säga är Majors i CS:GO. Turneringar som sponsras av Valve, med helt öppen kvalificering. Största prispotterna, in-game events, speciella items o.s.v.

Majors spelas två gånger om året, oftast april - maj och oktober - november. I år är det en major som börjar i oktober, med slutspel i början på november i Avicci Arena i Stockholm, så om man funderar på om det är kul att sitta i en arena och kolla på e-sport så är det ett bra tillfälle att ta reda på det (om det nu får vara publik där)

jag har en tråd om den turneringen, men det var länge sedan jag uppdaterat p.g.a. brist på tid och motivation. Däremot så fort det bestäms om det blir turnering och när biljetterna släpps så kör jag ett inlägg.

Skrivet av ELF:

Tittade på CS och SC2 för kanske 5 år sedan, sen tröttnade jag. För många turneringar att hålla reda på.

Japp. Det som är lite problemet med CS:GO just nu. Alla spelar alla turneringar så det blir lite kaka på kaka gällande allting. En bättre schema och tydligare skillnad på turneringar. Typ som tennis eller golf. Alla lag kan inte spela alla turneringar.

Skribent

Min uppfattning om det här forumet är att det är Single-Player som gäller. Just multiplayer och e-sport hamnar alltid lite i skymundan. Har förmodligen, som någon annan ovan redan skrev, med medelåldern på forumet att göra. I tråden som avhandlar medlemmarnas snittålder låg vi på typ 36 efter ett par hundra inlägg.

edit: För att förtydliga så menar jag alltså att det verkar som huvudsakligen medlemmarna är intresserad av är Single-Player spel.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Motsvarigheten skulle jag säga är Majors i CS:GO. Turneringar som sponsras av Valve, med helt öppen kvalificering. Största prispotterna, in-game events, speciella items o.s.v.

Majors spelas två gånger om året, oftast april - maj och oktober - november. I år är det en major som börjar i oktober, med slutspel i början på november i Avicci Arena i Stockholm, så om man funderar på om det är kul att sitta i en arena och kolla på e-sport så är det ett bra tillfälle att ta reda på det (om det nu får vara publik där)

jag har en tråd om den turneringen, men det var länge sedan jag uppdaterat p.g.a. brist på tid och motivation. Däremot så fort det bestäms om det blir turnering och när biljetterna släpps så kör jag ett inlägg.

Då är jag med. Blir lite förvirrande när Dota kör med Majors som är "lite mindre turneringar" än The International. Då har jag tänkt att det är samma i CS:GO scenen.

Skribent
Skrivet av Rasmous:

Då är jag med. Blir lite förvirrande när Dota kör med Majors som är "lite mindre turneringar" än The International. Då har jag tänkt att det är samma i CS:GO scenen.

Förstår. Jag trodde tills tidigare idag att TI i DotA2 = Major i CS:GO så du är inte ensam

I CS:GO just nu så är det RMR (Regional Major Ranking) turneringar som man kan säga är motsvarande Majors i DotA. RMR är kvalturneringar där man måste få bra resultat för att få tillräckligt med poäng för att få spela nästa Major. Ställning just nu i Europa. Två kvalturneringar till kommer hållas innan de 24 lag som ska spela i Stockholm är utsedda, det är ej bestämt när dessa ska hållas än.

De åtta bästa (Legends) går direkt till runda två i själva Majoren. Övriga 16 (Challengers och Contenders) får slåss om åtta platser till runda 2. Väl i runda två ska åtta lag till bort och sedan är det slutspel inför publik i arenan. 2 kvartsfinaler dag 1 (torsdag), 2 kvartsfinaler dag 2 (fredag), 2 semifinaler dag 3 (lördag) och sedan showmatch + final dag 4 (söndag).

KoP
Medlem

Personligen tycker jag det är lika trist med e-sport som vanlig sport. Har dessutom noll intresse utav spelen som spelas inom e-sport och dom spelen jag är intresserad utav spelar jag själv. ╮(′~‵〞)╭

Medlem
Skrivet av Shadee:

Min uppfattning om det här forumet är att det är Single-Player som gäller. Just multiplayer och e-sport hamnar alltid lite i skymundan. Har förmodligen, som någon annan ovan redan skrev, med medelåldern på forumet att göra. I tråden som avhandlar medlemmarnas snittålder låg vi på typ 36 efter ett par hundra inlägg.

edit: För att förtydliga så menar jag alltså att det verkar som huvudsakligen medlemmarna är intresserad av är Single-Player spel.

Så är det det känns som den större skaran e-sport utövare och tittare är i 20-års åldern och neråt.
Jag har vänner som var e-sportare en gång i tiden. Spelet var Quake 3 och dom var med i CPL om jag inte minns fel.
Det var kul att se när dom spelade men var inte speciellt intresserad av att kolla annars och dom själva var inte heller intresserade av att kolla utan mest att spela.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

DOTA 2 är den ända E-sport jag tittar på

Medlem


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Så är det det känns som den större skaran e-sport utövare och tittare är i 20-års åldern och neråt.
Jag har vänner som var e-sportare en gång i tiden. Spelet var Quake 3 och dom var med i CPL om jag inte minns fel.
Det var kul att se när dom spelade men var inte speciellt intresserad av att kolla annars och dom själva var inte heller intresserade av att kolla utan mest att spela.

Japp. Kan säga att jag höjde medelåldern en bit både när jag var på senaste Majoren i Berlin och på Blast i Köpenhamn. Däremot var det ändå äldre publik än jag trodde.

Medlem

Kollade primärt på cs innan csgo och innan cs:source då imo spelet var roligast plus man spelade själv samt hade par mindre gråa hårstrån.

Gillar dock att lyssna på Richard lewis, när kan kör lite recap, lagom mycket esport för mig


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd
Skrivet av Notumforce:

Kollade primärt på cs innan csgo och innan cs:source då imo spelet var roligast plus man spelade själv samt hade par mindre gråa hårstrån.

Gillar dock att lyssna på Richard lewis, när kan kör lite recap, lagom mycket esport för mig

Samma här. Brukade kolla förr då man spelade cs själv. Det var ju kul att kolla på dom som var bättre än en själv. Men nu tittar jag aldrig då mitt intresse för cs dött ut.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Kollar på de flesta stormatcher i CS:GO, nu på sommaren har jag dock bara följt de svenska lagen.
Men det är en otroligt spännande tid för cs om man är intresserad av det, då vi har NiP som är på uppgång, fnatic har slutat leverera och håller på med förändringar och Dignitas gör lite one hit wonders då och då från sidan. Sen är det väldigt kul att kolla på FaZe när olofmeister är med där.

NiP köpte in device(vilket blev en av de största nyheterna inom CS:GO) som är en av världens bästa spelare, men har inte riktigt levererat i Nip än.
Samtidigt har alla lag spelat online utan event under ett år, och det första LAN-eventet på över 400 dagar kördes i förra veckan, riktigt kul!

Såå ni som skriver att det är tråkigt att följa är nog inte insatta och kanske inte ens spelar spelen det handlar om. Jag själv tycker det är skittråkigt att kolla på fotboll tex. och fattar inte varför kompisar följer lag som spelar i Spanien, England etc.
När vi i Sverige har varit på toppen av segmentet inom CS i många år, inte just nu dock!

Jag är 36 bast och tittar på detta, såå inte bara de runt 20år som tycker om e-sport

Medlem

Noll intresse av att kolla på när någon annan spelar, enda gången man gör det är om man behöver tips på hur man skall ta sig förbi ett svårt ställe.
Kollar inte på vanlig sport heller för den delen.

Medlem

T90Official för Age of Empires 2.
CSGO on och off...
Dota 2 under The International.
Chess *host*

Mja... något som var riktigt underhållande förut, var HomeStory Cup i SC2.

12
Skriv svar